Европарламентът прие директива за опазването на търговската тайна

Европарламентът прие директива за опазването на търговската тайна

© Associated Press



Европейският парламент с голямо мнозинство одобри предложение, което ще предостави на фирмите защита срещу злоупотреба с корпоративна тайна.


След като предложението влезе в сила, дефиницията за "търговска тайна" в целия Европейския съюз ще стане еднаква – информация, която е тайна и има комерсиална стойност, като могат да бъдат приложени "разумни стъпки", за да бъде запазена тя тайна.


Всяка пета компания ежегодно става жертва на кражба на деликатна информация ежегодно, посочват евродепутатите, като се надяват новите хармонизирани правила да позволят да се създаде сигурна среда за защита на фирмената информация.




Новото законодателство ще задължи държавите членки да гарантират защита на правата и право на компенсация и съдебни процедури за жертвите на злоупотреби с търговска тайна. Включен е и текст, който да защити конфиденциалната за фирмите информация по време на съдебни дела.


Приетата директива разочарова редиците на защитниците на свободата на информацията - журналисти, неправителствени организации, синдикати и други активисти, които работят с информация за компании, особено на фона на избухналия скандал с "Досиетата от Панама", който увеличи исканията за повече прозрачност на финансовата информация на компаниите.


Евродепутатите и Съветът постигнаха следния компромис, за да успокоят разтревожените за свободата на словото. Бизнесът ще може да получава правна защита срещу кражбите и злоупотребите на техни търговски тайни, освен в случаите, когато информация е била използвана за разкриване на незаконни действия и разкрита в интереса на обществото; за защита на легитимни интереси и когато тайната е предадена от работници пред техни представители като легитимна форма на упражняване на защитата на правата на служителите


Директивата беше предложена в края на 2013 г. от европейския комисар за вътрешния пазар Мишел Барние и има за цел да предотврати промишления шпионаж и да защити иновациите на компаниите.


От 652 евродепутати, участвали във вота в Страсбург, 503 подкрепиха тази директива, 131 се обявиха против, а 18 се въздържаха от гласуване.

Коментари (3)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на niko_tin
    niko_tin
    Рейтинг: 434 Неутрално

    А да отговорим на въпроса защо е нужна търговска тайна.

    Търговската тайна — това не е просто обичай на водене на бизнес. Това е символ на вярата на всеки бизнесмен, неотменима част на култа на частното предприемачество. Осветеният от времето обичай да се крие своя бизнес от чужди очи дава още едно потвърждение на факта, че удовлетворение потребностите на купувача, дошъл на пазара на товари и услуги, е едва странична цел на пазарният механизъм. Главна негова цел, както е доказал Карл Макрс, е удовлетворение потребностите на самият предприемач в получаване на най-голяма печалба, неважно по какъв способ и на каква цена за обществото в цяло.

    Неотдавна аналите на Интернета се попълниха с тази душераздираща история:

    В една компютърна фирма среден размер имало практика да се слага в кутията с компютъра кратко описание на характеристиките на прост език — за продавачите (насъбрали чайници). И ето веднаж връхлита злобен клиент, с купен наскоро компютър и иска незабавно да се върнат парите, демонстрирайки хартийка, намерена на дъното на кутията. Хартийката гласи: «Дъното е говно, видеокатрата дърво. Да се пробута на балък».

    В даденият случай търговската тайна на предприятието — реалните характеристики на стоката — по случайност станала известна на купувача и извикала неговият праведен гняв. Случай, разбира се, куриозен и извънреден, но ако разгледаме същността, то може да направим извод, че търговската тайна — това е уважаем в обществото закон, по който тези, когото нае*ават, по закон нямат право да узнаят, кой и как ги е нае*ал. Правомерността на този закон още нито веднаж не е поставяна под въпрос, доколкото всеки винаги се надява по-бързо, по-ловко и по-дълбоко от всички да го мушне на ближния си, и при това да запази от посегателства собствената си уязвима част, щателно съхранявайки в тайна нейният диаметър, стъпка на резбата и ориентация в пространството.

    Може разбира се да се възрази, че съблюдение на търговската тайна има и позитивна страна. Че тя е необходима в конкурентната борба. Да допуснем, някаква фирма е напипала добра ценова стратегия и се е научила евтино да купува суровини, скъпо да продава своя товар и не бърза да се подели с тези знания с конкурентите, а затова и желае да съхранява в тайна сумите по сделките.

    Но произвежда ли тази компания най-добрата продукция по съотношение цена и качество? Нали ако цел на пазарната икономика действително е на-добро и най-пълно удовлетворение потребностите на купувача, то конкуренцията трябва да протича в руслото на открита борба за най-евтиният и качествен товар, а не чрез нарапване на търгашите, резултатите от който не може да се афишират пред публиката, за да не те утрепят с камъни, нито още повече да се показват на конкурентите, че те от ярост да не побеснеят и не започнат да постъпават точно така.

    Узаконеността и сакралността на търговската тайна лишава честните бизнесмени от възможност да хванат нечистият конкурент, който е пребъркал доставчика или купувача или е дал подкуп на властите за да избяга от данъците или е направил още някакви мръсни трикове, които са му позволили да получи повече печалба от средната по отрасъл. Така конкурентите също са принудени да правят мръсни трикове под покрова на търговската тайна, ако искат да се удържат в бизнеса.

    Да се скриват честни сделки въобще няма никаква нужда. Нали ако нито една строна не злоупотреби с доверието на другата или с недостатък от информираност, цената и условията на всяка сделка ще бъдат близки до средното по отрасъл. И самата конкуренция на пазара ще е не война на унищожение, а само постоянен сигнал, че трябва да си в тонус, да не се лениш и да работиш, ако искаш да се удържиш в бизнеса. А по-твърда конкуренция, всъщност и не е нужна: тя предизвиква само проблеми, такива като безработица и социално напрежение.

    А сега да допуснем, че някаква фирма е съумяла да снижи разходите по производство и за сметка на това може да свали цената и при това да получава свръхпечалба. Ако пазарът действително работеше на благото на потребителя, то иновацията би била подхваната от целият отрасъл и би се обърнала на голяма икономия като цяло в страната. Но у субектите на пазара има съвсем различни цели. Всеки от тях се опитва да използва техническите иновации за да смаже под себе си целият пазар и да разгони от него конкурентите. Затова иноваците са обречени завинаги да остават търговска тайна, ако само тях не ги откраднат конкурентите. В държава с планова икономика такива проблеми естествено не съществуват.

    Търговската тайна пряко указва на индивидуалистическият, хищнически дух на предприемачеството и едновременно с това — на лицемерния характер на морала, хранещ капиталистическият бизнес. Непоклатимост на търговската тайна — това е непоклатимата увереност на предприемачите в това, че те ще съумеят да мошенничат под нейно прикритие по-ловко и по-нагло от конкурентите. Ако те се съмняваха в това или не искаха да мошеничат, те отдавна биха възвели прозрачността на сделките в ранг на закон.

    Ваш отец е дявола и вие изпълнявате похотите на отца си Когато говори лъжа говори свое ибо той е лъжец и отец на лъжа А как Аз истина говоря, не вярвате Ми
  2. 2 Профил на V.Iliev
    V.Iliev
    Рейтинг: 434 Весело
  3. 3 Профил на ivanivanovv
    ivanivanovv
    Рейтинг: 381 Неутрално

    С АКТА и ТТИП тази директива просто ще изглежда като майтап пред това което ни чака.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK