Образователните цели от "Европа 2020" ще са предизвикателство за България

Образователните цели от "Европа 2020" ще са предизвикателство за България

© Цветелина Ангелова



България ще трябва да работи здраво, за да постигне образователните цели в новата стратегия на Европейския съюз за растеж и развитие "Европа 2020". Най-големият проблем на страната изглежда е големият брой деца, които спират да ходят на училище в ранна възраст.


Данни на Националния статистически институт за учебната 2009-2010 г. сочат, че 93.4% от децата между 7 и 10 години ходят на училище. Тези цифри обаче падат до 82.4% за децата от 11 до 14 години, а към настоящия момент едва 78.6% от младежите завършват гимназия, което означава, че 22% не успяват да получат дипломи.


Тези данни показват, че за България ще е истинско предизвикателство да достигне целите на ЕС за намаляване под 10% до 2020 г. на децата, които напускат училище в ранна възраст.




Що се отнася до висшето образование, България е в добра позиция да успее да постигне евроцелта от минимум 40% млади хора, които да имат висше образование до 2020 г.


За академичната 2009-2010 г. 33.1% от младите българи между 19-23 години са студенти в университет или специализирани висши училища. Други 3.9% посещават колежи, а 0.8% учат в образователни институции за професионално обучение.


Националните цели са в процес на подготовка


В момента България подготвя националните цели, които трябва да помогнат на страната да постигне образователния праг в стратегията "Европа 2020", обясни пред "Дневник" Мария Петкова от пресслужбата на образователното министерство.


София трябва да представи националните цели и как точно смята да ги постигне в Брюксел през есента.


За да достигне целите, България трябва да инвестира повече в образователния сектор. Според стратегията "Европа 2020" всяка страна би трябвало да инвестира 3% от своя брутен вътрешен продукт (БВП) в изследвания и развитие.


През май външният министър Николай Младенов заяви, че този процент може да бъде отделен само частично и страната вероятно ще похарчи само 2% от БВП. Дори тази цифра обаче ще зависи и от реформата в изследователския сектор и развитието на българската икономика, предупреди Младенов.


Училищното образование в България е безплатно. Университети пък получават субсидия от държавата и образователните такси са значително по-ниски в сравнение с малкото частни университети.


В края на юли българският парламент реши да позволи на университетите да предлагат т.нар. "платено висше образование". Депутатите решиха също, че само 5% от студентите на университетите могат да бъдат в тези програми, които няма да бъдат субсидирани от държавата.


Министърът на образованието Сергей Игнатов обясни, че таксите за платеното обучение няма да бъдат по-високи от 1600 лева годишно, което около 800 евро.

Коментари (5)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на manzana_verde
    manzana_verde
    Рейтинг: 466 Любопитно

    Лисабонската стратегия не постигна целите си, дано тази успее.

  2. 2 Профил на Дедо Либен
    Дедо Либен
    Рейтинг: 8 Любопитно

    Авторката на статията не уточнява посочената такса от 800 евро е за семестър или за учебна година. Ако е за семестър, то тя е твърде висока за българския стандарт, като имаме пред вид качеството на преподаване на "гастролиращите" из страната преподаватели. Това не е без значение, защото е знайно, че какъвто е учителя, такъв е и ученика. В тази връзка се казва, че Александър Македонски на 30 години е покорил половината от античния свят, но негов учител е бил не кой да е, а АРИСТОТЕЛ!

  3. 3 Профил на manzana_verde
    manzana_verde
    Рейтинг: 466 Неутрално

    До коментар [#2] от "Дедо Либен":

    "таксите за платеното обучение няма да бъдат по-високи от 1600 лева ГОДИШНО, което около 800 евро." , т.е. за 2 семестъра.

  4. 4
    ****

    Този коментар беше изтрит в 16:49 на 23/08/2010 от неговия автор.

  5. 5 Профил на Швейк
    Швейк
    Рейтинг: 466 Неутрално

    много хубава и амбициозна програма, но само на пръв поглед. крайният резултат от нея ще е дообезценяване на образованието. даскалите са длъжни да дадат дипломи независимо от показаните знания само и само за да се постигне търсената успеваемост. липсата на задоволителни резултати винаги се вменява на някакви недостатъци на учителите и е недопустимо да бъде обяснена с мързела на учениците. съответно харизаните дипломи ще стават само за тоалетна хартия.

    за да имат истинска стойност дипломите, те трябва да са незадължителни. обществото трябва да приеме, че някои негови членове не искат да надраснат първо отделение. слепият идеализъм вдига "образоваността" в краткосрочен план и съсипва образователната система в дългосрочен план.

    партия ГРОБ - Граждани за Разсипване и Обиране на България. да ни е честит цар Боко Първи, цар на всички български тиквеници и на чичковите червенотиквеничета.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK