Образователното министерство намалява административната тежест на учителите

Образователното министерство намалява административната тежест на учителите

© Цветелина Белутова, Капитал



Министерството на образованието и науката (МОН) предлага промяна на нормативни изисквания, с която да се делегира по-голяма самостоятелност на учителите при методическото планиране и преподаването според възможностите на учениците в класа.


Става въпрос за изменения в наредбите за общообразователната и профилираната подготовка, с които, от една страна, се дава самостоятелност на учителите да планират дидактическата си работа в клас, а от друга - се отменя част от административната тежест, като отпадат някои изисквания за преструктурирането на годишното тематично разпределение. Промените са направени след срещи с учители и са публикувани за обществено обсъждане.


В момента в началото на годината учителите трябва да подготвят разпределение за преподаване на темите в учебната програма, което стриктно да следват, и задължително при преструктуриране на учебното съдържание да искат и получат заверка от директора. Това подлежеше и на проверки от експертите в регионалните управления.




Целта е да се постигне по-голяма гъвкавост, оперативност и ефективност в процеса на обучение, а също и да се преодолее съществуващият формализъм, съобщиха от министерството. От там уточниха, че фокусът се измества от документите към резултатите.


"На учителя се дава свободата да адаптира своята работа към темповете във всеки конкретен клас, за да постигне очакваните резултати, като в същото време от него се изисква ритмичност на учебните дейности и изпълнение на учебната програма в нейната цялост", посочват от министерството.

Коментари (13)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 2477 Неутрално

    Брово!
    Това решава проблемите в образованието.

  2. 2 Профил на Marinov
    Marinov
    Рейтинг: 553 Неутрално

    Това отдавна трябваше да се направи, не решава проблемите в образованието, но е малка стъпка в тази посока.

    Marinov
  3. 3 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 3158 Неутрално

    Това добре, но ще е още по-добре ведомството да измисли механизми за ефективно санкциониране нае "учениците", които вадят нож на учителите или отегчено цъкат на дигиталните си устройства и пият бира в час...!!!

  4. 4 Профил на Тони КОСТОВ
    Тони КОСТОВ
    Рейтинг: 1365 Любопитно

    Абе.. самостоятелност, самостоятелност, обаче малкият калеш като доведе татко си мутра в час - да се разправя с учителката за лошата оценка на келеша и...

  5. 5 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1019 Неутрално

    ужасно закъсняла мярка.

    въобще за какво е нужно това социалистическо министерство?

    мерките много отдавна са набелязани, но катастрофират челно в чугунените глави на администрацията.

  6. 6 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 3388 Неутрално

    Това разпределение баща ми, учител по Български език, го правеше всяка година от даскалъка си. Пенсионира се 1989 г. Та министерството отдавна е закъсняло. Хубаво е, че са решили да го направят, но силно се съмнявам, че могат. Със сигурност не искат да спрат да тормозят учителите и вероятно ще остане само идеята и шумът. Реформа трета година няма, а това, което МОН пропагандира е още мачкане на ученици и учители и силна подкрепа за посредствени даскали и директори.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  7. 7 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 3388 Неутрално

    До коментар [#5] от "хм":

    И аз мисля, че МОН е празитна структура, останала в живковото време.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  8. 8 Профил на goro6
    goro6
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    До коментар [#4] от "Тони КОСТОВ": "Абе.. самостоятелност, самостоятелност, обаче малкият калеш като доведе татко си мутра в час - да се разправя с учителката за лошата оценка на келеша и..."
    Защо е келеш ученика, който има слаб успех, за мен е непонятно. Много "келеши" в световната история са решавали проблеми, от които отличниците са се отказвали.
    Айнщайн:"Когато учените установят, че е невъзможно по-нататъшно решение на дадена задача, все ще се намери някой двойкаджия, който ще открие решението.”
    Цитирам - "Оценката е не просто вредна - тя развращава личността, убива любопитството, води до конфликти и комплекси" - Дима Зицер. Освен това оценката, когато е слаба, унижава ученика, формира чувство за малоценност, създава конфликти между родители и деца. Добре е да се разбере, че оценката може да има ефект, само ако е строго интимен посредник между учител и ученик. Известно е, че оценките са мерило за качеството и ефективността на работата на учителя и от тях зависи неговата атестация.

  9. 9 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 3535 Неутрално

    Който не е бил даскал, не знае какво е това "разпределение", кафа брат 40 г. Дано има ефект от исканията на учителите за по-голяма гъвкавост при разпределяне темите през годината.

  10. 10 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4634 Весело

    Ако в МОН си мислят, че докато бях учител съм се съобразявал с техните изнасилени програми жестоко се заблуждават.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  11. 11 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 3388 Неутрално

    До коментар [#9] от "man_un":
    А дано, ама надали. Нали се сещаш, че в МОН няма хора с компетентност да свършат това. Най-много да измислят друга подобна глупост. Учителите трябва да бъдат мачкани и държани в страх. И този, който се опита да гледа напред, да бъде махнат. Добре е, че тези учители, на които им пука за децата са гърмяни зайци и не попадат лесно в ръцете на МОН.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  12. 12 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 3058 Неутрално

    За 10% от учителите (с акъл) ще е положително. За останалите ще е безкрайна ваканция. С или без програма за циганетата (и циганизираните българчета) ще е успех да се научат да четат и пишат, и да събират/изваждат. За същото време през което останалите деца ще пишат есета и решават интеграли. И за едните, и за другите ще е най-добре да има реални очаквания и съобразените с това програми.

  13. 13 Профил на Violeta Dimitrova
    Violeta Dimitrova
    Рейтинг: 62 Неутрално

    До коментар [#8] от "goro6":

    Нима се надявате от двойкаджиите да излязат гении? "..оценката, когато е слаба, унижава ученика, формира чувство за малоценност, създава конфликти между родители и деца.."Че не си е научило уроците у трябва да бъде потупано по рамото ли?А бе, вие със съвременните философии , къде сте били в първи клас, когато се учеха българските народни приказки :"Мързеливата снаха" , "Който не работи не трябва да яде"? Народна мъдрост ,утвърдена през вековете!Няма лошо да осъвременявате педагогиката си, но надграждайте върху българската психология.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK