Волфганг Шойбле: Проблемът със социалния туризъм трябва да се реши на европейско ниво

Волфганг Шойбле

© Reuters

Волфганг Шойбле



Германският финансов министър Волфганг Шойбле поднови призивите си за Европа на две скорости – формиране на ядро от няколко държави от ЕС, които да преследват по-бързи икономически реформи и политическа интеграция.


В съвместна статия в британския бизнес всекидневник "Файненшъл таймс" от понеделник Волфганг Шойбле и бившият говорител по външната политика на Християндемократическия съюз (ХДС) Карл Ламерс признават, че много европейски държави гледат с неохота на по-тясно интегриран политически съюз, който ще означава прехвърляне на част от суверенитета към Брюксел.


Авторите изразяват подкрепа към исканията на Лондон за действия от страна на ЕС за справяне с т.нар. социален туризъм. Според британските власти има вълна от имиграция в ЕС, предизвикана от бедността в някои държави членки.




"Необходими са действия на еврпейско ниво, за да се справим ефективно с демографските предизвикателства и съпътстващия недостиг на квалифицирана работна ръка. Ако искаме да останем силни и конкурентоспособни, имаме нужда от достатъчно квалифицирани служители", пишат Шойбле и Ламерс.


"Фундаменталните свободи на ЕС ще ни позволят да постигнем тази цел. Трябва да подкрепим свободата на установяване – правото на хора и компании да вършат работата си където поискат. Но дори и в този случай е ключово да заложим правилните стимули да предотвратим "социалния туризъм" и вълната имиграция, предизвикана от бедността. Нивата на икономическо благосъстояния все още се различават значително в Европа. Затова, когато става дума за законодателство за достъп до социалните системи, трябва да намерим решения на европейско ниво, които взимат предвид тези различия", смятат германските политици от ХДС.


Карл Ламерс

© Associated Press

Карл Ламерс


Въпреки че Франция и Германия заедно полагат основните на следвоенната европейска интеграция, Париж два пъти отхвърля идеята за по-тесен политически съюз, като веднъж отхвърли създаване на европейска отбранителна общност през 1954 г. и предложението за конституция на ЕС през 2005 г.


Преди 20 години Шойбле и Ламерс за пръв път отправят предложението за Европа на две скорости, но Берлин така и не получава подкрепа от ключовия германски партньор – Франция.


Двамата политици призовават за назначаване на еврокомисар, който да отхвърля национални бюджети, които са в нарушения на правилата в ЕС, както и за създавана на парламент на страните във вътрешното ядро на еврозоната.


Шойбле и Ламерс смятат, че ЕС трябва да се фокусира основно върху вътрешния пазар, търговията, валутните и финансовите пазари, климата, околната среда и енергетиката, външната политика и сигурността.


"За да се отбележи напредък във всички тези зони, трябва да продължим с подхода, който доказа, че е устойчив още 1994 г.", пишат Шойбле и Ламерс. Според високопоставените членове на консервативната партия на Меркел ЕС вече е тръгнал по този път със създаването на единната валута.

Коментари (11)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на vigilo_confido
    vigilo_confido
    Рейтинг: 431 Неутрално

    Европа на две скорости, не е ли така вече?

  2. 2 Профил на xyha
    xyha
    Рейтинг: 667 Неутрално

    Хайдеее - Римската империя пак се разделя на източна и западна . После идват хуните от изток и ...

  3. 3 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1605 Неутрално

    Голяма грешка ще бъде разделянето на Европа на 2 скорости. Причините са много.
    Първата причина е в самочувствието на държавите извън "привилегированите". Това са 90 % членки от бившия Източен блок. Те са бедни, разочаровани, нещастни. Ако ЕС им каже "бедняците долу, само богатите" ще настъпи силно разочарование и остър евроскептицизъм. Разочарованите бедни членки ще се обърнат на изток към Евразия и тогава следва нова Студена война.
    Втората причина е, че реално се отнема правото на малките да имат думата при определяне бъдещето на ЕС. Те стават просто товар, който рано или късно ще започне да тежи и на големите.
    Третата причина е чисто икономическа - малките изнасят образована и квалифицирана работна ръка в големите държави. Но с това в малкте влиза и свежи пари от гастербайтерите, с което икономическите показатели на малките растат. А на големите - с още по-голям темп. Така поне вървим към някакво имагинерно равенство. Ако се въведе каквото и да е ограничение, ще пострадат всички.
    И последната причина - въвеждането на 2 скорости означава Европа да се разцепи. Тези големите на по-високата скорост ще си живеят все по-богато и щастливо, а тези малките на 2 скорост - все по бедни и нещастни. Накрая ще се образува огромна пропаст, която няма запълване. Ако си представим, че големите са коня, а малките - каруцата. Конят се изморява да тегли каруцата, но вървят заедно. Изведнъж коня се освобождава и тръгва в галоп напред, а каруцата... стои на едно място. Между тях вече не може да има каквато и да е обща връзка.
    Ако водещите страни искат силен ЕС, трябва да подадат ръка на малките, а не да ги низвергват. Сегрегацията не води до нищо хубаво, историята го е доказала. Равенство никога няма има, невъзможно е, но поне малките да се измъкнат от блатото и да заживеят като нормалните европейци.
    Аз съм човек с проевропейска идеология и вярвам, че умните глави в Брюксел ще вземат правилно решение.

    СССР - родина на всички безотечественици! При капитализма човек експлоатира човека, а при социализма е точно обратното! Всеки кооператор - прасе, всеки комунист - две! Всички комунисти - под земята! 25 цирк - 25 години плодотворна размяна на циркови номера между България и СССР! Който не познава Сибир, той не познава СССР! Да живее 10-ти септември - ден на народната милиция - единствената опора на народната власт! До 9 септември 1944 г. България беше на ръба на пропастта. След това направи смела крачка напред!
  4. 4 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 4745 Весело

    Всички са равни, но някои са по-равни!

  5. 5 Профил на gast
    gast
    Рейтинг: 624 Неутрално

    До коментар [#3] от "Lou":

    ++++++++++

    "Европа на 2 скорости" е завоалиран вариант на "Европейци първо и второ качество" - Шойбле от години се опитва да лансира тази си идея, надявам се да не успее.

  6. 6 Профил на alabalko
    alabalko
    Рейтинг: 1879 Неутрално

    На втора скорост ще са по-скоро Италия, Испания, Гърция, Румъния и България. Унгария, Полша, Чехия и Словакия са се интегрирали добре със запада и ще са на 1-ва скорост.

  7. 7 Профил на Нефертити
    Нефертити
    Рейтинг: 1762 Неутрално

    До коментар [#3] от "Lou":

    Едва ли ...

    Предразсъдъците са за ограничените.
  8. 8 Профил на hij10535874
    hij10535874
    Рейтинг: 424 Неутрално



    Какво става с Германофилчетата в сайта на " Дневник " нещо се скатават? Никой не иска да коментира решенията на " Великите " Германци.

  9. 9 Профил на primaxm
    primaxm
    Рейтинг: 466 Неутрално

    По-тъмнозелените да слязат да бутат...надявам се знаете този виц..е някой искат така да е и в Европа, колкото и смешно да звучи.

  10. 10 Профил на Mark Twain
    Mark Twain
    Рейтинг: 469 Любопитно

    Пич, първо реши циганския проблем на европейско ниво. Това ще реши доста други проблеми на европейско ниво, в т.ч. и социалния туризъм.

    "Мисленето е най-тежката работа и това, вероятно, е причината толкова малко хора да я вършат." Хенри Форд
  11. 11 Профил на ivaylo_iliev
    ivaylo_iliev
    Рейтинг: 412 Неутрално

    Трябва да има Европа на 2 скорости.Иначе някоя държава,която не иска по задълбочена интеграция,и народа и гласува на референдум против ще спъва интеграцията на останалите.А така ще си стои на 2 скорост и няма проблеми.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK