Иво Божков, политолог: ЕС има спешна нужда от общ закон за защита на личните данни в интернет

Иво Божков, политолог: ЕС има спешна нужда от общ закон за защита на личните данни в интернет

© Личен архив



Европейската регулация за защита на данните е част от пакет, представен от Европейската комисия през 2012 г. Позицията на европарламента беше одобрена през март 2014 г., но оттогава се очаква държавите членки да се споразумеят за "основен подход" помежду си, за да се продължат финалните преговори.


Евродепутатите призоваха многократно Съвета за прогрес по законодателството, като заявиха, че има спешна нужда да се обновят европейските правила за защита на данните, за да получат европейците адекватна защита в дигиталната епоха.


За обсъжданите мерки, които са част от европейската стратегия за защита на интернет потребителите онлайн, разговаряме с политолога, журналист и блогър Иво Божков, който излъчва наживо протестите в интернет през цялата 2013 година и спечели 4 награди за журналистика и правозащитничество – Валя Крушкина журналистика за хората, БГ Сайт за онлайн журналистика и наградите "Човек на годината" на журито и на публиката.




Интервюто е част от проекта на Европа.Дневник – EU like You, подкрепен от Европейския парламент, в рамките на който чрез неформални разговори искаме мнението на модерни млади хора за актуалните теми в ЕС, които са на дневен ред в Европейския парламент. Отговорността за съдържанието е изцяло на "Икономедиа".


––––


"Хората се притесняват, когато са в интернет. Липсата на добро законодателство е бариера за голяма част от хората да са напълно активни в интернет и да се възползват от предимствата му", заявява Иво, който непрекъснато е онлайн и винаги е един от първите, възползващи се от всяка услуга, която става дигитална. Затова той подкрепя идеята новото европейско законодателство за личните данни в интернет да стане реалност скоро.


Неговият основен мотив е: "Когато заработи европейската регулация, ще имам повече аргументи да насърчавам хората да бъдат активни в интернет, където услугите и продуктите са по-качествени и на по-ниски цени."


Закон и контрол в интернет са необходимост


На въпроса могат ли сами да се грижат за сигурността си онлайн, Иво категорично отговаря, че законодателни гаранции са необходими, след като той самият е бил жертва на финансови злоупотреби в интернет:


"Това, от което най-много се притеснявам, са фишинг (phishing) сайтовете или местата в интернет, където някой може да се възползва от банковата ти информация и да придобие достъп до сметката ти."


Трудно е човек сам да успее да защити личните си данни, а контролът и санкциите трябва да са задължителни срещу нарушаващите правилата и да бъдат синхронизирани на европейско ниво:


"Когато имам съмнения, предпочитам да се откажа от определена покупка, отколкото да рискувам. Ще съм по-спокоен, ако знам, че уебсайтовете отговарят на някаква норма и данните ми ще бъдат съхранявани според определен ред, който няма да позволи на трета страна да се възползва от тях."


В същото време европарламентът предлага възможните санкции да включват писмено предупреждение, редовни проверки или глоба до 100 млн. евро ,или 5% от годишния оборот за компанията, извършила по-сериозно нарушение.


Какъвто си в интернет, такъв си и в реалността


Чрез поведението ти в интернет компютърът ти може да състави изключително точен профил на личността ти, посочва Иво и заявява, че напълно би оправдал поведението на работодател, който проверява служителите си онлайн:


"Как се държиш онлайн вече е еквивалентно на това как се държиш на улицата – когато излизаш навън, не се обличаш с дрехите, с които стоиш вкъщи. По същия начин, когато си в социалната мрежа, знаеш, че това е публично място – стараеш се да не се злепоставиш."


Европейският парламент от своя страна поиска да се ограничи т. нар. профилиране – техника, използвана, за да се анализират или предвиждат "работните навици на служителите, икономическата им ситуация, местоположението, здравословното им състояние, предпочитанията и надеждността им".


Според исканията на евродепутатите това ще може да се практикува само когато потребителят е дал своето съгласие и в случай че не води до дискриминация.


"За мен който и да било германски сайт би бил по-сигурен от българските"


Иво признава, че гласува различна степен на доверие на различните уебсайтове в ЕС: "Ако съм в германски сайт, ще бъда много по-спокоен и няма да се притеснявам как се използват данните ми."


Причината за това според него е по-сериозната обратна връзка и контрол в някои западни държави. Проблем е настоящата система, при която различните уебсайтове отговарят за различни правила и имат собствени политики. Иво дава за пример сайтовете, които никога не изтриват личната ти информация, дори когато отправиш молба и получиш потвърждение, че ще го направят.


Създаването на европейското законодателство ще помогне на потребителите да се ориентират по-лесно и да не губят време в четене на дългите условия за всяко нещо, с което се съгласяват в интернет.


"Потребителите имат отговорността да се ориентират сами, но, от друга страна, те ще са улеснени, ако има универсални принципи за обработка на данните. Трябва да се създаде принцип, чрез който за всички сайтове на територията на ЕС да се следват определени процеси и правила за работа с данни."


За да преодолее разликите в стандартите в държавите членки, Брюксел поиска т.нар. механизъм на последователност и принцип на обслужване на едно гише. Според него един отговорен орган ще има задължението да контролира дейностите по обработване на лични данни в целия Европейския съюз и ще работи координирано с всички национални агенции на територията на ЕС. Централният орган ще отговаря за дейността на интернет гигантите с офиси с повече от една европейска държава и ще консултира националните органи.


"Имам право да знам, когато някой се интересува от мен"


Условие на ЕП е, когато трета страна поиска компания онлайн търсачка, социална мрежа или облачна услуга в ЕС да разкрие лични данни, то те да бъдат задължени да поискат разрешение от отговорните национални власти и да информират потребителя, чиято информация е поискана.


"Когато някой поиска информация, която касае мен, искам да знам – все пак това е част от правата ми, нали?", заявява Иво.


Както банките разкриват информация само при определени условия, например при съмнения за престъпление, така европейските изисквания могат да сработят и в сферата на защита на данните, съветва още Божков.


"За да бъде по-лесно за хората да дават информираното си съгласие, обработващите лични данни трябва да използват ясен, точен и прост език, когато обясняват правилата си за сигурност", отговарят на това искане от Европейския парламент.


Когато изискват лични данни, компаниите ще трябва да обяснят на потребителя дали личната му информация ще бъде споделяна с комерсиални цели, продавана, заемана или криптирана. Потребителят също така трябва да бъде информиран относно периода, за които ще бъдат използвани данните му, лицата, които ще имат достъп до нея, и правото на жалба при нарушаване на правилата.


Ще има и недоволни от "онлайн реформата"


ЕП поиска държавните институции и компаниите, които обработват данните на над 5000 души на година, и фирмите, работещи с деликатна информация, да бъдат задължени да наемат служител за защита на данните (Data Profection Officer).


Според Иво това е по-скоро излишна тежест, защото по-важна роля имат редовните проверки от външни институции.


"Бизнесът няма да се съгласи. Ако фирмата спазва политика за правомерна обработка на данни и е приела определените норми, защо трябва да има специален човек, който да прави това?"


Нека не търсим оправдания


Трудността при засичането на злоупотреби с данни онлайн не е оправдание да не се вземат мерки.


"Както при всеки вид информация никога няма пълна сигурност, че тя ще бъде запазена. Това обаче не трябва да е оправдание. Това че в информационния сектор е много лесно да се преодоляват бариерите, не означава, че такива не трябва да бъдат поставяни. Личните ти данни са твои и трябва да имаш право да ги контролираш", смята Иво.


"Ако може да се контролират и свалят уебсайтовете с нелегално съдържание, като детска порнография например, то същите мерки могат да се прилагат с уебсайтовете, за които се установи злоупотреба с лични данни", добавя той.


Кога ще можеш наистина "да бъдеш забравен"?


Спорна точка в европейския дебат е т.нар. право да бъдеш забравен, което дава възможност на потребителите да поискат премахването на информация, която ги касае, в интернет.


Докато някои големи компании като Google се противопоставиха на правилото и отказват да го прилагат изцяло, Иво смята, че процесът към създаване на глобално законодателство ще елиминира тези проблеми.


Изборът на Google да премахва данните само от европейския домейн на търсачката обезсмисля идеята на правилото.


"Преливане от пусто в празно е да можеш да бъдеш забравен само в google.bg, но не и в google.com например. Но това все пак показва посоката, в която се движим – потребителите започват да имат някакви права върху данните си в интернет."


Според европарламента всеки има право да поиска премахване на личните си данни ако: а) обработката им нарушава европейските изисквания, б) данните вече не са необходими; в) потребителят оттегля съгласието си те да бъдат обработвани.


Трудно ще се намери балансът в изготвянето на новото законодателство, според Иво Божков трябва личните данни да бъдат опазвани максимално и да бъдат използвани само правомерно, но в същото време публичната сфера трябва да остане максимално достъпна и да няма ограничения.


"Обществената информация трябва да е максимално достъпна, а личната – максимално недостъпна", заявява Иво.

Коментари (7)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на bludniq_sin
    bludniq_sin
    Рейтинг: 1481 Неутрално

    Защита на личните данни в интернет вече е имагинерно понятие и просто не съществува (това ако не за всички то важи в пълна степен за потребителите на уиндоус).

    Лесно е - http://gramatika-bg.com/pravopis/koga-pishem-pi6em-i-i-koga-j.html
  2. 2 Профил на Дайте, Да Дадем, България - Таковски
    Дайте, Да Дадем, България - Таковски
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Интервюто е част от проекта на Европа.Дневник – EU like You.

    Колко пари ще се усвояват по проекта и какви са целите му? Да знам дали изобщо да се занимвам да чета? Как ги подбирате тези "модерни млади хора" да ги разпитвате и защо точно тях?

    nègre littéraire
  3. 3 Профил на Дайте, Да Дадем, България - Таковски
    Дайте, Да Дадем, България - Таковски
    Рейтинг: 442 Неутрално

    "За мен който и да е германски сайт би бил по-сигурен от българските"

    А американски? Колко сигурен е да посещава американски сайт? Може би шведският сайт също е сигурен? Все пак Волвото е сигурна, стабилна кола. Нали така?

    nègre littéraire
  4. 4 Профил на Теодора Ангелова
    Теодора Ангелова
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#2] от "Карл-Велимир Шустерлинг":

    Тук можете да прочетете предоставената информация за проекта, който развиваме: http://www.dnevnik.bg/evropa/evropeiski_parlament/2011/02/01/680632_proektut_eu_like_you/

    Личностите се избират от репортерите на Дневник, като идеята е да бъдат хора, чиито ежедневни дейности ще бъдат засегнати от съответното европейско законодателство, което е месечната тема на проекта.

    Автора

  5. 5 Профил на Дайте, Да Дадем, България - Таковски
    Дайте, Да Дадем, България - Таковски
    Рейтинг: 442 Неутрално

    До коментар [#4] от "Теодора Ангелова":

    Хм, благодаря.

    nègre littéraire
  6. 6 Профил на Neophyte Believer
    Neophyte Believer
    Рейтинг: 388 Весело

    аз се чуствам достатъчно защитен...а той, да спре да сърфира из сайтове със съмнително и екстравагантно съдържание.

  7. 7 Профил на kirsner
    kirsner
    Рейтинг: 881 Неутрално

    ЕС има спешна нужда не от общ закон за защита на личните данни в интернет, а от общ закон за защита на границите на съюза. Защото в момента се случва външна инвазия и това е въпрос на оцеляване.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK