
© Associated Press
Еврокомисарят по регионалната политика Йоханес Хаан
Нещата в Българските държавни железници не могат да продължат, както са били досега, като реформите "не са опция, те са жизнено необходими". Това заяви еврокомисарят по регионалната политика Йоханес Хаан в интервю за вестник "24 часа".
Хаан подчерта, че за Европейския съюз развитието на железопътния транспорт е от изключително значение. По тази причина Европейската комисия изцяло подкрепя мерките на българското правителство за оздравяване на сектора в България. "Състоянието на компанията изисква действия, които ще я направят финансова стабилна и жизнена", подчерта той.
"Единственият начин българите да оставят колите си и да предпочетат влака е жп транспортът да осигури по-добра услуга. Очевидно в момента това не е реалност", допълни Йоханес Хаан.
Еврокомисарят каза, че очаквано преструктурирането на БДЖ няма да стане без болезнени мерки, но настоя, че Брюксел ще подпомогне процеса чрез структурните и кохезионните фондове. Той допълни обаче, че не от компетенциите на Еврокомисията "да дава съвети дали е по-добре да се реформира и преструктурира съществуващата национална жп компания, или да се създаде нова структура".
По повод стачката в БДЖ и постигнатото споразумение Хаан заяви, че се надява всички участници в нея "търсят и ще намерят решение на проблема, породил тези разногласия".
На въпрос дали ЕС би предоставил 300 млн. евро за нови влакове през 2014 г. Хаан посочи, че е очевидна нуждата от по-модерни локомотиви и вагони в България. "Но от друга страна пък, изглежда нелогично да имате чисто нови влакове, вървящи по порутени линии, и жп оператор във финансови затруднения, който няма бюджет да поддържа новите влакове", заяви той.
"Финансирането, което дискутираме, идва от джобовете на европейските данъкоплатци - включително и от българските. Затова ние трябва да бъдем сигурни, че тези пари се харчат отговорно", обоснова се Хаан.
Еврокомисарят по регионалната политика каза още, че София трябва да положи повече усилия в усвояването на средствата по оперативна програма "Транспорт". Според него е нужен и "непрекъснат мониторинг от българските власти, добър контрол на проектите и добра координация между всички заинтересовани".