Европа благослови суперсамолета си

С бляскава церемония във вторник в Тулуза официално бе представен най-големият самолет за всички времена - "Ербъс А380". Пред очите на 5000 гости, сред които и германският канцлер Герхард Шрьодер, френският президент Жак Ширак, британският премиер Тони Блеър и испанският му колега Хосе Луис Сапатеро, производителите от "Ербъс" (Airbus), част от европейския концерн ЕАДС (EADS), показаха мегапродукта, който въвежда въздухоплаването в нова ера.

Презентацията на А380 бе и последната мащабна публична изява на президента на "Ербъс" Ноел Форже, който през май ще се прехвърли в ръководството на ЕАДС.


Форже подчерта, че самолетопроизводителят се нуждае от още три години, за да стане проектът А380 рентабилен. С досегашните продажби ние се движим добре по плана и спазваме нашата цел - всяка година да привличаме по две авиокомпании за А380, посочи още Форже.

Суперсамолетът, който си спечели вече прозвището "слона с крила", ще превозва по 555 пътници, а при специално изпълнение може да бъде оборудван и с 853 пътнически места.

Първият полет се очаква да бъде през март, след което ще започне и монтажът на първата серийна машина. Широката публика ще може да види за пръв път А380 едва през юни, по време на авиоизложението на парижкото летище "Бурже". През 2006 г. "Сингапур ерлайнс" (Singapur Airlines) ще получат първите самолети, година по-късно ще ги последват и двете европейски - френската "Ер Франс" (Air France) и германската "Луфтханза" (Lufthansa).

Още преди първия полет "Ербъс" вече могат да се похвалят с над 140 поръчки. Освен трите компании сред тях са и "Емирейтс" (Emirates), "Етихад еруейс" (Etihad Airways), "Катар еруейс" (Qatar Airways), "Малейша еруейс" (Malaysia Airways) и т.н.

Стандартната версия на "Ербъс А380" струва 281 млн. евро и предвижда два пътнически етажа и един трети, най-долу, който се използва за багаж. Третият етаж може да бъде обзаведен по желание на клиента и да се превърне в луксозен бар, магазин или дори библиотека. Европейските авиостроители разработват и товарен модел на "слона" - А380 F, за който вече имат поръчки от американската куриерска компания Ю Пи Ес (UPS).

Новият европейски лайнер посяга към един от най-успешните продукти на американския си конкурент "Боинг" (Boeing), а именно джъмбо джета 747. Той обаче превозва 416 пътници, а максималното му разстояние на полета е 13 450 км, докато европейският самолет може да измине натоварен до 15 000 км. А380 има и по-голям размах на крилете - 79.8 метра спрямо 64.4 метра при Б-747. Резервоарите на А380 побират 310 000 литра керосин, а разходът е под 3 литра керосин на 1 пътник на 100 км.

А380 по принцип е разчетен да може да каца на всички големи летища, на които сега се приземява Б-747.

Заради големия брой пътници обаче десетки аерогари от Париж до Дубай ще трябва да се преоборудват, за да поемат мегамашината. Очаква се през 2009 г. само 29 летища по света да бъдат подходящи за А380.

Освен техническите параметри А380 е и огромен икономически проект, в който са включени десетки заводи на "Ербъс" и подизпълнители от цял свят. Основните части се произвеждат във Великобритания, Франция, Германия и Испания. Крилата и двигателите са британски, задният корпус - германски, опашката - испанска, а кабината и предният корпус- френски. Общо в създаването му са заети над 10 000 работници.

В дните, когато вниманието на целия бранш е насочено към Тулуза, от

Сиатъл

не показват примирение, нито склонност да се предадат. "Боинг" планира да предложи нова, по-голяма версия на "Джъмбо", чиято разработка вероятно ще започне още тази година, съобщи в понеделник в. "Ханделсблат", като се позова на директора по маркетинг в американската корпорация Ранди Баслер. В момента ние интензивно обсъждаме развитието на подобрен Б-747, който да превозва 450 души, да бъде оборудван с двигателите от новата генерация на "Боинг" - 7Е7.

По оценките на браншови анализатори модернизирането на "Джъмбо" ще струва поне 2.5 млрд. евро. За сравнение - първоначалната сума, която Париж, Берлин, Лондон и Мадрид отпуснаха на ЕАДС за програмата А380, бе 3.2 млрд. евро, но общите разходи надминаха 10 млрд. евро. Европейският самолетостроител представя разчети, според които до 2008 г. на А380 ще се дължат 25-30% от оборота и ще бъдат продадени необходимите за финансовия баланс 250 апарата.

Ключови думи към статията:

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK