Договорът за магистрала "Тракия" е факт

След многобройни възражения и отлагане на два пъти 35-годишната концесия за доизграждане и експлоатация на автомагистралата "Тракия" във вторник беше подписана. В присъствието на премиера Сакскобургготски договорът, който съдържа неизяснени докрай ангажименти на държавата, беше връчен от министъра на регионалното развитие Валентин Церовски на избрания без търг и конкурс консорциум. В него с 51% влизат частните португалските компании МСФ ("Мониз де Майа, Сера и Фортунато емпрейтерош"), "Лена енгехариа и конструкош" и "Сомаг консешос и сервисуш", а останалите 49 на сто са на българските държавни "Автомагистрали" и "Техноекспортстрой".

Сделката беше подписана въпреки съпротивата на опозицията и незавършилата проверка на парламентарната анкетна комисия по целесъобразността на процедурата. Валентин Церовски отново представи договора като полезен за България, въпреки че държавата е поела да компенсира консорциума през първите седем години. "Никой не е в състояние да ми докаже, че построяването на магистралата с частни инвестиции е нещо, което не е добро за страната", посочи министърът.


Трафикът, фиксиран в договора, е 25 650 автомобила на денонощие при 16-17 хил. към момента. Според британската консултантска компания "Фабер Маусер" прогнозният трафик ще бъде достигнат най-рано към 2014. Това означава, че дотогава бюджетът ще се натоварва с плащания от по 30 млн. евро годишно.

Нито Церовски, нито изпълнителните директори на консорциума Емил Коцев и Коша Ферейра отговориха дали ако прогнозния трафик не бъде достигнат в този период, държавата ще продължи да плаща и след него. Открит остава и въпросът за неустойките, които българската страна дължи, ако прекрати договора с концесионера в случай на съдебно решение за това. Според договора държавата превежда обезщетение, равно на всички неизплатени суми с лихви и главници, натрупани по договорите за финансиране. Тя ще плати и разходите на концесионера от предсрочното прекратяване на концесията.

Ако вината за прекратяването е на държавата, тя е задължена да обезщети консорциума за всякакви вреди по договорите с подизпълнителите му.

Дясната опозиция и неправителствени организации вече заявиха, че ще атакуват сделката. Във вторник от СДС и ДСБ казаха, че ще сезират прокуратурата и европейските институции, които да се произнесат дали според европейските критерии е редно магистрала, градена с публични средства по програма ИСПА на Европейския съюз, да бъде дадена на концесия на "частен инвеститор със съмнителен произход". ДСБ пък ще искат да се произнесе и Европейският парламент.

От българския клон на международната организация за борба с корупцията Transparency International съобщиха, че във вторник са запознали представителите на 10 граждански организации с началните резултати от своето разследване на процедурата по предоставяне на концесията. То обхваща параметрите прозрачност, законосъобразност и целесъобразност на сделката и защита на обществения интерес. В срещата са участвали представители на Българската медийна коалиция, Института за пазарна икономика, Центъра за развитие на медиите, институт "Отворено общество", "ПроМедия", Центъра за либерални стратегии, Центъра за икономическо развитие, Европейския институт, Програма “Достъп до информация” и Фондация за развитие на местното самоуправление. Организациите са предложили на Transparency International - България, чийто ръководител е политологът Огнян Минчев, в едноседмичен срок да запознае гражданския сектор и медиите с окончателните резултати от разследването.

"В България господин Огнян Минчев е човек, който не се слави с политическа независимост. Не бива да се забравя, че съм в политиката от 1989 г. и много добре познавам активистите на СДС, защото малко или много тези точно активисти са продукт на моята дейност през 1990 г.", беше коментарът на Валентин Церовски.

Специално за церемонията по подписването във вторник беше дошъл и португалският министър на строителството и транспорта Пауло Кампуш. Междуведомствената работна група, ръководена от зам.-министъра на регионалното развитие Савин Ковачев, се подреди като за парад. Ковачев се шегуваше, че преговорите вървели като при сключване на брак и на няколко пъти били пред спиране.

За разлика от него Церовски, който подписа договора, изглеждаше омърлушен. По време на кратката пресконференция той дори обяви готовността си да не се занимава повече с политика заради участието си в предоставянето на концесията. Самият брифинг беше грижливо режисиран от пресцентъра на министерството, като часове преди събитието ресорните журналисти бяха разпитвани какви въпроси смятат да зададат.

Първата отсечка от магистралата от София до Бургас ще е готова до края на 2007. Цялата магистрала ще бъде окончателно завършена до края на 2009 г. Според регионалния министър събирането на таксата ще започне от 15 ноември 2007 г.

Финансирането на строителството ще бъде осигурено от "Кредит Суис фърст Бостън" (49%), като португалската " Банко Ешпирито Санто", която е финансов консултант по договора, също ще участва със 51 на сто от стойността. Кредитното споразумение с банките се очаква да бъде подписано до три месеца след договора. Условие за влизането му в сила е положително становище на Комисията за защита на конкуренцията, че даването на концесията без търг или конкурс е държавна помощ и дали тя е допустима.

Срокът за произнасяне на антимонополната комисия е началото на април. Ако тя не излезе с решение, може да се смята за мълчаливо съгласие, казаха специалисти по антимонополно законодателство. В този случаи Министерството на регионалното развитие ще уведоми КЗК за подписания договор. Европейската инвестиционна банка трябва да даде съгласието, че двете отсечки могат да бъдат включени в концесията. Евростат задължително трябва да се произнесе в подкрепа на сделката, за да влезе в сила.

---------------------

Португалските компании МСФ, "Лена" и "Сомаг" са проявили интерес към изграждането на магистралата в средата на 2003 г., като първоначално предложили държавни гаранции от Португалия при финансирането на обекта и съотношение в консорциума 10 на 90% в тях полза. Срещнали се с премиера Симеон Саксокобургготски заедно с представители на "Банка Ешпирито Санту" (Банката на Светия дух).

Деветдесет и четири процента от акциите на "Сомаг" са притежание на испанската "Сакир Валихермозо", заяви вчера изпълнителният директор на консорциум "Тракия" Коша Ферейра. От ДСБ твърдят, че тъкмо испанската компания е връзката на премиера със сделката. Според правителствени източници премиерът се е допитвал за инвеститорите до председателя на Европейската комисия Жозе Мануел Дурау Барозу. И преди 2003 г. трите португалски компании искали да строят в България. Срещали са се с бившия вицепремиер Костадин Паскалев. Във вторник той разказа, че интересът им бил насочен към изграждане на пречиствателни станции. Първите контакти на португалците у нас са осъществени с помощта на изпълнителния директор на "Техноекспортстрой" Емил Коцев. Вчера той поясни, че с МСФ са строили пътища в Гана и Кабо Верде, а предстои обща работа в Ангола и Алжир.

------------------

Договорът накратко*

- Концесионер: консорциум "Тракия", в който с 51% влизат три португалски компании, а 49% държат две български държавни дружества

- Срок на договора: 35 години

- Обща дължина на магистралата: 443 км

- Срок за построяване: края на 2009 г.

- Санкции при закъснение: от три до шест месеца - от 10 до 83 хил. евро на ден

- Инвестиции: общо 717 млн. евро, от които 10% собствени средства на консорциума, а 90% - банкови заеми без държавна гаранция

- Цена на километър: 2.7 млн. евро

- Пътни такси от 2007 г.: определят се от правителството - вероятно от 2.5 евроцента на километър за леки автомобили до 12.5 евроцента за камиони до 12 т. Големите камиони ще купуват винетки

- До 2014 г.: заради очаквания нисък трафик държавата ще финансира проекта със 170 млн. евро

- От 2014 до 2022 г.: концесионерът ще връща парите плюс 175.8 млн. евро лихви

- От 2003 г. до края: концесионерът ще плаща на държавата концесионно възнаграждение, което за 19-те години ще е общо 5 млрд. евро

- Очаквана печалба на концесионера: 191.8 млн. евро за целия период

*всички данни са на база изявлението на министър Церовски, целият договор не беше оповестен публично

Прочетете и коментара по темата тук.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK