Испанската мания за високоскоростни влакове се сблъсква с бюджетната реалност

В момента държавният влаков оператор Renfe има 5 милиарда евро дълг, а железопътната компания Adif има дълг от над 11 милиарда евро.

© Reuters

В момента държавният влаков оператор Renfe има 5 милиарда евро дълг, а железопътната компания Adif има дълг от над 11 милиарда евро.



Основният начин да се стигне до внушителната гара в малкия град Вияна, откъдето минава последната високоскоростна жп линия в Испания, е тесен мръсен път, използван единствено от местните фермери. Поразителната нова сграда с площ 4500 кв.м се намира по средата на нищото.


Испанското правителство финансира жп линията, открита в понеделник, между Мадрид и Аликанте. Регионалните власти във Валенсия трябва да финансират работата по свързването й с близката магистрала и с Вияна, където живеят 35 000 души, но се оказва, че няма достатъчно средства.


Тази липса на връзка е показателна както за Испания и сегашното състояние на финансите й, така и за влечението към големи проекти и стопяващата се възможност да бъдат финансирани, пише "Ройтерс".




Правителството във Валенсия обеща да завърши работата, но в момента не е ясно кога и откъде ще може да намери пари, докато в същото време орязва разходите за училища и болници, опитвайки се да намали дефицита.


Лидерът на социалистическата опозиция във Валенсия казва, че гарата вероятно ще се превърне в поредното ценно, но твърде скъпо притежание в страната, където десетки летища, жп гари, магистрали и културни центрове, издигнати по време на жилищния бум, сега са изоставени. "Новата линия беше изключително необходима инфраструктура, но имаше много импровизации и пълна липса на планиране", казва той.


Испанската мания за високоскоростни влакове се сблъсква с бюджетната реалност

© Reuters


Испания ту влиза, ту излиза от рецесията след началото на кризата през 2008 г., която остави милиони без работа и постави страната на крачка от това да поиска международна спасителна помощ.


За да постигне целите за дефицита, определени от Европейския съюз, Мадрид обеща да реформира администрацията, пенсионните схеми, данъчната система и енергийния сектор като част от дългия списък с около 100 реформи, които се ангажира да приложи до 2015 г.


Едно нещо, което няма да ореже обаче, са плановете да добави още бързи влакове, наричани AVE ("птица" на испански), към най-голямата високоскоростна мрежа в света след Китай.


Повече влакове


Вместо да ограничи плановете на предишното социалистическо правителство, дясноцентристката администрация на премиера Мариано Рахой възнамерява да да инвестира повече от 25 милиарда евро през следващите 10 години и почти да удвои съществуващата мрежа от 3100 километра, така че да достигне региони като Страната на баските, Галисия или Мурсия.


Рахой подчерта в понеделник, че влаковете AVE ще останат приоритет. "Въпреки бюджетните ни проблеми една от целите на правителството е да стимулира инвестициите, които са наистина продуктивни, така че да допринесат към споделената цел на правителството и обществото - икономическото възстановяване и създаването на работни места", заяви той.


Макар че испанската влакова система като цяло губи пари, при по-голямата част от високоскоростните линии разходите се изравняват с приходите. Испанското правителство подготвя закон, с който да реформира железопътната система и да я направи по-устойчива.


В момента държавният влаков оператор Renfe има 5 милиарда евро дълг, а железопътната компания Adif има дълг от над 11 милиарда евро.


Ентусиазмът на испанците


Правителството се опитва да избегне предишните грешки по линията Мадрид - Аликанте, като използва влакове втора ръка и намалява броя на ежедневните пътувания. Проектът за 2 милиарда евро обаче може да се окаже труден от гледна точка на рентабилността.


Най-големият град по пътя е Албасете с едва 170 000 жители, а цената на двупосочен билет между Мадрид и Албасете е 125 евро, което може да се окаже твърде скъпо за повечето испанци.


Официалната прогноза за максималния брой пътници беше увеличена с 40%, достигайки 2.2 милиона души всяка година, което е двойно повече от хората, използвали по-бавните с 50 минути влакове през 2012 г.


Според поддръжниците на AVE испанската мания по високоскоростните влакове е помогнала на Adif да спечели големи договори като този за изграждане на високоскоростна линия до Мека в Саудитска Арабия. Компанията планира да се състезава и за други проекти в Бразилия и Русия.


По незавършените гари обаче определено не цари същия ентусиазъм. В Аликанте около 200 души проведоха демонстрации срещу новата инфраструктура, а едва петдесетина приветстваха новия влак на станцията във Вияна.

Ключови думи към статията:

Коментари (13)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2360 Неутрално

    И тук говорим за Аликанте, който е нещо като испанския Слънчев бряг, със застрояване като Маями.

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  2. 2 Профил на elita_stz
    elita_stz
    Рейтинг: 958 Весело

    Завиждам им на испанците, нямат си кахъри като нашите

    "Който остава неутрален бива намразен от онзи, който губи и презиран от онзи, който печели." Макиавели
  3. 3 Профил на Vili Jambov
    Vili Jambov
    Рейтинг: 1226 Неутрално

    [quote#2:"elita_stz"]Завиждам им на испанците, нямат си кахъри като нашите[/quote]

    Е, да. Не са точно като нашите. Но си имат достатъчно...

  4. 4 Профил на nihao
    nihao
    Рейтинг: 346 Неутрално

    Само за първите 5 месеца на годината , 5600 висококвалифицирани специалисти са напуснали страната в посока САЩ, Канада и Латинска Америка.

  5. 5 Профил на Γαλλα
    Γαλλα
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    Незнайно как, понятието Държавни Железници, без значение коя е държавата, напоследък зазвучава доста "мръсно"...

    Писна ми от цирк, на път съм да умрЪ от смях...
  6. 6 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1992 Неутрално

    Високо-скоростните линии са единственият шанс за пътническия жп транспорт. У нас идеален кандидат е линията София - Пловдив.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  7. 7 Профил на sasoss
    sasoss
    Рейтинг: 596 Неутрално

    http://www.youtube.com/watch?v=0uICRiIubaI
    След 3:00 можете да видите колко души слизат от влака.
    Ако беше само AVE с мед да ги намажеш. Още в колко подобни недомислени проекта са потънали и са окрадени милиарди на испанските данъкоплатци и ЕС.

  8. 8 Профил на Euronymous
    Euronymous
    Рейтинг: 909 Неутрално

    Ами в предна статия пишеше за Дойче бан да поговорят за инвестиции ..

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    From the depths of Norway , take out your crop pain and feel the true evil !
  9. 9 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 818 Неутрално

    Аз като бях на екскурзионна обиколка в Испания, проверих цените на влаковете и реших да си взема рент-а-кар. С наема на колата, гориво, застраховка, и магистрални такси пак излезе горе-долу същото.
    Предполагам и самите испанци не са будали да се возят на тези влакове, 125 евро билета Мадрид-Албасете, ами ако тръгне цялото семейство?
    Иначе нормалните регионални влакове ги ползвах и са удобни и не толкова скъпи, за между градовете и предградията са добри.

  10. 10 Профил на InmoInvestments
    InmoInvestments
    Рейтинг: 853 Неутрално

    Напълно дезинформираща статия писана от човек, който хал хабер си няма от Испания. Влаковете се радват на почит от страна на испанците. И аз ги използвам когато трябва. Обслужването е като в самолет-стюарди, храна, напитки, интернет, слушалки подрък за слушане на музика. Цените са различни, за различни направления и разстояния. Така,че до Албасете няма да струва 125 евро а доста по-малко. Ако имате нужда от информация-питайте !

    You can get much farther with a kind word and a gun than you can with a kind word alone. Al Capone
  11. 11 Профил на antikommunist
    antikommunist
    Рейтинг: 752 Любопитно

    Испания има доста проблеми, но прекрасната инфраструктура, която имат определено не е сред тях, а напротив. Тя е основата на икономическото им възстановяване. Затова писанията за празни гари и летища са глупости. Трябва разбира се да се оправи съпътстващата инфраструктура. Но преди кризата в транспорта всичко си беше наред. Ясно е че кризата много ги удари което намали и доста транспортните потоци и направи част от инфраструктурата да изглежда ненужна, но кризата няма да продължи за винаги. А Испания е една страна с много добри перспективи за развитие, така че всичко това им е нужно. Най-важният абзац в статията е: "Макар че испанската влакова система като цяло губи пари, при по-голямата част от високоскоростните линии разходите се изравняват с приходите."
    Испания трябва да продължава в същия дух...

  12. 12 Профил на Мария
    Мария
    Рейтинг: 1448 Любопитно

    Хехехе, тази статия изглежда написана не от РОЙТЕРС, а от някой немски пенсионер - от тези, които винаги се изненадват неприятно от испанската инфраструктура и разбиращо коментират: "Я гледай, тези са по-модерни от нас, с нашите пари!" Сигурно никога няма да видя заглавие в РОЙТЕРС: "Испанската криза като шанс". Шанс за оптимизиране и на инфраструктурата, и за отърване на държавата от губещи обекти като прословутото летище в Кастейон. Някои много биха искали да видят испанците пак яхнали магарета, а не AVE-тата да продължават да са стратегическа инвестиция.

  13. 13 Профил на nevenatsoneva
    nevenatsoneva
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Хора, не е точно така.
    "Великолепната" испанска инфраструктура е изградена изцяло с пари от Европейския съюз, изградена е с нашите данъци. Да и аз искам в България градинките между блоковете в Люлин 5 да са с окосена трева, цветя и напоителна система и аз искам две идентични успуредни магистрали от точка А до точка Б, искам и в цяла София да има подземни булеварди, за по-малко трафик, обаче ние не успяхме да налапаме толкова от ЕС.
    Испанците милите са абсолютно мързелива, несвикнала с работа нито с планиране и бюджет нация. Никаква криза не ги е ударила. Просто инвестициите от ЕС не са както през последните 20 г., а съответно от туризъм (в страна, където никой не си прави труда да научи английски....) и без грам собствена индустрия няма как да не е криза.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK