Датското председателство на ЕС и пътят към европейски растеж

Николай Вамен

© Associated Press

Николай Вамен



Разрешаването на кризата в еврозоната беше в дневния ред на поредно Председателство на Съвета на Европейския съвет. Датското председателство обаче беше първото, което постави силен акцент върху нуждата от растеж, не само от икономии и бюджетна дисциплина. За усилията на Дания в тази насока и за предстоящите предизвикателства пред Европа разказва датският министър по европейските въпроси Николай Вамен. "Дневник" публикува пълния му текст с позволението на Посолството на Дания в България.


Датското правителство е решено да създаде растеж и работни места – и в Дания, и в Европа. Организирането на инициативи за растежа е и беше основен приоритет на датското председателство на Съвета на Европейския съюз. И се справяме добре с нашата задача. Заедно с държавите членки и европейските институции по време на нашето председателство се споразумяхме за много инициативи, подкрепящи растежа, които ще помогнат за връщането на Европа на правилния път. Сега започна финалният спринт и нашата задача е важна – например, нивото на безработица в ЕС е повече от 10%, докато младежката безработица е над 50% в някои държави.


По време на последните няколко години цялото наше внимание, разбираемо, беше насочено към справяне с кризата и особено към консолидация, за да се преборим с най-голямата криза пред Европа от Втората световна война насам. Въпреки трудните условия ЕС се справи с това да покаже решителност. С фискалния пакт положихме основите за здрави и стабилни икономики в бъдеще. Също така приехме по-строги правила, които ще наблюдават икономиките на държавите членки, за да подсигурят, че те няма да дерайлират в бъдеще.




По време на датското председателство ЕС предприе и друга стъпка за излизане от кризата. Ние съдействахме за очертаването на път за осигуряване на стабилни и отговорни икономики и бюджети, поддържахме и прилагахме структурни реформи и предприехме стъпки, които ще стимулират растежа и заетостта всичко заедно.


Много се опитаха да поставят растежа и консолидацията като две противоположни неща и този процес очерта картината на германския канцлер Ангела Меркел, изобразяваща консолидацията, и на френския президент Франсоа Оланд, изобразяващ растежа. Това е погрешно противопоставяне. Едното няма смисъл без другото, затова трябва да имам и двете. Неофициалната среща на върха на ЕС преди няколко седмици потвърди много ясно, че трябва да продължим с този "двоен подход" и това е и подходът на Датското председателство.


Видно е, че дневният ред за растеж набра сила по време на нашето председателство, особено след френските избори. От гледна точка на председателството, ние сме много доволни, че дневният ред за растеж, за който настояваме от началото на председателството, получи по-голям импулс. На неофициалната среща на върха на ЕС през май Дания беше помолена заедно с председателя на Европейския съвет Херман ван Ромпой да продължи с работата си за растежа до срещата на върха през юни, която ще отбележи и края на председателството. Моята надежда е Европейският съвет да достигне споразумение за пакет за растеж, който да обединява редица инициативи за растеж и създаване на работни места.


Важна част от подготовката на срещата на върха беше първата подробна дискусия сред министрите на ЕС, които се срещнаха неофициално за Съвет на ЕС по общите въпроси в Хорсенс, Дания, на 11 юни. Много идеи и предложения бяха изразени публично, също и в медиите. Но сега дойде времето страните да кажат ясно какво смятат, че трябва да включва пакетът за растеж. Наша задача като Председателство е да работим бързо с многото различни предложения, които получаваме.


Ключов елемент в пакета за растеж е


реформа на единния пазар


Вече постигнахме резултати – например осигуряването на по-ниски цени на роуминга за европейци, които използват мобилни услуги в чужбина, и намаляването на пречките за малките и средните предприятия. Но ние продължаваме да работим, за да постигнем повече резултати в тази област, като по-добър достъп до капитали за подобряване на условията за инвестиции за бизнеса и следователно за създаването на работни места. Нашата работа е основана на пакета за единния пазар от Европейската комисия.


Потенциалът за реформа на единния пазар е огромен. От 1992 г. той е допринесъл с близо 5% растеж на европейския брутен вътрешен продукт и е създал 2.8 милиона работни места. Но има и още един огромен и нереализиран потенциал, който трябва да осъзнаем. Проучванията показват, че установяването на единен европейски цифров пазар може да доведе до повишаване на БВП на ЕС с до 4% до 2020 г.


Ние истински искаме растеж, затова е крайно време да постигнем и споразумение за европейския патент и директивата за енергийна ефективност, въпреки че и двете теми са много сложни и предстоят тежки преговори. Европейският патент ще означава, че европейските компании не трябва да кандидатстват за патенти във всяка отделна страна от ЕС, а само на едно място. Това може да намали разходите до по-малко от една десета от сегашните разходи. Директивата за енергийна ефективност пък може да създаде до 400 000 работни места, растеж и да подобри конкурентоспособността на Европа на международната сцена.


Трябва да отворим нови пазари за европейски продукти. Ясен приоритет на Датското председателство по тази причина беше да съдейства за търговски споразумения между ЕС и редица стратегически партньори, сред които Канада, Индия, САЩ и Япония. Работихме, за да запазим ориентацията за свободна търговия на европейската търговска политика, тъй като възможните нови търговски споразумения, които се договарят, могат да повишат БВП на ЕС с 2% и да създадат повече от два милиона работни места.


Европейският съюз


няма огромен бюджет за стимулиране на растеж.


Той разполага "само" с около 1% от нашия колективен БВП. Но това все пак е значителна сума – около 1 трилион евро, за които трябва да се споразумяваме веднъж на всеки седем години. Датското председателство води тези преговори през последните пет месеца и сме близо до постигането на нашата амбициозна цел да постигнем цялостна структура за финално споразумение.


Дискусията за това колко средства трябва да бъдат отделени за различните политики ще започне след нашето председателство. Но е важен приоритет е, че бюджетът трябва да бъде насочен към възможно повече растеж и заетост. Ние просто се нуждаем от повече "стойност на парите", както казваше Айзенхауер. Ако успеем да постигнем подкрепа за предложението на председателството за "кутия за преговори", Датското председателство ще е поставило траен белег на политиките на ЕС в бъдеще.


Ние трябва да проверим и дали можем по-добре да насочим някои от настоящите структурни фондове за подкрепа на растежа и борбата срещу безработицата. Докато чете пресата, човек може да остане с впечатлението, че има кутия, събрала прах, с неизползвани еврофондове, които можем да използвам свободно. Но не е толкова лесно. Реалността е, че комисията предлага непланираните структурни фондове да се използват в голяма степен за растеж и заетост и председателството много силно подкрепя това.


Допълнителен елемент към пакета за растеж ще бъде подобряване на условията за инвестиции. Датското председателство тъкмо постигна споразумение за опитни проектни облигации, които ще предоставят по-добри финансови възможности за инвестиции, например в инфраструктура, което ще създаде нови работни места. В преговорите за бюджета също се обсъжда финансиране с проектни облигации. А Европейската инвестиционна банка и Европейската комисия работят по предложение за повишаване на заемните възможности за ЕИБ, например, повишаването на капиталовата база или чрез използването на иновативни инструменти за управление на риска.


И накрая, важно е за Датското председателство да постави акцент върху това, че въпреки че можем да направим много на европейско ниво, е


отговорност на отделните държави членки


да осигурят, че националните политики създават растеж и заетост. По тази причина структурните реформи – като тези, които датското правителство въвежда в Дания – са ключови.


Това е дневният ред за растежа, върху който работи Дания през последните пет месеца на нашето председателство. Има много предложения за растеж на масата за преговори – някои не са споменати тук. Наша задача е да обединим всички тези идеи, да ги приспособим колкото е възможно, за да генерираме растеж и да постигнем прилагането на необходимите предложения. Ако няма консенсус сред държавите членки и с Европейския парламент, няма да постигнем растеж или създаването дори на едно работно място само с многото добри предложения. По тази причина председателството се нуждае от подкрепата за дневния ред за растеж и подкрепата за общи решения.


По времето на председателството това беше нашата предпоставка за работа и ще работим неуморно през последните седмици на председателството ни, за да постигнем дори повече резултатите, които ще повишат растежа и заетостта в Европа. Очакват ни тежки преговори, но милиони работни места са в риск и Европа просто не може да си позволи да се откаже от тях.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (5)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Съни
    Съни
    Рейтинг: 479 Неутрално

    Като замисъл звучи много добре , но е трудно осъществимо на практика.

  2. 2
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  3. 3
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  4. 4 Профил на sofi_anka
    sofi_anka
    Рейтинг: 419 Неутрално

    Като искат разтеж да развиват южна Европа. Искат икономиките им да растат, а не да развиват целия континент. За какво е тоя пусти Европейски съюз който непрекъснато поставя цели народи на колене пред други.

    sofi_anka
  5. 5 Профил на Иван K
    Иван K
    Рейтинг: 2225 Неутрално

    "финансиране с проектни облигации"
    Не го разбирам. Дали говори за еврооблигации и дали пестеливите хора трябва да стават гаранти за кредитите на разсипниците?

    подпис




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK