За строежа на мост само при Русе - Гюргево биха могли да се ползват евросредства

Росен Желязков

© Надежда Чипева, Капитал

Росен Желязков



Единствено местоположението за трети мост над Дунав при Русе - Гюргево е част от трансевропейската транспортна мрежа и само за това съоръжение ще може да се използват европейски средства за построяването му. Това каза по време на парламентарния контрол днес министърът на транспорта, информационните технологии съобщенията Росен Желязков. Той обясни, че възможните финансови източници за изграждане на мостове при Оряхово - Бекет, Никопол - Турну Мъгуреле, Свищов - Зимнич и Силистра - Кълъраш могат са държавен бюджет, публично-частни партньорства и заемни средства, като в зависимост от бъдещите съвместни решения с румънската страна ще се търсят и съответните подходящи инструменти за финансиране.


Изграждането на мост в района между Силистра и Кълъраш над Дунав не е отпаднало от приоритетите на правителството, посочи още министърът. Намирането на конкретно решение ще бъде предмет на договореностите на предстоящите работни групи заедно с румънската страна. Трябва да се има предвид обаче, че Силистра - Кълъраш и още три от изброените местоположения не са част от трансевропейската транспортна мрежа, поради което за изграждането на мост там не може да се ползва финансиране от европейски фондове, подчерта Росен Желязков.


Българската страна винаги е настоявала за по-добра свързаност между Румъния и България чрез изграждането на мостово съоръжение, защото само два моста между двете страни по р. Дунав са изключително малко предвид интензивния трафик и нуждите на икономиката. Румънската страна обаче винаги е изтъквала като приоритет проблема с подобряване плавателността на река Дунав, което е приоритет и за нашата страна, коментира Росен Желязков.




По тези причини на предварителните заседания преди подписването на меморандума между двете страни по настояване на румънската страна е било взето решение двете инициативи да се разглеждат в пакет.


В член 2 на меморандума е посочено, че страните анализират всички съществуващи до момента документи и ще се споразумеят местоположението, което ще бъде избрано за проучване като трети мост над река Дунав и което да е изгодно и за двете страни, да бъде между следните предложения: Оряхово - Бекет, Никопол - Турну Мъгуреле, Свищов - Зимнич, Русе - Гюргево и Силистра - Кълъраш. "И петте локации са приоритет за правителството и петте са приемливи за румънската страна. Единствено Русе - Гюргево ще бъде финансирано с европейски средства, но ние не сме направили класация кое ще е по-приоритетно. Всичко, което предпроектното проучване ще покаже, че е подходящо, и бъде приветствано от румънската страна, и ние ще приветстваме. Защото в момента България има много по-голяма нужда от изграждане на мост където и да е. Румънската страна има интерес от по-добра плавателност на реката и меморандумът ще бъде отправна точка и за петте локации", обобщи транспортният министър. /БТА

Ключови думи към статията:

Коментари (24)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 4442 Неутрално

    Плесница от ЕС. Дадохме ви пари за втория мост, за следващите си намирайте финансиране.

  2. 2 Профил на Georgi Georgiev
    Georgi Georgiev
    Рейтинг: 91 Неутрално

    Втори мост на река Дунав при Русе е задължително да има!

  3. 3 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 4208 Неутрално

    Румънската страна обаче винаги е изтъквала като приоритет проблема с подобряване плавателността на река Дунав
    _____________________
    Правителството може да си плати на независими експерти да оценят колко сме изостанали с магистралите,пристанищата и железопътния транспорт! Реално става въпрос за някъде между 30 и 100 години за ЕС и нивото е Сахер и централна Африка! Даже и Гуглето лъже за времето за преминаване, примерно от Белоградчик до Дуранкулак го дава 7 часа а това си е път за два дни и то със сериозно 4х4!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  4. 4 Профил на izt21595181
    izt21595181
    Рейтинг: 702 Неутрално

    "И петте локации са приоритет за правителството и петте са приемливи за румънската страна"

    Не може и петте моста да са приоритет и с еднаква важност. Това значи, че в правителството немат никаква представа за интересите на България, за икономическите ползи, за транспортните потоци и пр. Цари пълен хаос.
    Как така мостове в Никопол, Свищов, Русе 1 и Русе 2? Стават 4 моста на 100 км река. И всичките да са приоритет? Та те се припокриват, ако правиш в Никопол и нов в Русе, защо ще има и в Свищов? А в Лом, Козлодуй и Тутракан не иска ли по един мост и там като приоритет?

    Вторият мост в Русе би следвало да е топ приоритет, още повече щом може да се построи и с европейски средства. След това Оряхово - по натовареността на фериботната линия се вижда, че има нужда от такъв мост. Другите не са чак такъв приоритет и не са належащи.

  5. 5 Профил на izt21595181
    izt21595181
    Рейтинг: 702 Неутрално

    Плесница от ЕС. Дадохме ви пари за втория мост, за следващите си намирайте финансиране.
    —цитат от коментар 1 на pet_fire


    Дали са дръжки, мостът при Видин основно си го плати българският данъкоплатец.

  6. 6 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 4686 Неутрално

    Инициативата за всеки нов мост трябва да бъде от българска страна

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  7. 7
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  8. 8 Профил на exit13
    exit13
    Рейтинг: 594 Неутрално

    Темата за моста мистериозно ще се изпари след изборите.

  9. 9 Профил на PisnaMi
    PisnaMi
    Рейтинг: 1906 Неутрално

    Интересът на румънците е камионите да въртят колкото може повече километри през тяхна територия по пътя от Турция/Близък Изток до Скандинавия/Северна централа Европа.

  10. 10 Профил на Georgi Georgiev
    Georgi Georgiev
    Рейтинг: 91 Неутрално

    До коментар [#4] от "izt21595181":

    Дори и 5 моста са малко - справка Унгария, Австрия...И за разлика от "големите шлемове", от мостовете ще има икономическа изгода. Този при Русе ще е по-голям, другите при Никопол,Свищов, Силистра и т.н. по-малки.

  11. 11 Профил на ЙЕИ
    ЙЕИ
    Рейтинг: 809 Разстроено

    Желязков забрави за още 1 мост. Той не е на българска територия, но е много важен за България.
    ТУЛЧА - ИЗМАИЛ.
    Трябва всячески да бъде подкрепяна Румъния да изгради този преход с Украйна за да има бърз достъп от Добруджа до Бесарабия и Одеса

  12. 12 Профил на izt21595181
    izt21595181
    Рейтинг: 702 Неутрално

    До коментар [#10] от "Georgi Georgiev":

    Не си много в час. Първо, реката в Австрия и Унгария е поне двойно по-тесна и там мостовете се строят далеч по-лесно и евтино. Второ, става въпрос най-вече за вътрешни мостове, свързващи квартали от един град или градове от една държава, а такъв трафик е несравнимо по-голем от международния. Трето, имат в пъти по-голема гъстота на населението, спрямо регионите около реката в България и Румъния. България и Румъния категорично немат нужда от 7 моста и никога нема да имат 7 моста помежду си.

  13. 13 Профил на izt21595181
    izt21595181
    Рейтинг: 702 Неутрално

    ТУЛЧА - ИЗМАИЛ
    —цитат от коментар 11 на ЙЕИ


    Там не може да има мост. Плановете от украинска страна (от 2018 г.) са за мост при Исакча, където реката е най-тесна и нема блато, и където в момента е пред завършване фериботната линия Орловка-Исакча (строена от бесарабски българин). Мост/ферибот в Исакча означава, че трафикът за Украйна ще минава не през Силистра, а през Варна-Констанца-Тулча, съответно и мост в Силистра губи смисъл на тоя етап.

  14. 14 Профил на Practic
    Practic
    Рейтинг: 3295 Неутрално

    На географската карта свържете София и Букурещ с права отсечка и ще видите, че тя минава през Никопол. Срещу него на румънския бряг се намира Турну Мъгуреле - голям шосеен и железопътен възел. В румънската Зимница, разположена срещу Свищов, отсъства жп-линия. Направлението Силистра-Кълараш няма икономически смисъл, при положение, че рано или късно мостът при Русе ще бъде дублиран.
    Но проектите за Свищовски и Силистренски мост си имат мощни лобита, и щом е тъй, нищо чудно да пребъдат, въпреки здравия смисъл и финансовите доводи...

  15. 15 Профил на izt21595181
    izt21595181
    Рейтинг: 702 Неутрално

    До коментар [#14] от "Practic":

    Не може да се гледа по права линия между София и Букурещ, защото има планини и пътища, които следва да се отчитат. Гледай го от разклона на магистрала Хемус за Плевен, а не от София, именно от там би минавал трафикът и за Никопол, и за Свищов, и за Русе. Съответно, правата линия през Никопол вече не е толкова права.
    Друго, мост в Никопол би скъсил общото разстояние между двете столици съвсем малко спрямо Русе, но ще намали пътя на наша територия и ще го увеличи на румънска, от което Румъния има финансов интерес.
    Що се отнася до ЖП-линиите, категорично против българските интереси е линията София-Букурещ да заобикаля Русе. Това е петият по големина български град и ЖП-трасето (а в бъдеще и скоростно) по тоя коридор требва да е София-Плевен-Русе-Букурещ. Никопол има смисъл само като алтернативен автомобилен мост, но едва когато вторият мост в Русе и магистралите към него се задръстят от трафик - а те даже не са и започнати.

  16. 16 Профил на Georgi Georgiev
    Georgi Georgiev
    Рейтинг: 91 Неутрално

    До коментар [#12] от "izt21595181":

    Ела да видиш в Русе опашките са със километри. По празниците можеш да ги видиш от центъра на града. Вярно е, че реката на горе не е толкова широка и по-урбанизирана но там градовете са се разраснали и заради мостовете. После ако искаш да ремонтираш някой от мостовете трябва резервен вариант.

  17. 17 Профил на izt21595181
    izt21595181
    Рейтинг: 702 Неутрално

    До коментар [#16] от "Georgi Georgiev":

    И каква връзка има необходимостта от втори мост в Русе с нуждата от 7 моста между двете страни? Колкото до разрастването на градовете заради мостове, това е нелепо в нашите условия и време. Може да погледнеш Видин дали е почнал да се разраства откакто има мост.

  18. 18 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 1825 Неутрално

    До коментар [#17] от "izt21595181":

    Мостовете създават и дърпат трафик към себе си. Видин е пример за това. Така ще е и при Оряхово, Никопол, Тутракан, Силистра и където и другаде да имаш мост. Румъния е 18 млн., БВП по-голям от този на Гърция вече, и имаме граница над 400 км с тях по реката - 7 моста даже са малко. Особено когато влезем в Шенген и от Свиленград до Хамбург започне да се пътува без граници - тогава и голяма част от трафика ще заобикаля Сърбия. Дори този от Гърция ще предпочете България и Румъния, вместо да висят на три граници до Будапеща.

    http://www.youtube.com/watch?v=wPw0Z5CtKTs
  19. 19 Профил на gogo63
    gogo63
    Рейтинг: 823 Неутрално

    Щом не е до София моста, няма да го бъде изобщо.

  20. 20 Профил на izt21595181
    izt21595181
    Рейтинг: 702 Неутрално

    До коментар [#18] от "Пипера е много лют":

    Видин "дърпа трафик" по простата причина, че през Сърбия се плащат тол такси. Като ги въведем и ние с румънците единствената причина да обикалят през Видин (цената) ще изчезне и никой нема да върти излишни километри по по-лош път. Отделно, Сърбия ще влезе в ЕС докато построим нормален път до моста, да не говорим от румънска страна. Това са банални клишета, дърпали били трафик - конкретно требва да се види кой мост какъв трафик би донесъл и защо, а не така да се говори наизуст, това може да мине при бабите пред блока. Единствено Оряхово има смисъл като реална алтернатива на коридора през Сърбия за трафика Европа-Азия, другото са общи приказки гербаджийски.

  21. 21 Профил на ruc10600791
    ruc10600791
    Рейтинг: 1196 Неутрално

    ЕМЕС

    Някои винаги против Европейският Съюз злословят,
    но без парите на Европа, нищо не могат да сторят.

  22. 22 Профил на ь
    ь
    Рейтинг: 1430 Неутрално

    Интересът на румънците е камионите да въртят колкото може повече километри през тяхна територия по пътя от Турция/Близък Изток до Скандинавия/Северна централа Европа.
    —цитат от коментар 9 на PisnaMi


    В Румъния няма ТОЛ система а винетна такса... така че е все тая колко км. изминават камионите. Те и не се напъват за мостове а за повишаване товаропотока по реката ... за да събират повече такси за преминаването им през канала до Черно море :) В момента е належащо строителството само на един мост - Русе, паралелно с магистрала Свиленград - Русе.

    простотията ходи по хората, затова обичам животните ...Цъкам само "+" ... но не на всеки!
  23. 23 Профил на Русенец
    Русенец
    Рейтинг: 18 Разстроено

    Това е петият по големина български град и ЖП-трасето (а в бъдеще и скоростно) по тоя коридор требва да е София-Плевен-Русе-Букурещ.
    —цитат от коментар 15 на izt21595181

    Само че бедното Русе загуби 5-тото място още преди 25 години в полза на Стара Загора и Бургас, а в момента Търново му диша във врата по население!

    Защото Русе сега е като бледа сянка не спрямо градовете от топ 5, но и от топ 10 дори.

    Наивнико, Русе е най-голямата жертва на Румъния и затова така западна. От тези мангали само лошо е видял градът ни. Търговски саботажи още преди 1944 г., после 30 години обгазяване, сега саботажи с преминаването на моста и блокажа на директната ЖП линия до Букурещ.
    Русе нямаше да изпадне толкова плачевно, ако граничеше с цивилизована държава, а не с тези измекяри!

  24. 24 Профил на Bitsiani
    Bitsiani
    Рейтинг: 429 Неутрално

    От къде го измислиха Свищов ,пътя е трагичен и от българска и от румънска страна ,според мен най-логично е да е до Силистра ,така ще се разпредели трафика равномерно

    Бля Бля Бля




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK