
© Цветелина Белутова, Капитал
Илияна Йотова
Изтекла кореспонденция, публикувана в четвъртък, свързва българския евродепутат от групата на социалистите и демократите Илияна Йотова с фирма за връзки с обществеността, която предлага на Йотова услуги за подобряване на имиджа ѝ в интернет, но също така и писането на коментари в кампания срещу българския еврокомисар Кристалина Георгиева, предаде EurActiv. След публикуването на статията евродепутатът заяви, че е работила с компанията, но проектът е бил свързан с подобряването на сайта ѝ.
Видео, публикувано за първи път на сайта Balkanleaks, показва как хакер влиза в мейла на Йотова. Сайтът "Биволъ" пък публикува в четвъртък откъси от имейл, който представлява предложение, направено от фирмата за връзки с обществеността Leadway Media Solutions ("Лийдуей Медия Солюшънс") към Йотова. Пакетът PR услуга се предлага от Анета Аврамова, служител в компанията.
Според изтеклата информация Аврамова е предложила на Йотова 50 коментара в интернет форуми на месец, 150 коментара във Facebook и 50 туита, както и 15 публикации в пресата на месец. Компанията предлага да се създаде и "тематична интернет група" за кампания под мотото "Къде изчезнаха парите за бежанците?".
"За мен е удоволствие да работя за вас и да бъда член на вашия екип", пише Аврамова на Йотова. Нейният мобилен номер е посочен в имейла, но от EurActiv не са успели да се свържат нито с него, нито с някой от телефоните на компанията.
Според изтеклата кореспонденция компанията е докладвала на Йотова, че за определен период са били публикувани 123 коментара, от които 53 като коментари под статии в пресата, както и 70 във Facebook. Коментари са публикувани в общо 28 медии, с препратки към всяка една от тях. Списък със "съобщенията", които т.нар. "интернет тролове"е трябвало да напишат, е публикуван в доклада.
Две емблематични личности
Повечето интернет коментари са изключително хвалебствени за Йотова. Някои от тях открито критикуват Кристалина Георгиева за нейната работа по бежанската криза. Само един интернет коментар поздравява Сергей Станишев, който е лидер на партията на Йотова – БСП, и председател на Партията на европейските социалисти (ПЕС), коментира изданието.
Епизодът предлага рядък поглед върху тъканите на българската политика и включва две емблематични личности, продължава EurActiv. Георгиева, бивш вицепрезидент на Световната банка, без партийна принадлежност, се смята за един от най-популярните личности в България. Йотова, виден деятел на БСП, е сочена за номер 2 в листата за изборите за Европейския парламент, след Станишев.
Йотова наскоро публично нападна Георгиева за това, че "не прави достатъчно" при изпълнение на задълженията си и не осигурява адекватна помощ на София за справяне със сирийските бежанци, търсещи убежище в България. Като реакция евродепутати от групата на социалистите и демократите защитиха Георгиева от тези атаки, които определиха като политически мотивирани.
Публикуваните документит не показват доказателства, че плащанията от Йотова до Leadway Media Solutions са били направени. EurActiv е попитал Европейския парламент дали са били представени фактури от Йотова от PR компанията, но все още няма отговор.
Членовете на Европарламента получават така наречените "надбавки за парламентарни сътрудници" от 21 209 евро на месец. От тази сума те могат да използват 25% за доставчици на услуги. Но средствата на ЕС не трябва да се изразходват за провеждане на кампании, в съответствие с правилата на Европейския парламент.
След публикуването на статията Йотова коментира пред брюкселското издание, че е представила фактура на стойност 4000 евро пред счетоводството на Европарламента от въпросната компания, но тя е била за провеждането на проучване, което ще бъде публикувано следващата седмица и засяга ситуацията във Видин – най-бедният регион в България и ЕС, в Ямбол и Кюстендил.
Евродепутатът призна, че е сключила и частен договор с Leadway Media Solutions. Той е засягал подобряване на уебсайта ѝ. Йотова подчерта, че част от представената информация, за която се твърди, че е от мейла ѝ, не е от него.
"Интернет тролове"
Изтичането на информацията хвърля светлина върху това, което винаги е бил смятано за обществена тайна в България – че политици наемат фирми за "интернет тролове", за да влияят на общественото мнение, но също така и да публикуват платени статии в медии без всякакво споменаване на спонсорирано съдържание, пише EurActiv.
Някои интернет сайтове продават специални "комуникационни" пакети за политици, за да прикрият своите дейности и те да изглеждат позитивно. Според проучване на "Репортери без граници" състоянието на медиите в България в най-лошото в ЕС, а в световен мащаб страната е на 100-но място, след като миналата година беше на позиция 87, допълва медиата.
Брюкселското издание припомня още, че скоро беше публикувана и друга подобна информация – че в продължение на около една годинa стотици "интернет тролове" са произведени хиляди коментари, обслужващи БСП, достигайки повече от 50 електронни медии, вестници, радио и телевизионни форуми, Facebook и други социални мрежи.