С нова програма Брюксел иска да постави потребителите в основата на общия пазар

Джон Дали

© European Commission

Джон Дали



Искаме да поставим потребителите в сърцето на единния пазар и да осигурим рамката и средствата, така че да работи за тях, заяви еврокомисарят за защитата на потребителите Джон Дали по време на конференция в Брюксел.


Именно тази цел е в основата на новата програма за политиката на ЕС за защита на потребителите през следващите години. На първо място в нея стои сигурността за продуктите и услугите, които европейците получават по целия път - от фермата или фабриката до входната им врата, обясни комисар Дали.


Необходимо е също да се повишат познанията на търговците и потребителите, така че да правят информиран избор.




Това по думите на еврокомисаря трябва да започне още от училище. Затова Брюксел предвижда информационна кампания за правата на потребителите, както и създаване на обща онлайн платформа за обмен на добри практики между учителите в ЕС.


По-добрият контрол и осигуряване на средства за правна защита е от значение за доверието на европейците в общия пазар и за предоставяне на равни условия за търговците в ЕС, отбеляза еврокомисарят.


Освен това трябва да се гарантира, че потребителите могат да се възползват напълно от цифровия единен пазар и че имат достъп до цифровите програми и услуги, които са им необходими, допълни Дали.



Броят на оплакванията от потребители се е увеличавал до 2010 г. (2244) с лек спад през 2011 г. (1803). Най-много оплаквания има за дрехи и текстил (27%), следвани от играчки (21%), моторни превозни средства (11%), електроуреди (10%), козметика (7%).

Според Ханне Кристенсен, заместник генерален директор на датския орган за конкуренцията и потребителите, двете цели от голямо значение са адаптиране на политиките за потребителите към дигиталния пазар и насърчаване на устойчивия растеж. По думите й те са постижими, ако се приемат и приложат общи европейски правила по тези въпроси.


Като проблем тя посочи големите различия в културите между страните от ЕС. Според нея продължават да съществуват регионални групи, които са по-близки едни до други. Доказателство за това е фактът, че трансграничната търговия все още се осъществява предимно между съседни страни.


Мария Кристина Русо от генералната дирекция за здравеопазването и потребителите в Еврокомисията определи като ключово развиването на извънсъдебното разрешаване на спорове (Alternative Dispute Resolution - ADR), както и създаване на единна платформа за онлайн решаване на спорове, която да е приложима в целия ЕС (Online Dispute Resolution - ODR).



Броят на потребителите, които смятат, че малък брой стоки са опасни, през 2011 г. е бил 56%, а на тези, според които голям брой стоки са опасни - 25%. Същите показатели през 2010 г. са били съответно 53% и 20%.

Ако съществува такъв механизъм, ЕС ще спести 22.5 милиона евро, или 1.9% от брутния си вътрешен продукт, каза тя по време на семинар по темата по инициатива на Европейската журналистическа организация.


Основните цели на предложението за ADR са да се създадат такива структури в страните и секторите, където ги няма, а за съществуващите да се приемат минимални стандарти за качество. Засега единствено Словакия и Словения не разполагат с институции за ADR, но в новите държави членки системата все още не е достатъчно развита.


ODR ще представлява платформа, към която потребителите ще се обръщат за разрешаване на спорове и която автоматично ще изпраща жалбите им до компетентните органи.


Според Хорхе Пегадо Лис от Европейския икономически и социален комитет обаче трябва да се положат допълнителни усилия, защото информирани потребители не означава напълно подготвени такива.



Според 64% от търговците през 2011 г. малък брой продукти са опасни. Значителен брой опасни продукти смятат, че има,  17% от търговците.

По думите му информацията е необходима, но преди всичко хората трябва да бъдат съветвани. Повечето потребители не знаят, не четат или не могат да разберат какво четат и именно те трябва да бъдат защитавани като уязвима група, посочи той.


На въпрос как са представени потребителите процеса на вземане на решения Лис отговори, че според него в това отношение е постигнато повече на национално, отколкото на европейско ниво.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK