Тази рубрика е създадена по проект, финансиран с подкрепата на Европейската комисия. Публикациите отразяват единствено мнението на автора и Европейската комисия не отговаря за съдържанието на информацията.

"Козле" – бутиков бизнес по семейна рецепта

"Козле" – бутиков бизнес по семейна рецепта

© Надежда Чипева

Тази рубрика е създадена по проект, финансиран с подкрепата на Европейската комисия. Публикациите отразяват единствено мнението на автора и Европейската комисия не отговаря за съдържанието на информацията.


Ние сме малки, но независими, доколкото можем, и произвежданото сирене не е много, но за сметка на това качествено", казва с широка усмивка на лице Иван Мутафчиев. И днес, когато пада първият сняг, той е със своята съпруга, за да нагледат 240-те кози във фермата си близо до град Банско. Работата в нея е само част от всекидневните им задължения – по-късно те ще отидат до своята мандра в град Разлог и ще подготвят нова партида от продуктите си за превоз към столицата. Двамата заедно със сина Георги са пример за вярата ни, че всяко положено усилие може да се възнагради, когато се трудиш качествено, за да кажеш накрая: "Трябва да има новатори, трябва да има оптимисти, които да дърпат. Опитваме се да покажем, че може да стане." Това е веруюто на собствениците на "Козле" - сертифицираната биоферма и мандра за производство на биопродукти от козе мляко.


Козата – начин на употреба


Семейството на Иван, Тодорка и Георги Мутафчиеви стои зад най-малката мандра в България – само 120 кв.м. "Беше ужас да я узаконим – спомнят си те – никой не искаше да го направи. Подадохме първите документи и отговорът веднага беше – не! - А защо? - Защото е малка... Но и това стана, няма нещо, което ние да сме започнали да не сме го довършили...", коментира Тодорка.




Изборът за бизнес с кози продукти се случва по естествен път. Навремето дядото на Иван бил козар и събирал животните на местните жители в горната част на Банско. "Всеки септември ги дояха и му се полагаше от млякото. От него правеха най-вкусното сирене, което някога съм ял – слагаха го в калъпи в реката, цедяха го и го ръсеха сол с цяла шепа. Тогава бяхме деца, на всяко се полагаше по огромно парче топъл хляб и сиренето заминаваше." Добрият спомен кара семейство Мутафчиеви да започне да пресъздава същия хубав, ярък вкус първо в домашни условия, а след това да се запита възможно ли е да го произвеждат и в по-големи количества. И защо не - козата е икономично животно, не изисква голяма дажба, като кравата например. Освен това е с най-хубавите листа и с билки от ливадите в близост до фермата, така че продукцията също е чиста.


През 2009 г. вече са закупени 80 животни и "Козле" е факт. В първата година семейството работи само през септември и прави около 100 – 150 кг сирене, количество за притеснение – как ще го продадат? "Е, продаде се...", спомня си Тодорка. На другата година започнали доста плахо от май месец. Хората идвали, пробвали и които харесвали продукта, казвали за него и на други и така от уста на уста мълвата за хубавото им козе сирене се разнесла. "Учихме се малко в движение, обяснява Иван – но всъщност Тодорка е с две висши образования – химия и биология и психология, така че разбира от технология и си говори по цял ден с козите, шегува се той. Той е лесоинженер. "Дейността сама по себе си е сложна, защото изисква най-напред внимание и непрестанна грижа към животните. Постоянството е един от ключовите елементи в нея. Много хора се отказват поради това", обяснява мъжът.

"Козле" – бутиков бизнес по семейна рецепта

© Надежда Чипева


През 2011 г. семейство Мутафчиеви успешно кандидатства по Програмата за развитие на селските райони и изгражда ферма в град Банско, а впоследствие и мандра в град Разлог. Първият проект е по мярка 121 "Модернизиране на земеделски стопанства" и е на стойност около 15 000 лв. – малък, но достатъчен за тях бюджет, колкото да започнат. По-късно подават документи и по мярка 123 "Добавяне на стойност към земеделските и горски продукти" от ПРСР 2007 - 2013 г. за оборудване на малко преработвателно предприятие, благодарение на което стартира и мандрата. "Това, за което бяхме кандидатствали, стана. Беше много полезно за нас, искахме да видим дали проектите наистина се случват. Когато си честен, не правиш далавери, нещата стават. За нас тези финансирания работят", твърди Иван.


Така неусетно минават 10 години в отдадена работа – време, за което "Козле" успява да се наложи като марка и да се сертифицира като биопроизводител. Семейството посещава десетки изложения и всяка година се опитва да пуска по един нов продукт. В момента предлага прясно и зряло сирене, прясно пастьоризирано мляко, кисело мляко и суроватка от стадото, съставено от местната дългокосместа порода – най-издръжливата за региона, и няколко калоферски представителя. Правят всичко сами – попълват документи, пускат изследвания, доят козите, произвеждат продуктите, пакетират ги, лепят етикетите. Тодорка е технологът тук, пастьоризира млякото на 72 градуса, след това то се заквасва и подсирва ръчно. Рязането също е ръчно. Всеки четвъртък пътуват до София, където зареждат магазините. "Някой път, като ни кажат – предайте на шофьора да дойде със стоката до 12:00 часа..., започваме да се смеем, разказва тя. Добре, ще кажа на колегата, отвръщам. Те не знаят, че аз съм шофьор и пакетиращ, и всякакъв...", допълва я Иван. Ползват двама помощници от Банско, които също се грижат за животните и ги извеждат на паша през топлите месеци.


Убеждението, че никой няма да почука на вратата им, ги кара още при старта да потърсят малки магазини, на които да промотират продукцията си. Към момента тя се продава в около 30 места за селектирани и биопродукти в по-големите български градове, както и във висок клас ресторанти в столицата и Банско. Имат и индивидуални клиенти.


"Козле" е бутиков бизнес и Мутафчиеви държат да си останат такъв. Не искат да се превърнат в една от огромните български мандри, а да са семейно, затворило целия цикъл производство. "И се оказа, че и клиентите също искат да останем такива, защото те са тези, които определят дали ще си на пазара или не. А и ако не може да контролираш един бизнес и да го следиш, той ще тръгне на самотек и ще се развали", казва Иван.


Но да си толкова малък е и плюс, и минус. Мъжът обяснява, че се случва при тях да идват търговци от чужбина, които да им предлагат откупуване на цялата продукция. Отговорът им е, че "Козле" работи за родния пазар, защото българите също трябва да ядат хубави неща. Това е и една от каузите на фермата – българите да ядат качествена храна, на пазара да има 100% натурални продукти. "Това ни мотивира да си вършим работата така, както сме я замислили в началото. А без кауза не можем да вървим напред, да предадем на по-младите да поемат щафетата."


Те нямат амбиция за мащабно развитие, но все пак биха увеличи производството, ако са уверени, че могат да разчитат на сериозни работници. Такива липсват. "Не се развиваме още, защото липсата на работната ръка ни спъва да растем, коментира Иван – фермерството не е чак толкова приятна работа, малко е мръсна – никой не иска да я работи, а пък ние искаме да наемем хора."


Преди козите


Преди да се насочат към бизнеса с кози продукти, години наред семейство Мутафчиеви има друг, съвсем различен – управлява завод за дървени детски играчки и керамика в гр. Ябланица. Благодарение на американски партньори в продължение на 10 години изнасят продукцията си за САЩ – първокачествени традиционни български глинени съдове, изработени от майсторите грънчари, и дървени играчки пътуват с контейнери и дори попадат в Белия дом. През 2009 г. партньорът им в САЩ почива и пазарната ситуация ги принуждава да се преориентират. "Реално оптимизмът за бизнес продължи, просто си смени формата", коментира Иван.
По думите му американците са именно тези, които са ги научили на бизнес. "С "Козле" пет години бяхме под чертата, даже много под нея. Но работата с щатските ни партньори ни научи на много неща. Например да сме търпеливи. Казваха ни – един бизнес трябва да го търпиш пет години, след това ще прецениш дали върви, или не върви. Ако на петата година си на начално ниво, значи върви", разказва Иван. Сеща се, че тогава попитал партньора си – добре де, а ако загубим парите, които сме инвестирали, какво правим? "А той ми отговори – не се притеснявай, започваме нещо друго!" "Тук, в България, на 30 години те е страх да направиш нови неща и чакаш все някой да се погрижи за теб. Ако имаш идея – пробвай я, може да стане. Ако не пробваш – цял живот ще съжаляваш, че не си го направил, и със сигурност няма да успееш."


Млада гвардия


Неподправеният позитивен поглед на родителите намира своето продължение в лицето на сина им Георги. Родителите си спомнят, че като бил на две-три години и се налагало да посетят поредното изложение, се измъквали с куфарите по тъмно сутринта, за да не ги усети и разстройва. Когато поотраснал, започнали да го водят навсякъде с тях. "Той израсна по изложенията", смее се майка му. От там и това умение да говори с хора и да презентира."


Действително Георги, макар и на 19 години, обяснява със зрял, уверен и ведър тон за последните идеи на "Козле". Има роля в семейния бизнес още от самото му стартиране, но с израстването му тя става ключова – освен че познава детайлите от процеса, участва активно в производството, подготвя сам партиди със сирене и се включва с разноса, той се грижи за дигиталната дистрибуция и маркетинга на марката.


"Когато поотраснах, започнах да проявявам силен интерес към това какво е от нищо да създадеш нещо и да се включвам по-активно от бизнеса. Интересът ми е достатъчно голям и константен, така че да продължа работата във фирмата", казва скромно той.


Усилията му не са просто естествено надграждане, а и лична амбиция и предизвикателство. През 2019 г. Георги става носител на наградата "Млад фермер на България" - връчена от втория национален форум на Националното сдружение на младите фермери на България и Аграрен университет - Пловдив, с подкрепата на Европейския парламент за иновации в малките земеделски предприятия, успешно внедрени в производството. В конкурса участва с най-новия продукт на "Козле" - суроватката. Тя е относително непозната в днешно време напитка, която се е консумирала някога от нашите баби и дядовци при здравословни проблеми, а и не само, обяснява Георги. "Сега той е нашата иновация. Съдържа протеин, който веднага се усвоява от организма, особено след фитнес, и е чудесна за възстановяване. Освен това е полезна алтернатива на безалкохолните, пълни с добавки и консерванти. Суроватката успява да спечели журито между предложенията на другите десет участващи в състезанието. Благодарение на извоюваното първо място през март 2020 г. Георги ще пътува до Брюксел, за да представлява България на европейския конгрес на младите фермери. "Ще трябва да спечелим и там, усмихва се той. Ще бъде конкурентно, но смятам, че имаме шанс да впечатлим Европа."


Георги е носител и на други награди – става "Най-перспективен млад предприемач" на младежкия бизнес форум "Изгряващи звезди", организиран от "Джуниър ачийвмънт" в рамките на българското европредседателство през 2018 година. От същия конкурс той заедно с още трима негови колеги си тръгват с отличието "Най-добър студентски стартъп на годината". "Оттогава се запалихме да работим сериозно и не сме спирали, започваме с поръчките за реални клиенти, вече за нас, за нашето развитие и индустрията, в която работим. Нещата се развиват бързо, динамично и положително до момента." Георги ще пътува поне още веднъж в началото на 2020 г. - до Сан Франциско, когато ще се включи в глобалната конференция за стартъпи StartupGrind.


Интересът му към предприемачеството се развива не само защото е част от семеен бизнес. За него той е зароден още преди четири години, "което звучи смешно, имайки предвид, че съм на 19 години...". Още от края на 9-и клас започва да се занимава с услуги в частния сектор – разработва интернет страници, прави приложения, занимава се с прелитащи идеи. През 2017 и 2018 година пък организира форум по дигитално предприемачество DIGIT Festival, за който кани лектори от цял свят и хора с успешен бизнес. Комбинира с лекота амбициозни планове и споделя, че се стреми да бъде непрекъснато зает с неща, които са градивни и ползотворни.


Като всеки млад човек и той се е замислял дали да продължи висшето си образование зад граница, още повече че е завършил гимназия с изучаване на чужди езици. Все пак стига до извода, че правилният избор е да остане в България, за да може наченатите в средното си образование проекти и инициативи, както и участието му в семейния бизнес да продължат. "В крайна сметка взех решението да остана тук и няма ден, в който да съм съжалявал. Смятам, че в България имаме доста широко поле за развитие във всяка сфера, макар в някои области да е малко по-сложно, отколкото в чужбина", твърди той. "Така е полезно да мислим нещата – позитивно, защото в противен случай ние сами си поставяме някакви граници, било те реални или не, а и в днешния свят нещата могат да се случат във всяка една сфера, стига човек да има правилната насока, екип и достатъчна мотивация."


Какво предстои


"Ние сме експериментатори, иноватори", усмихва се накрая Иван. И ще продължават да бъдат. В момента "Козле" се готви за кандидатстване по нов европейски проект, който да им помогне да осигурят системи за производство и дигитализация – за създаването на онлайн магазин, както и в направата на още различни продукти. Един от тях ще е сухо сирене, подобно на пармезана. Още по-амбициозно звучи пускането на нови видове сушени сирена с различни заливки, които ще приличат на протеинови, енергийни барчета. Според тях всичко това е възможно, защото са малко производство с гъвкавост и свобода.


Шегуват се, че не се изморяват, защото луд умора няма. "Изморяваме се много, разбира се – казва Иван – прибираме се вкъщи, вземаме душ и вдигаме ръце, на сутринта ставаме, стягаме се и отиваме да работим. Трябва да се работи. Повод да се откажеш винаги има. Но ако си направил план, който да следваш и да си стриктен, не се отказваш – ще стане. Имали сме много вечери, в които сме казвали край, дотук сме – не можем да си вдигнем ръцете от болка, нямаме никакви финанси – на сутринта ставаме и мислим как да оправим нещата."


Според него без реално производство, а не само с търговия и туризъм, няма как икономиката на България да просперира, а като си сериозен към един бизнес, той няма начин да не върви. "Малкият бизнес тук е добър, когато е истински. А големият бизнес е тръгнал от малкия бизнес."


*****
Знаете ли, че...


Проектът, чрез който козеферма "Козле" е успяла да финансира дейности в животновъдното си стопанство, е реализиран по мярка 121 "Модернизация на земеделски стопанства" в предходната Програма за развитие на селските райони в периода 2007 - 2013 г. Това бе една от най-атрактивните мерки в програмата, осигурявайки възможност за широк кръг от инвестиции, включително купуването на селскостопанска техника, машини и оборудване, купуване на земя, строителство и ремонт на производствени сгради, изграждане и ремонт на напоителни съоръжения, инвестиции за покриване на международни стандарти, за постигане на енергийна ефективност и др.


Ферма "Козле" е получила финансиране и по мярка 123 "Добавяне на стойност към земеделските и горски продукти" от програмата за селските райони, към която също имаше висок интерес. По нея бяха допустими инвестиции в машини и съоръжения за преработка, пакетиране, замразяване, изсушаване и съхранение на земеделска продукция, както и за строителство и ремонт на сгради за производствени нужди, за подобряване контрола и качеството на храните, за изграждане на лаборатории, купуване на специализирани превозни средства, включително хладилни и др.


В настоящия програмен период малките производители имат възможност да кандидатстват с инвестиции в земеделски стопанства и преработка по тематична подпрограма, насочена към тях, и по облекчени административно процедури.

Коментари (15)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 7190 Неутрално

    И този бизнес е катот английската ливада. Тук са поне 10 години (както се казва в текста)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  2. 2 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1605 Неутрално

    УВАЖЕНИЕ!!!!
    Браво на тези стопани!
    Сполай ви!!!!!

  3. 3 Профил на fio41315648
    fio41315648
    Рейтинг: 774 Весело

    Всичко хубаво, само това с елитните ресторанти в Банско ми е трудно да го повярвам.

  4. 4 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4765 Неутрално

    Браво! Може да направите един репортаж и за собствениците на козеферма "Халалица", които сигнализираха за двама корумпирани държавни служители. От тогава, като разбрах за тях, се свързах, първо ги поздравих за гражданската постъпка (дни наред са мислили, измъчвали са се, преди да подадат сигнал за тези служители, които седмици наред грубо са ги притискали), а после се запознахме на живо, продуктите им са уникални, обикалят фермерските пазари в големите градове.

    Кой продаде къщата, дарена от проф. Елисавета Карамихайлова на катедра физика към СУ, а впоследстие на нейно място бе построен хотел? Кой/и са тези престъпници?!
  5. 5 Профил на charlesdegaulle
    charlesdegaulle
    Рейтинг: 1194 Неутрално

    Евала им. И ги разбирам много добре, когато казват че не могат да си намерят работна ръка. Аз търсих под дърво и камък да назнача двама пчелари... Казаха ми да си внеса мигранти.

  6. 6 Профил на babyroo
    babyroo
    Рейтинг: 539 Неутрално

    Тва ренесансово семейство, толкоз образовано, толкоз можещо??? Козарски внук, мама с две "виши", отрок с вродени бизнес таланти? И ся, суроватка? Дневниче, как ги намираш такива? Буш пипъл от БГ?

    roo
  7. 7 Профил на zo
    zo
    Рейтинг: 832 Неутрално

    Начетох се в статията на „селектиране“ и „стартиране“, а нали уж за българското пишете!

    ITV: Saudi Arabia Uncovered https://www.youtube.com/watch?v=NLtLeK7YLGY
  8. 8 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 1315 Неутрално

    До коментар [#7] от "zo":

    "Селектиране" е термин, не може да се замени.

    Доброто е заразно
  9. 9 Профил на tlr33621309
    tlr33621309
    Рейтинг: 87 Неутрално

    Ся козар да стана ?

    Всичко, което може да се яде е обект на властта
  10. 10 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3758 Неутрално

    Най-важното е че са щастливи и доволни с това което правят, с начина си на живот.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  11. 11 Профил на babyroo
    babyroo
    Рейтинг: 539 Неутрално

    Редакционната "суроватка" ми прасна сивичко, за секунди 15 минуса. Питайте мама, двете "виши" едновременно ли ги е учила, или последователно, и къде? "Химия и биология, и психология??? Тва е гений, по западни стандарти. От мое име, че съвсем ще ме "изчезнат"?

    roo
  12. 12 Профил на zo
    zo
    Рейтинг: 832 Неутрално

    До коментар [#8] от "АзКлавдия":

    селекцията е подбор

    ITV: Saudi Arabia Uncovered https://www.youtube.com/watch?v=NLtLeK7YLGY
  13. 13 Профил на plamenss
    plamenss
    Рейтинг: 656 Неутрално

    От чисто любопитство отворих им сайта да видя различнте продукти, цени и т. н. - имаше само магазини в които се продават продуктите. Влязох в два -три от магазините и като видях цените, ами те бият елитните френски кози сирена. Само да кажа, че живея във Испания и съм запознат със сирената така да се каже. Ум не ми го побира как си разпространяват продукцията и как правят реализацията на тия цени в БГ. Но дето се вика, щом са още на пазара значи държа засега, но докога?! Иначе не можели да намерят работници - айде сега, какви заплати им предложихте да ви правят златното сирене? Айде със здраве!

  14. 14 Профил на babyroo
    babyroo
    Рейтинг: 539 Неутрално

    До коментар [#13] от "plamenss":

    Селтаци ходят на лов "с трици за маймуни" ! Мила родна картинка. Стой си в Испания, успех!

    roo
  15. 15 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 4334 Неутрално

    "Но да си толкова малък е и плюс, и минус. Мъжът обяснява, че се случва при тях да идват търговци от чужбина, които да им предлагат откупуване на цялата продукция. Отговорът им е, че "Козле" работи за родния пазар, защото българите също трябва да ядат хубави неща. Това е и една от каузите на фермата – българите да ядат качествена храна, на пазара да има 100% натурални продукти. "Това ни мотивира да си вършим работата така, както сме я замислили в началото. А без кауза не можем да вървим напред, да предадем на по-младите да поемат щафетата.""

    Винаги, когато имаш цел и кауза, надхвърляща просто идеята да забогатееш, успяваш да продължиш напред и да намериш смисъл в това, което правиш, което е коренът на българщината ! Вярата, която надмогва трудностите и оставя след себе си достоен пример в личностен и човешки план ! Поздрави на тези достойни Българи !





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK