Европейската комисия в сряда официално ще включи авиацията в схемата за търговия с вредни парникови емисии. Според предварителен проект на решението на Брюксел, видян от EU Observer, тя ще обхваща всички излитащи или кацащи полети от летищата на Европейския съюз до 2012 г. Авиацията допринася за 3% от вредните емисии в атмосферата, които засилват парниковия ефект. Този процент, макар и да изглежда малък на пръв поглед, се равнява на процента, за който са отговорни фабриките за производство на стомана и желязо. Освен това емисиите, отделяни от самолетите (както и броят самолети във въздуха), непрекъснато се покачват - от 1990 г. са скочили с 87 на сто - и се очаква да продължат във възходяща градация.
До този момент въпреки негативния ефект върху климата авиацията не беше включена в схемата за търговия с емисии, която според Европейската комисия е най-ефикасният начин за опазване на околната среда. Планът на комисията предвижда авиолиниите да имат определена квота от емисии и ако я надвишат, да трябва да си купуват допълнителни квотни единици. Тези компании, които пък не запълнят отпуснатите им квоти, биха могли да продадат своите дялове и по този начин да спечелят. Въпреки първоначалната информация, че търговията ще може да е само между авиокомпаниите, комисията ще предложи емисиите да могат да се търгуват между всички сектори, участващи в схемата. Освен ЕС тя ще обхваща още Норвегия, Лихтенщайн и Исландия.
Според предварителен проект, видян от в. "Файненшъл таймс", обаче схемата ще е по-строга към местните превозвачи, докато на международните ще даде известни облекчения. Европейските превозвачи ще трябва да се включат в нея в началото на 2011 г., а международните ще имат още две години. Според изданието допълнителните години за неевропейските авиолинии са компромис към САЩ, които обявиха, че ще предприемат контрамерки.
Срещу проекта на комисията протестираха екологичната организация WWF и британският институт за изследвания на обществените политики. Според тях намерението на Брюксел да дава безплатни квоти ще подари на авиокомпаниите близо 4 млрд. евро, а схемата ще им даде възможност да спечелят до 5.2 млрд. евро. Самата авиоиндустрия предпочита търговията с емисии, отколкото да им бъде наложен директен данък. Предложението на Брюксел е част от нейната цялостна политика за ограничаване на замърсяванията, след като се разбра, че страните членки си раздават твърде свободно квотите. Схемата за търговия с емисии на ЕС влезе в сила в началото на миналата година. Последните данни показаха, че съюзът надали ще изпълни ангажиментите си по Протокола от Киото.