Хърватия отхвърли оферти за три губещи корабостроителници

Четири от петте държавни корабостроителници в Хърватия работят на загуба

© Reuters

Четири от петте държавни корабостроителници в Хърватия работят на загуба



Хърватското правителство отхвърли оферти за три губещи държавни корабостроителници в четвъртък. Загреб обеща до юли да намери изход по ключовия въпрос, който трябва да реши, преди да се присъедини към Европейския съюз следващата година, съобщи "Ройтерс".


Ще започнат процедурите по обявяване на банкрут за една от най-малките и най-задлъжнелите корабостроителници, заяви премиерът социалдемократ Зоран Миланович. "За Kraljevica правителството нямаше друго решение, освен да започне процедурите по банкрута, но ще направим всичко възможно той да бъде лек (за работниците)", допълни той.


Правителството, което дойде на власт миналия декември, се съгласи да продаде една от корабостроителниците – Brodosplit – на местна частна фирма. Отказа обаче продажбата на други две – Kraljevica и Brodotrogir. Според местни медии бизнесменът, който е имал желанието да ги купи, е искал да ги използва не за корабостроене, а за друг бизнес.




"Хърватското корабостроене ще оцелее като печеливша индустрия, играеща по различни превила и в известна степен по-малка продукция", подчерта премиерът.


Корабостроенето беше водещ експортен сектор в социалистическа Югославия, но започна да запада, след като Хърватия обяви независимост през 1991 г. Четири от петте корабостроителници работят на загуба и се поддържат чрез големи държавни субсидии, което противоречат на правилата за конкуренция на ЕС.


Ако Загреб не продаде корабостроителниците или не ги направи жизнеспособни до момента на присъединяването си към ЕС на 1 юли 2013 г., ще трябва да върне два милиарда евро субсидии.


Преструктурирането на корабостроителния сектор е чувствителна социална тема, защото индустрията дава работа на 10 000 души и подкрепя множество малки фирми, използвайки ги като доставчици. Безработицата в Хърватия достигна почти 20% - най-високото ниво за последните девет години - след три години на рецесия и стагнация.

Коментари (6)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 1927 Неутрално

    И те постепенно ще влезат в матрицата.

  2. 2 Профил на kardinalat
    kardinalat
    Рейтинг: 829 Весело

    До коментар [#1] от "stedim": Всички сме част от матрицата.

    и най-умният си е малко прост....
  3. 3 Профил на kaka_ginka
    kaka_ginka
    Рейтинг: 778 Неутрално

    Ето така се прави. Не е необходимо да се продава на всяка цена.

  4. 4 Профил на dimko
    dimko
    Рейтинг: 550 Весело

    Матрицата е смяна профила - отначало да опитат кораборемонт , а сетне и при далавера с товари , "чисто и просто" пристанище . Братски опит от Бугарска ...

  5. 5 Профил на georgi_ww
    georgi_ww
    Рейтинг: 643 Неутрално

    За разлика от нашите обаче държавата им се бори за оцеляването на този отрасъл, докато ние го затрихме с лека ръка, загина всичкото съпътстващо производство, традиции, приемственост, хора останаха на улицата а всичко де що е специалист избяга зад граница - кой в Бахрейн, кой в Гибралтар и къде ли не...

  6. 6 Профил на dimko
    dimko
    Рейтинг: 550 Неутрално

    georgi_ww , бъди здрав . От сърце ти го желая ...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK