За Централната гара в София в сегашно и бъдеще време

Така изглежда чакалнята на Централната жп гара

© Георги Кожухаров

Така изглежда чакалнята на Централната жп гара



Гарата е входът към един град. Ако се съди по столичната централна жп гара, София прилича по-скоро на студено и неприветливо място. Съоръжението е построено през далечната 1974 г. и през последните 36 години извършваните там ремонти са само частични. Все така грозно (и опасно) виси и шатрата над подлеза.


Най-накрая властите са решили да променят този тягостен пейзаж. След няколко месеца ще започне първият пълен ремонт на гарата, а шатрата ще изчезне още до края на годината.


Как изглежда сега




Червена непрекъсната лента обгръща в кръг подлеза. Работници подготвят премахването на огромното платнище. Съоръжението се държи на дълги въжета, закачени за железни пилони.


В единия край платнището е скъсано и увиснало. Под напора на снега миналата зима то се свлече и оттогава общината обмисля какво да направи със съоръжението, поставено по времето на бившия столичен кмет Стефан Софиянски. Иронично някои софиянци го наричат "гащите на Софиянски".


За Централната гара в София в сегашно и бъдеще време

© Георги Кожухаров


В подлеза, където вече има и станция от втория метродиаметър ,магазините по-скоро са малко. Определено години наред се похабява икономическият потенциал на мястото, където ежедневно минават хиляди пътници за жп- и близката автогара.


Срещу подлеза се намира и чакалнята на гарата. Огромното пространство, което неведнъж е влизало в новините с минусовите си температури през зимата, е пълно с хора. Прелитат и гълъби от единия до другия край.


Мястото кипи от живот. Пред касите са се извили опашки. Пътници с големи багажи тичат към ескалатора, който за учудване работи.


Старите железни "декорации", завещани от социализма, са в пълен контраст с няколко закусвални на традиционни западни вериги.


Отпред е пълно с таксиметрови коли, чийто тарифи надвишават драстично средните за услугата в София. Чуват се и подвиквания: "Цигарки, бате, цигарки" и "Мъжки парфюмчета. Само днес на промоция".


Имаш желанието бързо да напуснеш мястото. Усещането за гето оставя горчив привкус в съзнанието. Особено на хората, които са виждали "входовете" на други градове както в страната, така и в чужбина.


Демонтажът на шатрата започна

© Георги Кожухаров

Демонтажът на шатрата започна


В какво би трябвало да се превърне


През тази седмица бяха отворени офертите за обществената поръчка за ремонт на гарата. Шест фирми участват в търга, който е по оперативна програма "Транспорт". Според условията на поръчката срокът на изпълнение е 26 месеца, което означава, че реконструкцията на гарата ще е готова през 2015 г. Нямаше предварително заложена прогнозна стойност.


Тя няма да не спира работа по време на ремонта. Предвидени са пълно обновяване на приемната сграда, на пешеходния подлез с подмяна на хидроизолацията му, рехабилитация на контактната мрежа на перона. Ще бъде изграден и вътрешен подземен паркинг, ще бъдат подменени системите за електричество, отопление, вентилация и климатици, както и ВиК, охрана и видеонаблюдение.


Ще се използват алтернативни източници на енергия, които да отопляват чакалнята. Подменени ще са информационните надписи и табели, както и таблата за търговска информация и реклами. Предвиждени са и нови ескалатори.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (31)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на mtmvb1111
    mtmvb1111
    Рейтинг: 442 Неутрално

    е нали ше я ремонтират, какво пеете

    идете например на гарата в с. Дюлево, Пазарджишко да видите какво става....

    Руското влияние убива България! "Дневник" също....
  2. 2 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1780 Неутрално

    Да, и подлеза пред гарата няма да е лошо да го мият поне веднъж на 3 месеца, защото и там е голяма кочина, язък за хубавия клинкер.

    По-добре умри от коронависруса отколкото от страха от короновируса
  3. 3 Профил на ЗаНиЗа
    ЗаНиЗа
    Рейтинг: 2742 Неутрално

    "Съоръжението е построено през далечната 1974 г." - а тогава БЕШЕ най-ПРЕДСТАВИТЕЛНАТА сграда, че и не само в София! Значи не е ВИНОВНО "съоръжението", а хората и то не само преминаващите! Горката Централна гара!

    Обичай света като самия себе си - тогава наистина ще можеш да се грижиш за всичко
  4. 4 Профил на Euronymous
    Euronymous
    Рейтинг: 877 Неутрално

    До коментар [#1] от "mtmvb": или ( автогара Варна ) ако може да се нарече така.

    From the depths of Norway , take out your crop pain and feel the true evil !
  5. 5 Профил на boris_ivanov
    boris_ivanov
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Защо няма архитектурен конкурс за гарата, а обществена поръчка за ремонт?

  6. 6 Профил на baghatur
    baghatur
    Рейтинг: 497 Весело

    Показателен пример за състоянието на държавата ... много пари за нищо,което на това отгоре е налице само за няколко месеца ...

    Liberate Your Mind!
  7. 7 Профил на NPaine
    NPaine
    Рейтинг: 1366 Весело

    Хубава работа, ама българска...ще метнат едни 50 милиона, ама не могат да се разберат общината и държавата за предгаровия площад.

    българска работа:това е работа необмислена или недомислена, зле започната, без ръководство или нескопосно ръководена, която сякаш по задължение свършва със скандал, за да послужи само за позорна регистрация на печалните си герои.

    "People should not be afraid of their government. Governments should be afraid of their people."
  8. 8 Профил на greenhrast
    greenhrast
    Рейтинг: 892 Неутрално

    гари, летища...

    Едва ли е съвпадение, че никой език на Земята никога не е родил израза „красив като летище“.

    Летищата са грозни. Някои са много грозни. Някои достигат степен на грозота, която може да бъде резултат единствено на целенасочено усилие. Тази грозота иде от факта, че летищата са пълни с хора, уморени, раздразнени и току-що установили, че багажът им е препратен в Мурманск (Мурманското летище е единственото известно изключение от това иначе желязно правило), а архитектите, общо взето, са се опитали да отразят всичко това в своя замисъл.

    Те са се опитали да подчертаят мотива за умората и раздразнеността с брутални форми и цветове, които ви играят по нервите, да направят безпроблемно разделянето на пасажера с багажа му или с близките, да объркат пасажера със стрелки, които сочат предимно към прозорците, далечните сергии с вратовръзки или настоящото разположение на Малката мечка върху звездното небе, и са се постарали — навсякъде, където е възможно — да открият инсталациите, под предлог че това е функционално, и да скрият местоположението на изходите за полетите, вероятно под предлог, че това не е функционално.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  9. 9 Профил на Танас
    Танас
    Рейтинг: 1366 Весело

    Ей най - после стигнаха и до гарата и сега бате Генчо вестникарчето ще си има нови теми за зевзеклък.

    Цацарoff - Оставка ! >:-)
  10. 10 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2575 Неутрално

    До коментар [#5] от "boris_ivanov":

    Ти луд ли си? Ремонтът се почна, защото от настоящия програмен период по ОП "Транспорт" отпадна проектът за навигация по Дунав. В последния момент трябваше парите да се пренасочат за нещо смислено и бързо за завършване.

    Ако имаше архитектурен конкурс, после нямаше да има пари за изпълнението. Вие за Българския Лувър си бламирате конкурсите и се съдите по 10 години за празни сгради, хеле сега за гарата какво щеше да стане, където сградата ще работи във време на ремонта.

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  11. 11 Профил на leon12
    leon12
    Рейтинг: 1366 Разстроено

    [quote#7:"NPaine"]българска работа:това е работа необмислена или недомислена, зле започната, без ръководство или нескопосно ръководена, която сякаш по задължение свършва със скандал,[/quote]
    Днес заради тебе ще съм с намалено самочувствие, хубу да знайш

  12. 12 Профил на papadok
    papadok
    Рейтинг: 605 Неутрално

    Каквато и гара да направят ако не изгонят тази паплач,която денонощно снове в и около гарата нищо няма да се промени.Лоша или хубава поне да бъде чиста.

  13. 13 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2575 Неутрално

    [quote#7:"NPaine"]а не могат да се разберат общината и държавата за предгаровия площад.[/quote]

    Това е нещо много лошо като практика. Минах покрай ремонтирания пл. "Патриарх Евтимий". Наистина добре е станало, но знаеш ли откъде идва основният ефект? Не от новите плочки и цветарници, а от това че вече липсват досегашните 10-тина будки и 5 сергии. По подобен начин (сергии, павилиони, тараби и коли по тротоарите) са опропастени всички централни столични площади. Сергии и павилиони скриват градинката на "Ч. Връх" и "Е. Георгиев", градинката на "Св. Седмочисленици", за пл. "Славейков" да не говорим - битак в центъра на града...

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  14. 14 Профил на NPaine
    NPaine
    Рейтинг: 1366 Весело

    До коментар [#13] от "cinik":

    Абсолютно съм съгласен - в случаите които си посочил, говорим вече и за липсващата гражданска воля.

    За да получиш трябва първо да си поискаш - явно или не сме поискали да се махнат сергиите, или не сме поискали достатъчно настоятелно.

    А какво ще кажеш за пространството пред бившия царски дворец? Превърнато на паркинг едно от най-красивите централни обществени части...

    ( Междудругото ти говореше немски нали (ако не, прости за объркването)? Ето едно филмче на Шпигел за АЕЦ Козлодуй което преди малко искрено ме весели: http://bit.ly/TAHGuJ )

    "People should not be afraid of their government. Governments should be afraid of their people."
  15. 15 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 3009 Разстроено

    До коментар [#3] от "А БЪ В":


    [quote#3:"А БЪ В"] а тогава БЕШЕ най-ПРЕДСТАВИТЕЛНАТА сграда,[/quote] И тогава е била грозна,както и сега.А не знам какво висше архитектурно умение се изисква да се построи сграда,в която зимата да е по-студено от колкото навън и то при положение,че вътре винаги има десетки хора,които все пак отделят топлина...

  16. 16 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2575 Неутрално

    До коментар [#14] от "NPaine":

    Наскоро бях цитирал тук урбанистичното правило, че гето с площади няма. Един читател много добре ме беше репликирал, че площадите не се дават, тях обществото ги отвоюва". Наистина, кандидати да изпльоскат 8 сергии, 16 тараби и 26 билборда, като си уредят по някакъв начин 6 стотинки /месец общински наем, винаги ще се намерят. Въпросът е имунната система на обществото как посреща такива вируси. Къде са великите ни интелектуалци, архитекти, урбанисти и какво им е мнението по въпроса?

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  17. 17 Профил на timtim
    timtim
    Рейтинг: 522 Неутрално

    До коментар [#8] от "greenhrast":

    Типичен българин!
    Само мрънка!

  18. 18 Профил на toshkata
    toshkata
    Рейтинг: 497 Разстроено

    Че е изглеждала красива и авторитетна сграда някога - няма съмнение... само се чудя ЗАЩО таванът на гарата е осеян с форми на ковчези? Така е и по козирките към пероните и към входа... Това определено трябва да се промени/демонтира. Форми на ковчези, представяте ли си - дизайн ли е, какво ли е!?

    Ако не знаеш накъде си тръгнал, ще стигнеш някъде другаде..
  19. 19 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1780 Неутрално

    До коментар [#18] от "toshkata":

    Сигурно е закодирано послание "СоциализЪма ке пукне!"

    По-добре умри от коронависруса отколкото от страха от короновируса
  20. 20 Профил на aman
    aman
    Рейтинг: 500 Неутрално

    Е, авторите да бяхте коментирали (анализирали) и изхарчените пари от Софиянски, не само мимоходом да ги споменете. Интересно как се вписва ремонтът на централна гара в плана за съсипване и разпродаване на БДЖ. Или после реновираната с обществени средства гара ще мине под управлението на поредното ПЧП. Хем ще отчетем пари по ОП Транспорт, хем частният инвеститор ще гушне една нова гара за без пари.

  21. 21 Профил на shileto
    shileto
    Рейтинг: 1103 Любопитно

    До коментар [#9] от "Танас": На бате Генчо весникарчето дойде ли му акъла или още държи синия фронт

  22. 22 Профил на alehandro77
    alehandro77
    Рейтинг: 641 Неутрално

    До коментар [#10] от "cinik":
    Да бе прав си! Дай да си усвояваме милионите, без конкурси и на парче, ама че логика! После - ами тя гарата не стана по-хубава...

    Корупцията е новия социализъм! Нямаш връзки, нямаш пари.
  23. 23 Профил на greenhrast
    greenhrast
    Рейтинг: 892 Неутрално

    [quote#17:"timtim"]Типичен българин!
    Само мрънка! [/quote]
    Типичен тъпак, който не е позна Дъглас Адамс :/
    http://chitanka.info/text/2689/3#textstart

  24. 24 Профил на aman
    aman
    Рейтинг: 500 Неутрално

    До коментар [#10] от "cinik":

    На това му се вика работа на парче. И дали парите са пренасочени в нещо смислено, времето ще покаже. Но без анализи и смислени цели, просто въртим едни пари. Досега не съм видял смислено да се дискутира цялото пространство на ЖП и авто гарата, обвързването с метрото, създаването на директна ЖП връзка Централна гара - летище София, както и паркинги и т.н. Това е транспортен център, а не просто гара, която за втори път ще се облагородява, защото видиш ли едни пари трябва да се пренасочат, защото другият проект (удълбаване на Дунав) не струва.

  25. 25 Профил на Scorpi_4404
    Scorpi_4404
    Рейтинг: 1145 Весело

    Да,каквато гарата - такъв и града.
    Вчера ми се наложи,та минах от там.
    Подлезът е блокиран и се наложи да заобикаляме - да хвана 74.
    И един таксиджия,ама копие на Шишо Бакшишо,типичен Ганьо 2012 се провикна : "Ей селяни,има подлез..."Аз му отвърнах :"Той е в ремонт,дебелако...",обаче бакшиша изфуча с мръсна газ.
    Типичен софиянец - глъм за 25 човека
    Да ме извиняват свестните...
    Весело си живеете в София,проблема е че управлявате държавата,която е толкова смотана именно защото се управлява от София...

    Опознай себе си...Нищо излишно.
  26. 26 Профил на RedMi John
    RedMi John
    Рейтинг: 551 Неутрално

    "Гарата е входът към един град. Ако се съди по столичната централна жп гара, София прилича по-скоро на студено и неприветливо място."

    Жилищата между летището и центъра дават първата представа за един град. Ако се съди по състоянието на тези мизерни и паянтови панелни блокове, София прилича по-скоро на бедно и неприветливо място.

  27. 27 Профил на angelboy8008
    angelboy8008
    Рейтинг: 605 Неутрално

    Не че нещо, но отоплявана жп.гара или летище в Англия също няма.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  28. 28 Профил на wnw04489661
    wnw04489661
    Рейтинг: 768 Неутрално

    До коментар [#27] от "angelboy8008":


    [quote#27:"angelboy8008"]Не че нещо, но отоплявана жп.гара или летище в Англия също няма.[/quote]


    Каскет, ти на Хийтроу, Лутън, Манчестър Интернешенъл Еърпорт, Джон Ленън Еърпорт, Гетуик бил ли си? Откъде си летял? И на всяка уважаваща себе си гара в Англия има отоплявани чакални. На много от селските гари също.
    Що за малоумие е да кажеш, че в Англия няма отоплявано летище или гара?


  29. 29 Профил на studentka
    studentka
    Рейтинг: 998 Неутрално

    До коментар [#5] от "boris_ivanov":

    защото сграда вече има и не е лоша, но е остаряла и не толкова приветлива, колкото ни се иска.

  30. 30 Профил на angelboy8008
    angelboy8008
    Рейтинг: 605 Неутрално

    До коментар [#28] от "helleborn_2":

    каскет, от изброените от теб в Англия съм бил на Хийтроу Т2, Т3, Т4, Т5, Лутън, Гатуик. Иначе съм бил и на Станстед, Ст.Панкрас, Виктория.... никъде няма отопление. Аре пръц...

  31. 31 Профил на kollin
    kollin
    Рейтинг: 497 Весело

    А смрадта на пикоч как ще преборим?

    How to tell Heretics from Catholics?Papal legate Arnaud Amalric:Caedite eos. Novit enim Dominus qui sunt eius.(Kill them all, the Lord will recognise His own.)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK