Асен Гагаузов: Имаме двойно повече проекти за фондовете от ЕС

Най-рано след година може да има избрани концесионери на големи обекти , казав министърът на регионалното развитие

Асен Гагаузов

© Юлия Лазарова

Асен Гагаузов



Една от критиките в доклада на Европейската комисия за напредъка на България беше за готовността да се усвояват средствата от структурните и Кохезионния фонд. Брюксел ни вдигна червен картон за възможностите да наложим ефективен контрол при усвояването на финансовите средства. Бяхме предупредени, че може да се стигне до отлагане на отпускането на пари през първите години поради липсата на готови проекти. Каква е реакцията на Министерството на регионалното развитие и благоустройството преди заседанието в петък на Съвета по инфраструктура към премиера?



Колко дълго време ще се печем на бавен огън, докато ни приемат в Европейския съюз?


- Още четири месеца. По-голямата част от бележките, които има ЕС, ще бъдат отстранени безпроблемно, защото една голяма част от тях се отнасят до нормативни документи, които трябва да бъдат приети или синхронизирани. За това не се изискват големи усилия освен тези на държавната администрация и на парламента.




Има обаче проблеми като борбата с организираната престъпност и корупцията, за които трябва да дадем знаци, че започва решителен прелом в решаването им. Такива положителни сигнали вече са дадени. Тези процеси ще вървят във времето и колкото по-бързо станем членове на ЕС, толкова по-бързо ще започнем да преодоляваме проблемите, защото ще се премахне средата, в която те могат да съществуват. Споменахте борбата с корупцията - да очакваме ли сигнали и от вашето министерство до прокуратурата за корумпирани служители и злоупотреба със средства?


- Ако има такава информация, разбира се, че ще я подам. Преди това обаче ще взема административни мерки, но такава информация нямам. Единият от червените картони, който относително засяга регионалното министерство, е за финансовия контрол по изразходването на структурните и Кохезионния фонд. Каква е готовността ви да усвоявате тези пари? - По оперативна програма "Регионално развитие" получатели на средствата са общините. Понеже те нямат достатъчно финанси, при формирането на бюджета поисках да се заделят - и това стана - 5 млн. лв. за подготовка на проектите. Сега тези средства се разпределят по общини. В зависимост от това какви предложения имат общините ще възложим проектирането на обекти, които ще се изпълняват на тяхна територия и ще бъдат финансирани по оперативна програма "Регионално развитие". С тази сума подпомагаме около 150 общински проекта, които ще са готови до края на годината.


Значи през 2007 г. ще имате готови проекти за кандидатстване пред еврофондовете.


- Ние и сега имаме готови проекти. Примерно в областта на изграждането на пътната инфраструктура - за пътища втори и трети клас имаме проекти за над 600 млн. евро. С тях на 1 януари 2007 г. може да кандидатстваме. За сравнение, сумата, която Брюксел ни дава по този приоритет, е 300 млн. евро за седем години. В момента имаме пълна готовност за два пъти по-голяма сума. Това е направено умишлено, защото, ако се окаже, че не може да се усвояват средства от други направления, след това те могат да бъдат прехвърлени към пътищата. Плановият период на ЕС е седемгодишен, това значи, че всяка година се предвижда, че трябва да се усвояват една седма от средствата. Важно е нашите бенефициенти - общините, да имат такава готовност. По-голямата част от тях са подготвени. При посещението ми в Никопол, Лом и Русе се уверих, че самите общини имат проекти, с които могат да кандидатстват и които те заявиха във връзка с преодоляване на щетите от бедствията. Една част от тях ще бъдат финансирани и по оперативна програма "Регионално развитие".


Това е вярно за големите общини, докато много от малките и средните общини се оплакват, че нямат нито финанси, нито кадри, които да им подготвят проектите. Отделно проблем им е и осигуряването на 15% съфинансиране, което са длъжни да намерят. Как ще се решат тези проблеми?


- По програма "Регионално развитие" 85% от средствата се осигуряват от структурните фондове на ЕС, останалите 15% идват от българската държава, респективно от Министерството на финансите. Заедно с Министерството на финансите обмисляме създаването на специален фонд, който ще може да се ползва от всички оперативни програми, така че да се осигури националното съфинансиране.


Инициативата беше на Министерството на регионалното развитие дотолкова, доколкото сме заинтересувани да осигурим финансирането на българските общини. За тази цел ние привличаме за партньори и Световната банка, и Европейската банка за възстановяване и развитие да ни помогнат за т.нар. мостово финансиране. То се ползва, защото проектите, одобрени за финансиране по линия на която и да било оперативна програма, получават аванс от 10%, който не е достатъчен за завършването на обекта. Необходимо е да се осигури финансиране, за да бъде завършен обектът, едва тогава потребителите - в случая с оперативна програма „Регионално развитие" това са общините - получават разликата от 90%.


Доколко е вярно, че за мостовото кредитиране се водят преговори с търговски банки, които имат офиси у нас?


- Това е един от начините. Освен световните донори и търговските банки, и бюджетът трябва да формират този фонд, който да осигурява националното финансиране. Схемата на мостовото кредитиране на проектите все още се обсъжда. При всички случаи обаче то няма да бъде само от един източник. Този фонд е особено важен за първата година, защото, получавайки тези средства, след това може да се оперира в рамките на един общ фонд. Ако банките изискват ангажимент за държавна гаранция, фондът може да бъде и държавно гарантиран, защото при тези условия рискът за кредитните институции е по-малък и съответно лихвите по кредите ще бъдат по-ниски, т.е. средствата ще са по-евтини. Каква е съдбата на фонд "Пътища"? Има правителствено решение, но сега нещата са в застой около него. - Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" ще се ръководи от трима министри - на регионалното развитие, на финансите и на транспорта. По този начин той обединява финансовите възможности на двете оперативни програми - транспорт и регионално развитие, плюс националното финансиране, което се осигурява от Министерството на финансите, и досегашния фонд "Републиканска пътна инфраструктура", в който влизат постъпленията от винетките. Всички тези източници се обединяват в този фонд и ще служат за финансиране на изграждането на пътната инфраструктура. Като технически орган, който ще осъществява пряко дейността, това ще бъде сегашната агенция "Пътища", която ще се казва „Републиканска пътна инфраструктура". В момента е взето само правителственото решение за този фонд. Сега предстои да се приемат промените в Закона за пътищата от парламента и едва тогава този фонд ще започне да функционира. Респективно агенция „Пътища" като структура ще е правоприемник на този фонд. Това трябва да стане до края на годината.


Пътната инфраструктура е един от основните проблеми на страната. Посетихте Германия и САЩ, където се срещнахте с представители на големите финансови институции като Дойче банк, "Лемън брадърс", "Ситигруп" за финансиране на тези проекти.



- Всички тези институции имат интерес да финансират изграждането на пътната инфраструктура в страната. Ние трябва да определим механизма, по който бихме могли да ползваме тези средства. За кои обекти ще се използват те ще стане ясно след заседанието на Съвета по инфраструктура към премиера, който ще заседава на 26 май. Тогава ще се определи кои инфраструктурни обекти ще се строят, в каква поредност и какъв ще е източникът им на финансиране - еврофондове, кредитиране, концесии за следващия 7-годишен период


Каква е вероятността този план да се приеме на 26 май, защото първоначалните намерения бяха това да стане месец по-рано? Каква е готовността пък на министерствата да пуснат инфраструктурните обекти на концесия?



- Процедурата по концесии продължава между 9 и 17 месеца. Това означава, че ако на 26 май всичко мине нормално и се утвърдят инфраструктурните обекти, трябва да започне възлагането на концесионните анализи. Това ще продължи между 3 и 5 месеца, след като бъдат приети, едва тогава ще може да се обяви тръжната процедура по концесиониране. На кандидат-концесионерите ще трябва да им се даде достатъчно време, не по-малко от 4-5 месеца, в които те да се подготвят и съответната комисия да ги оцени и класира. Това е минимум 10-12 месеца. Ако спазим законовите срокове, това означава, че най-рано след година може да имаме избрани концесионери за някои обекти.


Защо досегашните концесии на големите инфраструктурни проекти се провалят?


- Защото не са подготвени така, както трябва. Виждате какво се случи с концесиите на двете летища. Става въпрос за огромни инвестиции за мащабите на страната и за огромни икономически интереси. И тогава, когато е нарушена и най-малката процедура при провеждането, се намират заинтересувани да обжалват и може би го правят с право.


Не се ли получава така, че съдът става основен играч при даването на концесии?


- В демократичните държави е така. Съдът е последната инстанция, която решава дали нещо е правилно, или не е.


Прогнозата ви - влизаме ли през 2007 г. в ЕС? Какъв доклад да очакваме през есента?


- Няма проблем за влизането ни в ЕС на 1 януари 2007 г. Проблемът е да се научим да работим, да се съобразяваме с европейското законодателство, да станем европейци. Това е най-важното, то е по-важно от парите, които ще получим. Защото, ако досега у нас се е процедирало по начин, по който се прави в тези страни, може би нямаше да има нужда от тези пари. Защо да не се справим сами?

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK