Брюксел следи прозрачността на покупките на военни самолети в България

Мишел Барние следи внимателно процедурите за покупка на военни самолети в България, Румъния и Чехия.

© Associated Press

Мишел Барние следи внимателно процедурите за покупка на военни самолети в България, Румъния и Чехия.



Румънското, българското и чешкото правителство са получили писма от Европейската комисия, в които тя изразява безпокойството си във връзка с възможно сключване на договори за покупка на военни самолети без търг, съобщи Business News Europe.


Според изданието, чието седалище е в Москва, Румъния "изглежда, че ще влезе в нова конфронтация с Брюксел, присъединявайки се към България и Чехия, които се намират в списъка на страните, които бяха предупредени за прозрачността на покупки в областта на отбраната".


Еврокомисията е потвърдила за изданието, че е изпратила писма и на трите правителства. Страните се интересували от покупката на изтребители в рамките на програма за снабдяване на страните, която според някои оценки на военната индустрия може да генерира през следващите десет години продажби на над 200 самолета.




Според Business News Europe еврокомисарят за вътрешния пазар и услугите Мишел Барние, който наблюдава публичните търгове в 27-те членки на ЕС е напомнил в писмо още на 15 май 2012 г. до министрите на отбраната на България, Румъния и Чехия директивите на ЕС за организиране на търгове и нуждата от прозрачност при подобни процедури.


В писмото се подчертава, че "процедурата за покупка трябва да бъде отворена към всички, за да се предотврати дискриминация на компаниите от държавите членки".


"Писмото беше изпратено, за да изясни задълженията, наложени от законодателството на ЕС", заяви за изданието Стефан де Ринк, говорител на службата на Берние. Той уточни, че Еврокомисията е получила отговори от България и Чехия, които описа като положителни, но пропусна да спомене Румъния, чието правителство "тъкмо излиза от една конфронтация с Брюксел във връзка с опита за отстраняване на президента Траян Бъсеску".


Търговете в този сектор в контекста на икономическата криза са смятани за ключови за една индустрия, която е засегната от бюджетни съкращения и загуба на работни места, което обяснява яростната конкуренция между производители като американската група Lockheed Martin, консорциума EADS, шведската група Saab или френската Dassault, отбелязва изданието.


Списанието припомня, че на 22 август румънският министър на отбраната Корнелиу Добрицою беше цитиран да казва, че Румъния може да купи изтребители F-16 от Португалия, за да смени старите си самолети MiG Lancer. Португалия разполага с 45 самолета F-16 и се опитва да се отърве от част от тях заради тежкото си финансово положение, отбелязва изданието.


Това доведе до незабавен отговор от компанията Saab, която, като производител на изтребителите Gripen, очаква да вземе участие във всеки търг, организиран от Румъния.


Съществуват и безпокойство и за ангажиментите на България към организирането на открит търг, отбелязва списанието. През октомври 2011 г. българското министерство на отбраната обяви, че няма да проведе, както се очакваше, търг за покупката на изтребители за българските военовъздушни сили през 2012 г., а ще го отложи за 2015 г.


Премиерът Бойко Борисов увери месец по-късно шведския си колега Фредрик Райнфелд, че причините са бюджетни. Според Business News Europe обаче съществуват подозрения въз основа на изтекли в Wikileaks документи и друга информация, че София има намерение да купи използвани F-16, включително някои от принадлежащите на Португалия.

Коментари (24)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на emil
    emil
    Рейтинг: 2543 Неутрално

    Business News Europe чието седалище е в Москва. Ясно! Сигурно не сме им играли по свирката, а си позагубиха и арабските пазари.

    ТОВА КОЕТО ХРИСТО И РАДАН НЕ МОЖАХА ДА ГО СВЪРШАТ С ГЕРБ СЕГА ЩЕ ГО ПРОБВАТ 5 ГОДИНИ ПО-КЪСНО С БСП, СЛАВИ ТРИФОНОВ И МАЯ МАНОЛОВА. НАСЛУКА.
  2. 2 Профил на moriarti
    moriarti
    Рейтинг: 853 Весело

    Дневниче мило, нещо не намирам в Интернето таквоз аеропланче -МИГ-16 Лансър. Имали го били мамалигамейкърите, според вас. Да не сте се объркали нещо... пак? Не, че е честичко...

    "ДУМА" + "Дневник" = "ДУМНИК"
  3. 3 Профил на lone wolf
    lone wolf
    Рейтинг: 902 Неутрално

    Каквито и да са самолетите, само да не са руски буклуци!

    Да разлая троловете!!
  4. 4 Профил на monarchist
    monarchist
    Рейтинг: 571 Неутрално

    Ние пък искаме Eurofighter-и , не искаме F-16'ки.

    "Всеки ден се радвай на слънцето и на това, че си жив" --- Стоян Венев
  5. 5 Профил на Dragomir Dimchev
    Dragomir Dimchev
    Рейтинг: 515 Неутрално

    Що пък да не минем тънко с втора ръка португалски .
    И без това са само за парлама .
    Ако някой иска да ни завладее въздушното пространство ще са му нужни точно 15 мин

    Одит на държавата от 90та година насам и лустрация за лица над 40 години за депутатски места!
  6. 6 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1093 Разстроено

    В Москва (и Брюксел) могат да спят спокойно - в близко бъдеще пари за самолети, ако ще и трета употреба, у нас няма да има.

    Гейчето имаше възможност само с "излишъка" от 2007-ма да купи цяла ескадрила нови изтребители, но естествено предпочете да ги раздаде за усвояване на другарите. Нали са социалисти!

    Знанието е сила, информацията - власт
  7. 7 Профил на Нихната Макя
    Нихната Макя
    Рейтинг: 1134 Весело

    Да питат Боце Банкянски - шефа на всички авиоотряди - военни, цивилни, та дори и пожарникарски. За "бистришките тигри" няма да споменавам

  8. 8 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1093 Любопитно

    [quote#5:"dragomir.dimchev"]Що пък да не минем тънко с втора ръка португалски[/quote]

    Щото повечето португалски са втора ръка американски, т.е при нас вече ще са трета ръка. Ако ни ги дадат без пари - може, иначе - мерси...........

    Знанието е сила, информацията - власт
  9. 9 Профил на sfsf
    sfsf
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Дневник, става въпрос за румънски МиГ-21, които те модернизираха и си ги кръстиха Лансер.

  10. 10 Профил на Нихната Макя
    Нихната Макя
    Рейтинг: 1134 Неутрално

    До коментар [#9] от "sfsf":

    НАТОвското название на МиГ-21 е Fishbed

  11. 11 Профил на lone wolf
    lone wolf
    Рейтинг: 902 Весело

    До коментар [#5] от "dragomir.dimchev":

    Друго си беше като бяхме васали на рашките, а?

    Ех, мечти! Мечти!

    Да разлая троловете!!
  12. 12 Профил на Каишков - Либерален мислител
    Каишков - Либерален мислител
    Рейтинг: 796 Неутрално

    [quote#9:"sfsf"]румънски МиГ-21, които те модернизираха [/quote]
    Ние пък модернизирахме Ил- 2 и ги нарекохме Бойкосер на името на един велик реформатор.

  13. 13 Профил на Каишков - Либерален мислител
    Каишков - Либерален мислител
    Рейтинг: 796 Неутрално

    [quote#11:"lone_wolf"]васали на рашките[/quote]
    Васали, ама оръжието и нефта без пари. Плащай сега някакъв газ от шисти и купувай 20 годишни бойни самолети , дето никой не ги иска. Май сега сме васални на разни Барозувци и Ромпойци.

  14. 14 Профил на Иван K
    Иван K
    Рейтинг: 1660 Неутрално

    Най-добре безпилотни самолети в комбинация модерни противовъздушни системи.

    подпис
  15. 15 Профил на ._
    ._
    Рейтинг: 515 Неутрално

    [quote#3:"lone_wolf"]Каквито и да са самолетите, само да не са руски буклуци![/quote]

    Също и американски такива F 16 Блок 25.

  16. 16 Профил на Нихната Макя
    Нихната Макя
    Рейтинг: 1134 Весело

    До коментар [#15] от "._":

    F-16 наистина е най-големият боклук, който военната авицация познава. И то не само сглобените в заводите ТАI в Турция модификации F-16С и F-16D

  17. 17 Профил на kraz
    kraz
    Рейтинг: 740 Любопитно

    [quote#12:"Каишков"]модернзирахме Ил- 2 и ги нарекохме Бойкосер на името на един велик реформатор. [/quote]
    Верно ли така се казват? А има ли модификации? Бойкосер 1..Бойкосер2..?

  18. 18 Профил на gianni
    gianni
    Рейтинг: 1326 Неутрално

    [quote#13:"Каишков"]Васали, ама оръжието и нефта без пари. [/quote]

    Пълни комундерски лъжи и измишльотини. Доларите от нефта и бензина, които изнасяхме на Запад отиваха за закупуването на елементи за нашите изделия изнасяни за СССР. Да не говорим за закупуването на компресори и турбини за газовопроводите в СССР. Нашата индустрия беше една ламя, която ядеше долари и сереше рубли.

  19. 19 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2550 Неутрално

    Карл Маркс казва,че капиталистите в един момент ще започнат войни помежду си. Ей го е,почнаха търканията между нас от ЕС и САЩ. То затова е цялата парлама.
    Не съм вярвал,че ще стигна дотам да цитирам Маркс.

  20. 20 Профил на Нихната Макя
    Нихната Макя
    Рейтинг: 1134 Весело

    До коментар [#17] от "kraz":

    + + +

    Бойкосер, браво много яко

  21. 21 Профил на Blackradio
    Blackradio
    Рейтинг: 571 Неутрално

    Да купиш Ф16 все едно да купиш Запорожка

    Всичко е преходно, освен простотията. Тя е вечна.
  22. 22 Профил на rio
    rio
    Рейтинг: 458 Неутрално

    F-35 Lightning II - цена € 150 - 160 милиона
    Eurofighter Typhoon - цена € 80 -90 милиона
    Dassault Rafale - цена € 65 -70 милиона
    JAS 39 Gripen - цена € 40 -50 милиона

  23. 23 Профил на batipetio
    batipetio
    Рейтинг: 402 Неутрално

    До коментар [#22] от "rio":

    За това:Португалски Ф16 с преустъклена кабина и алуминиева дограма за 2-3 милиона.

    Надявам се да доживея деня в който на митинг някой политик ще спрегне глагол в минало свършено време. Различен от еб.хме ви мамата разбира се.
  24. 24 Профил на plamitus
    plamitus
    Рейтинг: 627 Неутрално

    До коментар [#2] от "moriarti":

    Има такова чудо и то е дълбока модернизация на самолета, като мисля че го правиха израелци или германци. Давам ти връзка към сайт, за да го видиш.http://www.bgspotters.net/constructor.php?c=search&spses=33f0782185ef920403150ec6dd7e1804&subm=3&form_Airline=%C2%C2%D1%20%ED%E0%20%D0%F3%EC%FA%ED%E8%FF





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK