Томислав Дончев: Илюзия е, че публичното финансиране, наливано в по-слаборазвитите райони, е панацея

Томислав Дончев

© Юлия Лазарова

Томислав Дончев



Абсолютна илюзия е, че публичното финансиране, наливано в по-слаборазвитите райони, е панацеята, която ще реши проблема. Не бива да правим проекти и инициативи, които ще имат нужда следващото десетилетие отново да бъдат обект на публично финансиране, а трябва да търсим такива, които обръщат тенденциите. Това каза вицепремиерът Томислав Дончев по време на конференцията "Бизнесът и регионите", организирана в столичния хотел "Хилтън" от Българската стопанска камара и списание "Икономист", предаде БТА.


Трите теми, които той постави пред присъстващите на форума, са свързаност, иновационна инфраструктура и развитие на регионално ниво.


Дончев отбеляза, че там, където има транспортна свързаност, има перспектива. Според него големият проблем е неравноделното развитие на транспортната мрежа на територията на страната - най-вече фактът, че до-голяма степен северът от транспортна гледна точка е абсолютен анклав. Този проблем ще бъде колкото се може по-скоро решен, това си е ангажимент на държавата, допълни вицепремиерът.




Според него обаче е време да се помисли за бизнес инфраструктурата. Индустриалните зони трябва да са стопанско мероприятие, коментира той и допълни, че цялата съпътстваща инфраструкутра - път, газ, вода, както и част от предварителните процедури, според него биха могли да са ангажимент на държавата. Трябва да имаме амбицията следващите четири - пет години в България да се "самослучат" или да бъдат подкрепени от държавата минимум шест - осем, а защо не поне 10 или 15 индустриални зони, отбеляза той и допълни, че това е част от т. нар. традиционна бизнес структура.


По отношение на иновационната инфраструктура вицепремиерът посочи, че на тях не им харесва моделът, при който купуват научно оборудване за милиони, като появата му е предизвикана само от академичен каприз и четирима - петима учени му се радват. "Само по-себе си не е лошо, но е много скъпо. Ако то всеки ден не носи някакъв ефект за икономиката, ако местните инженери, собственици, производители не ползват лабораторното оборудване да тестват, непрекъснато да проверяват нещо в работата си - от него няма смисъл", каза Дончев и допълни, че до момента са създадени 14 звена от т. нар. иновационна инфраструктура - центрове за върхови постижения, лаборатории, паркове и продължават да градят още.


Третата тема, която трябва да се обсъди на този форум, според вицепремиера е развиване на капацитета на регионално ниво. Има проблеми, които не са нито общински, нито републикански, а са регионални - те надхвърлят размера и размаха на общините и в същото време понякога не могат да бъдат регистрирани от държавата, коментира той и отбеляза, че областните администрации по закон и теоретично имат ангажименти към тези неща, а практически нито имат капацитет, нито финанси, нито опитност. Ако не развием капацитет за адекватно планиране, мислене, идентифициране на интервенции и инвестиции на местно ниво, ние добро управление на регионалното развитие няма как да имаме, каза вицепремиерът.


Според него не е необходима нова институционална уредба, а моделите за финансиране да са такива, че да се позволява, когато има безспорна, смислена инвестиция, планирана на регионално ниво, тя да бъде финансирана или подпомагана.

Ключови думи към статията:

Коментари (23)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5815 Весело

    проговори и се издаде !

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 1388 Неутрално

    А така Дневник! Трябва да се спазва субординацията - първо се пуска статия за баце и чак след това габровския плешивец! А нещо за хайтек центъра на плевналиев? Как фърфят иновациите там?

  3. 3
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  4. 4 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 2208 Неутрално

    Дончев, повечето от т'ва което думаш, не е по-различно от това да се построи Кремиковци, Химко и др. от държавата при соца. Дори е по-несъстоятелно

  5. 5 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3238 Неутрално
  6. 6 Профил на Иван  К
    Иван К
    Рейтинг: 2779 Неутрално

    Дончев има способности да ръковоти сериозен частен бизнес.
    Чудя му се защо се унижава да бъде политик.

    подпис
  7. 7 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3553 Неутрално

    До коментар [#6] от "Иван К":

    Дончев има способността, да говори празни приказки, но много убедително. Звучи, все едно е много умен и способен. Иначе е стандартен политически нагаждач, който има добър инстинкт, кога да надене наколенките пред вожда.

    Бивш tww09306483.
  8. 8 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1295 Неутрално

    "цялата съпътстваща инфраструкутра - път, газ, вода, както и част от предварителните процедури, според него биха могли да са ангажимент на държавата. "
    Ако пътят е ангажимент на държавата, защо транспортът да не е неин ангажимент?

  9. 9 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3810 Неутрално

    Разумното влагане на пари, води до развитие. Северозападнала България 3 от 100лв, за развитие. Цяла Северна България - 9 от 100лв.. София-Благоевград-Петрич - 67 от 100лв. Останалите 24лв са в Пловдив и отчасти Бургас, Ямбол, Сливен, Стара Загора. Средна работна заплата в северозапада(без Козлодуй) - 650 до 700лв. Почти два пъти по-малка от средно за страната. Пристанищата по Дунав почти не се ползват, а са директна връзка с централна и западна Европа. Транспорта с кораби е в пъти по-евтин от този с камионите. Но, важното е да има за бюрокрацията в София. За останалите райони - трохите.

  10. 10 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 1879 Неутрално

    Томислав Дончев иска да запази статуквото - всички да плащат данъци по равно, а София да прибира лъвския пай. Столицата на страната е като капитан на кораб - трябва да се грижи за целия екипаж/провинция. Но нашата столица е една егоистична лакома дебела дри(ла - само яде и (ере. И скоро екипажът може да си намери друг капитан - то и без това въпросния екипаж отдавна е със сменен етнически състав - та утре Ердо може да си върне двете Румелии без Софето.

  11. 11 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8481 Неутрално

    Затова вие наливате само в много развитите, катоСофия, Пловдив, Варна и Бургас.

  12. 12 Профил на naskom44
    naskom44
    Рейтинг: 725 Неутрално

    за транспортната инфрастуктура е абсолютно с една единствена уговорка да не се краде от нея по време на построяването й . Иначе пак ще е една говорилня

  13. 13 Профил на Trolling Stones
    Trolling Stones
    Рейтинг: 2305 Неутрално

    Прав е, след като окрадоха финансирането, с което местните можеха да си отворят бизнес(къщи за гости, земеделие, животновъдство), сега им остава Бил Гейтс да им подари роботи, или ще трябва да паразитират другаде. Сори, Габрово.

    „Не разказвайте никому нищо. Разкажете ли, ще ви стане мъчно за всички."
  14. 14 Профил на Trolling Stones
    Trolling Stones
    Рейтинг: 2305 Неутрално

    Томислав Дончев иска да запази статуквото - всички да плащат данъци по равно, а София да прибира лъвския пай. Столицата на страната е като капитан на кораб - трябва да се грижи за целия екипаж/провинция. Но нашата столица е една егоистична лакома дебела дри(ла - само яде и (ере. И скоро екипажът може да си намери друг капитан - то и без това въпросния екипаж отдавна е със сменен етнически състав - та утре Ердо може да си върне двете Румелии без Софето.
    —цитат от коментар 10 на Deaddark


    По - нагли от шопите има само в македонско.

    „Не разказвайте никому нищо. Разкажете ли, ще ви стане мъчно за всички."
  15. 15 Профил на Trolling Stones
    Trolling Stones
    Рейтинг: 2305 Неутрално

    До коментар [#6] от "Иван К":Дончев има способността, да говори празни приказки, но много убедително. Звучи, все едно е много умен и способен. Иначе е стандартен политически нагаждач, който има добър инстинкт, кога да надене наколенките пред вожда.
    —цитат от коментар 7 на Petleshev


    Само такива политици могат да оцелеят на територия, от която не зависи нищо.

    „Не разказвайте никому нищо. Разкажете ли, ще ви стане мъчно за всички."
  16. 16 Профил на espresso
    espresso
    Рейтинг: 570 Весело

    "илюзия е, че публичното финансиране, наливано в по-слаборазвитите райони, ще реши проблема."
    Не че нещо, но си мислех, че европейското финансиране за България - включително за магистрали - е точно на този принцип.

  17. 17 Профил на obektiven_new
    obektiven_new
    Рейтинг: 451 Неутрално

    Този човек е министър на еврофондовете от 2011 - с малко прекъсване до сега. Нека каже нещичко за неефективността на наливаните в момента евросредства по проекти. Така здраво се пилее, че ефектът като цяло е смешен. И той отговаря лично за това.

  18. 18 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5815 Неутрално

    До коментар [#17] от "obektiven_new":

    И много се краде.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  19. 19 Профил на dejmos
    dejmos
    Рейтинг: 1086 Неутрално

    Кога сме имали ДЕБАТ за това как да се засилва даден регион ? Аз имам поне три формули ,но ще се въздържа ..., защото за ГЕРБ колелото винги се открива :) Сега транспортната система :)) В Римско време е имало превъзходни пътища и пътна система в МИЗИЯ (тогава Тракия е слаба). Приходите от провинцията формирали почти 20% от хазната на Империята. Имало е логика и смисъл в това което се прави , а хората са вярвали в това защото то им носело истински доходи ,а не .....Хемус от 10 години става. Почти съм сигурен ,че ако стане ... вече няма да има българи в МИЗИЯ ...или ще бъдат по малко от циганите.

  20. 20 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4220 Любопитно

    Градски/и наборе/ , най-големият проблем е , че ни изгонихте от България със смешно-символичните заплати и адски корумпираната/шуро-баджанашка / среда!

  21. 21 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4220 Неутрално

    До коментар [#4] от "Хи-хи":

    +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
    Идеята е да се окрадат колкото се може повече пари от евро-фондовете и да се представи на електората и Брюксел , че се развиваме!А истината е , че даже "дишаме праха " на румънците - за съжаление!

  22. 22 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 2863 Неутрално

    Разбира се че публичното финансиране не може да помогне. Само че както са отбелязали и други колеги коментиращи, корупцията хич не е и спомената? 30% откраднати пари от строителство на пътища означава 30% по-малко пътища.

  23. 23 Профил на arcanum
    arcanum
    Рейтинг: 2722 Неутрално

    Нагъл, по-нагъл, най-нагъл, ГЕРБер





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK