Как Будапеща опитва да стане по-добър за колоездене град

Как Будапеща опитва да стане по-добър за колоездене град

© Reuters



С растяща мрежа от специални пътища и услуга за споделяне на велосипеди, позната като Bubi bikes, Будапеща опитва да се превърне в по-пригоден за колоездачите град, разказва "Евронюз".


Велосипедите на Bibi bikes, които са се превърнали в обичайна гледка в унгарската столица, могат да се използват безплатно през първите 30 минути.


"MOL Bubi е важна част от мрежата на обществения транспорт в Будапеща. В момента има 128 станции за колела и над 1500 велосипеда, които могат да се ползват", коментира Балаж Бот, който ръководи маркетинга на компанията за обществен транспорт на Будапеща ВКК.




Местните клиенти плащат 60 евро за годишен абонамент, докато тези, които посещават града, могат да се регистрират за по-кратки периоди, ако искат.


Мрежата Bubi bikes е подкрепена от ЕС. Началото на проекта е поставено през 2014 г. Той струва 3.3 милиона евро, от които 2.8 милиона евро са финансирани чрез кохезионната политика на ЕС. От създаването на услугата клиентите са извършили над 2.5 милиона пътувания. Станциите не са свързани с централното електрозахранване, а разчитат на слънчева енергия и батерии през цялата година.


Градските власти гледат на Bubi bikes като на допълнение към други опции за транспорт, като трамвай и метро, а данни показват, че местните използват колелата за кратки пътувания.


"Карат велосипедите на кратки разстояния и се опитваме да се развиваме според това, станциите да са разположени по-нагъсто. Средно половин километър, 500 метра, разстоянието между две станции, това изглежда оптималният вариант според сегашните данни, с които разполагаме", коментира Бот.


Според Евелин Пистер, клиент на услугата, шофьорите вече обръщат повече внимание на колоездачите и има повече велоалеи. В града има 300 км велосипедни пътища.


Бот допълва: "Не можете да очаквате Будапеща да стане веднага град, пълен с велосипеди, като Амстердам. Но ако погледнете ситуацията преди четири години, можете да видите развитието, и ако то продължи, Будапеща ще стане по-пригоден за колела град."

Ключови думи към статията:

Коментари (18)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 12728 Неутрално

    Доста добра идея. Срещу 60 евро имаш достъп до велосипед...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  2. 2 Профил на Sabbath
    Sabbath
    Рейтинг: 1813 Любопитно

    Язденето на обикновено колело е уморително,за разлика на електрическото такова.При тях ездачът не се претоварва физически,но седлата им са много неудобни за тестисите му,особено при езда на неравен терен.Изпитание,при това често непоносимо понякога е ездата на колело от ездач,страдащ от хемороиди(тук засегнати са и женските ездачи на колелета,които както е известно,нямат тестиси).
    Извод:за масово навлизане на колоездачният транспорт,необходимо е науката здраво,да работи в/у усъвършенствуване на седлата.Предвид предимствата на такъв вид предвижване(евтино,екологично,безшумно и пр.)това трябва,да и е прериотет пред другите разработки.

  3. 3 Профил на vasill
    vasill
    Рейтинг: 491 Неутрално

    Полезна информация. Ще пътувяам за Будапеща и ме интересуваше наемане на колело.

  4. 4 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2548 Неутрално

    До коментар [#2] от "Sabbath":

    Купих си една удобна седалка още 2006-та. По-малко от 30 кинта тогава. Не е мръднала и лесно се сменя на друго колело. Идеята ми е че седалки има - тестваш и избираш най-добрата за теб.

    I'm back... for now.
  5. 5 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 2225 Неутрално

    До коментар [#2] от "Sabbath":

    По принцип и сега има доста добри седалки, но както се казва няма две еднакви дупета. Просто човек трябва да пообиколи доста магазини за да намери най-подходящата. Тези, които вървят в комплект с колелото обикновенно не стават.

    Panta rhei....
  6. 6 Профил на conTXT
    conTXT
    Рейтинг: 822 Неутрално

    Много красив и спокоен град. Няма големи задръствания и наистина има добре обособени велоалеи, като имаме предвид, че мащабите нямат нищо общо с нашите софийски. Говорим за големи булеварди и добре организирана и поддържана инфраструктура.

    generator
  7. 7 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1875 Неутрално

    Идета е добра, въпроса е, че в Будапеща, както и у нас в София, мрежата от велоалеи я няма никаква, освен това там и климата е една идея по-неблагоприятен в сравнение с нашия.
    Но това е положението, преди 20-на години и Виена не беше най-доброто място за велосипеди, докато днес положението е доста по-различно.

  8. 8 Профил на dma12587967
    dma12587967
    Рейтинг: 1505 Неутрално

    Нямаме навик да караме колело. В Пловдив велоалеи като слънце, но най-честите ползватели са потомствените индийци обикалящи казаните за смет.
    Пуснете си един клип от улиците на Копенхаген например и ще видите, че колоездачите са повече от автомобилите. Тук на 10 мин. я мине някой, я не.

  9. 9 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 851 Неутрално

    Нямаме навик да караме колело. В Пловдив велоалеи като слънце, но най-честите ползватели са потомствените индийци обикалящи казаните за смет.Пуснете си един клип от улиците на Копенхаген например и ще видите, че колоездачите са повече от автомобилите. Тук на 10 мин. я мине някой, я не.
    —цитат от коментар 8 на dma12587967


    Не е баш така за Пловдив, понеже аз съм от тези дето всеки ден ходя на работа и си върша каквато и да е работа в града само и единствено с велосипед. Страшно удобно ми е, никога нямам проблеми със задръствания, паркиране. Срещам и задминавам доста колоездачи. Автомобил ползвам само ако не съм сам или има товар. Верно е, че не сме много тези дето се замислят за природата, и нуждата да се придвижваме ползвайки собствената си сила, но като че ли като се постопли доста се увеличаваме колоездачите.
    За това дето болшинството предпочита автомобила пред това да си направи дневната доза движение - здраве, мога да кажа само, че всеки сам си избира дали да се движи ползотворно, безмислено или смислено, а и всеки ще изкара една камара оправдания защо така, а не иначе... Сложна и дълга тема, но който иска - може, който не иска, с нищо не можеш го убеди. :)
    За Копенхаген се сещам само за един пример - Датската принцеса си кара децата на училище с велосипед.
    https://bgurban.com/photos/2017-08-28/Image_5286246_302.jpg

    Защо в студа тя това го може и го прави, а нашите майки карат децата си като министри в колите си(резултатите ги гледаме малко по-късно), понякога само на 200-300 крачки от дома, е въпрос за няколко милиона? :)

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  10. 10 Профил на bati vi
    bati vi
    Рейтинг: 1596 Весело

    Любим град ...

    Меня постоянно преследуют умные мысли! .. Но я быстрее ....
  11. 11 Профил на Дългия
    Дългия
    Рейтинг: 1064 Любопитно

    Наскоро бях в Будапеща (и Виена) и наистина мога да кажа, че по-назапад от нас велосипедния транспорт е доста по-добре организиран. Хората карат колела, има къде да ги карат и се ползват от всички между 5 и 85 години, особено във Виена. Аз например "яздя" колело целогодишно в София, средно по 5000 км на година, но това е, защото съм "болен" в главата, както ми казват колегите, просто за мен това е начин на живот, на придвижване, за разтуха. Ние сме доста назад по отношение на организацията на велопридвижването, а и София е типичния пример за град, в който нищо не се прави с мисъл, а на парче - няма две (по-важни) места, свързани с велоалеи, затова и много хора не искат да карат, не е удобно. Но... ние сме си виновни, защото си избираме такива управленци, няма на кой да се сърдим...

  12. 12 Профил на Black Label
    Black Label
    Рейтинг: 282 Неутрално

    Всеки уважаващ себе си голям град трябва да бъде добре пригоден за колоездене. В това отношение нашата столица София издиша страшно много. Условията са отвратителни, няма как да са кара и да ти комфортно и най-важното безопасно. Много сме далеч от големите тук.

  13. 13 Профил на yellow_hater
    yellow_hater
    Рейтинг: 1021 Неутрално

    За 120 лв. на година? Бива. Даже е доста добре.
    Велоалеите в Пловдив са някаква имитация, а в София просто ги няма, освен на бул. "България".
    И това е тъпо. Велоалеи трябва да се обособят и тук. Нали София иска да е "зелен" град...

  14. 14 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 4441 Весело

    ....Защо в студа тя това го може и го прави, ....
    —цитат от коментар 9 на traveler1

    Така е решила, така прави - спечелих ли няколкото милиона за правилният отговор на въпроса?

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  15. 15 Профил на Мавродинов
    Мавродинов
    Рейтинг: 675 Неутрално

    До коментар [#2] от "Sabbath":
    Джером Джером призовава за по-удобни седла още преди сто години. Виж "Трима на бумел".

  16. 16 Профил на Мавродинов
    Мавродинов
    Рейтинг: 675 Неутрално

    Ходил съм в Будапеща с влак (като младеж) и с кола ( преди година) Преди 35 години беше много приятен град. Сега ми се видя много задръстен от автомобили, с нахални цигани-разпоредители по паркингите, като цяло някак си по-сив.

  17. 17 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3478 Неутрално

    Красив град с широки булеварди, в който колоезденето си е удоволствие. Дано и ние самите успеем превърнем София в по - подредено, чисто и приятно място и за живеене, и за отдих.

  18. 18 Профил на kopili
    kopili
    Рейтинг: 495 Неутрално

    Само дето "по-добър за колоездене град" се става като има къде да караш колелетата, а не като накупят общински / еди-какви-си колелета ... ние колелета си имаме! НЯМА КЪДЕ ДА ГИ КАРАМЕ!!! ТОВА Е ПРОБЛЕМЪТ!!!

    An eye for an eye makes the whole world blind




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK