Европейски съд и глоба заплашват България заради авиацията

Европейски съд и глоба заплашват България заради авиацията

© Надежда Чипева



Европейската комисия (ЕК) е започнала процедура срещу България заради нарушение на общностното право в областта на авиацията, съобщи за "Дневник" източник от комисията. Това се случва, след като в края на миналата година на страната беше наложена предпазна клауза за авиацията. Главна дирекция "Енергетика и транспорт" в Брюксел е изпратила на българското правителство писмо, в което го информира, че според комисията българската Гражданска въздухоплавателна администрация (ГВА) не отговаря на европейските изисквания за брой и подготовка на персонала и качество на инспекциите. Ако България не вземе мерки и не даде обяснения по случая до два месеца, комисията ще сезира Съда на европейските общности в Люксембург, който може да наложи глоба на страната ни.


За доклад в Европейската агенция за авиационна безопасност (ЕАСА) и ЕК в четвъртък заминаха шефът на ГВА Захари Алексиев и група експерти, съобщиха в четвъртък от транспортното министерство. В Брюксел ще представим екшън план, който съдържа мерки за повишаване на качеството на инспекциите, броя на инспекторите и проверките за сертифициране на летателната годност на самолетите, обясниха от ведомството на Петър Мутафчиев. Правителството вече взе решение за увеличаване на броя на инспекторите, които проверяват летателната годност на самолетите. Изискването на ЕК е да бъдат поне 18. Те трябва да имат висока квалификация и поне пет години опит в експлоатацията на самолети. От ГВА разясниха, че екшън планът предвижда инспекторите да се изпращат на обучение в чужбина.


Предпазната клауза, или изключването на България от общия авиационен пазар, дойде в края на миналата година след проверки на Европейската агенция за авиационна безопасност. Нейните представители установиха, че "България не е в състояние да гарантира пълно съответствие с правилата на общността за авиационна безопасност и вътрешен пазар". Въвеждането на ограниченията на практика не позволява на българските авиокомпании да летят между отделни страни на общността, а само от България до определени летища, каквато беше практиката и преди присъединяването на България към ЕС.




Според Европейската агенция ГВА не разполага с достатъчно и добре обучен персонал, който да следи за редовната поддръжка и инспекция на самолетите и наземната техника и да проверява дали превозвачите спазват всички процедури по безопасност. Въпреки че от ЕАСА са информирали българското правителство за тези проблеми още през май 2005 г., при последната им инспекция в България през декември експертите не са констатирали съществени подобрения. Това накара комисията да задейства ограничителната мярка.


Недостатъчната реформа в ГВА може да доведе до още по-сериозни проблеми в близките месеци, включително поставянето на всички български авиокомпании в черния списък на превозвачите, които нямат право да работят на територията на ЕС. Дотам може да се стигне, ако Европейската комисия прецени, че ГВА не е способна и не желае да извършва необходимите проверки на българските авиокомпании и не може да гарантира безопасността на полетите. Изпратената в Брюксел делегация има за цел да разпръсне подобни подозрения. От транспортното министерство напомниха, че и от авиокомпаниите също се изисква да имат свои планове, с които да докажат, че са изпълнили всички изисквания на Европейската агенция за авиационна безопасност.


От Съда на европейските общности в четвъртък отговориха, че до момента при тях не е постъпвала информация за процедура срещу България за нарушение на общностното право. Съдът е последната инстанция при решаване на законови спорове между комисията и страна членка. Поради големите глоби, които могат да бъдат наложени при доказване на нарушението, обикновено страната, уличена в неизправности, намира сили да ги коригира, преди да се стигне до съда.


Говорител на Европейската комисия каза, че досега не са започнали други процедури за нарушение на общностното право срещу България, но това може да стане, ако комисията открие нарушения при прилагането на европейското законодателство или получи оплаквания от България от друга институция, компания или физическо лице.



"Козлодуй" отклонява от важни реформи


Политическото и общественото внимание в България е заето прекалено много с дискусиите около процеса в Либия и АЕЦ "Козлодуй" и се отклонява от друг приоритет - покриването на показателите по механизма за наблюдение, по които България трябва да се отчете пред Европейската комисия в края на март. Правителството и парламентът се ангажират изключително с двете теми и това може да доведе до забавяне в изпълнението на поетите ангажименти, предупреди пред "Дневник" източник от комисията. По думите му в диалога с Брюксел министерствата предоставят данни, факти и числа за свършената работа в последните месеци, но липсва по-задълбочен поглед към общото състояние на реформите и цялостната посока, в която те се движат. Ние не искаме да знаем само, че еди-колко си души са били уволнени заради корупция или че определен брой престъпници са били арестувани - повече ни интересува дали като цяло корупцията и престъпността намаляват, каза източникът от комисията. Той подчерта, че София трябва да спре да прехвърля отговорността за реформите на Брюксел, защото проблемите в България не се дължат на ЕС, а разрешаването им зависи от българското правителство и парламента, а не от европейските институции.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK