Тесните дрехи на Пловдив

Тесните дрехи на Пловдив

© Цветелина Белутова, Капитал



Пловдив е град късметлия. От всички транспортни възможности, които може да има един град, той единствено няма излаз на море. Попада в своеобразния център на България - свързан е с магистрала със столицата и с морския бряг през магистрала "Тракия", до Турция се стига по магистрала "Марица", има си летище. Пристанището в Бургас е на 256 км, на Александруполис – на 237 км, а на Солун – на 334 км. Букурещ и Истанбул пък са на около 400 км. Казано накратко – Пловдив има достатъчно базисна инфраструктура и местоположение, за да печели от връзки с България и света сравнително лесно. Дори има голяма река, която, уви, напоследък е занемарена, пише "Капитал".


Така Пловдив е всъщност най-добрият пример в страната за това какво може да направи инфраструктурната свързаност с един град. И също така какво не може.


Пътищата


Всичко започва естествено с пътищата. "Тракия икономическа зона" (ТИЗ) започна да расте от магистрала "Тракия", където беше най-лесно да се стигне. Последваха зони към Асеновград и Раковски, където също има бърз и лесен достъп. Години по-късно Пловдив може да се похвали не с една, а с две магистрали в близост, след като "Марица" предоставя и международен транспортен коридор към Свиленград и границата с Турция. Този късмет на града в регионален план обаче има сериозни ефекти в локалното планиране и местната и националната власт реагират твърде тромаво на бързия ръст на града.




Околовръстното например е голямата следваща пътна нужда на Пловдив. В момента върви проектиране на последни части от него. Ключовото, което остава, е дълга 4.5 км и се намира в югоизточната част, между "Асеновградско шосе" и село Ягодово, при пътен възел "Скобелева майка". "Областта се задушава и трябва да се мисли за инфраструктура. Безспорно Околовръстното се задръства непрекъснато например", казва Здравко Димитров, областен управител на Пловдив и кандидат за кмет на града от ГЕРБ.


"С натоварването на града околовръстният път става все по-критичен", добавя зам.-кметът Стефан Стоянов. От разговори и с бизнеса, и с местната власт си личи, че това е приоритетен проект. "Входните и изходните артерии са проблемни откъм трафик", казва Пламен Панчев, изпълнителен директор на ТИЗ. Здравко Димитров уточнява, че задръстванията се случват заради липсата на външен ринг на града. Сега всичкият трафик от Асеновград до Смолян минава през Пловдив", обяснява той. По данни на пловдивския кмет Иван Тотев около 10% от трафика в града е транзитен.


Тесните дрехи на Пловдив


"Има какво да се желае", отговаря Панчев на въпрос какво е състоянието на инфраструктурата в областта. Но признава, че "чудесната връзка между Пловдив и Асеновград" води до нови проекти по самото трасе и като инициативи в южната част на Пловдив. Рехабилитацията и реконструкцията на 10 км от този път, проект на Агенция "Пътна инфраструктура"(АПИ) и финансиран по оперативна програма "Региони в растеж", завърши тази година. Изпълнител беше "Иса 2000". "Там почти става магистрала, доста сериозно работи правителството, областната управа и няколко общини", уточнява Стефан Стефанов, зам.-кмет на община Пловдив.


Сега АПИ е избрала същата фирма да започне да строи кръговото кръстовище на въпросния път при караулката. "То ще замени съществуващото на входа на град Пловдив при пресичането с околовръстния път. Целта е да се осигури безконфликтно и по-бързо включване на пътуващите от АМ "Тракия" към Асеновград и Смолян", казват от АПИ. При същия път предстои да се построят и локални платна с пари от бюджета на агенцията.


Влаковете


Другият голям проект е жп възел Пловдив. В проекта се включват няколко обекта, като те са отговорност на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), т.е. на държавата. В случая става дума за инвестиция от 202 млн. лв., от които 172 млн. лв. безвъзмездна помощ от ЕС, уточняват от НКЖИ. "С реконструкцията на жп възел Пловдив, която в момента се извършва, свързаността с целия останал свят ще е на високо равнище", казва Пламен Панчев. "Чакаме с нетърпение да се приключи бързата връзка София - Пловдив, която дава перспектива между двата града, ще може да се пътува под един час между двете централни гари, които са на удобни места в градовете. Така магистрала "Тракия" може да стане излишна", уточнява Стефан Стоянов.


Това е хубав оптимизъм, но реалността отново е различна. Проектът е много далеч от реализация. Една от причините е, че тромавата и оплетена в конфликти администрация на НКЖИ така и не успя да задейства по-бързо най-големия и единствен жп проект в страната - бързата връзка Бургас - София. Крайната дата за завършването й все още се губи в бъдещето.


Още по-интересно е, че немалка част от парите за жп ще отидат... за път. Пробивът под жп ареала на гара Пловдив е ключов, за да свърже южната част на града с неговия център. Обявена е обществена поръчка, офертите ще бъдат събрани през септември. Тъй като става дума за голям търг, вероятно ще има обжалвания, а пък самият срок за изпълнение е 1066 дни, или близо три години. Значи пробив във всеки един смисъл ще има най рано през 2024 г.


А кога ще полетим


Летище Пловдив се намира на 12 км от града, реално попада в малката община Куклен и би следвало да е ключово в икономическото развитие на областта. Летището обаче имаше лош късмет - доближи се до дълго чаканата концесия, но тя се провали. През 2018 г. държавата беше на път да сключи договор за 35 години с консорциум между китайската компания "Хайнан" и българската "Пловдив еърпорт инвест". Те щяха да инвестират 79 млн. лв. евро и бяха обещали фиксирано концесионното възнаграждение от 600 хил. лв. на година, както и 6% от приходите. Договорът обаче остана мираж - консорциумът се отказа от него, тъй като малко преди това при инцидент загина нейният съпредседател и основател Уанг Джен, а и конгломератът страдаше от финансови затруднения.


По закон държавата можеше да предложи на другия участник, който беше и класиран на второ място – "Консорциум Летище Пловдив", съставен от от "Тракия икономическа зона" и автотранспортната ПИМК. Тя обаче се отказа от този вариант и реши през октомври 2018 г. да прекрати концесионната процедура. Заявките бяха през юли 2019 г. тя да тръгне отново, но това не се е случило.


Толкова близо до летище София е трудно да се мисли, че Пловдив ще стане сериозна пътническа дестинация. Но има и други начини, по които един растящ град може да ползва връзките си по въздух. Според Пламен Панчев летището е още една възможност за инвестиции и по-добро обслужване на логистиката като отрасъл, на инвеститори и граждани – осигурява се още един вид транспорт. "Имайки изследвания как се развиват различните видове индустрии, изводът е, че логистиката е един от най-бързо развиващи се отрасли. При едно добре работещо летище Пловдив може да се утвърди като логистичен център", казва той.


Всички за един, един за всички


Всичко това е резултат от факта, че инфраструктурата в страната следва политическата логика, а не адекватното планиране. Всеки що-годе добър регионален планировчик би посочил, че ръстът на индустрия и хора в Пловдив ще донесе след себе си нужда от нови свързващи пътища, от жп и от нови идеи за градска мобилност, които да не задръстват града. Част от причината всъщност е, че българските власти, оплетени в конфликти, опитващи се да жонглират с местни и олигархични интереси, пробващи да усвоят максимален размер европари, всъщност забравиха, че главната цел не са парите, а хората. С изключение на София нито един български град доскоро нямаше опит в това да се справя с бумтящо население и бързо развиваща се икономика. А София, както е известно, не е особено добър пример. Затова и Пловдив сега се озовава в интересната ситуация да планира за ръст, не за свиване.


В най-важната демографска група например - хора между 20- и 29-годишна възраст, има ръст от близо 7% по данни на Националния статистически институт за 2018 г. През миналата година градът има 7400 нови обитатели, като е пораснал с 2300 души нетно. Според кмета Тотев за последните три години автомобилите са се увеличили с 10%, като това вероятно е силно подценен брой заради непререгистрираните такива, които идват от други места.


Тесните дрехи на Пловдив


Важен проблем, който не бива да се подценява, е, че Пловдив е "разцепена" община. Централната община приключва на границата на самия град, а в областта има още девет. За инфраструктурата до летището например или при индустриалните зони отговарят малки общини - Куклен, Раковски. Те обаче са малки и бюджетите им съответно са недостатъчни, за да могат спокойно да се погрижат за инфраструктурата. Дори самият Пловдив не може да се погрижи сам за себе си. "Въпреки че е вторият по големина град, бюджетът на общината е към 360 млн. лв. Инвестиционна програма рядко е над 40-50 млн. лв.", споделя зам.-кметът Стоянов.


Това изисква изобретателност. Частният сектор е намерил такава. "Тракия икономическа зона" например се намира в няколко различни общини - Марица, Раковски, Куклен. Често инфраструктурата там се изгражда от инвеститора или от ТИЗ, като едва след това се чака възстановяване от държавата.


Друг пример за успешно включване на частния сектор е интермодалният терминал, който голямата транспортна фирма ПИМК взе на концесия за 27 години, след като беше и единственият кандидат. Терминалът се намира в района на жп гара Тодор Каблешков и беше построен за близо 14 млн. лв. с пари от оперативна програма "Транспорт". Компанията е десетата най-голяма компания в региона и има приходи от 278 млн. лв. за 2018 г. Миналата година пуснаха и първия интермодален влак за Турция. Има и идеи за градска железница, но те за съжаление няма как да станат без държавата, а това все още значи тромавост.


И докато държавата се мотае с летището, Пловдив стана шестият град в Европа, който ще пробва "авиационна мобилност" - проект на "Ербъс". Може да изглежда фантастично днес, но странното днес е реалност утре. Защото преди 5 години никой не вярваше, че градът ще расте по този начин. А когато мечтите стават реалност, е добре да си подготвен.


На 26 септември г. в Пловдив ще се проведе Среща на бизнеса в Пловдив и региона. Дискусията е част от проект на "Икономедиа" за информиране в областта на политиката на сближаване на ЕС (т.нар. Кохезионна политика). Целта на срещата е разкаже за проектите, успехите, предизвикателствата и възможностите за развитие в областта, както и да създаде предпоставки за ефективен диалог между активните компании в региона и местната власт. Повече информация за лекторите, темите и мястото на провеждане може да намерите на страницата на събитието - тук.


Специалното издание "Капитал Градове: Пловдив" може да намерите в библиотеката на "Капитал" - тук. Изданието е по проект на "Икономедиа" за информиране относно политиката за сближаване на Европейския съюз (Кохезионна политика), съфинансиран от ЕС.

Ключови думи към статията:

Коментари (7)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на narodaeverekciq
    narodaeverekciq
    Рейтинг: 268 Неутрално

    Слизаш от влака и първото нещо което виждаш са изпочупения подлез и стъпала на които да се пребиеш, смях и гнус!! град на кОлтурата ааа хахаахаха

  2. 2 Профил на Николай Бучков
    Николай Бучков
    Рейтинг: 1540 Разстроено

    КОЙ душа не продава, ТОЙ имотен не става.....(Радой Ралин)

  3. 3 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3170 Неутрално

    Не можело да има летище в Пловдив защото бил много близко до София?! Вие кое бихте предпочели? Да се возите два часа и половина с влак от Пловдив до София или да хванете самолета и за 10-15минути да сте в София?

  4. 4 Профил на Сд
    Сд
    Рейтинг: 885 Неутрално

    Много от работещите в Пловдив пътуват всеки ден от други места,например от Първомай на 40 км с влак.Така че,града си решава проблема.

  5. 5 Профил на Пешката
    Пешката
    Рейтинг: 2515 Любопитно

    олкова близо до летище София е трудно да се мисли, че Пловдив ще стане сериозна пътническа дестинация. Но има и други начини, по които един растящ град може да ползва връзките си по въздух.
    ---
    Хайде пак сАфийска Журналистика. Хората от южна централна България не биха и си помислили да бият път до Враждебна, ако Пловдив беше алтернатива. Да не говорим как едно летище може да доведе още инвеститори, и града да стане реална алтернатива на София за живот.

    За пътищата - околовръстното е наистина крайно нужно и дано да са се размърдали по въпроса. В града се правят много ремонти напоследък, и дори има нови булеварди и улици пред завършване.

    ЖП транспорта - пак няма обсъждане за регионален S-бан който би решил много от проблемите на града. Ако хората могат да се придвижват от външните общини до индустриалните зони и до централния град, няма да има нужда от толкова коли, ще се намали замърсяването, и тн.

    иначИ, готинЪ статиъ майна

    Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.
  6. 6 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 3957 Любопитно

    Пловдив може да е вторият по-големина град у нас , но определено е много по-красив от столицата ни

  7. 7 Профил на Европеец
    Европеец
    Рейтинг: 491 Весело

    Ако се абстрахираме от българската централизирана действителност, то какво значение има в нормалните държави "предимството" - "магистрала със столицата"...

    "Освен това мисля, че Картаген(Русия) трябва да се разруши." Marcus Porcius Cato Censorius




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK