Еврофондовете изправиха "на колела" пограничните райони в Словакия

Снимката се разпространява под лиценза на <a href="http://creativecommons.org/about/">Creative Commons</a>.

© donjd2

Снимката се разпространява под лиценза на Creative Commons.



Мрежата Евроактив, включваща онлайн медии за европейски въпроси, развива поредицата "Проект на месеца", която представя успешни проекти, финансирани по линия на Кохезионния и структурните фондове на ЕС.


Основна цел на регионалната политика на ЕС е икономическото и социалното сближаване. За периода 2007 - 2013 г. повече от една трета от европейския бюджет е насочен към тази политика. Средствата от еврофондовете се концентрират на първо място (т.нар ЦЕЛ1) за насърчаване развитието на регионите, които "изостават". Такива са регионите, в които БВП на глава от населението е по-малко от 75% от средния за ЕС.


Този месец статията от поредицата "Проект на месеца" е посветена на проекта "Велопътеки без граници", разработен в Словакия. Благодарение на еврофондовете мрежа от пътища за велосипеди свързва Словакия със съседни градове от Австрия и Унгария, помагайки да се изградят международни връзки и екотуризъм.
---
В началото на века велопътеките в Словакия все още са в начална фаза на трансформация към цялостна пътна мрежа. Те са изграждани без цялостна визия и подходяща стратегия на местните власти.




"Дадена група просто взема картата, решава къде ще минава пътеката и я маркира, без да иска разрешение от местните власти", обяснява Ева Ловасикова от Агенцията за регионално развитие Сенец-Пезинок в Словакия.


С развитието на "Велопътеки без граници" през 2005 г. обаче ситуацията се променя. До момента в страната са изградени 108 км нови велопътеки.


В началото проектът е финансиран само по програмата ФАР и е успешно завършен в рамките на една година. Оттогава много градове и села се присъединяват към инициативата, като повечето проекти са финансирани от европейските фондове, подкрепящи международното сътрудничество (Interreg) и регионалното развитие


Развитие на региона


С развитието на международните колоездачни пътеки броят на туристите, посещаващи малките гранични градове, нараства. Все повече кметове и общински власти осъзнават потенциалните възможности и искат да се включат. С нарастването на доходите от туризма новият път започва да играе и важна социална, екологична и обществена функция. Все повече и повече семейства прекарват уикендите си "на колела" – здравословно и екологично забавление.


В културно отношение велосипедният път може да повлияе благотворно и на преодоляването на бариерите между държавите. Според много общински власти хората от граничните райони са започнали да се обединяват на ново европейско ниво, подобрявайки комуникациите и координирайки по-добре своите дейности.


Например словашкият град Комарно, който се намира на границата с Унгария, има богата културна история и е примамлива туристическа дестинация, също реши да се присъедини към проекта. Макар да са подписали споразумението едва тази година, жителите на града вече имат големи очаквания.


"Гражданите са възхитени. Пътят ще съедини нашия град с унгарската част на града (Комаром) и ще идват повече туристи", надява се Беата Себоова от градската власт. Организациите вече получиха финансиране по програмата за трансгранично сътрудничество между Словакия и Унгария и сега търсят подходящ партньор за обществена поръчка.


Еврофинансиране в Словакия



Словакия е нова държава членка и има кратка история във финансирането от ЕС. Преди текущия финансов период държавата за първи път използва еврофондовете за кратко през 2004-2006.


За периода 2007-2013 Словакия получи 11.3 милиарда евро. В края на 2009 обаче бяха усвоени само 250 милиона от сумата, въпреки че международното сътрудничество и регионалното развитие бяха сред 11-те държавни политически приоритета.

Като много други страни - членки на ЕС, и Словакия използва европейското регионално финансиране главно за подобряване на инфраструктурата и изграждането на нови съоръжения в страната. Представител на словашкото министерство по строителство и регионално развитие обясни, че страната му в действителност не се е фокусирала върху дългосрочните цели на лисабонската стратегия. Според него обаче едно от основните постижения на новите страни членки е, че са успели да убедят старите в необходимостта от изграждането на инфраструктура. "Само тогава ние ще можем да правим нововъведения и да подобрим конкурентоспособността си", допълни той.


След успеха на "Велопътеки без граници" вече се разработва допълнителен проект, който трябва да свърже винарските региони на Словакия и Австрия с Чешката република. Съфинансирана по европейските програми, схемата, наречена "Район на колоездене и вино :Вийнфиртел – Южна Моравия", ще свързва почти 12 градчета и ще им позволи да споделят своите винарски традиции и култура с велотуристите.


Трудности


Последната отсечка на международния велосипеден път в словашката столица Братислава е вече пред завършване, но не всичко върви гладко. "Много е трудно да се изградят велопътеки тук. Споровете за правото на собственост и бързо нарастващият трафик усложняват значително ситуацията", казва пред EurActiv Словакия Катарина Сзабова от общинската организация StaRZ, отговоряща за велосипедния път.


Прекалената бюрокрация е едно от големите предизвикателства пред усвояването на еврофондовете за регионално развитие. Според експертите много от административните пречки не идват от Брюксел, а на местно ниво. "Днес изглежда много трудно да се получи финансиране от ЕС. Властите изискват редица документи, които са ненужни на проектна фаза", признава Ктибор Костал от Словашкия държавен институт.


"Има два проблема. Първият е, че проектите изглеждат като лесни пари – това означава, че групи, които не могат иначе да получат средства и дори не мислят да реализират проектите си, кандидатстват за финансиране. Например първоначално беше подкрепяно преустрояването на училища, но после общинските власти бяха принудени да се откажат, защото нямаше достатъчно ученици", обяснява Костал. Друг недостатък според него е, че не се оценява устойчивостта на проектите.


Заради тези проблеми много от малките градове са обезкуражени да кандидатстват за европейско финансиране, споделя Хелена Полакова от асоциацията на словашките градове и села (ZMOS). Тя добавя, че това се случва дори след като ударът от кризата върху бюджета на малките градчета е по-голям от очакваното.

Коментари (9)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Berna
    *****
    Неутрално

    Чудесна идея! И жъпреки всичко, проблемът е като у нас "Според експертите много от административните пречки не идват от Брюксел, а на местно ниво. "Днес изглежда много трудно да се получи финансиране от ЕС. Властите изискват редица документи, които са ненужни на проектна фаза"
    Дано и у нас се развие!!!!

  2. 2 Профил на ?????
    *****
    Неутрално
  3. 3 Профил на Един Българин
    *****
    Весело

    Хайде строители, нали не ви върви бизнеса кандидатствайте и направете велоалеи!!! Борбата срещу липсата на купувачи за недвижимо имущество може да се води и по алтернативен начин!

  4. 4 Профил на oIo
    oIo
    Рейтинг: 440 Неутрално

    колко по-смислено е вместо безумни бетонни чудовища да се строят велопътеки! браво, дано доживеем и у нас

  5. 5 Профил на karada
    karada
    Рейтинг: Неутрално

    Кога ли и у нас ще изгрее слънце и ще се направят нормални велоалеи между Младост, Люлин и центъра на София, без свободно блуждаещи пешеходци, паркирани коли и кал която си качваш на главата. Е-е-ех мечти!

  6. 6 Профил на Валди
    Валди
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Благодаря на автора на статията - нека има повече такива материали за да осъзнаем, че прогреса не е в мощните автомобили, а в хармоничното съжителство с природата

  7. 7 Профил на Петко
    Петко
    Рейтинг: 490 Разстроено

    Международни велосипедни алеи - хубава идея!
    А ние с нашите съседки от ЕС какво правим? На Север - един мост с безумна такса за преминаване, и втори, който трябваше да е построен вече, ама не е. На Юг - блокади от трактори...

    Damnant quod non intellegunt.
  8. 8 Профил на Cyclist
    *****
    Неутрално

    Първо в цивилизованите страни, после и у нас... Кога ще е това после е друг въпрос.

  9. 9 Профил на .
    *****
    Неутрално

    Един единствен път се отитах да карам велосипед в София. След като 8 години карах безпроблемно колело в западна държава без инциденти, за няколко часа в България чух коментари за майка си, умственото си развитие, за пола си, сексуалната си ориентация, пръскаха ме с кал, форсираха зад гърба ми и се надишах с толкова боклук че сигурно още не мога да го изкашлям. Тъжната констатация е че за действаща велосистема ни трябва ремонт в главите, а за него само европарите няма да стигнат...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK