Близо 12 хил. ученици са се включили в швейцарския проект за дуално обучение

Министърът на образованието Сашо Пенов

© Георги Кожухаров

Министърът на образованието Сашо Пенов



Близо 12 000 ученици са включени в дуално обучение след въвеждането му преди седем години. Ако през учебната 2016/2017 г. само 353 ученици започват обучение чрез работа, понастоящем по този начин са се обучавали общо 11 705.


За този ръст съобщи министърът на образованието и науката проф. Сашо Пенов по време на конференция за ролята на частните компании за ефективна система на професионално образование, организирана от просветното ведомство, посолството на Швейцария, и Българо-швейцарската търговска камара в София.


Пенов отбеляза, че благодарение на започналия през 2015 г. швейцарски проект ДОМИНО в България е създаден модел и е изграден капацитет за прилагане на принципите на учене чрез работа в системата на професионалното образование. Над 70% от участвалите в проекта работят в предприятията, в които са обучавани.




Министърът изтъкна, че държавата съдейства и ще продължи да помага за разширяване на сътрудничествата между училищата и бизнеса. Възможност за връзка е вече създаденият към Министерството на икономиката регистър на работодатели, които желаят и имат право да се включат като партньори в обучението. Учениците в тези паралелки получават стипендии, а в XI и XII клас имат право да сключват трудови договори.


По думите на министъра все още работодателите се въздържат да инвестират и подготвят ученици, защото нямат гаранции, че те ще останат в тяхната фирма. Процесът пък все още се нуждаел от усъвършенстване чрез облекчаване на административните процедури, защото всяко затруднение демотивира участниците.


"В този процес водещо е министерството, но всяка промяна се прави в сътрудничество с останалите министерства и след обсъждане с учители и директори на професионални гимназии, което води до намиране на успешни решения", отбеляза проф. Пенов.


По време на конференцията бе представен швейцарският модел, по който 2/3 от учениците са включени в обучение чрез работа. Акцентирано бе върху ползите за фирмите, които подготвят ученици: привличат млади таланти, инвестират в човешки потенциал и си осигуряват кадри с адекватна подготовка.


В същото време обаче интересът към този тип обучение не е голям. Не достигат и желаещи за професионалните паралелки, затова много от тях се закриват, посочи ръководителят на австрийския проект в България София Дамянова. Интересът на прогимназистите е насочен повече към профилираното, отколкото към професионалното образование.


През новата 2022/23 учебна са закрити 41 професионални паралелки в страната, казаха пред "Дневник" от пресцентъра на Министерството на науката и образованието.


Над 1150 ученици се обучават по австрийския проект "Дуално обучение в България"/GODUAL, стана известно на пресконференция през септември, на която бяха представени обобщени данни от проекта, който от 8 години се развива в България.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK