Брюксел предложи мерки за решаване на спорове при търговия през интернет

Брюксел предложи мерки за решаване на спорове при търговия през интернет

© Цветелина Николаева



Европейската комисия представи пакет от мерки, които да се гарантират, че потребителите в Европейския съюз могат да решават своите проблеми, без да се обръщат към съда, независимо от типа продукт или услуга, предмет на спора, и независимо къде са го купили в рамките на единния европейски пазар, предаде пресслужбата на институцията.


За потребителите, които пазаруват през интернет в друга държава от ЕС, Брюксел иска да създаде приложима в целия ЕС единна платформа, която ще даде възможност договорни спорове изцяло да се решават онлайн в рамките на 30 дни.


Намерението на Еврокомисията е новият пакет от закони да помогне за повишаване на увереността на потребителите на единния пазар на ЕС, което да им гарантира по-голям избор и по‑добри цени.




Една от мерките, които бяха приети днес, е директивата за алтернативно решаване на спорове (AРС). Тя има за цел да гарантира, че съществуват качествени извънсъдебни структури, които разглеждат спорове между потребители и търговци.



По приблизителни оценки всеобщият достъп до качествени механизми за AРС в целия ЕС ще спести на потребителите около 22.5 милиарда евро годишно. През 2010 г. един от всеки пет европейски потребители се е сблъскал с проблеми при закупуването на стоки и услуги на единния пазар.

Предвижда се структурите за AРС да отговарят на определени критерии за качество, т.е. да разполагат с добра квалификация, да предлагат безпристрастност, прозрачност и ефективност. Те ще трябва да решават споровете в рамките на 90 дни. Предприятията следва да информират потребителите относно структурата за AРС, която може да разгледа евентуален договорен спор между двете страни.


Ще бъде създадена приложима в целия ЕС онлайн платформа, която да предлага на потребителите и предприятията единен портал за достъп за онлайн решаване на спорове във връзка с покупки, извършени онлайн в друга държава от ЕС. Порталът автоматично ще препраща жалбата на потребителя на компетентната национална структура за AРС и ще посредничи за решаването на спора в рамките на 30 дни.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK