
© Георги Кожухаров
Най-късно до 25 май гражданите на страните от Европейския съюз имат нови права и достъп до нови услуги,когато ползват телефон, мобилни връзки и интернет, напомни Европейската комисия.
Клиентите могат да сменят далекосъобщителния оператор в рамките само на един ден, без да сменят телефонния си номер и имат право на повече яснота за услугите, които компаниите предлагат на клиентите. Предвижда се 24 месеца максимална продължителност на първоначалните договори за ползване на услуга, както и задължително изискване към операторите да предлагат 12-месечни договори. Така клиентите може да се прехвърлят по-лесно към друг оператор, ако намерят по-изгодни условия.
Договорите трябва да съдържат и подробна информация за компенсациите и възстановяването на средства, приложими в случай, че качеството на услугата не отговаря на тези минимални равнища.
Регулирането вече ще е по-съгласувано на цялата територия на ЕС, тъй като националните регулатори получават по-голяма независимост и ще могат да оказват влияние върху далекосъобщителните оператори с цел да се осигури недискриминационен достъп на другите оператори.
Сред другите нови елементи в пакета е подобреният достъп до службите за спешна помощ, включително до единния европейски номер за спешни повиквания 112.
Правомощията ще създадат по-голяма регулаторна сигурност и ще помогнат на далекосъобщителните оператори да се разраснат в рамките на единен общоевропейски телекомуникационен пазар, се казва в съобщението на Брюксел.
С новите правила се гарантира по-добра защита на правото на неприкосновеност на личния живот и безопасността в онлайн пространството. Това става чрез по-добра защита срещу нарушаването на сигурността на личните данни и спам, задължително уведомяване при нарушаване на сигурността на личните данни.
От ЕК напомнят, че държавите - членки, които не са готови да прилагат тези правила, ще бъдат санкционирани.