Брюксел подложи София на кръстосан разпит за завода за отпадъци

Еврокомисията не хареса подробния план, което още повече ще забави строежа

Брюксел подложи София на кръстосан разпит за завода за отпадъци


България е изпратила във вторник отговори на десетките въпроси на Европейската комисия за завода за отпадъци на София. Той трябва да  бъде финансиран с 81 млн. евро от оперативната програма "Околна среда".


Експерти от Брюксел съобщиха пред "Дневник", че преди това страната е изпратила "изключително слаба" апликационна форма, която е била върната за доработка. Това ще забави още повече строежа на съоръжението, което трябваше да заработи през 2012 г., а процедурите вече се движат с година и половина закъснение.


Заводът остава приоритетен проект за финансиране с евросредства, но се бави заради слабото качество на подготвените от София документи и повече от година закъснение на изпращането им в Брюксел, обясниха от генерална дирекция "Регионална политика" в ЕК. "Продължаваме да държим на проекта", каза говорителят на комисията Тон ван Лийроп, опровергавайки твърденията на БСП, че институцията е решила да спре финансирането.




"Това е сложен проект и финансирането от програма "Околна среда" не може да започне, преди да одобрим апликационната форма", обясни експерт от дирекция "Регионална политика". Става дума за подробния план, в който е описано какво ще включва проектът и как ще бъде финансиран всеки от компонентите му.


Правителството изпрати апликацията с над година закъснение - едва през април 2010 г. Еврокомисията е оценила предложението като "изключително слабо, под минималните стандарти", обясниха от регионалната дирекция.


Като особено сериозни слабости евроекспертите посочиха анализа за цената и ползите от проекта, "необосновано скъпите" механизми за обработка на сметта и рециклирането й както и факта, че в отделението за радиоактивни отпадъци е предвидено да се складират преработени органични боклуци.


Ван Лийроп съобщи, че Европейската комисия е изпратила в София през юни и август два дълги списъка с въпроси. "Ще продължим с проекта, когато получим отговори и технически пояснения", добави говорителят на комисията. "Изпратихме отговорите във вторник", съобщи за "Дневник" Малина Крумова, която ръководи оперативната програма в министерството на околната среда.


По думите й разясненията по апликационната форма на проекта са "доста добре подготвени от Столичната община".


Апликационната форма, техническите параметри и финансовите анализи първоначално са изготвени от консултантската компания "Фихтнер" за малко над 4 млн. лв., каза зам.-кметът по екологията Мария Бояджийска. По думите й промените в правилата за кандидатстване по оперативната програма при предишното правителство са наложили преправяне на формуляра, след като договорът на германския консултант е приключил в началото на 2009 г. Брюксел се запозна с параметрите на съоръжението още преди официално да изпратим проекта, поясни Бояджийска.


Според нея избраният начин за третиране на сметта не е толкова скъп и се използва на много места в Европа. Радиоактивността, за която пита ЕК, е старо замърсяване от обработката на уран от предприятието "Редки метали" край с. Яна, където ще е заводът, и ще бъде чистена по отделен проект, увери Бояджийска.


"Документацията за такъв сложен и мащабен проект е 20 000 страници. Нормално е да има въпроси", допълни тя. Ако възникнат още питания, до две седмици може да бъде организирана среща между евродирекциите по регионална политика и околна среда и представители на екоминистерството и Столичната община, допълни и Малина Крумова.


Процедурите за завода се бавят вече година и половина. Той трябва да е готов преди лятото на 2012 г. В същото време София вече използва закрития преди години първи етап от сметището в Суходол. Прогнозите са, че клетката ще бъде запълнена до края на 2011 г., когато заводът със сигурност няма да е построен.



Цена и документи
За изграждането на завода на София се говори още от времето на кмета Стефан Софиянски. Причината е, че сметището край Суходол започна да се препълва. Според първите планове заводът трябва да бъде изграден за около 18 месеца на територия на комбината "Кремиковци", а цената е около 100 млн. евро.


Държавата изпуска възможността да финансира инсталациите със средства по европрограмата ИСПА. Без да е избрано  място и технология за преработка на отпадъците, общинската администрация обявява, че заводът ще струва 150 млн. евро.


През 2006 г. като кмет Бойко Борисов твърди, че София ще следва модела на берлинската инсталация - разделно събиране, рециклиране и пълно оползотворяване на отпадъците, включително и растящата купчина бали. Според него подобен завод може да бъде изграден за година за 30-40 млн. евро.


Миналия ноември Брюксел започна наказателна процедура срещу България заради неадекватната система за сметосъбиране в столицата, която е трябвало да бъде изградена до началото на 2007 г. През април 2010 г. Еврокомисията заведе дело срещу страната в съда в Люксембург.


През юли беше избран българо-германски консорциум, който да построи съоръжението в местността Садината на стойност 209 млн. лв. Общо инсталациите за оползотворяване на битова смет, компостиране и депо за остатъците от обработката, ще струват около 350 млн. лв.
 

Коментари (27)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на nqma zna4ka koi
    nqma zna4ka koi
    Рейтинг: 862 Неутрално

    "Документацията за такъв сложен и мащабен проект е 20 000 страници"

    Сериозна работа! Ама то по цял свят хората не дават 80 милиона ей така...

  2. 2 Профил на Активист
    Активист
    Рейтинг: 410 Неутрално

    Да вкарат Станишев в затвора за саботаж на завода-какво е правил цяла година по въпроса-нищо.

  3. 3 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 784 Неутрално

    Колко години подготвят тоя проект?Това ,че е имало някакви промени в апликационните форми не означава ,че го правят отначало да не говорим,че изпратиното през "април 2010 г. Еврокомисията е оценила предложението като "изключително слабо, под минималните стандарти", обясниха от регионалната дирекция.".Сигурно не са могли да подготвят по-добро предложение,защото колкото по късно се построи завода,толкова повече ще спечелят "гробарските"фирми ,които разкарват боклуците на София из страната.

  4. 4 Профил на Васил Дакев
    Васил Дакев
    Рейтинг: 753 Неутрално

    До "2": Подкрепям напълно това искане Станишев незабавно да влезе в затвора като задържането му да стане под личното ръководство на Цветанов и прокурора Роман Василев-нахлуване в панелното му жилище с изкъртване на вратата рано сутринта,преди 06.00 ч.,полицаите непременно с маски,пистолет в тила и лягане на пода.Следва излъчване по всички телевизионни канали с предхождащо изявление на Цветанов.А защо да не бъдат задържани по този начин и останалите двама от тройната коалиция/тройната ламя/-Сакса и Доган.Май се увлякох.Струва ми се,че проектите,документацията,изпратена на ЕК,е готвена от "ексепрти" на строличната община,т.е.,от ГЕРБ.Тогава аз не подкрепям ареста на Станишев.Ще протестирам.

  5. 5 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 784 Неутрално

    Вижте защо Б.Б вместо да направи завода реши даразкарва боклука."Капитал"- При цена от 15 стотинки на тон/километър само един курс на камион с 25-30 тона отпадък излиза на общината по 2000 лева.!!!http: /www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/2010/07/23/936802_ostrov_bali_sofiia/

  6. 6 Профил на Valentina Chelebieva
    Valentina Chelebieva
    Рейтинг: 8 Неутрално

    от гугъл:"Апликационна форма=Формуляр за участие".Това ще да е нещо мноого сложно,за което ще се изисква 2-3 висши образования...Очеизвадно е ,че няма "административен капацитет".Срам и позор...Просто нямам думи!

  7. 7 Профил на pioneer
    pioneer
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Само не забравяйте и г-н Джевдет Чакъров колко и той крадеше за себе си, за ДПС и колко саботираше проектите - той след Доган е Номер 2 в листата за разследване.
    Цецо, моля, стартирай акция "Еколозите"!

  8. 8
    lz2
    Рейтинг: 2922 Неутрално

    Коментарът е скрит от модераторите, защото съдържа вулгарни, нецензурни квалификации, лични нападки, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на други коментиращи и лица, цитирани в публикациите. Ако въпреки това желаете да го видите, натиснете тук.

  9. 9 Профил на gbj06554106
    gbj06554106
    Рейтинг: 609 Неутрално

    Защо ли си мисля, че ролята на държавата в реализирането на този проект е по-ограничена, за сметка на общината и кмета

  10. 10 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 2463 Неутрално

    Тоя завод ще се разкатава максимално и ще бъде "пуснат" евентуално в края на мандата на ББ

  11. 11
    usin
    Рейтинг: 0 Весело

    Коментарът е скрит от модераторите, защото съдържа вулгарни, нецензурни квалификации, лични нападки, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на други коментиращи и лица, цитирани в публикациите. Ако въпреки това желаете да го видите, натиснете тук.

  12. 12 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 2008 Неутрално

    До коментар [#2] от "Активист":
    Какво го прескачаш станишевия ? Двама кметове блажиха от боклука - Ст.Софиянски и Бойко Борисов. Питай ги тях. И двете патки ,дето управляват МОСВ - Манева и Караджова

  13. 13 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1107 Неутрално

    До коментар 12:

    А, много повече са - и кметовете, и хората от министерството на енергетиката и министерството на околната среда, които са се занимавали с въпроса

    Първите планове за изграждане на централа за изгаряне на отпадъци в София са от началото на 80-те години на миналия век.

    Оттогава насам непрекъснато се правят проучвания, предложения, дори имаше и търгове. Например някъде около 92 - 93 г. швейцарската фирма von Roll направи едно много професионално проучване на различните технически варианти (интересно дали се пази още някъде).

    Въпросът е, че финансирането е трудно - сумата е голяма, възвръщаемостта е свързана с някои проблеми (все още у нас таксите за отпадъците са ниски в сравнение със Западна Европа). А освен това, за да бъде централата екологично чиста - например като централата „Spittelau“, която е насред Виена, специфичните инвестиции трябва да се умножат по 2 или дори по 3 (което у нас едва ли ще стане).

    Все пак, като че ли вече има надежда, че нещо ще стане

  14. 14 Профил на инж. Филип
    инж. Филип
    Рейтинг: 469 Неутрално

    Нарочно бавят тия от Брюксел - нали трябва да се правят на голямата работа - че един вид те решават всичко. Трябва да бъдем по критични към тези, които ни критикуват. Един завод се строи по проект, а не по документи за кандидатстване.

    Гледам доста народ се ориентира към летищата днешно време. Пожелавам им успех!
  15. 15 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 784 Неутрално

    До коментар [#13] от "ijj":Не знам за специфичните изисквания ,но и при тях цената на завода във Виена която се споменаваше в статии преди време, от 110 млн евро е по -ниска от тази за завода в София - 280 млн лева или повече от 140 млн евро.

  16. 16 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1107 Неутрално

    До коментар 15:

    Аз гледам в една статия от 1999 г., където е дадена цена
    182 млн. евро минимум за капацитет 200 000 до 250 000 тона отпадъци годишно:

    http://www.gipuzkoa.net/incineradora/IncinerationAustria.pdf

    (Съжалявам, че из Интернет можах да намеря само този източник на информация за инвестициите - на стр. 8 от цитирания текст)

    Това включва горивна инсталация (скарно горене), когенерационна централа (за електроенергия и топлинна енергия, общ к.п.д. около 75%) и химическо очистване на изходящите газове (за което отиват около две трети от инвестициите).

    Капацитетът на Spittelau е около 260 000 тона отпадъци годишно, което е малко над една трета от отпадъците във Виена (там има още две централи за изгаряне на отпадъци).

    Докато на завода за отпадъци в София капацитетът вероятно ще е поне два пъти по-голям.

    Оттам и специфичните инвестиции за нашия завод вероятно излизат някъде около 500-600 лв. за тон отпадъци годишно, а в случая със Spittelau са били над 700 Евро за тон.

    Разбира се, освен всичко друго, Spittelau е и произведение на изкуството - на художника Hundertwasser.

  17. 17 Профил на merkel
    merkel
    Рейтинг: 894 Неутрално

    В столична община са ГЛУПАЦИ и сами са си виновни! След като отстраниха ВСИЧКИ немски фирми много ясно че ще имат порблеми! Те отстраниха всички чужди фирми и се върнаха към стария начин вместо да последват новия начин на търгове поведен от Плевнелиев! Прозрачно равнопоставено с допускане на прозрачност без граници и резултатът е ясен сега апликационната форма на тракия се движи с пълна сила с положителната оценка на най-голямата гражданска организация специализирана в борбата срещу корупцията в света-трансперънс интернешенъл и нищо чудно за рекордно кратко време да бъде одобрено още до края на годината! Докато Столична община ще бере ядове и пак политически трябва да се решават нещата! Както казах ГЛУПАЦИ!

  18. 18 Профил на drachan
    drachan
    Рейтинг: 527 Неутрално

    Е как пък на пловдивският кмет некой нему попречи да си направи завод за боклук, та и на София човекът помага.

  19. 19 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1107 Неутрално

    До drachan (коментар 18):

    Е, тя инсталацията в Шишманци е все пак първата на Балканския полуостров - нещо като изключение от правилото


  20. 20
    ****

    Този коментар беше изтрит в 10:08 на 24/09/2010 от неговия автор.

  21. 21 Профил на Швейк
    Швейк
    Рейтинг: 474 Неутрално

    парите от Брюксел покриват само ЧАСТ от разходите, но са си техни. евробюроклатите са прави да искат бланка Ж-17 или формуляр Ю-351 да са попълнени правилно - ще ги дадат само ако изпълним техните условия.

    наказателната процедура е срещу България - дори да не ни даваха пари, София пак трябваше да има такъв завод при това ОТДАВНА. българската държава е трябвало да наложи това на общината X, а че "X=столична община" е подробност. съответно държавната власт ще я бият по канчето защото не е набила канчето на някакъв си там кмет.

    Боко Тиквата ще е напълно прав - той (Боко) ще бъде съден като министър-председател на България за това, че предшественикът му (СерГей) не си е свършил работата. особената ирония е, че работата на предшественика е била да набие канчето на някакъв си селски кмет (същия Боко).

    партия ГРОБ - Граждани за Разсипване и Обиране на България. да ни е честит цар Боко Първи, цар на всички български тиквеници и на чичковите червенотиквеничета.
  22. 22 Профил на P.S.
    P.S.
    Рейтинг: 473 Неутрално

    Е какво излезе, значи немският консултант си е гушнал 4 милиона за подготвяне на документацията.. , докато Боко и с..Гей си прехвърляха топката за терена докато 1вия беше кмет, е изтекъл договора на консултанта.. после следва преправяне на документите от наши си "експерти" в администрацията заради променените правила .. а резултата е плачевен..

    правилно ли разбрах?


    маааммммма ммиииия

  23. 23 Профил на БАЙ АВРАМ
    БАЙ АВРАМ
    Рейтинг: Гневно

    До коментар [#21] от "Швейк":

    Същият този СЕЛСКИ КМЕТ за 2г направи доста за столицата и издържа на напъна,на който го подложиха ЧЕРВЕНИ и СИНИ гейчета,орязване на бюджета,саботажа на завода за боклук,кризисни щабове и какво ли не.Същият този миналата година ПАК ви би на изборите като ЧЕРВЕНИТЕ загубиха почти с двойна разлика,за СИНИТЕ да не говорим.Ще ви бие ПАК и догодина със сигурност,народа оценява това,което се прави даже и с ВАШАТА помощ!
    Така че швейки,ще Му джвакате дълго време ТИКВЕНИЯ,свиквайте!

  24. 24 Профил на Швейк
    Швейк
    Рейтинг: 474 Неутрално

    До коментар [#23] от "liverpool":

    ха-ха! толкова ли е зле положението, че не можете даже да допуснете вашият фюрер да бъде наричан селски кмет? ако не си забелязал всяко по-голямо село си има мегдан, а окръжните/областните градове си имат централен площад и пешеходна зона. така че колкото и да ми е обидно София е едно голямо село.

    1. завода за боклук - Тиквата уж щеше да построи завода за една година, ама така и не успя. за верните му последователи все космосът му пречи.
    2. кризисните щабове - Тиквата остави София да вони като селско сметище, а СерГей използва поднесената му на тепсия възможност. за мен двамата са съучастници.
    3. червени и сини - ако за 20 години не си стоплил, СДС е творение на КДС. защо от всички несъгласни със стария режим точно тези получиха коли, компютри, партийни клубове, рекламно време по телевизията и радиото, отношение като с равни на т.нар. Кръгла маса? ореолът на борци на сините отдавна се изтърка и сега ГЕРБ са поредното мюре за мат'риала. БСП, СДС и ГЕРБ са различни глави на една и съща ламя.

    партия ГРОБ - Граждани за Разсипване и Обиране на България. да ни е честит цар Боко Първи, цар на всички български тиквеници и на чичковите червенотиквеничета.
  25. 25 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 2008 Неутрално

    До коментар [#20] от "майор Деянов":
    Не бива да се говори за носталгия. Това е емоция. Тук говорим за обективно сравнение на хала ни тогава и сега. Тогава нямаше демокрация, свобода и банани. Имаше работа, ред , по-високо самочувствие. Сега има свобода и демокрация за богатите и банани. За останалите -свободата да лаем.
    В геологията - имаше Комитет по геология, 6 териториални предприятия, предприятие за геофизични проучвания, предприятие за геоложки анализи. Плюс едно Булгаргеомин за проучвания в чужбина. Общо в системата на КГ работеха 4500 души специалисти - колкото в геоложката служба на САЩ /Денвър- Колорадо /. Металургия, химия, строителство - всичко ползваше полезни изкопаеми. Сега има едно отделче към МОСВ което дава лицензи на чужденци за проучване. Интересува ги само злато. Няма нито един опитен геолог по полезните изкопаеми. Има и един отряд , който по милостта на еколозите прави геоложка картировка в 1: 50 000. Дори грамадната библиотека на КГ бе затрита. От БГМ остана един директор и две служителки без никаква дейност.
    Виждаме резултата от прилагането на доктрината "Алан Дълес " ! Намерете я !

  26. 26 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 2008 Неутрално

    До коментар [#21] от "Швейк":
    Когато решиха да балират боклука първият ми въпрос беше " Ще ги стерилизират ли ?" Имах предвид, че голяма част от боклука е остатъци от храна, която има неприятното качество да се разлага на топло с отделяне на метан. Значи ще бомбират и ако някой идиот ги подпали , ще гледаме огромни пуканки. С времето балите се разкъсаха , натрупаха, изтекоха и задръстиха страната. Само идиот може да вози софийски боклук в Силистра , но и това видяхме. То и до Пловдив не показва много акъл. Само не разбрах колко пари цуна Бойко от тая дивотия ? Айде да не закачам скъсването с Вълка , че и там имаше голяма шашма !

  27. 27 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 2008 Неутрално

    До коментар [#23] от "liverpool":
    Да си премериш температурата . Тоя селски кмет ,вместо да се опретне да проектира завод, се хвана да балира боклука - най-идиотската идея, която може да се измисли, но вероятно печеливша за него.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK