Надеждите на Варна: зелена среда, информационни технологии, по-добра инфраструктура

Надеждите на Варна: зелена среда, информационни технологии, по-добра инфраструктура

© Цветелина Белутова, Капитал



Да задържи младите, да се превърне в още по-силен магнит за хора и да развие IT и аутсорсинг сектора. Това иска Варна, а има добри предпоставки да го постигне, показа дискусията, организирана от Капитал в курорта Златни пясъци.


Изграждане на по-добра инфраструктура, развитие на по-зелена среда и привличане на инвеститори са основните идеи на общината. Но надеждите са насочени към новите нискотарифни дестинации, които навлизат на местното летище, както и в подобряването на качеството на живота било то чрез програмата за електрически колелета, за която общината гарантира, че ще се случи, или чрез копирането на модела "Капана" във варненския квартал "Таляна".


В партньорство с близките общини местните власти разчитат да развият също индустриални и логистични паркове, а интерес от потенциални инвеститори не липсва.


Недостиг на пари и инфраструктура




Варна страда от недостиг на базова инфраструктура, призна кметът Иван Портних, когато стана дума за скорошните наводнения в града. "Тези проблеми не са от вчера и решаването им зависи от намирането на начини на финансиране", каза Портних и добави, че общината има проектна готовност. Разработени са проекти за разделянето на битовата от дъждовната канализация в централната градска част, за изграждането на нов колектор и т.н., като общата стойност на тези инвестиции е около 100 млн. лв. Според него общината се стреми да оптимизира общинския бюджет, да работи по-ефективно по линия на европейските проекти и програми и с подкрепата на правителството е успяла да генерира ресурс, с който да наложи добро темпо на обновяване на града през последните 2-3 години. През тази година бюджетът на града е близо 400 млн. лв., каза Портних (това включва и заемите от държавата).


Алтернативите


Туризмът и морската индустрия са ключови сектори за икономиката на Варна, но на база на човешкия потенциал, който градът има, работим активно за развитието на други алтернативни сектори като IT и аутсорсинг, каза кметът на общината Иван Портних. Вярваме, че този сектор има огромен потенциал, добави той.


Около 3300 души във Варна работят в IT сектора по данни към 2016 г., но броят им трябва да се увеличи. Информационните технологии трябва да са основен фокус, когато говорим за възможностите за оставане на младите хора в града, посъветва и Петър Ганев, старши изследовател в Института за пазарна икономика. Всички успешни региони се дължат на бум на успешни млади и образовани хора, които остават или се връщат и които генерират идеи в икономически и социален план и така променят облика на града, посочи той.


Варна е един от едва трите града в страната освен София и Пловдив, които не губят млади хора и населението расте. Една от причините за тази силна демография е наличието на добри висши училища. Градът има шест университета и три колежа, в които учат около 40 хил. студенти. Запазването на качеството на образованието обаче е ключово, за да не се обърне тенденцията, смята Ганев.


За да се превърне в иновативен хъб, Варна ще може да се възползва от няколко нови инструмента, които Фондът на фондовете предстои да пусне, стана ясно от думите на Светослава Георгиева, изпълнителен директор на фонда. Сред тях са първите стартъп акселератори, които трябва да започнат скоро, както и Фондът за технологичен трансфер, който цели да въведе в практиката технологични решения от университетите и фирмите с развойна дейност в областта на биотехнологиите, нанотехнологиите и други перспективни сектори. Фондът ще инвестира поне 30 млн. евро под формата на дялови инвестиции. Подборът на фонд мениджъри се очаква да започне през есента и през първата половина на 2019 г. инструментът да е налице, каза Георгиева.


Градска среда


Друг инструмент на Фонда на фондовете може да помогне за развитието на самия град. Малко над 350 млн. лв. са предвидени да бъдат предоставени като инвестиционни заеми за развитие на градската среда, енергийната ефективност и проекти в областта на туризма и културното наследство, посочи Георгиева. В момента тече процедура за подбор на фонд мениджъри на Фонда за градско развитие, а самите средства трябва да са на разположение за проекти до края на годината.


Към тях ще бъдат добавени минимум 30% частно съфинансиране от финансовите посредници, а заемите, които ще бъдат предоставяни, ще са до 20 млн. лв., добави тя. Със средствата ще се финансират проекти за развитие на канализация, градска мобилност и индустриални зони, енергийна ефективност на сгради, както и регионални проекти, инициирани от няколко общини, за дейности около културни обекти, които предлагат услуги на туристите и имат възвращаемост. Последният елемент е насочен и към частния сектор, уточни Георгиева.


Новите туристи


Варна я чака и промяна в туристическата индустрия с навлизането на нискобюджетните полети, каза Улрих Хеппе, главен изпълнителен директор на "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт", която е концесионер на летище Варна. Повече хора идват сами, не на пакетен туризъм, наемат си квартири през airbnb. През 2016 г. летището е отчело 22% ръст на входящите полети, с нови 16.6% са се увеличили те през миналата година.


Ръстът ще продължи и тази година, като очакваме 15% увеличение, каза Хеппе. По думите му основният двигател на този растеж са нискобюджетните компании, като до Варна вече летят всичките седем, а полетите им тази година ще нараснат с 50%. За първи път трафикът ще надвиши 2 млн. души, добави той.


Индустриален гръбнак


Образованието, IT секторът и туризмът предлагат големи възможности за растеж на Варна, но не трябва да забравяме, че регионът има много силен индустриален гръбнак, каза изпълнителният директор на "Девня цимент" Аксел Конрадс. Със заводите си "Агрополихим", "Солвей Соди" и "Девня цимент" Девня е практически вторият икономически център на Варна. Всички тези предприятия обаче зависят изцяло от инфраструктурата, а там има възможности за подобрения, включително изграждането на магистрала, която да свързва Варна със София, припомни Конрадс.


Зелена Варна


Варна се развива позитивно, но има много по-голям потенциал, който може да се използва, посочи Юри Катанов, член на Асоциацията на собствениците на бизнес сгради в България. Той посъветва местната власт да помисли какво търсят младите хора, за да ги задържи в града, и уточни: "Младите се интересуват от модерни неща - от чист въздух, чиста природа, интересуват се от зелен транспорт, от възможността да пътуват със самолети до цял свят, от грижа за децата и здравеопазване." Според него, ако ги има тези неща в града, бизнесът ще получи това, което иска – позитивни хора с амбиции, които искат да творят нови неща.


Един от фокусите на общината е зеленият транспорт, стана ясно по време на дискусията. През тази и следващата година предстои въвеждането на две сини зони в центъра на града, където паркирането за електромобили ще е безплатно и където ще бъдат изградени 22 зарядни станции. Общината е подготвила и проект за изграждане на система за електрически велосипеди. Предстои и изграждането на два буферни паркинга, каза директорът на "Общински паркинги и синя зона" Младен Иванов.


Въвеждането на синя зона е отлично решение, но то няма да реши фундаменталния проблем с липсата на място за паркиране при растящ град, посочи Конрадс. По думите му най-добият начин да се намали индивидуалният трафик е добре организираният обществен транспорт. Предстои въвеждането на нова транспортна схема, защото в момента има линии, които почти напълно се припокриват, увери Иванов.


По думите на Конрадс пък градът има възможност да стане изгряващата звезда на България.

Ключови думи към статията:

Коментари (9)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на WALL-E
    WALL-E
    Рейтинг: 666 Весело

    Сладка раздумка на тема "Да помечтаем заедно", предвид съседната статия за плуващите в морето чували със смет...

    Умен и красив жълтопаветник.
  2. 2 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 1893 Весело

    епа че стане, лесно е... разкарват рушняшките мафиоци и сичко че почне да цфти и врзва :)

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  3. 3 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 1840 Неутрално

    И ако нищо от това не стане, поне Бургас да е по-зле.

  4. 4 Профил на PisnaMi
    PisnaMi
    Рейтинг: 2248 Любопитно

    "Надеждите на Варна: зелена среда, информационни технологии, по-добра инфраструктура"

    При този кмет!?

  5. 5 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 2863 Весело

    Предизборни фантазии! Като се сетя колко време оправят нещо за милиони, което се съпротивлява 😋! 2200г.,алед изборите, може би!
    Много вкусно е във Варна!

  6. 6 Профил на fifi_5
    fifi_5
    Рейтинг: 526 Неутрално

    Дали някой ще повярва на сладките приказки?! Реалността е доста тъжна. Град изпиван от групировка.

  7. 7 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8638 Неутрално

    Варна, жива да я оплачеш. Днес два часа не можем да се измъкнем от града. Всичко е разкопано.

  8. 8 Профил на ptsekov
    ptsekov
    Рейтинг: 12 Неутрално

    Варна с годините се превърна в гнусна кочина. Явно в общината живеят в измислена Варна. Градът е тесен, презастроен и мръсен. Липсва модерна инфраструктура. Няма нормален бизнес. Надеждите за по-добър град ще останат надежди.

  9. 9 Профил на kcd01569310
    kcd01569310
    Рейтинг: 88 Неутрално

    #Да спасим Дулово от новия завод
    Подкрепям инициативата
    Да остане природа в Дулово не на завода





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK