Данък върху коли, временно ползвани в ЕС

Конфискацията е несъвместима с правото на общността, гласи решението по дело C-156/04 от 7 юни 2007 г. на съда в Люксембург

Данък върху коли, временно ползвани в ЕС

© Анелия Николаева



След осем жалби, според които правилата, приложими към временния внос на някои превозни средства в Гърция, представляват сериозна пречка пред свободното движение, Комисията изпраща през 1999 г. покана за изпълнение до гръцките власти, като впоследствие предявява иск за неизпълнение на задължения. Комисията упреква Гърция в това, че прилага спрямо временното използване на нейна територия на регистрирани в други държави членки превозни средства, разпоредбите на режима временно допускане, приложими към превозни средства от трети страни, вместо да приложи разпоредбите на директивата на общността от 1983 г.


Определяне на обичайното местопребиваване


Комисията упреква Гърция за административната практика, според която в случаите, когато елементите за определяне на обичайното местопребиваване са разпределени между Гърция и друга държава членка, това местопребиваване системно се определя в Гърция, като така на засегнатите лица се налага по-голяма доказателствена тежест. Съдът обявява, че националните административни и съдебни власти са тези, които на първо място следва да преценят всички фактически елементи на конкретните случаи, в светлината на практиката на съда.




Комисията се опитва да докаже наличието на постоянна погрешна и неправилна практика от страна на гръцките власти, която да доведе до установяване на общо неизпълнение на задължения. Но съдът предвид големия брой граждани от общността, както и гръцки граждани, установени в други държави членки, които ежегодно пътуват до Гърция с автомобил, изключва възможността осемте самостоятелни случая, на които се позовава комисията, да докажат съществуването на постоянна административна практика, съставляваща неизпълнение на задължения.


Санкции


Националното законодателство квалифицира като контрабанда движението в Гърция на лице с обичайно местопребиваване в тази държава членка с превозно средство, което има табела с регистрационен номер на друга държава членка, и предвижда наказателни санкции (лишаване от свобода за собственика и конфискация на превозното средство) и административни санкции (глоби). Освен това заинтересуваното лице трябва да плати данъка при регистрация, който се дължи в случай на окончателен внос на превозно средство, освен ако то приеме да реекспортира същото извън националната територия.


Комисията смята, че тези санкции в съчетание с административната практика за определяне на обичайното местопребиваване и невземането под внимание на евентуалната добросъвестност на заинтересувания са несъразмерни и в противоречие с принципите на договора, които забраняват дискриминационни данъчни разпоредби или разпоредби със защитен ефект по отношение на националните продукти.


Съдът счита, че много високите данъци при регистрация могат да подтикнат определени лица в Гърция да се движат с автомобили, регистрирани в друга държава членка, като се опитват фиктивно да установят някаква връзка с тази държава. Императивите за наказателно преследване и превенция, както и за защита на фискалните интереси на държавата оправдават достатъчни санкции. По изтъкнатите от комисията осем случая последната не е представила доказателства, които да позволят да се прецени съразмерността на наложените санкции.


Съдът счита, че паричните санкции, предвидени при превишаване на шестмесечния срок на данъчно освобождаване, не са несъразмерни, тъй като срокът е достатъчно дълъг и в определени случаи се предоставят улеснения и удължения.


Кражба на превозно средство


Наредба на министъра на финансите от 1988 г. налага плащане на данък при регистрация дори на лицата, пострадали от кражба на второ превозно средство, което се намира под режим на временен внос. Комисията поддържа, че тази разпоредба въвежда обща презумпция за данъчна измама, без да е доказано, че откраднатото превозно средство остава в Гърция. Комисията преценява, че случаите, които представляват данъчна измама, трябва да се разглеждат поотделно.


Съдът напомня, че освобождаването зависи от условието ползващият се от освобождаването да използва превозното средство изключително за лични цели, без да има право да го отчуждава, нито да го отдава под наем, нито да го отдава в заем за послужване. Нито кражбата на превозно средство, намиращо се под действието на освобождаването, нито свързаните с нея последици, се уреждат от директивата и нищо не показва, че целта й е да разшири данъчното освобождаване и следователно да ограничи фискалния суверенитет на държавите членки в случаи, когато връзката между ползващия данъчното освобождаване и превозното средство, намиращо се под действието на това освобождаване, е разкъсана, и по-специално в случай на кражба. Този случай се отнася към разпоредителната власт на държавите членки.


Плащане на данъка при регистрация и отказ от средства за защита


Закон 2682/1999 предвижда, че ако лицата внесат начисления данък и се откажат от средствата за защита срещу акта за начисляване на данък, не се възбужда наказателно преследване. Съдът отсъжда, че тази разпоредба може да лиши лицата от нарочната ефективна съдебна защита, въведена от общностния законодател, на правата, които тези лица черпят от самото право на общността.


Конфискация


Гръцкият закон предвижда също временно спиране от движение с обезпечителна цел на превозните средства, като освобождаването им настъпва след плащането на глобите. Съдът подчертава, че тази мярка лишава ползващия се от данъчно освобождаване от използването на неговото превозно средство за срок, който може да се окаже продължителен. Предвид важността, която придобива правото да се управлява превозно средство за ефективното упражняване на свободното движение на хора, съдът счита тази мярка за несъразмерна с оглед на целта си. Държавата би могла да постигне целта си - събиране на глобите - със средства, съобразени в по-голяма степен с общностната уредба, като учредяване на гаранция.

Коментари (1)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на тъпа балканска страна
    *****
    Неутрално

    Балканският синдром на Солунската митница важи с пълна сила и за Гърция, въпреки, че е отдавнашна членка на ЕС. Властта и законите на този нещастен меридиан са синоними на тормоз и рекет над гражданите.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK