Авиокомпаниите от ЕС трябва да плащат компенсации за забавени полети

Авиокомпаниите от ЕС не са длъжни да плащат, ако закъснението е било извън техния контрол

© Reuters

Авиокомпаниите от ЕС не са длъжни да плащат, ако закъснението е било извън техния контрол



Авиолиниите на Европейския съюз трябва да плащат компенсации за закъснели полети, освен ако закъснението не е причинено от обстоятелства извън техния контрол, предаде "Ройтерс", позовавайки се на решение на Съда на ЕС в Люксембург.


Пътниците трябва да бъдат компенсирани за закъснения от повече от три часа, като затвърди позицията си, постановена в решени отпреди три години. В решение по дело "Стърджън" (Sturgeon) съдът е приел, че що се отнася до тяхното право на обезщетениеq пътниците на закъснели полети могат да бъдат приравнени на пътниците на отменени полети.


Правото на ЕС предвижда, че при отмяна на техния полет пътниците могат да получат обезщетение с фиксиран размер на стойност между 250 и 600 евро.




Решението на Съда на ЕС идва след искане на районния съд на град Кьолн, Германия, и Върховния съд на Обединеното кралство да се уточни обхватът на Решение по дело "Стърджън".


По първото дело (C-581/10) германската юрисдикция е сезирана със спор между пътници и авиокомпания Lufthansa по повод на закъснение на полета им с повече от 24 'часа спрямо предварително планираното време за пристигане по разписание.


По второто дело (C-629/10) TUI Travel, British Airways, easyJet, както и Международната асоциация за въздушен транспорт IATA са сезирали правосъдните органи на Обединеното кралство заради отказ на Службата за гражданско въздухоплаване да удовлетвори тяхното искане да не ги задължава да обезщетяват пътниците на закъснели полети.


В настоящото си решение Съдът в Люксембург напомня, че принципът на равно третиране налага пътниците на закъснели полети да се разглеждат като намиращи се в сходно положение като пътниците на отменени "в последния момент" полети, що се отнася до прилагането на тяхното право на обезщетение, тъй като тези пътници търпят сходно неудобство, тоест загуба на време.


Съдът констатира, че задължението за обезщетяване се отнася не за всички закъснения, а единствено за големите закъснения. Освен това авиокомпаниите не са длъжни да заплатят посоченото обезщетение, ако могат да докажат, че отмяната или голямото закъснение се дължат на извънредни обстоятелства. Съдът обаче не уточнява кои са обстоятелствата извън контрола на самолетните компании.


След решението на Съда на ЕС директорът на Европейската организация на потребителите BEUC Моник Гойен коментира, че то трябва да стане основа за предлагането на нови права за пътниците, изготвени от Европейската комисия.


По думите ѝ има нужда от леки промени, а не от драматична реформа. "Основното предизвикателство е да се приложи това, което вече съществува", подчерта Гойен.

Коментари (6)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    Единен размер на кабинен багаж. Аман от нещастници с лизинг на самолет които се опитват да си избият и от кафетата дето предлагат в салона. Мизерниците - вън.

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  2. 2 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2347 Неутрално

    Авиолиниите на Европейския съюз трябва да плащат компенсации за закъснели полети, освен ако закъснението не е причинено от обстоятелства извън техния контрол
    ________
    Е как ще доказват кога закъснението е под контрол и кога е извън контрол?

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  3. 3 Профил на jubal harshaw
    jubal harshaw
    Рейтинг: 1441 Весело

    До коментар [#1] от "Десен":

    недей с лошо, че току виж останааме без гражданска авиация заради тебе.

    http://jubalharshaw.wordpress.com
  4. 4 Профил на Вишински
    Вишински
    Рейтинг: 534 Неутрално

    Вижте само за какъв абсурд става дума.

    1.Да приемем, че авиокомпания е трябвало да превози пътници по даден полет и че той струва на компанията, примерно, 25 000 евро.

    2. Съдът приема, че е все едно дали полетът е отменен или просто закъснява над 3 часа, като и в двата случая пътниците следва да се третират еднакво, т.е. да бъдат компенсирани с определена сума.

    3. Ако авиокомпанията изпълни закъснелия полет, превози пътниците, то нейните разходи ще възлизат на 25 000 евро + разходите за обезщетение.

    4. Ако авиокомпанията не изпълни закъснелия полет, а просто го анулира, то тя просто ще компенсира пътниците си и ще си спести разходите по провеждането на самия полет.

    Извод: ще стане по-трундно да се пътува. При закъснение авиокомпаниите просто ще връщат парите за закупените билети + компенсацията и няма да се набутват в допълнителни разходи по провеждането на полета, който въпросният съд прирарвнява с анулиран полет. Хайде, пътници, оправяте се. Преди щяхте да пътувате след 5-6 часа, сега - кой както си намери и уреди, по което си иска време, на каквато си иска цена, с каквито си иска прекачвания. Приятно пътуване.

    Тъпо решение, наложено от съд, нямащ общо нито с правото, нито с логиката.

  5. 5 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4641 Неутрално

    Отлично решение за нас пътниците!

  6. 6 Профил на Скиорски
    Скиорски
    Рейтинг: 524 Неутрално

    До коментар [#4] от "Вишински":

    Ми не е точно така - един самолет по европейски линии изпълнява по 6-10 полета на ден . Ако не се изпълни полета ще се издъни за останалите полети. Да не говорим за презокеанските полети - какво объркване ще стане.
    Освен това ако стане масова практика на една компания, познай кой ще си купи билети за нейните полети после.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK