Телевизионният пазар на Централна и Източна Европа - добри печалби при малки вложения

Телевизионният пазар на Централна и Източна Европа - добри печалби при малки вложения

© ИВАН ГРИГОРОВ



Международните медийни компании влизат във все по-жестока битка за завоюване на територии на телевизионните пазари в Централна и Източна Европа (ЦИЕ). Изкушението на добрите печалби, генерирани благодарение на бума на рекламните бюджети в последните години, създаде истинска конкуренция за придобиване на очакващите западни собственици телевизионни канали в региона.


Всички наддават, но не всички си признават


След като през април "Нюз корпорейшън" инвестира 150 млн. долара в купуване на телевизионни канали и лицензи в Сърбия, Полша и Турция, които да добави към притежаваните в България, в момента медийният гигант преговаря и с телевизии в Латвия, твърди близък до сделката източник. Говорителят на компанията отказва да коментира евентуални придобивания. Тази информация обаче съвпада със създаването на ново телевизионно подразделение в компанията, което да отговаря за разширението на мрежата от канали в ЦИЕ.




Конкурентите на "Нюз корп" също гледат да не изостават в надпреварата в региона. "Ер Те Ел груп" (RTL Group) преговаря за купуване на тв канали в Русия, Хърватия и Унгария, твърдят източници на "Уолстрийт джърнъл". Говорителят на групата отново мълчи относно предстоящите сделки, но едновременно с това Ер Те Ел съвсем скоро увеличи дела си в една от хърватските си телевизии от 65.5% на 74%. Телевизията отчете печалба през 2005 г., само две години след основаването й.


И скандинавската "Ес Би Ес броудкастинг груп" (SBS Broadcasting group), която също се нарежда сред най-големите международни играчи, не крие амбициите си за засилване на позициите именно в ЦИЕ. Базираната в Люксембург компания, която се контролира от два американски фонда и холандски вестник, търси подходящи за придобиване тв канали в Румъния и Унгария, заяви наскоро говорителят на компанията.


Рисковете намаляват, рекламните бюджети растат


Интересът на медийните гиганти, свързващи плановете си за растеж основно с експанзия на изток, се дължи на бума на рекламните бюджети в тази част на Стария континент и на увереността, че секторът вече не е толкова рисков, колкото беше в миналото. За разлика от световната тенденция, която вещае сериозни проблеми за телевизионната реклама, измествана от интернет рекламата, в ЦИЕ телевизията остава предпочитан комуникационен канал за международни марки като "Проктър енд Гембъл", "Рено", "Майкрософт". Известни като щедри рекламодатели, в първия етап на битката за потребителите от развиващите се пазари тези компании целят посланията им да достигнат до максимално широк кръг потребители, което си остава основното предимство на тв рекламата. Заплахата от пренасочване на бюджетите към интернет все още не е сериозна и заради ограничения достъп до глобалната мрежа в страните от ЦИЕ.


"Телевизионният пазар в ЦИЕ прилича доста на това, което се наблюдаваше в САЩ през 60-те и 70-те години на миналия век", казва Марк Рийли, управляващ партньор в "Медия груп инвесторс", нюйоркска компания за управление на фондове. "Това беше период, в който медийният пазар се развиваше по-бързо от нарастването на рекламните бюджети. Бюджетите от своя страна пък изпреварваха икономическия растеж", допълва Рийли.


В САЩ ръстът е невъзможен


Рекламните бюджети, инвестирани в телевизионна реклама в ЦИЕ, само за миналата година са нараснали с 18.3% и са достигнали 7 млрд. долара, сочи проучване на "ПрайсуотърхаусКупърс". За сравнение - в САЩ ръстът е малко над 1%, а общата сума е 18 млрд. долара.
Сравнението на показателите за растеж категорично показва, че ако търсят нарастване на печалбите, международните медийни корпорации трябва да се насочат към ЦИЕ, въпреки че в някои страни обстановката не е съвсем стабилна. Сърбия например се възстановява след десетилетие на войни. Политическата обстановка в Грузия също може да причини неприятности на опериращата на този пазар "Нюз корпорейшън". Всичко това прави страните - членки на ЕС, още по-привлекателни за инвестиции.
И все пак, щом става въпрос за ЦИЕ, трябва да се внимава. Инвестиращите в региона често посочват за пример проблемите, които срещна наследника на козметичната компания "Есте Лаудер", Роналд Лаудер, в Чехия, заради липсата на добри закони. През 1999 г. мениджърът на иначе много успешния и печеливш канал на медийната компания на Роналд Лаудер в Чехия превзе контрола над канала, а чешкото правителство не се намеси по никакъв начин. По съдебен път Лаудер си върна контрола над собствения канал и осъди чешкото правителство, а акциите на неговата компания "Сентръл юръпиън медия ентърпрайсиз" (Central European Media Enterprises - CME) поскъпнаха три пъти. Битката обаче отне шест години.


"Имаме интерес да навлезем във всяка страна в региона, където все още не присъстваме, и аз прекарвам доста време, оценявайки собствениците на кой канал биха ни го продали", признава Майкъл Гарин, изпълнителен директор на CME.
От "Нюз корпорейшън" също не крият, че разчитат на европейското си подразделение да дърпа печалбата на компанията напред. "Тъй като приходите на традиционните медии в САЩ намаляват, трябва да се преориентираме", казва Мартин Помпадур, председател на "Нюз корпорейшън Юръп". По думите му целта на компанията е все по-голяма част от операциите й да са извън САЩ.


Би Ти Ви е повишила цената си повече от пет пъти от създаването й


Опитът на компанията в България показва, че пазарите в ЦИЕ предлагат добра възвращаемост при ниски вложения. Би Ти Ви беше първата телевизия, която компанията на Мърдок купи в региона. За първата национална частна телевизия в страната медийният гигант плати 100 хил. долара за програмен лиценз и инвестира още 15 млн. долара в оборудване, изграждане на студиа и купуване на лицензи за шоупрограми. Впечатленията на Помпадур обаче са, че на българския телевизионен пазар американските шоупрограми нямат успех. "Хората искат да гледат нещо, създадено в България", твърди той. По думите на Помпадур това е тенденция в цяла Европа. "Когато комунизмът падна от власт, всичко американско беше приемано добре. Сега нещата се развиват в противоположна посока - търси се местната продукция", обяснява той.


Би Ти Ви в момента се радва на аудитория от около 40%. "Българската ни телевизия е все още твърде малка в сравнение с мащабите на "Нюз корпорейшън", но откакто съществува, е повишила цената си повече от пет пъти", казва Помпадур. Според него именно успехът в България е насърчил компанията да продължи експанзията си в региона. Решението доведе до вълна от придобивания през тази година, включително и на една четвърт от собствеността в един от полските канали - "ТВ Плюс", притежание на католическата църква в страната.


В последните години този тв канал на два пъти беше изправен пред фалит заради ниския рейтинг на излъчваните религиозни програми. От "Нюз корпорейшън" обаче са решени да преструктурират програмата и да направят телевизията печеливша.


По материали от чуждия печат


Какво притежават западните медийни компании в Източна Европа


"Нюз корп"


- България: Би Ти Ви


- Грузия: "Имеди ТВ"


- Полша: "ТВ Плюс"


- Сърбия и Черна гора: "Фокс телевизия"


- Турция: Ти Джи Ар Ти


"Ер Те Ел груп"


- Хърватия: "Ер Те Ел телевизия"


- Унгария: "Ер Те Ел клуб"


- Русия: "Рен ТВ"


"Ес Би Ес броудкастинг Юръп"


- България: "Веселина"


- Унгария: ТВ 2


- Румъния: "Прима ТВ"


"Модерн таймс груп"


- Чехия: "ТВ Прима"


- Естония: ТВ 3


- Унгария: "Виасат 3"


- Латвия: ТВ 3


- Литва: ТВ 3


- Русия: Ди Ти Ви, Си Ти Си, "Домашни"


- Словения: ТВ 3


"Сентръл юръпиън медия ентърпрайсиз" (CME)


- Хърватия: "Нова тв"


- Чехия: "ТВ Нова"


- Румъния: "Про ТВ", "Акаса"


- Словакия: "Маркиза тв"


Словения: "Поп тв", "Канал А"


Източник: институт "Отворено общество" и "Уолстрийт джърнъл"

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK