Останките на А320 - най-рискованата, ужасяваща и сложна мисия за спасителите



Еърбъс А320 се разби на 1500 метра височина върху стръмните склонове на планината Троа Евеш.


"Става дума за изключително планински регион, непристъпно и заснежено място на височина от 2000 до 3000 метра", коментират от кметството на съседно населено място, пред Le Figaro.


Собственик на частен пансион в региона добавя: "За да се стигне от моята къща до там, са необходими половин час пътуване с кола и пет часа ходене пеша. Много малко хора са чули нещо, защото мястото не е населено. Прекалено е изолирано".




"Зоната е достъпна само по въздух", обяснява подполковник Жан-Пол Блоан, който пристига на мястото заедно с жандармерията в деня на катастрофата.


Останките на А320 - най-рискованата, ужасяваща и сложна мисия за спасителите

© Reuters


По думите му в зоната на разбилия се самолет има много малко пътища и работата на екипите по земя е изключително сложна. Пожарните екипи, силите на реда по земя и медицинските екипи трябва да разчитат на помощта на военни и на хеликоптери.


"Допълнителни затруднения създава и фактът, че хеликоптерите не могат да се приземят", добавя подполковник Блоан.


Останките на А320 - най-рискованата, ужасяваща и сложна мисия за спасителите

© Reuters


За да достигнат до зоната на катастрофата, членовете на спасителните екипи се спускат от хеликоптерите с въжета, котки за скално катерене и сложна алпинистка екипировка. Повърхностите са изключително хлъзгави. След това те са изтегляни обратно между огромните вертикални скални масиви.


Останките на А320 - най-рискованата, ужасяваща и сложна мисия за спасителите

© Reuters


След като властите обявяват, че няма оцелели, мисията на спасителните екипи остава да обособят и обезопасят зоната на катастрофата. Това отнема много време, разказват екипите. Всяка отломка по скалите на територията от хиляди квадратни метра трябва да бъде стабилизирана, за да не може при пропадане да нарани спасителните екипи.


Още по-сложно се оказва за екипите да напредват измежду отломките, без да ги докосват, защото това би компрометирало работата на следователите.


"Има много разпилени отломки, а това усложнява събирането на цялата необходима информация, за да се работи. Мястото, където работим, се намира точно на ръба на стръмен склон", разказват екипите.


Останките на А320 - най-рискованата, ужасяваща и сложна мисия за спасителите

© Reuters


Останките на А320 - най-рискованата, ужасяваща и сложна мисия за спасителите

© Reuters


Излагайки и своя собствен живот на риск, екипите трябва да вземат предвид и високия риск от лавина, след скорошните снеговалежи.


През първите минути след обявяването на катастрофата, 300 полицаи и 300 пожарникари, събрани от всички населени места в близост, са изпратени по спешност в местността. Измежду спасителните екипи са частите за спешно реагиране и намеса, специални части за спасяване на закъсали планински катерачи, морската бригада на Марсилия…


Към мястото на катастрофата се отправят първоначално 10 хеликоптера и един военен самолет, твърдят източници на Les Echos. Там също е мобилизиран специален координатор на въздухоплаването, отговорен за направлението на всичките летателни апарати, отзовали се на мястото.


Изпратени са и осветителни апарати, които да помогнат за продължаването на спасителната операция през нощта.  Действията обаче са трудни за планираните заради очакваните снеговалежи вечерта след катастрофата.


Властите описват гледката като шокираща – теренът, върху който работят екипите, е покрит от отломки и части от човешки тела. По думите на ръководителя на високопланинските спасителни служби, екипите са успели да си проправят маршрут между планините, но въпреки това са необходими няколко часа за достигане до мястото на катастрофата заради неравностите по пътя. Затова все още мисията е силно зависима от работата на хеликоптерите.


Останките на А320 - най-рискованата, ужасяваща и сложна мисия за спасителите

© Reuters


Усилията на работещите на мястото са насочени към откриването и маркирането на телата, частите и корпуса на самолета, предаде The Wall Street Journal. Евакуацията на телата може да продължи едва след като цялата местност е изследвана и описана.


А това ще бъде изключително трудно технически и емоционално, коментира капитан Ив Нафрашу.


"Моите хора са свикнали да възстановяват човешки останки след фатални инциденти в планина. Никога обаче не са виждали нещо подобно на това", заявява той. 


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK