Брюксел е готов да започне либерализирането на европейските железници

Брюксел е готов да започне либерализирането на европейските железници

© Велко Ангелов



Има напредък по споразумението за либерализиране на железопътните услуги в Европейския съюз, съобщи днес Европейската комисия. По т.нар. "Четвърти железопътен пакет" Европейският парламент и Съветът на министрите се споразумяха какви да бъдат мерките, за да стане железопътният транспорт в ЕС по-конкурентен и отговарящ на принципа на предлагането и търсенето в икономиката.


ЕК твърди, че така ще се позволи постепенното проникване на нови модерни бизнес модели в европейския железопътен транспорт, който в момента е силно зависим от държавна помощ и териториално фрагментиране.


"Постепенното отваряне на пазара ще подобри работата на железопътния сектор. Това споразумение също ще създаде възможности за инвестиции и ще стимулира създаването на работни места в сектора", коментира европейският комисар за транспорта Виолета Булц.




Новият пакет от законодателни мерки ще позволи на европейските предприятия да предлагат железопътни услуги на територията на целия Европейски съюз.


Новите участници на пазара ще могат да извършват търговски услуги след 2020 г., а от 2023 г. националните органи ще бъдат задължени да сключват договори за железопътен превоз чрез отворени конкурентни обществени поръчки за всички предприятия в Европейския съюз, с изключение на определени случаи.


"Четвъртият железопътен пакет" включва общо шест директиви и регламенти.


Подробни правила ще осигурят безпристрастността на инфраструктурните оператори, по-специално в отношенията между държавните органи и предприятията (вертикално интегрираните структури), за да се гарантира недискриминативното отношение на нови играчи, които искат да оперират на националните железопътни мрежи на териториите на държавите членки.


Новите изисквания за прозрачност ще елиминират възможността взаимно да се субсидират инфраструктурните управители, които са финансирани с държавни пари и транспортните оператори, които трябва да се състезават в условията на свободен пазар.


"Обществените търгове ще изискват държавните органи да избират най-добрите оферти, запазвайки най-доброто качество на транспортните услуги за гражданите", пише Европейската комисия, напомняйки, че новите европейски регламенти ще съдържат и ясни правила какви задължения ще да изпълняват операторите, предлагащи обществени услуги, които решават да се състезават на равни начала в обществените поръчки.


След като споразумението между представителите на държавите и Европарламента беше постигнато, се очаква предложенията да бъдат формално приети до есента и да започне постепенното им прилагане.


Пред възможността ЕС да позволи и изиска приватизиране на части от железопътния транспорт, тази седмица синдикатите във Великобритания се обявиха за напускане на страната от ЕС.


В свой коментар за силно лявото издание Мorning Star генералният секретар на железопътния съюз обяви подкрепата на организацията си за "Брекзит" и заяви, че предложенията на Брюксел ще е отразят "зле на Великобритания и зле най-вече за железопътния сектор".


Съюзите твърдят, че ако Великобритания остане в ЕС, това би попречило на намеренията на опозицията от Лейбъристката партия на Джеръми Корбин да национализира повторно железниците на Великобритания, ако дойде на власт.

Коментари (9)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на today
    today
    Рейтинг: 981 Неутрално

    Нашите ще фалират, няма да се либерализират.

    Борбата с корупцията в България е като риболова по Discovery. Хващат ги, показват ги, и ги пускат!
  2. 2 Профил на sv3tli0
    sv3tli0
    Рейтинг: 355 Неутрално

    Би трябвало да е полезно, но със състоянието на нашите железници.... Невиждам какво "по-изгодно" можем да получиме..

  3. 3 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 1621 Любопитно

    До коментар [#1] от "today":

    ми те са либерализирани, няма кандидати да пускат пътнически превози. Ама сега вече ще може с чужд лиценз. От Виена до Истъмбул няма да им трябва лиценз от България

  4. 4 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 1621 Неутрално

    добре де Истамбул не е в ЕС лош пример, но Букурещ - Солун без проблем и могат да спират на български гари

  5. 5 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 1621 Весело

    До коментар [#2] от "sv3tli0":

    ми ако пуснат линия Солун-София-Варна -Констанца
    с частна тръгване 17,30 от София Автобусите ще изреват на умряло

  6. 6 Профил на yoankata
    yoankata
    Рейтинг: 466 Неутрално

    Нашите влакове може и да са от втората световна, но като цяло поне вървят по график.

    Винаги съм се чудила как в една високо развита държава като УК влаковете постоянно са потрошени или закъснали поради нещо си - любимото ми е 'влакът за един къде си в еди колко си часа закъснява... поради по-раншни закъснения'. Това като го чуя и си мисля, че се подиграват с мене и някой чака реакция със скрита камера...

    Другото любимо е - 'влакът е отменен поради проблеми със сигнализирането'. Ех тяхната ***** как не го оправиха това сигнализиране бе! Като е толкова проблематично отремонтирайте го сменете го, толкова ли е трудно?

  7. 7 Профил на Mai Tai
    Mai Tai
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    [quote#6:"yoankata"]Винаги съм се чудила как в една високо развита държава като УК влаковете постоянно са потрошени или закъснали [/quote]

    Това е защото са приватизирани Наистина, собственост са на частни компании след раздържавяването на железниците там. Ако това се случи и у нас - ще кажем едно голямо 'сбогом' на влаковете, а автобусните превозвачи веднага ще си удвоят цените.

  8. 8 Профил на zapadug
    zapadug
    Рейтинг: 409 Неутрално

    По принцип съм за либерализация.

    Ама да не стане като модернизацията в Румънските железници,
    след която средната скорост май падна с около 30 км/час.
    Имаше някъде в дневник такава статия.

  9. 9 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3648 Неутрално

    Заради споменатите от всички вас неуредици не съм пътувал с влак от1998 година. Автобус до София ползвам само когато съм в командировка, но и това се случва изключително рядко.
    Модернизацията на линията от Пловдив към Свиленград продължава вече 20 години с темпове, по-ниски от времето на княжеството.... Но аз съм оптимист - може и по-лошо.

    Еретик




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK