България представена в изложба в Брюксел като "кенеф"

Така изглеждат очертанията на България върху инсталацията.



България е представена като колаж от "турски тоалетни" в подготвена за откриване изложба на входа на сградата на Съвета на Европейския съюз в Брюксел.
Арт инсталация пред сградата "Юстус Липсиус" на Съвета на Европейския съюз в Брюксел представя България като кенеф (дупка с две стъпки), или "турска тоалетна" по думите на автора й. Това съобщи кореспондентът на БТА в белгийската столица Атанас Матев.
Това е част от проект на чешкото председателство, наречен "Ентропа: Стереотипи и бариери за разрушаване". Българското представителство в ЕС е било разгневено от "произведението" и е внесло официален протест срещу изложбата, обяснява БТА. Мнозина журналисти в Брюксел са потърсили кореспондента на българската агенция, за да им разясни и интерпретира какво е това "турска тоалетна".
Инсталацията трябва да остане така до вторник, след което "ще оживее". Това ще стане на специална пресконференция с участието на чешкия вицепремиер по европейските въпроси Александр Вондра и чешкият посланик в ЕС Милена Виценова. Мотото на чешкото председателство е "Европа без граници". Инсталацията не е нещо необичайно, тъй като се е създала традиция всяка държава, която временно оглавява ЕС да прави подобна инсталация във фоайето на "Юстус Липсиус". Наемът до 30 юни 2009г. е около 50 хиляди евро, а разходите по самите произведения са поети от автора на концепцията - чешкият художник Давид Черни.
"Ентропа" е дело на 27 художници - по един от всяка от страните членки. Всяка от инсталациите описва по една държава от съюза на базата на масовите стереотипи или предразсъдъци. Идеята била артистите да подканят публиката да се надсмее над тези предразсъдъци.


Културното министерство: Нямаме нищо общо


По повод информацията за изложбата "Ентропа", организирана от чешкото председателство на ЕС и открита днес в Брюксел, Министерството на културата заявява, че:
1. Тази проява не е представена и не е коментирана по никакъв начин с Министерството на културата на България.
2. Участието на художничката Елена Желебова не е по предложение на Министерството на културата на България. Не сме запознати с източника на покана и процедурата за избор на българската авторка в подготовката на тази проява.

Чешкото председателство е поканило художниците без да им налага никакви ограничения и те са били свободни да подходят към темата, както желаят, се казва в интернет сайта на проекта.
Автор на българската част е Елена Желебова, покрила очертанията на България с клекала. По думите й провокацията ще раздразни мнозина и точно това е търсила: "да предизвикам скандал, особено у нас".


Авторът за творбата


"За мен нашият проект е възможност да подходя към фалшивия патриотизъм и да открия облекчение от безнадежността на българския материален и духовен живот. Не на последно място, той със сигурност ще раздразни много хора и точно това целя - да предизвикам скандал, особено у дома. Това е пънк жест, преднамерено примитивен и вулгарен, фекално пубертетски"

Белгия, например е кутия с шоколади, Франция е покрита с транспарант "Стачка!", Германия е с парчета аутобани с коли, Италия е голямо игрище, на което играчите държат футболна топка пред слабините си в нещо като "авто-еротична система", На Люксебуг виси надпис "For Sale", Испания пък е цялата в бетон, а над потопената Холандия стърчат минарета. Мястото на Великобритания е оставено празно от художника Халид Асади, Румъния изглежда като кичозен увеселителен парк "Дракула ленд".


Културното министерство: Нямаме нищо общо


По повод информацията за изложбата "Ентропа", организирана от чешкото председателство на ЕС и открита днес в Брюксел, Министерството на културата заявява, че:
1. Тази проява не е представена и не е коментирана по никакъв начин с Министерството на културата на България.
2. Участието на художничката Елена Желебова не е по предложение на Министерството на културата на България. Не сме запознати с източника на покана и процедурата за избор на българската авторка в подготовката на тази проява.




Авторът за творбата


"За мен нашият проект е възможност да подходя към фалшивия патриотизъм и да открия облекчение от безнадежността на българския материален и духовен живот. Не на последно място, той със сигурност ще раздразни много хора и точно това целя - да предизвикам скандал, особено у дома. Това е пънк жест, преднамерено примитивен и вулгарен, фекално пубертетски"

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK