Еърбъс официално представи най-големият пътнически самолет на света

Церемонията се състоя вчера в Тулуза в присъствието на Жак Ширак, Тони Блеър, Герхард Шрьодер и Луис Сапатеро. “Представете си 7-етажен жилищен блок, който може да лети”, така един журналист оприличи сензационния самолет на Еърбъс. Със своите 24 метра на височина и 80 метра на дължина новият А380 е наистина огромен. В стандартната си версия той е предназначен за 555 пътници като ще има и модели с над 840 места. Става въпрос за летяща маса от близо 240 тона, която ще изминава до 15 000 км без презареждане. Еърбъс така бие по всички параграфи американския си съперник, чийто най-голям превозвач, Боинг 747, е само за 416 пътници. На борда на новия А380 има всякакъв вид удобства и развлечения. Всяка седалка разполага с много повече лично пространство в сравнение със стандартните самолети. За скучаещите има луксозен бар и библиотека, а в някои модели ще има цели легла, а дори и душове. Повечето авиолинии, които вече са поръчали самолета ще отдадат специално внимание на комфорта на пътниците. Компанията Върджин е поискала А380, в който 35% от пространството да бъде за развлечение. В това число се включват казино, фитнес център и двойни легла. Масажиращите кресла и безмитните магазини с луксозни витрини са най-малката изненада на превозвача. Церемонията по откриването протече на два фронта. Главното действие се разви на тулузкото летище Бланяк, където се намират съоръженията и централата на Еърбъс. Там самолетът бе представен на държавните глави на Франция, Германия, Англия и Испания, както и на 5000 специални гости. Към 2 часа следобед държавните глави се насочиха към центъра на Тулуза за обяд в градската префектурата. Огромно платно бе опънато на централния исторически площад на града, на което бе изобразен новият А380 в реален мащаб. Въпреки че се усещаха засилените мерки за сигурност, центърът не беше напълно отцепен и не се създадоха сериозни задръствания. Иначе, основен приоритет на Еърбъс е спокойствието на борда на А380. Специалисти уверяват, че той е по-безшумен от другите самолети, като всички изисквания за шума са спазени безупречно. Що се отнася до разхода на гориво, самолетът е най-икономичният в света: той ще харчи по-малко от 3 литра на сто керосин на пътник. “В това отношение А380 може да се сравни с една обикновена лека кола”, коментира един от инженерите. “Чувствам се напълно спокоен в пилотската кабина”, това заяви Жак Крин, бивш френски авиатор, който е имал възможността да разгледа от близо управлението на гиганта. “Единственият недостатък може да бъде турболенцията. Колкото по-голяма е масата, толкова по-силно е съпротивлението. Но няма опасност, до сега не знам за случай турболенция да е причинила самолетна катастрофа”, допълни той. Най-големият пътнически самолет логично се оказвa и най-скъпият. Общата сума на проекта възлиза на 10 милиарда долара, а над 6000 инженери са се трудили над него. Цената на един самолет варира между 263 и 286 милиона долара според модела и екстрите.

Може да се каже, че с новия А380 Европа изпревари Съединените щати. В момента Еърбъс владее 57% от въздушния пазар като така сигурно изпреварва американския си съперник Боинг. Не случайно в речта си, Жак Ширак тържествено заяви, че новият А380 “носи цветовете на Европа”. Шефът на Еърбъс, Ноел Форжар също подчерта, че самолетът е “плод на европейско сътрудничество”. Но готови ли са световните летища да посрещнат самолета-гигант? Можем да си представим как би изглеждала багажната лента на полет с 850 пътници. Пред чудото А380, обаче, подобни въпроси изглеждат като дребни подробности.

Ключови думи към статията:

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK