Ирландия ще използва чай и знаменитости, за да прокара Лисабонския договор

Ирландия ще използва чай и знаменитости, за да прокара Лисабонския договор

© Associated Press



Участниците в кампанията в подкрепа на договора за реформи на Европейския съюз ще използват рекламни акции със знаменитости, "Фейсбук" и разговори на чаша чай, за да насърчат ирландските гласоподаватели да гласуват положително за договора на втория референдум.


Правителството в Ирландия проправи в петък пътя за плебисцит през есента, като осигури правни гаранции, съгласно които Лисабонският договор няма да засегне върховната власт на държавата по деликатни въпроси като данъчното облагане, абортите и неутралитета.


Ирландският премиер Брайън Кауън се надява, че гаранциите плюс една по-динамична правителствена кампания ще осигурят ратифицирането на договора и ще предоставят на 27-членния съюз по-значима роля в международните дела.




Но след шока от миналогодишния отрицателен вот и ниската популярност на Кауън, пролисабонските сили в Ирландия не оставят нещата в ръцете на правителството.


"Политическата ситуация в Ирландия несъмнено понесе удар през изминалите месеци и смятам, че има реална нужда от истинска кампания", заяви Барт Сторън, един от основателите на "Поколението "Да", младежко движение, създадено след миналогодишния отрицателен вот.


Около 1200 души са се включили в кампанията на "Поколението "Да" в сайта за социални контакти "Фейсбук", а на уебсайта на групата има раздел, озаглавен "Да се преборим с лъжите", за да бъдат отхвърлени неверните според кампанията аргументи срещу договора. Наскоро дипломиралият се Сторън допълни, че те са се насочили към гласоподавателите, които са между 18 и 30 годишни.


"Има ужасно много хора в страната, които са истински заинтересувани да вземат участие, просто защото виждат в това съществена стъпка за развитието на страната", каза 23-годишното момче.


Оживен дебат


Според скорошни проучвания на общественото мнение, мнозинството от ирландците сега са за договора, който има за цел да ускори процеса на взимане на решения в ЕС и да създаде поста постоянен председател и дипломатически корпус. Зашеметяващото преобразяване на Ирландия от финансовия "Келтски тигър" в най-слабата икономика в Западна Европа смекчи вижданията на ирландците за Брюксел, който се възприема като предпазна мрежа, спасяваща ги от икономически крах от исландски тип.


Кауън обаче не може да разчита на икономиката и законовите си гаранции, за да осигури безпроблемно приемане на Лисабонския договор при втория референдум. Подкрепата за правителството е на едно от най-ниските си нива. Расте недоволство от ирландската икономическа криза, а стилът на общуване на Кауън също е обект на критики. Като политик е по-скоро мрачен, макар че казват, че сред приятели бил друг.


Ирландците са до голяма степен проевропейски настроени, но някои се опасяват, че заради Брюксел ще загубят суверенитета си. Хранят също така подозрения към уверенията на ЕС, че е демократична институция и привържениците на отрицателния вот, от крайната левица до католическата десница, ще се опитат да използват това. Миналата година антилисабонската кампания засенчи половинчатите усилия на правителството, като се фокусира върху отделни емоционални въпроси, някои от които, включително твърдението, че в резултат на приемането на хартата ще се въведе военна повинност към европейска армия, бяха неверни.


Тази година, лагерът на привържениците на отрицателния вот ще бъде без харизматичното и печелившо присъствие на Деклан Ганли, самоиздигнал се милионер, който се превърна в лицето на антилисабонската кампания. Ганли заяви, че няма да играе водеща роля в поредния опит за отхвърлянето на договора, след като не успя да спечели място в европейския парламент.


Без подкрепата на Ганли, привържениците на отрицателния вот показаха в петък, че не справят сами - не успяха да разпечатат съобщения за пресата и им се наложи с подръчни средства да закрепят плакат на кампанията.


Миналата година певицата Шиниъд О'Конър и импресариото на момчешка банда Луис Уолш агитираха срещу договора. Този път поддръжниците на договора се надяват да имат свои знаменитости, които да се борят за тяхната кауза.


"Планираме много модерна, наситена кампания", каза Оливия Бъкли, директор на "We belong", наскоро създадена пролисабонска група. "Част от стратегията ще бъде използването на известни личности от света на изкуството, спорта, културата и забавлението", заяви тя.


*Преводът е на БТА.

Коментари (5)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на balada
    balada
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Видяха последствията от финансовата криза и сега вече май са узрели за идеята.

  2. 2 Профил на Стоян
    *****
    Неутрално

    Чай?! В Ирландия най-много да източат последно изпитата бира в тъпата чашка и да вдигнат среден пръст на британския продажник, който се опитва да ги убеди в най-голямата глупост в историята.

  3. 3 Профил на TRAJAN
    TRAJAN
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Вместо разточителни чае-пиения и рекламни акции със знаменитости,нека в Ирландия последват "демократичните" препоръки на един загубил изборите в Иран "демократ":"Вместо да се губи време в повторно броене на бюлетини, трябва да бъде анулиран вотът".Този призив по своето величие и съдържание е приложим от цялата международна демократична общност на САЩ и ЕС.Толкова е просто и ясно.Е има и друг подход:с решение на "Парламента" и даже с решение на "Президента".Какво ли още ще ни предложи "демокрацията на елита".Демокрацията по своята политическа същност е различни съотношения на диктатура и привидност (форма на диктат над мнозинството).Не бойте се.Демокрацията и глупостта са фундаментални константи.

  4. 4 Профил на Троянчо,
    *****
    Неутрално
  5. 5 Профил на ???
    *****
    Неутрално

    Ама на комунетата май яко им е...в здравето Лисабонския Договор

    Щом мятат такива координирани словесни бози.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK