Брюксел предложи нова стратегия за висшето образование

Брюксел предложи нова стратегия за висшето образование

© Красимир Юскеселиев



Вчера Европейската комисия предложи нова стратегия за подобряване на качеството във висшето образование, предаде пресслужбата на институцията. Тя включва мерки за повишаване на броя на завършващите и използване на висшето образование като средство за справяне с икономическата криза в Европейския съюз.


В документа се отбелязва, че въпреки големия брой университети и студенти в ЕС, възможностите за финансиране, управленските структури и учебните програми не се развиват с достатъчна бързина. В същото време конкурентите на Европа в останалата част на света, и най-вече страните с бързо развиващи се икономики, увеличават инвестициите си във висшето образование.


Сред приоритетите в новата стратегия е привличане на по-широка част на различните слоеве на обществото към висшето образование. Практическата му приложимост е друг акцент в предложението за реформи. Учебните програми трябва да отговарят на нуждите на пазара на труда, се посочва още в документа.




Нов елемент е засилването на връзките между образованието, научноизследователската дейност и предприятията. Еврокомисията отбелязва и необходимостта от гарантиране на ефективно финансиране най-вече чрез по-голяма свобода при управлението на висшето образование.


Една от инициативите на европейско равнище е класиране на университетите по няколко различни показатели. Друго предложение е да се предоставят гаранции по заеми "Еразъм за магистри" за студентите, които следват пълен образователен курс в чужбина.


Европейският комисар по образованието, културата и младежта Андрула Василиу подчерта, че висшето образование "е най-добрата гаранция срещу безработица". Тя обаче призна, че "твърде голям брой завършили висше образование се сблъскват с големи трудности... на пазара на труда или намирането на добра работа".


В предложението на Еврокомисията за следващия многогодишен бюджет на ЕС за периода от 2014 до 2020 г., са предвидени повече средства за образованието (+ 73 %) и научноизследователската дейност (+ 46 %).

Коментари (11)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на haokarapora
    haokarapora
    Рейтинг: 552 Неутрално
  2. 2 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 799 Неутрално

    Стратегията е ясна да се учат две-три висши, след това докторска, пост-докторска и накрая пенсия, щото работа няма! Те за китайците няма, та камо ли за европейците!

  3. 3 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 799 Неутрално

    Нов елемент е засилването на връзките между образованието, научноизследователската дейност и предприятията
    Като се отчете, че основните предприятия са моловете и сега учениците са основно там!

  4. 4 Профил на Миша
    Миша
    Рейтинг: 867 Неутрално

    Както разбирам - идеята е моделът образованието да служи на обществото, а не както у нас учебните програми да се правят спрямо преподавателите (главно за протежетата).
    С премахването на удвояването на часовете на лекциите ще има шанс да се увеличи практическата приложимост. Кой професор сега не предпочита да "прочете" 60 часа и да му се смятат 120, които може да ги "прочете" и за 15 часа.

    Миша
  5. 5 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 799 Неутрално

    [quote#4:"Миша"]образованието да служи на обществото[/quote]
    То служи, ама основно като вместо безработни създава студенти, които след 5 години ще са безработни, но ако учат още, ще минат десетина години, а тогава сегашните политици, които правят стратегии, ще са се пенсионирали!

  6. 6 Профил на stoicho2
    stoicho2
    Рейтинг: 638 Неутрално

    До коментар [#4] от "Миша":

    Вчера четох в един провинциален вестник за наше момче студент по медицина в Кьолн. Толкова е добър, че още първокурсник води упражнения по химия на колегите си, получил е престижна стипендия от провинциалното правителства на Германия и вече е приет (въпреки че още не е изучавал) да специализира биохимия във водещ немски университет. Момчето казва, че им четат лекции с най-новите постижения в медицината и откровено си признава че няма да се върне у нас

  7. 7 Профил на gsb
    gsb
    Рейтинг: 696 Неутрално

    Еееех Брюксел Брюксеееел, вие където отивате, ние от там се връщаме. В България всички слоеве на обществото са привлечени и а който не е влязъл, той не е завършил. Дори и който не влезе обаче нема а се пуаши! Има Пернишки университет, а нещо чух че и Фидоска обещавала ма не помня къде беше. Има и платени с специалности, където пък само трябва да имаш пари. Ама па и ако нямаш, па нема се пуашиш! Има задочни форми, където пък ни пари ти трябват, нито пък да ходиш, зер .. се нещо ще изцедят от теб - я някой изпит ще си платиш, я за учебник нещо, я административна таксичка....
    ТЪРГЕДИЯ МИЛИ НАРОДЕ, както одавна прогнозирах, нема ние да станем като Европейците, а те като нас. Всеки търси най-лекото съпротивление, и ние сме в това отношение крачка напред

  8. 8 Профил на Миша
    Миша
    Рейтинг: 867 Неутрално

    До коментар [#5] от "ban":
    До коментар [#6] от "stoicho2":

    Съгласен съм и с двамата. Образованието ни е самоцел и няма никакво покритие с реалността.
    Сервитьорка, продавачка в МОЛ и подобно - само да имаш диплома.

    Миша
  9. 9 Профил на stoicho2
    stoicho2
    Рейтинг: 638 Неутрално

    До коментар [#8] от "Миша":

    Преди дни един форумец ме оплю, че съм писал за това, че заплатите у нас ще достигнат европейско равнище само когато България започне да произвежда високотехнологична уникална продукция от която се печели много. Това може да стане само ако нашата наука и бизнеса си подадат ръка за да произвеждат продукти с уникални качества. Иначе т.н. чужди инвеститори единствено могат да поддържат нивото на безработица на някакво относително ниско ниво, защото тях ги интересува евтината работна ръка. този който ме критикува дава пример с автомобилостроенето в Чехия. Да, чехите, румънците произвеждат леки коли, но заплатите на чешките работници такива ли са като техните западни колеги.
    Та каква е връзката с образованието. Развитието не само на фундаменталната наука, при която, както е известно, само 15-20% от изследванията могат да се приложат в конкретни разработки, но и институции с приложна насоченост ще привлече много млади и умни специалисти. Ако погледнете какви са авторите на научни статии по нанотехнологии, микроелектроника, ще видите че това са предимно от азиатските тигри. И то от Технологични институти.Ето ви част от публикациите и авторите:
    Preparation and magnetic properties of polymer magnetic composites based on acrylate resin filled with nickel plating graphite nanosheets Original Research Article
    Applied Surface Science, In Press, Accepted Manuscript, Available online 1 September 2011
    Yi Zhang, Shuhua Qi, Fan Zhang, Yongqing Yang, Guochen Duan


    2. Electrode-nanoparticle collisions: the measurement of the sticking coefficient of silver nanoparticles on a glassy carbon electrode Original Research Article
    Chemical Physics Letters, In Press, Accepted Manuscript, Available online 1 September 2011
    Yi-Ge Zhou, Neil V. Rees, Richard G. Compton

    И това е от списание към списание. Хората не си поплюват, както се казва. Е, не само от всеки храст ще изкочи птиче, но от много храсти може да изкочи златна кокошка. Не вярвам тези с азиатските имена да правят безцелни изследвания.
    Така че у нас трябва да се създадат условия за успешна работа във всички области на високообразовани млади хора и отнякъде може да изкочи "златната кокошка". Иначе само ще подсмърчаме, ще шием гащи и това е.

  10. 10 Профил на uran
    uran
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    [quote#2:"ban"]Стратегията е ясна да се учат две-три висши, след това докторска, пост-докторска и накрая пенсия, щото работа няма![/quote]
    Никак не е зле като перспектива.

    Yet another blue planet.
  11. 11 Профил на Майстор Балкански (00:00–24:00)
    Майстор Балкански (00:00–24:00)
    Рейтинг: 1441 Разстроено

    [quote#123:"Публикация"]Брюксел предложи нова стратегия за висшето образование...[/quote]
    Това в превод означава, че еврочиновниците са съчинили още един документ, за който скоро никой няма и да си спомня...

    "И ний сме европейци, ама не чак дотам..."




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK