Обучаващите се през целия живот у нас са 10 пъти по-малко от тези в ЕС

В България производителността на труда не изпреварва нарастването на работната заплата

Процентът на хората в България между 25 и  64 години, които продължават да учат през целия си живот, е 10 пъти по-нисък от средния за ЕС. В нашата страна той е 1.1 на сто, докато в ЕС е 10.8 на сто. Това каза Георги Прохаски - съпредседател на Центъра за икономическо развитие, цитиран от БТА, на форум за изпълнение на целите на Лисабонската стратегия, организиран от Центъра.


Според документа,  до 2010 г. европейската икономика трябва да стане най-конкуретнтоспособната в света, основана на знанието.


България изостава по заетост на възрастните хора на възраст между 55 и 64 години. Процентът на заетите възрастни у нас е 34.7 на сто, в Румъния - 39 на сто, докато средното за ЕС е 42 на сто, при заложени 50% заетост в стратегията до 2010 г.




Общо заетите между 15 и 64 г. в България са 55.8 на сто, за сравнение в Румъния са 57 на сто, а средно в ЕС - 63.8 на сто.


Целите от Лисабон са до 2010 г. да се постигне средно ниво на заетост в съюза от 70 на сто.


Заетите жени в активна възраст у нас са 51.7 на сто, приблизително толкова са и в Румъния, а средно за ЕС заетите жени между 15 и 64 години са 56.3 на сто, при поставена цел в стратегията до 2010 г. заетите жени в активна възраст да бъдат поне 60 процента, посочи Прохаски.


Според Центъра за икономическо развитие, тревожно е, че в България производителността на труда не изпреварва нарастването на работната заплата, въпреки временно постигнатите добри резултати в тази посока през миналата година. Основен проблем за страната остава ограничаването на дефицита по текущата сметка, както и контролът върху инфлацията, коментира Прохаски.


Той допълни, че през последните години България осъществява успешни мерки по овладяване на кредитната експанзия.


Националната програма за изпълнение на Лисабонската стратегия трябва да бъде готова до края на юли на експертно ниво и до октомври да бъде приета от правителството. Това каза заместник-министърът на финансите Любомир Дацов на форума днес.


Според Георги Прохаски от Центъра за икономическо развитие, преди окончателното разработване на програмата в България трябва да има дискусия дали има възможност да се увеличат средствата за научни изследвания или е по-добре да се преструктурират системите, които се занимават с това.


За да може да осъществят целите на Лисабонската стратегия, България трябва да направи реформа в образованието, но тя не може да се постигне само с административни мерки, необходимо е учителите да я осъзнаят като необходимост, коментира Прохаски.


Той призова администрацията да преведе целите на Лисабон на езика на преподавателите, за да могат те да са част от реформата.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK