Великотърновските машини за успех

<div>Петимата съдружници на 20-годишнината на компанията през 2015г. На микрофона е бащата на Милен и Веселин - Георги Георгиев, офицер от запаса и преподавател във военното училище в Търново. </div>Отляво надясно:<div> </div>Веселин Георгиев, Ивайло Пенчев, Милен Георгиев, Недко Христов, Николай Колев.

© Цветелина Белутова, Капитал

Петимата съдружници на 20-годишнината на компанията през 2015г. На микрофона е бащата на Милен и Веселин - Георги Георгиев, офицер от запаса и преподавател във военното училище в Търново.
Отляво надясно:
Веселин Георгиев, Ивайло Пенчев, Милен Георгиев, Недко Христов, Николай Колев.



Компанията за производство на хартиени, полимерни и текстилни чанти и опаковки "Екстрапак" е шестото най-голямо предприятие в Област Велико Търново и най-голям работодател в старата българска столица. Приходите й за 2018 г. са близо 65 млн. лв. "Екстрапак" е от почти 25 години на пазара и освен че е лидер в своя сегмент, не спира да се развива: след три завода в града и два логистични центъра - един във Велико Търново и един в София, през 2019 г. тя обяви нова инвестиция 25 млн. лв. в първия бизнес център в старата столица.


Зад числата на "Екстрапак" стоят петимата й основатели и съсобственици - великотърновци, трима от които развиват поне още един успешен бизнес. Това са Милен Георгиев, брат му Веселин Георгиев, Николай Колев, Недко Христов и Ивайло Пенчев. Пенчев например е по-известен като съосновател и съсобственик на компанията за производство на стени за катерене "Уолтопия", където е съдружник с Метин Мусов - също от Търново.


Недко Христов стои зад "Синтезия" - една от най-големите фирми за търговия с мастила, полимери и разредители. Той е още по-популярен с хотелите си в Арбанаси "Арбанашки хан" и др. Най-големият акционер в "Екстрапак" - Милен Георгиев, е също така програмист и собственик на търновската IT компания "Експерта". Той разработва ERP системата на "Екстрапак" и впоследствие започва да продава продукта си за управление на бизнеса на други компании. Отскоро Милен Георгиев е начело на "ИТ клъстер Велико Търново", който обединява 14 компании от региона и има за цел да утвърди Търново и съседни населени места като привлекателна IT и аутсорсинг локация.


Хронологията: математика, Пирин, завод




Идеята за производство на полиетиленови торбички се появява покрай други начинания на Милен Георгиев и тогавашния му съдружник Мирослав Ангелов. Докато въртят търговия с дрехи в първите години след промените - като студенти в София, Милен и Мирослав осъзнават, че има огромно търсене на найлонови торбички (тип потник), особено по пазарите. Те започват да купуват и продават торбички и регистрират първата си фирма - "Мегапорт". След едно разочарование от основния им доставчик - производител в Казанлък, двамата търновци решават да закупят собствена машина от Турция и да произвеждат и печатат торбичките в родния им град. Малко след това Милен и Мирослав се разделят, като Мирослав Ангелов и до днес е собственик на "Мегапорт", друг голям производител на опаковки в Търново.


Милен - тогава 22-годишен, получава машината в замяна на дела си в "Мегапорт". Той заедно с брат си и тримата им близки приятели Николай Колев, Недко Христов и Ивайло Пенчев създават "Екстрапак". Петимата се познават от Математическата гимназия в Търново и по думите на Милен са се сближили още повече след един десетдневен преход в Пирин. Цехът им е тържествено открит през 1995 г., но след едно принудително местене и разширяване на производството, през 1998 г. съдружниците решават да инвестират в собствен завод. Той е открит през 2001 г. През 2009 г. в покрайнините на Търново е открит вторият завод на компанията, която вече работи с полимер, биополимер, хартия и текстил.


Новите торбички


В предишни интервюта Милен Георгиев набляга на факта, че бизнесът на "Екстрапак" за българския пазар се е обезсмислил през 2012 г., когато екоминистерството въвежда високата продуктова такса за всички найлонови торбички над определени размери.


Големите фирми се оттеглиха, защото нямаха сметка да продават торбички и да плащат такса, а на тяхно място се настани сивият сектор, разказва Милен и допълва, че мярката не е проработила, защото няма кой и как да я контролира. Нито е допринесла за бюджета, нито за по-разумното потребление на торбички. Тя обаче кара "Екстрапак" да се ориентира изцяло към външния пазар и към производство на луксозни хартиени, текстилни чанти и опаковки от полимер и биополимер.


Днес около 80% от продукцията на компанията се продава в Западна и Северна Европа. Клиенти на "Екстрапак" са най-големите търговски вериги в Европа и престижни марки от целия свят. Наемани са от принца на Монако и краля на Швеция и се гордеят с работата си за олимпиадата в Атина през 2004 г. и за Формула 1.


Европроект с неочакван ефект


През 2014 г. "Екстрапак" печелят проект по оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност". Той е за подобряване на енергийната ефективност и включва мерки като закупуване на нови машини с по-висока производителност и по-ниска консумация на енергия, оползотворяване на отпадната топлина, внедряване на енергийно ефективно осветление и на система за мониторинг и контрол на енергопотреблението. Идеята е с новите машини да се подменят стари, както и да се внедри нова инсталация за производство на чанти за многократна употреба, които замърсяват по-малко от еднократните.


В рамките на проекта "Екстрапак" закупуват т.нар. флексопечатаща машина. Основно предимство на съвременните машини за флексопечат са значително увеличената скорост на печат – производителността по каталожни данни може да достигне 300 м/мин като работната производителност е най-малко 250.


Енергийното потребление също е по-ниско - спестява се електрическа енергия в размер на 1,197,000 kWh/год., както и съответно по-малко емисии на въглероден диоксид - 980.3 t/год. Планирало се е увеличаване на производствения капацитет за печат от 100 800 000 м/год. на 126 000 000 м/год., т. е увеличение с 25 200 000 м/год., или ръст с 25%. Аналогична е ситуацията с другите няколко закупени машини - машина за полиетиленови куриерски пликове със страничен шев, машина за ламиниране, както и енергийно ефективно осветление и автоматизирана система за мониторинг и контрол на електропотреблението.


Целият проект е на стойност 4.94 млн. лв., като безвъзмездно финансиране е 2.47 млн. лв., а останалите 2.43 млн. лв. са собствена инвестиция на "Екстрапак". Благодарение на неговото изпълнение и новите машини компанията започва да произвежда нетъкан полипропилен - плат с добри механични свойства и ниска цена. Идеята е с него да се произвеждат торби за многократна употреба, но оказва се, че нетъканият текстил намира приложение в редица производства: той може да се влага в изработката на памперси, матраци, детски колички, автомобилни седалки и много други. "Ползите от европроекта бяха неочаквани. Попаднахме на голям пазар и се превърнахме в единствени доставчици на нетъкан текстил от тази част на ЕС", посочва Милен. Разбира се, постигнати са и другите заложени цели: увеличаване на производствения капацитет, намалена консумация на електричество и спестени десетки хиляди тонове въглеродни емисии на година.


Инсталацията за нетъкан текстил "вдъхновява" изцяло нова производствена база - т.нар. Завод 3 на "Екстрапак", в който са вложени 16 млн. лв. и който заработва в края на 2017 г. Въпреки позитивите от изпълнението на европроекта Милен е на мнение, че бюрокрацията около него е изключително тежка и затова той не се решава да кандидатства повторно.


Оборотът на компанията през 2018 г. е близо 65 млн. лв., което е с около 5% по-малко спрямо година по-рано, а печалбата - около 6 млн. лв. в сравнение с 9 млн. лв. през 2017 г. Същевременно обаче капиталът и активите отбелязват ръст на годишна база, а задълженията се свиват от близо 30 млн. лв. на 27 млн. лв. (виж таблицата). "Причината за спада е преустройството на производството ни - от 60%/30%/10% (полиетилен/хартия/текстил) към 30%/50%/20%. Клиентите промениха предпочитанията си, а ние не можахме с такава скорост да променим производството си и логистиката. Наложи се да поддържаме на склад 700 - 800 тона хартия, като дори и при това положение не успяваме да покрием всички поръчки", посочва Милен и казва, че още му е трудно да прогнозира как ще завърши 2019 г. за компанията, макар че новата организация върви гладко от април насам.


Комплекс за наематели


Преди месец предприемачите се впускат в необичайно начинание - инвестиция в бизнес център, който се изгражда на терен, съседен на първия завод на "Екстрапак". Вложението е 25 млн. лева (без обзавеждането и оборудването) и се финансира със заем от Уникредит Булбанк. Крайният срок за завършване е 2021 г. Разгънатата площ на комплекса е над 30 хил. кв.м. Половината от тях ще са офиси за отдаване под наем, но в центъра ще има още конгресен център, споделен офис, data център (помещения за сървъри), склад за архив и документи, плувен басейн, спортен център, кантина, паркинги, зарядни станции за електромобили и др.


Комплексът е на осем етажа плюс един подземен и един технически. Захранва се с геотермална енергия, добивана от 72 сонди плюс електричество, като компанията ще купува енергия, добивана от възобновяеми източници.


"В града не се предлагат висококачествени офис помещения. Ако някой иска да развива бизнес с висока добавена стойност, трудно може да го направи без наличието на подобен проект", посочи Милен Георгиев при представянето на проекта. Самият той осъзнава преди време, че не може да наеме още хора и да развива IT компанията си с наличните офиси в Търново. Така се стига и до идеята за изглаждането на бизнес центъра.


Винаги заедно


"Защо сме заедно и защо сме толкова добри? Отговорите на двата въпроса имат различен генезис. Ние сме приятели много преди да се случат промени в България. Събрахме се през 82-ра година в Математическата гимназия, седяхме на съседни чинове, приятелството ни датира много преди 1995 г., когато започнахме този бизнес", коментира Веселин Георгиев, брат на Милен.


"Защо сме добри - защото всички ние се интересуваме от същността на нещата, а не от тяхната форма. Това, което правим, го правим от сърце, правим го с желанието да стане по най-добрия начин, да го обновяваме, да го развиваме. Така действаме и резултатите са тези, които се виждат", казва още той.


По повод инвестицията в бизнес центъра Георгиев посочва, че тя "не е случайна, не е плод на това, че някой иска да прави пари от него". "Акцентът е да се създадат възможности за други фирми да се развиват. Това е приносът на "Екстрапак" за бъдещето на България, за бъдещето на Велико Търново", казва Георгиев.


Според Николай Колев успехът на "Екстрапак" и неговите съдружници се дължи на факта, че "не си задаваме въпроса как го правим". "Когато пред нас има ново предизвикателство, нови проблеми, никога не сме се питали: ох, сега как ще се справим. Може би ключът е, че от самото начало започнахме заедно и целият процес ни е познат от първия ден. Не сме имали нито конфликти, нито раздели", казва Колев. И добавя: "И няма да спрем да се развиваме."


Макар че трима от петимата съдружници живеят в Търново и следят отблизо процесите в компанията, тя на практика се самоуправлява, твърди Милен Георгиев. "Ние почти не участваме в оперативното управление. Аз най-много се занимавам с инвестициите и софтуера. Ходя и на изложения, откъдето ми идват идеите, какво ново да правим. Николай се занимава с хората и инфраструктурата, Веско има съвсем малки задължения (предимно с хората от администрацията), Недко - суровини и материали, Ивайло не участва в никакви оперативни дейности", разказва Милен.


Проект: Производствени инвестиции в големи предприятия, свързани с нисковъглеродната икономика


Цел: Повишаване на енергийната ефективност в предприятието


Обща стойност на проекта: 4.94 млн. лв.


Европейско финансиране: 2.47 млн. лв.


Източник: Оперативна програма "Иновации и конкурентноспособност"


Начало на проекта: 15 декември 2017г.
Край на проекта: 10 юни 2019г.


На 14 ноември във Велико Търново ще се проведе Среща на бизнеса във Велико Търново и региона. Дискусията е част от проект на "Икономедиа" за информиране в областта на политиката на сближаване на ЕС (т.нар. Кохезионна политика). Целта на срещата е да разкаже за проектите, успехите, предизвикателствата и възможностите за развитие в областта, както и да създаде предпоставки за ефективен диалог между активните компании в региона и местната власт. Повече информация за лекторите, темите и мястото на провеждане може да намерите на страницата на събитието - тук.


Специалното издание "Капитал Градове: Велико Търново" може да намерите в библиотеката на "Капитал" - тук. Изданието е по проект на "Икономедиа" за информиране относно политиката за сближаване на Европейския съюз (Кохезионна политика), съфинансиран от ЕС.

Ключови думи към статията:

Коментари (5)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1992 Неутрално

    Като има "рекламно договорче" текста изглежда позитивно и весело...
    Като няма "рекламно договорче" текстовете за Велико Търново изглеждаха така, все едно скоро там е имало гражданска война...
    "журналистика" по нашенски....

  2. 2 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3702 Неутрално

    Интересно чувстват ли се застрашени от Гешев? Как успяват да работят в държава с нереформирана съдебна система? Без подаръци от приватизация? Та тези дори и един протест едва ли имат организиран? Поне свободата на словото им е застрашена вярвам

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  3. 3 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1432 Неутрално

    Не знаех, че Ивайло Пенчев участва там. Желая им успех, дано се развиват умерено, но постоянно и да са доволни както клиентите им, така и служителите им.

  4. 4 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 1973 Неутрално

    Познавам един от собствениците на Екстрапак, а с компанията съм работил няколко пъти - сериозни хора, изпълняват си ангажиментите. Само адмирации.

  5. 5 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10900 Неутрално

    Добър пример. Възможности, бизнес ниша, сътрудничество, приятелство :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK