Индустриалният бум в Пловдив изисква все повече инвестиции в инфраструктура

Индустриалният бум в Пловдив изисква все повече инвестиции в инфраструктура

© Цветелина Белутова, Капитал



Необходима е целенасочена държавна политика за отваряне на трудовия пазар за внос на работници от страни извън Европейския съюз, за да се гарантира продължаването на икономическия растеж и привличането на големи международни инвеститори в производства с висока добавена стойност. Това е един от основните призиви на бизнеса, очертан по време на годишната дискусия "Среща на бизнеса в Пловдив и региона" на "Капитал Градове".


"В момента индустрията продължава да има растеж благодарение на преквалифицирането на работници от други, по-неперспективни сектори, но нито тя, нито икономиката могат да продължат да се развиват с наличните човешки ресурси", смята Красен Кръстев, управител на компанията за производство на детайли за бяла техника и за автомобилната индустрия "Мекалит България", цитиран от "Капитал".


По думите му поддържането на темп на растеж на възнагражденията е важно и трябва да продължи, за да се повиши жизненият стандарт и да се спре нетната миграция на работна ръка извън страната, но това трябва да се случва паралелно с развитието на индустриалната база. Това от своя страна минава през привличането с целенасочена политика на правителството на достатъчно големи инвестиции на зелено от т.нар. ОЕМ (производители на оригинално оборудване), които да гарантират пазари и за по-малките компании и по този начин да им позволят да запазят и темповете на растеж на доходите. "В момента вакуумът на работна ръка прави така, че растежът на възнагражденията изпреварва два пъти растежа на производителността на труда", отбеляза още Кръстев.


Инфраструктурни предизвикателства




Същевременно бързото икономическо развитие на Пловдив и превръщането на региона в привлекателна инвестиционна дестинация изправят града пред все по-належаща необходимост да отговори с адекватни инфраструктурни решения. А действия са необходими както по отношение на оптимизирането на трафика, така и по линия на подобряване на качеството на живот и градската среда, коментираха участниците в дискусията.


"Последните две години според НСИ Пловдив е най-бързо растящият град в страната", посочи заместник-кметът на общината Стефан Стоянов. По думите му през 2018 г. броят на хората, които са се заселили в града, е бил с 2400 повече спрямо година по-рано. За сравнение, числото за София е било 3600 души, но разликата в размерите на двата града е четири пъти, изтъкна той. При това близо 90% от тях са в активна възраст (25 - 54 г.), т.е. това са хора, които идват да работят тук, посочи Стоянов. Любопитен момент е и това, че за разлика от други растящи областни градове, където миграцията е главно от съседни области, при Пловдив през последните 1-2 години се наблюдава подчертан интерес от страна на хора, които идват или се завръщат в града от София или от чужбина, отбеляза икономистът Георги Стоев, който сега е управител на платформата "Тракия тех".


Индустриалният бум води със себе си и необходимостта от подобряване на инфраструктурата в града, така че да се отговори на очакванията на бизнеса, отчитат представителите на местната власт, като обръщат внимание и на свързаните с това рискове. "Както знаете, Пловдив е община, която е от табела до табела – това създава проблеми. Пловдив има възможност да се презастрои, което не трябва да се допуска", коментира областният управител Здравко Димитров. Той очерта няколко инфраструктурни проекта, по които вече се работи или предстои да започне работа в скоро време и които биха подпомогнали бизнеса или облекчили трафика в града – сред тях са кръговото кръстовище на "Голямоконарско шосе", което ще свърже индустриалната зона в Радиново с магистрала "Тракия", изграждането на кръгово кръстовище и локални платна на силно натовареното "Асеновградско шосе" и свързването му с пътен възел "Скобелева майка".


"Всъщност Пловдив няма завършен външен ринг и всички МПС, които идват от Асеновград и искат да отидат до магистралата, предпочитат да минат през града – защото околовръстното на югозапад също е тясно, там също се препроектира", отбеляза Димитров. За облекчаването на трафика вътре в града според него е нужно да се мисли в посока изграждане на кръстовища на две нива (например при Водната палата, Сточна гара, Аграрния университет), превръщане на бул. "Марица" в скоростна отсечка и завършване на бул. "Северен".


И по-добра градска среда


Друга посока, в която трябва да се работи целенасочено, е допълнителното подобряване на градската среда, смятат участниците в дискусията. "Освен демографската картина и цената на труда и на земята много, много важна тема за всеки инвеститор е и качеството на живот", отбеляза Георги Стоев.


В тази посока от общината например вече отчитат натиск върху някои публични услуги, сред които и образователната инфраструктура. "Вече имаме проблем с детските градини от тази година, със сигурност до две години ще имаме проблем и с училищата – затова вече говорим за усилено инвестиране в нови социални услуги", обяви зам.-кметът Стефан Стоянов. Той посочи, че през тази година в областта са били открити 17 нови паралелки за дуално обучение, зад които стоят над 40 компании от региона.


В осигуряването на средства за подобряването на градската среда и качеството на живот местните власти и бизнесът могат да разчитат и на финансиране от т.нар. фондове за градско развитие. "За да дойде индустрията, все повече е важно каква е средата – ето защо финансираме абсолютно целенасочено спортна инфраструктура, културна инфраструктура и зони за релакс и развлечения", посочи изпълнителният директор на фонд ФЛАГ и на единия от двата фонда за градско развитие Надя Данкинова. Тя съобщи, че по тази линия градовете в Южна България могат да се възползват от общо 300 млн. лв. до 2023 г., като за първата година вече са договорени проекти за около 60 млн. лв. Освен това фондът преговаря с Европейската инвестиционна банка и Фонда на фондовете за създаването на нова инвестиционна платформа, която да покрие проектите, които досега не попадат в обхвата на допустимите за финансиране населени места и дейности.


На 26 септември г. в Пловдив се проведе Среща на бизнеса в Пловдив и региона. Дискусията е част от проект на "Икономедиа" за информиране в областта на политиката на сближаване на ЕС (т.нар. Кохезионна политика). Целта на срещата е разкаже за проектите, успехите, предизвикателствата и възможностите за развитие в областта, както и да създаде предпоставки за ефективен диалог между активните компании в региона и местната власт.


Специалното издание "Капитал Градове: Пловдив" може да намерите в библиотеката на "Капитал" - тук. Изданието е по проект на "Икономедиа" за информиране относно политиката за сближаване на Европейския съюз (Кохезионна политика), съфинансиран от ЕС.

Ключови думи към статията:

Коментари (26)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на tamolin
    tamolin
    Рейтинг: 460 Неутрално

    Още напират да си внасят роби, щото местните им избягаха. Наглеци!

  2. 2 Профил на wnl03619584
    wnl03619584
    Рейтинг: 1751 Неутрално

    Така, така внесете си модовци и украинци да ви работят за без пари. :-(

  3. 3 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3417 Неутрално

    До коментар [#2] от "wnl03619584":

    Да де, ама молдовците и украинците за без пари, могат да си работят и там. Няма нужда да бият път до тук.
    Коментирали сме го много пъти... Със заплати от 700-800 лева, хора и от Бангладеш няма да намерят. Могат да привличат хора, когато започнат да предлагат заплати между 1500 и 2000 лева, тоест около 1000 евро. Но за толкова пари и българите ще си стоят тук.

    Бивш tww09306483.
  4. 4 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3417 Неутрално

    "... В момента вакуумът на работна ръка прави така, че растежът на възнагражденията изпреварва два пъти растежа на производителността на труда..."!

    Пълни, ама пълни глупости...! Защо тогава не си внесат високопроизводителни германци, австрийци или холандци? Нали проблемът им е в производителността? И никой не казва, как така наемат из Европа нископроизводителните българи, които в България не могат да посрещнат все по-високите изисквания на работодателите си? ;)

    Бивш tww09306483.
  5. 5 Профил на ywk50370410
    ywk50370410
    Рейтинг: 327 Неутрално

    Всички дето коментират колко трябва да са заплатите, защо не направят фирми, да наемат хора и да им плащат по 3 или 5 бона (между другото има такива заплати в индустриалните фирми в Пловдив и то в производството, на инженери и специалисти)
    А иначе по темата. Явно с или без достатъчно хора.. основно с частна инициатива и без помощ от държавата могат да се постигнат разултати.

  6. 6 Профил на shisharko
    shisharko
    Рейтинг: 485 Неутрално

    "...политика за отваряне на трудовия пазар за внос на работници от страни извън Европейския съюз"

    На практика, "от страни извън Европейския съюз" бизнесмените разбират Украйна, Молдова и прочие страни от съветския съюз и руската икономическа сфера на влияние. За справка, вижте бизнесите на Домусчиев, хотелите по черноморието, и пр.

  7. 7 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 1071 Неутрално

    Груба сметка показва, че производителността е около половината, а заплатите са 4 пъти по-ниски от средноевропейските. Кой прав, нека всеки да прецени сам...

  8. 8 Профил на ywk50370410
    ywk50370410
    Рейтинг: 327 Неутрално

    Проблема не е в производителността, а в това че произвеждаме основно на ишлеме и продуктите произведени в БГ имат малка добавена стойност

  9. 9 Профил на 1107a
    1107a
    Рейтинг: 866 Неутрално

    Развитието на индустриалното производство изисква най-вече квалифицирана работна ръка. И ръстът може да не е само екстензивен, а и благодарение на по-високата добавена сттойност. Ама това боку не го знае, не го и интересува. защото от "инфраструктура", може да се краде МНОГО повече.

  10. 10 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3417 Неутрално

    До коментар [#7] от "Котаракът на Шрьодингер":

    Аха...! В Германия един шофьор кара два камиона едновременно, а работниците там са с по четири ръце. ;)

    Бивш tww09306483.
  11. 11 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3417 Неутрално

    До коментар [#9] от "1107a":

    Пита се, откъде да се намери квалифицирана работна ръка на която да плащат, като за неквалифицирана? Това е въпросът. ;)

    Бивш tww09306483.
  12. 12 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 942 Неутрално

    Пловдив няма дори нормален градски транспорт, всичко е на едни миризливи автобуси или леки коли, без електротранспорт, камо ли инфрастуктура, която да обслужва фирмите, гражданите и гостите на града. Околовръстното дори не е довършено от югоизточната част, като все още чакаме това да се случи. Да не говорим, че самото околовръстно е в отчайващо сътояние, чакащо ремонт вече не знам колко време, задръстванията сутрин и вечер са километрични, щото и преминаването през града е мъка стигаща до час ако минавате диагонално.
    Града още от времето когато стана 250 хил души трябваше да има трамваи, вече трябваше да е с S-bahn, за да намалеят пътуванията от околните селища с автомобили, ама пусто като всички ефекти от работата на фирмите и хората се прибира в София, за града ни и инфраструктурата остава само средния софийски пръст.

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  13. 13 Профил на Калник
    Калник
    Рейтинг: 860 Неутрално

    Да събират капачки! Щом кувьозите за недоносени деца се купуват с приходите от капачки, не виждам защо с местната инфраструктура трябва да е по-различно

  14. 14 Профил на puknatastotinka
    puknatastotinka
    Рейтинг: 1251 Весело

    Абе, вместо да си внасяме работна ръка, не може ли да си внесем бизнес? Все пак добре е за растежа.

  15. 15 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 1071 Неутрално

    До коментар [#10] от "Petleshev":

    Разбира се, че не. Разликата идва от сравняването между коне и кокошки... Ханс сглобява автомобили, Иван слага кабелни обувки и няма как реално да сравниш производителността на двамата.
    Иначе, ще дам реален пример, с абсолютно реални цифри в една и съща дейност. В два магазина на голяма немска търговска верига, със сходен обем продажби, печалба и абсолютно еднаква извършвана дейност, магазина в София е с 30% повече служители
    Причината е не защото българите са по-мързеливи, а в това, че от Човешки ресурси са назначили няколко калинки в повече администрация, а и служителите, които опъват каиша са предимно възрастни, а те не са особено пъргави. Млади рядко се задържат... А заплатата е 950 лв в София и 1690 € в ,Берлин... тоест за едно и съща дейност се плаща у нас няколко пъти по-малко, близо 4 пъти, при 30% по-ниска производителност..

  16. 16 Профил на raytcho
    raytcho
    Рейтинг: 619 Неутрално

    До коментар [#12] от "traveler1":
    Градския транспорт на Пловдив е в пъти по-уреден от софийския такъв...
    И в 21 век да говорим за трамваи е несериозно - вече има производство на електрически автобуси и в скоро време и много по-лесно ще се заменят съществуващите автобуси с електрически.
    А тролейната мрежа си седи, защото е частна собственост и лявото колело,което я притежава, използва всякакви процедурни врътки в съда за да се запази ........
    В София може и да си мислите, че сте център на вселената, но ФТ писаха преди време, че в града се произвежда 12% от БВП на страната

  17. 17 Профил на T
    T
    Рейтинг: 270 Неутрално

    До коментар [#16] от "raytcho":

    много си далеч от истината, майна! Специално пък за градския Ви транспорт с тия щъркели- разсмивате цяла България, за висящите жици и липсващ електротранспорт- няма какво да говорим! Ама защото частната инициатива в Пловдив е "свещена крава" и затова и всичко е едно такова полу-направено/измислено!
    И не си мисли че Пловдив е центъра на вселената, до Пловдив даже и нормален влак няма, камо ли за самолет, така че за големия свят..Пловдив е едно по-голямо село с отминала слава! Приеми го и гледай по-обективно на нещата, с местен патриотизъм не се стига далеч!

  18. 18 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 942 Неутрално




    До коментар [#16] от "raytcho":

    И кое му е уреденото? Колко пъти си пътувал с автобус след 20:00ч и ако изобщо си успял да хванеш някой, колко време чака на спирката?
    А случайно да си ходил в друг европейски град, за да видиш какво изобщо значи думата Градски Транспорт? Няма голям европейски град с такава пародия на ГТ като Пловдив. Иди в Темишоара, иди в Сегед, иди в Бърно и където и да е, да видиш как се прави ГТ!
    И да сравняваш софийския с пловдивския ГТ е направо смешно. В София са 4 вида транспорт, 3 от които електрически, в Пловдив само автобуси, на които никой не разчита и на практика почти никой не ползва, заради нередовността и липсата на надежност в рамките на града, особено след 20:00ч.
    И кой те излъга че трамваите били несериозни? Да ти е известно, че Париж направи една грешка преди повече от половин век и махна трамваите, а в момента усилено гради нова трамвайна мрежа? Да не говорим, че съществуващите трамвайните мрежи в другите по-големи европейски градове се подновяват и разширяват непрекъснато. Така че съжалавям ама град с население над 250 000 души трябва да има трамваи, а град като Пловдив дето през деня минава 500-600 000 души си е за S-bahn от поне 10г.
    Няма да се впускам да обяснявам защо, има достатъчно писано по въпроса, разрови се и ще разбереш в каква грешка си!

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  19. 19 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 3109 Неутрално

    "В момента вакуумът на работна ръка прави така, че растежът на възнагражденията изпреварва два пъти растежа на производителността на труда", отбеляза още Кръстев.

    Което на мен ми говори че преди възнагражденията са били доста под производителността на труда и сега просто наваксват. Сигурно има и още да наваксват. :)

  20. 20 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2208 Неутрално


    Що бе , свършиха будалите ли?

  21. 21 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 3109 Неутрално

    До коментар [#18] от "traveler1":

    Пловдив има най-добрия градски транспорт в България. Единствена конкуренция му прави Метрото в София.

    След 20.00 на практика почти никой не щъка и затова няма смисъл рейсовете да въртят с по 2-3 човека вътре. Затова има таксита и маршрутки по това време. Иначе в работно време може да видиш централните спирки рейсовете са като влакчета - по 2-3 спират и като тръгнат веднага идват нови 2-3 рейса.

  22. 22 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8541 Неутрално

    Отдавна българското образование трябваше да бъде свързано с икономиката. Нашето образование си е само за себе си. Бълва социолози, политолози и икономисти.

  23. 23 Профил на Bogdan Angelov
    Bogdan Angelov
    Рейтинг: 5 Неутрално

    Ако толкова много им трябва работна ръка, нека ми плащат 4 000лв. нето, колкото ми плащат в Германия, и в такъв случай ще се върна.

    Нека всички имат щастие и причините за него.
  24. 24 Профил на bloomberg_v
    bloomberg_v
    Рейтинг: 274 Неутрално

    До коментар [#18] от "traveler1":

    аз мисля ,че през деня са около 6 милиона,,,,,,

  25. 25 Профил на Пешката
    Пешката
    Рейтинг: 2452 Неутрално

    Пловдив няма дори нормален градски транспорт, всичко е на едни миризливи автобуси или леки коли, без електротранспорт, камо ли инфрастуктура, която да обслужва фирмите, гражданите и гостите на града. Околовръстното дори не е довършено от югоизточната част, като все още чакаме това да се случи. Да не говорим, че самото околовръстно е в отчайващо сътояние, чакащо ремонт вече не знам колко време, задръстванията сутрин и вечер са километрични, щото и преминаването през града е мъка стигаща до час ако минавате диагонално.Града още от времето когато стана 250 хил души трябваше да има трамваи, вече трябваше да е с S-bahn, за да намалеят пътуванията от околните селища с автомобили, ама пусто като всички ефекти от работата на фирмите и хората се прибира в София, за града ни и инфраструктурата остава само средния софийски пръст.
    —цитат от коментар 12 на traveler1


    напълно си прав. много от темите са пряко свързани с проблемите и развитието на града. Сега са се хванали да правят пробива под централна гара който ще свърже южната част на града с централната зона по-добре. Асеновградско е готово до връзката с околовръстното - където пък се проектира кръговото на караулката, а и самото околовръстно е в проект. ЖП възел Пловдив е даден за изпълнение - ще се подновяват гарите в ареала, някои от тях може да се ползват и за вътрешно-градски транспорт. С-бан-а е стара идея, която има много потенциал, и като начало да се свържат кварталите с индустриалните зони ще е прекрасно. Летището е друга тема...

    И въпреки тези неща, града се развива, което е радващо, но трябват още много усилия за да достигнем до следващото ниво - производство и услуги с по-висока добавена стойност.

    Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.
  26. 26 Профил на bombov_saruyar
    bombov_saruyar
    Рейтинг: 831 Неутрално

    До коментар [#9] от "1107a":

    Поста ти е объркан, не логичен и смешен. Май и ти не разбираш какво си написал.

    Ако по пътя напред, не помним как сме стигнали до тук, няма да стигнем там, за където сме тръгнали.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK