Северина Митева: Познаването на новите правила в електронната търговия е основа за бизнес на европейско ниво

Северина Митева: Познаването на новите правила в електронната търговия е основа за бизнес на европейско ниво

© Личен архив



Северина Митева е адвокат в отдел Търговско право и разрешаване на спорове в Си Ем Ес София. Тя специализира в областта на медийното и търговското право, правото на интелектуалната собственост, конкурентно право, обществени поръчки, административни спорове и регулаторни въпроси.


Завършила е право в университет "Йоханес Гутенберг" в Майнц, Германия, където специализира в областта на медийното право и международното публично право. Завършила е право и в СУ "Св. Климент Охридски".


Северина Митева ще бъде лектор на семинара: "Онлайн бизнесът в ЕС: Регулации, възможности и финансиране", който Европа.Дневиник организира на 5 юни в Дома на Европа.




Кои са основните новости в европейските регулации по отношение на електронна търговия?


В началото на месеца Европейската комисия представи своята подготвяна от дълго врем Стратегия за създаване на единен цифров пазар в Европа. От юридическа гледна точка Стратегията не представлява документ с нормативна стойност за засегнатите лица - онлайн търговци и потребители, но очертава важни посоки на регулационното развитие на дигиталната сфера с цел хармонизиране на правилата за електронна търговия в държавите-членки на ЕС.


Първи стъпки на европейско ниво в тази насока вече бяха направени с влязлото в началото на тази година изискване за обвързване начисляването на ДДС при купуването на дигитални стоки или услуги (т.е при предлагане на телекомуникационни, радио- и телевизионни услуги) на база местонахождението на потребителя, а не както беше досега – спрямо локацията на търговеца. 


Същевременно, в Работната програма за 2015 г. на Европейската комисия са залегнали и конкретни предложения за стартиране на законодателни инициативи, които имат за цел да улеснят онлайн търговците. Наред с горното, актуалната юридическа рамка в областта на електронната търговия, регулираща защита правата на потребителите и задълженията на търговците към момента, представлява Директива 2011/83/ЕС на Европейския парламент и Съвета от 25.11.2011 г., която, макар и с известни закъснения, неотдавна беше имплементирана в законодателствата на държавите-членки на ЕС и представлява действащо право.  


Прилагат ли се новите правила в в онлайн търговията вече и в България?


Интересното при Директива 2011/83/ЕС е това, че тя въвежда един сравнително нов за националните правни доктрини на държавите-членки на ЕС принцип, а именно- принципа на максимална хармонизация. Съгласно този принцип държавите-членки не могат да запазват или въвеждат в своето национално законодателство разпоредби, различни от предвидените в Директивата, освен ако самата Директива не предвижда такава възможност.


По този начин в редица аспекти на онлайн търговията на равнище Европейски съюз са постигнати унифицирани законодателни разпоредби, независимо от настоящото силно фрагментаризиране на единния европейски пазар в областта на предлагането на дигитални услуги и продукти на  28 отделни национални правила. Познаването на тези унифицирани правила е основна предпоставка за осъществяването на дейност като онлайн търговец не само на територията на Република България, но и на европейско равнище.


Прилагането им от представителите на малкия и среден бизнес се обуславя от обстоятелството, че от средата на миналата година Директивата е транспонирана в българския Закон за защита на потребителите и представлява действащо национално право, спазването на което се следи и от съответния регулатор със санкциониращи правомощия.    


Очакват ли се в близко бъдеще още регулационни промени, свързани с единния дигитален пазар, за които българският бзнес трябва да се подготви от сега?


Както вече посочих по-горе, регулационни промени не само се планират, но са вече и в период на конкретно изготвяне от Европейската комисия. Друг е въпросът, че, въпреки заявените намерения за създаване на единни и унифицирани правила за онлайн покупките и защита на потребителите при такива сделки в рамките на ЕС, към момента е трудно да се предвиди окончателния им вид, тъй като подлежат на одобрение от Европейския парламент и след това от Съвета на ЕС, т.е от всички държави-членки.


Заявените от страна на Европейската комисия намерения обаче са в посока запазване на съществуващите унифицирани правила, въведени с Директива 2011/83/ЕС, така че тяхното познаване се явява неизменна предпоставка за успешна онлайн търговия в рамките на ЕС и занапред.   

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK