Големите компании признават, че лобират във Вашингтон, но не и в Брюксел

Снимката се разпространява под лиценза на <a href="http://creativecommons.org/about/" target="_blank">Creative Commons</a>.

© Teemu Mäntynen

Снимката се разпространява под лиценза на Creative Commons.



Много от най-големите европейски корпорации избягват да регистрират лобистките си дейности в Брюксел, но са ги регистрирали във Вашингтон. Това се дължи на факта, че в Брюксел регистрацията на лобистките дейности е доброволна, докато във Вашингтон тя е задължителна, заключват експерти в ново изследване, цитирано от EUobserver.


Заради разминаването в законодателството за лобирането изглежда сякаш европейските лобистки групи имат много повече работа във Вашингтон, отколкото в Брюксел. Това сочи изследване между 50 от най-големите европейски корпорации, разкриващи какво им струва да влияят върху политиката. Двайсет от тези 50 корпорации не фигурират в регистъра за лобитата на Европейската комисия, пише в доклада на организацията "Приятели на Земята", които също са и природозащитна лобистка група.


Много компании като Водафон, Дойче банк, Нестле и Е.ОН са известни със силното си присъствие в Брюксел. Но по-важното е, че европейските компании свидетелстват, както пише в изследването, за "неприложимо ниските си бюджети" за лобиране в Брюксел.




Сравнявайки това, което фирмите казват, че харчат за лобиране в Брюксел и това, което казват, че харчат във Вашингтон, където финансите им се проверяват, изследователите попадат на странни ситуации. Например Бритиш Петролиум е декларирала 17 пъти по-високи лобистки разходи в САЩ, отколкото в Европейския съюз, докато ING, холандската национална банка, съобщава, че разходите й в Щатите са с осем пъти по-големи.


Въпреки действията на законодателите за по-стриктна регулация на финансите по време на икономическата криза, отчитайки вписванията в регистъра, европейските банки и застрахователни компании са похарчили за лобиране през 2008 г. 2.75 милиона евро в Брюксел и 18.5 милиона евро във Вашингтон.


Действително, през същата година, три от тези 50 корпорации са декларирали, че харчат повече от милион евро в опити да повлияят на управляващите, докато 10 от тях са го правили в САЩ. Общо 13 от 21 фирми, които фигурират и в европейския и в американския регистър, са декларирали, че имат повече разходи за лобиране във Вашингтон.


"Нефтените компании показват изненадваща политика спрямо лобирането: по-голяма компания, по-малко разходи за лобиране," пише в изследването.


Според данните излиза, че някои неправителствени организации харчат повече пари за лобиране, отколкото петролните компании. Така например излиза, че организациите Еврогрупата за животните, Европейският съвет за бежанците и изгнаниците и Приятели на природата харчат почти два пъти повече за лобиране, отколкото някои от най-големите петролни компании като Шел и Бритиш Петролиум и повече от три пъти повече от компании като Total, Arcelor Mittal, GDF или Enel.


"В сегашния си вид регистърът на Европейската комисия не успява да изпълни основната си цел за гарантиране на надеждна информация и за прекратяване практиките на спотайване на лобитата в Брюксел," смята Пол де Клерк от "Приятели на Земята".

Ключови думи към статията:

Коментари (2)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Obe
    *****
    Неутрално
  2. 2 Профил на Jab4o
    *****
    Неутрално

    Ми да копират американския закон...аз ли трябва да им казвам





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK