Главен архитект Диков ще коригира плана за нов път в Борисова градина

Петър Диков, главен архитект на София

© Николай Дойчинов

Петър Диков, главен архитект на София



Главният архитект на София Петър Диков ще оттегли оспорения от столичани проект за изграждане на нов път през Борисова градина и ще предложи корекции, съобразени с възраженията на столичани и неправителствени организации. Това заяви самият Диков по време на допълнително обсъждане на плана в Комисията за опазване на околната среда, земеделието и горите в Столичната община във вторник. Главният архитект се ангажира още и с по-широка обществена дискусия по темата преди гласуване на решението.


Проектът за нов път, който да свързва кръстовището на Семинарията и кв. "Хладилника", трябваше да се гласува на заседание на Столичния общински съвет миналия четвъртък, но заради граждански протест, организиран от организациите "За Земята", "Велоеволюция" и "Грийнпийс", бе върнат за допълнително обсъждане. Междувременно планът предизвика недоволство на редица столичани, които създадоха група в социалната мрежа "Фейсбук" против изсичането на дървета от Борисова градина, която събра над 500 души до вторник. В залата отделни представители на организации и отделни граждани изразиха притесненията и исканията си по въпроса.


Респект към младите




"Респектиращо е присъствието на толкова много млади хора днес на комисия. Ако не се вслушаме в техните мотиви, значи не сме си свършили работата. Аз ще преразгледам проекта и ще обмисля вариант за корекции според исканията на гражданите, които чухме сега", заяви по време на заседанието Диков, който е вносител. Той направи и уточнението, че категорично трябва да се изградят две нива при кръстовището на Семинарията, но просеката при болница "Токуда" може да се коригира (става дума за строеж на естакада на бул. "П. Яворов" при кръстовището с ул. "Стоян Михайловски" (Семинарията) и на ново теренно трасе през Борисовата градина, което трябва да стигне до жк "Хладилника").


Гражданите реагираха негативно най-вече заради масовото изсичане на дървета в "Погребите" – част от парк Борисова градина. Става дума за изсичането на 168 дървета, уточни отново бройка днес председателят на комисията Лорита Радева.


Борисова градина

© Николай Николов

Борисова градина


Основните притеснения на гражданите, които те внесоха като становища до кмета Йорданка Фандъкова и изразиха по време на комисията, са, че проектът насърчава автомобилния транспорт в нарушение на изразената от столичната администрация принципна позиция за ограничаването му за сметка на алтернативни видове транспорт (градски транспорт, велоалеи и пешеходни зони) . Това не само няма да облекчи натовареното движение в града, но ще го повиши, смятат те. "Настояваме да се запознаем с експертните проучвания, предхождащи одобрението по проекта, които доказват ефективността му", обясни Илиян Петров, един от включилите се в групата във Фейсбук.


Граждани поискаха оставката на главния архитект


"Този нов път ще влоши качеството на живот на столичани, особено на тези, които живеят в близост до него, и нарушава конституционно човешко право на безопасен и здравословен начин на живот", заяви Даниел Попов от името на Информационен и учебен център по екология (ИУЦЕ). Организацията му внесе непосредствено преди заседанието открито писмо "София заслужава солидна визия, а не автомобилен конформизъм", с което 345-те подписали го в интернет искат оставката на главния архитект, като го упрекват "в липса на визия и качества за заемания от него пост заради демонстрирани систематично остарели възгледи, които обричат проблемите на движението в София на задълбочаване и продължителна автомобилна зависимост".


По време на комисията гражданите оспориха легитимността на общественото обсъждане с аргумента, че хората от квартала не са уведомени за плана, който ги засяга лично. В отговор Лорита Радева обясни, че обсъждането е било разгласено и проведено според законната процедура.


Лиляна Христова като представител на местните жителите от района обясни, че новите трасета не облекчават хората в квартала, защото те не могат да се включат реално в естакадата и те само ще увеличат задръстването и замърсяването.


Идеята е новото трасе през Борисовата градина да е успоредно на бул. "Никола Вапцаров", като започва от бул. "П. Яворов" , минава край бившата "София Ленд", болница "Токуда" и недействащите релси на гара "Пионер", за да се свърже с ул. "Сребърна", очерта по време на дебата Диков и направи изричното уточнение, че няма личен интерес, нито обслужва частен по повод обвиненията, че въпросният път е в полза на новия и най-голям мол Paradise Center.


"Този път е предвиден доста преди да се започне въпросният търговски обект. Внесъл съм доклада, защото това ми е задължение като главен архитект и защото считам, че градските рингове са изключително важни за София", заяви той.


Проектът е разпределен на три комисии в градския парламент - транспортната, екологичната и културната комисия.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (39)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Нихната Макя
    Нихната Макя
    Рейтинг: 1054 Неутрално

    Мутрите посегнаха и на Борисовата градина - няма такава Наглост.

  2. 2 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    Скрития неизбираем кмет на София - Диков в настъпление срещу екоталибани.
    Весело. Отивам да си взема пуканките.

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  3. 3 Профил на johnniewalker
    johnniewalker
    Рейтинг: 714 Неутрално

    Хайде стига с намаляване на парковете в София! Качеството на живот в един град се определя и от количеството паркове и градинки в него. Хората не сме плъхове да живеем в бетонни лабиринти!
    Това го казвам като човек, който оценява положително строителните постижения на ГЕРБ по отношение на пътищата в България.

  4. 4 Профил на αлферац
    αлферац
    Рейтинг: 583 Неутрално
  5. 5 Профил на αлферац
    αлферац
    Рейтинг: 583 Неутрално

    До коментар [#2] от "Десен":

    Не влизай и ти в пукалнята! Така казват, макар че и да се спукаш, няма какво да пръсне

  6. 6 Профил на αлферац
    αлферац
    Рейтинг: 583 Неутрално

    До коментар [#1] от "Нихната Макя":

    Цеко Минев иска да строи три небостъргача на мястото на София ленд, а тоя му е слуга!

  7. 7 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 758 Неутрално

    Е защо не пуснат път по трасето на релсите - там дървета няма, а само бурени, от десетки години насам.
    Иначе в момента наистина е много зле да се пътува от източните квартали на София до южните. Метро до южните не ходи, а ако тръгнеш с рейс или трамвай трябва да минеш или през Орлов Мост, или през Семинарията - и двете са инфарктни точки, в които се виси много по светофарите.
    Ако караш с кола, в момента трябва да правиш доста голям кръг по Яворов - Вапцаров - Черни Връх - Сребърна, десетина светофара са, зелена вълна няма, и си висиш като луканка половин час.

  8. 8 Профил на Нихната Макя
    Нихната Макя
    Рейтинг: 1054 Неутрално

    Така нареченият Главен мошеник на София - Диков, отдавна трябваше да е в затвора, но нали върти далаверките лично с Боко и Цветелина и послушницата им Фандъчка, та едва ли скоро ще облече раирания костюм.

  9. 9 Профил на herbaltea
    herbaltea
    Рейтинг: 492 Неутрално

    Само да вметна, че нов(стар) път в Борисовата се образувал от известно време по естествен начин, след като бях бутнати всички възможни прегради за да се мине от моста до националният стадион. Последното бутафорно ограждение беше изкъртено наскоро.

  10. 10 Профил на Соколов
    Соколов
    Рейтинг: 479 Неутрално

    Така, така, точно там в гората е парцела на кумчо вълчо с бугатито, зад "София Ленд".

    Преди 10-тина години му го продаде общината ама нещо не можаха да издействат офиси да вдигат. Сега гледайте как ще се продаде обратно на общината ама за едни 20-30 пъти повече.

    Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.
  11. 11 Профил на coxo
    coxo
    Рейтинг: 479 Неутрално

    До коментар [#7] от "Камен":

    Карай колело тогава Дружба 1 - Белите брези ги взимам за 45 минути лежерно каране през парковете

  12. 12 Профил на αлферац
    αлферац
    Рейтинг: 583 Неутрално

    До коментар [#7] от "Камен":

    Попитай кой е проектант на мола на Хладилника

  13. 13 Профил на Пчеличката М.
    Пчеличката М.
    Рейтинг: 479 Весело

    [quote#4:"Alpheratz"]ДИКОВ ПАК ЛИ ТИ ???[/quote]

    Луд умора няма

  14. 14 Профил на αлферац
    αлферац
    Рейтинг: 583 Неутрално

    До коментар [#7] от "Камен":

    Имаше предложения да се пусне бърз трамвай по старото жп трасе, но герберастите предпочетоха да го разрушат. Явно има апетити.

  15. 15 Профил на stenli1_2
    stenli1_2
    Рейтинг: 0 Неутрално

    На Борисов градината
    Диков е същия мошеник като Тиквата, не случайно той го е назначил

  16. 16 Профил на enterfornone
    enterfornone
    Рейтинг: 621 Неутрално

    До коментар [#7] от "Камен":

    Защото релсата е широка метър, цялата просека - 2.50. Пътят има нужда то 25+

    По проектът за ОУП от времето на Софиянски, който именно Диков промени, Вапцаров преминаваше в тунел под южния парк и оттам излизаше на Гоце Делчев и правеше връзка с Гешов.
    Сега за да може теренът на Малееви/София Ленд (където са именно интересите на Диков) да премине от рекреативна дейност към високо строителство, му трябва да го загради с улици и да изчезне парковото му предназначение.
    И затова градския ринг Д. Николаев - Ситняково - Яворов - Вапцаров - Г. Делчев - Гешов се забатачва в съвсем друг (планиран) ринг - Г.М Димитров - Каблешков (които чакаме да се свържат вече десетилетие и само се обещава)
    И тези два ринга ще се изсипят на някакво чудно кръстовище на Сребърна/Черни Връх, за което разширение не е предвидено а и сега на нищо не прилича.

    Ето това е как частни интереси и лобизъм прецакват два градски ринга, влошават транспортното обслужване на южна София и режат от парк.

  17. 17 Профил на Хриси
    Хриси
    Рейтинг: 1467 Весело

    ГлаДния архитект на София...

    If I had a tail, I'd swat the flies.
  18. 18 Профил на Нихната Макя
    Нихната Макя
    Рейтинг: 1054 Весело

    До коментар [#13] от "Пчеличката М.":

    Да, обаче не е луд, тоя който яде баницата, нали ?

  19. 19 Профил на bravo
    bravo
    Рейтинг: 479 Неутрално

    "Главен архитект Диков"
    Това "главен архитект" някаква титла ли е, или може би звание? Понеже ако е длъжност следва да му се сложи член. Не, не това, за което си мислят младите журналистки при среща с представител на власта - става дума за още една-две букви в края на думата.

    Българските политици не са раждани - те са изходени.
  20. 20 Профил на αлферац
    αлферац
    Рейтинг: 583 Неутрално

    До коментар [#19] от "bravo":

    Тоя и член не заслужава !!!

  21. 21 Профил на αлферац
    αлферац
    Рейтинг: 583 Неутрално

    До коментар [#16] от "enterfornone":

    Тунел под Южния парк не дадоха американците! Кой знае колко са се вкопали в земята ...

  22. 22 Профил на elevation04
    elevation04
    Рейтинг: 583 Весело

    Диков вместо да ми проектира- да си лови пътя...Мислех си, че няма по-голям боклук от Стуци Янев ( човека на Софиянски) ама то имало

  23. 23 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3211 Неутрално

    Погледнете какво става с пробива на ТВ Кула. Единствен резултат засега е, че е осигурено допълнително място за продължение на задръстването от светофар до светофар.

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  24. 24 Профил на Тошо Корп.
    Тошо Корп.
    Рейтинг: 598 Весело

    Милион и половина жители сега ще трябва да заобикалят борисовата градина заради няк'ви си 2-3 организацийки и 1000 човека. Срама нямат!

    краен идеалист
  25. 25 Профил на Пчеличката М.
    Пчеличката М.
    Рейтинг: 479 Весело

    [quote#18:"Нихната Макя"]Да, обаче не е луд, тоя който яде баницата, нали ?[/quote]

    Така е. Но и него колко пъти го ритат под масата и не се сеща да се откаже.

  26. 26 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3211 Неутрално

    До коментар [#21] от "Alpheratz":

    София е град с 1,1 милиона автомобила спрямо 134 хиляди паркоместа и гаражи. Каквито и космически естакади, тунели, виадукти, пробиви и градски магистрали да строиш, накрая ще стигнеш до подстъпите към собствения ти блок, където за 8 места на улицата има 80 мераклии за паркиране.

    Не бива повече да се закопават пари за автомобилния транспорт в София, освен ако не става реч за обособени по надежден начин бус ленти. И това изнасяне на администрация към провинцията не търпи отлагане. Виж гордостта на София - метрото: в 1/3 от работното му време влаковете вече са препълнени. Скоро ще назначат стюарди като в Токио и Сеул - да донатъпкват пътниците до затваряне на вратите, а след още някоя година ще бъде съобщено с покруса, че е било разчетено за 1,5 милиона жители, но столичани са вече 3 милиона с перспектива за 6-7 милиона, т.е. увеличаването на капацитета не търпи отлагане и затова се налага държавен заем 10 милиарда евро за дублиране на линиите.

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  27. 27 Профил на αлферац
    αлферац
    Рейтинг: 583 Неутрално

    До коментар [#24] от "Тошо Корпорейшън":

    Ми да! Това е голям успех!
    Има изкопна техника, да копнат два тунела, ще се оправи работата. Ама не да излизат до парцелите на тоя или оня. Там няма да се строи НИЩО ПОВЕЧЕ !!! Само че някои не го разбират още

  28. 28 Профил на αлферац
    αлферац
    Рейтинг: 583 Весело

    До коментар [#26] от "cinik":

    Съгласен съм разбира се, колкото и цинично да звучи от твоите уста

  29. 29 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3211 Неутрално

    До коментар [#7] от "Камен":

    Прав си за връзката на югозападните с източните квартали. Има отколешен проект за пробива "Каблешков" с трамвай по него, свързващ Овча купел, по "Г.М. Димитров" до гара Подуене Той трябва да се изфорсира. А тази естакада сега ще се забие на "Сребърна", която не е в състояние да поеме дори локалния трафик от кв. "Витоша" и индустриалната зона, камо ли този от ТВ Кула

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  30. 30 Профил на anihilator_jack
    anihilator_jack
    Рейтинг: 590 Неутрално

    [quote#7:"Камен"]

    Е защо не пуснат път по трасето на релсите - там дървета няма, а само бурени, от десетки години насам. [/quote]

    Защото това трасе не става за релсов градски транспорт по ред причини.

    Veritas odium parit obsequim amicos
  31. 31 Профил на Тошо Корп.
    Тошо Корп.
    Рейтинг: 598 Неутрално

    До коментар [#27] от "Alpheratz":

    Просто иронизирах! И аз смятам, че е успех

    краен идеалист
  32. 32 Профил на ili4o
    ili4o
    Рейтинг: 217 Весело

    Няма по голяма глупост от това да обсъждаш всеки проект с зелени рекетиори.Но кой каквото сам си направи.......

  33. 33 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    До коментар [#5] от "Alpheratz":
    Aми то се получи забавно вече.
    Вместо да прокопа с тунелопробивачката от Шератона до Семинарията, където практически нямаше ефективно работеща транспортна схема там, той елиминира трамвай 7 коойто работеше идеално за да прокара метро между св. Неделя и НДК и Хладилника.
    Но най-тъпото е че ние си избираме некви кметове - добри лоши, квито такива. Тоя обаче си върти далверките с града ни и никой не може да го барне, защото го купува с парцалите.

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  34. 34 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    [quote#29:"cinik"] Той трябва да се изфорсира.[/quote]
    Квот и да изфорсирва тоя град, той вече е със затихващи функции. Имплодира в себе си, и разбира се в Терминал 2.

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  35. 35 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    Искаме Метро линия до летището!

    Докога ще храним ПИБ и таксиджии с по десетарка за такси до летището?!?!

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  36. 36 Профил на Milton Banana
    Milton Banana
    Рейтинг: 426 Неутрално

    До коментар [#35] от "Десен":

    Добър въпрос!

    Amizade
  37. 37 Профил на anihilator_jack
    anihilator_jack
    Рейтинг: 590 Неутрално

    [quote#33:"Десен"]Вместо да прокопа с тунелопробивачката от Шератона до Семинарията, където практически нямаше ефективно работеща транспортна схема там, той елиминира трамвай 7 коойто работеше идеално за да прокара метро между св. Неделя и НДК и Хладилника. [/quote]

    Че тоя ТБМ да не е на Диков та да си копа, където му скимне

    До коментар [#35] от "Десен":

    Ще имаш - договорите са подписани и в скоро време ще има първа копка.

    Veritas odium parit obsequim amicos
  38. 38 Профил на canuck99
    canuck99
    Рейтинг: 652 Неутрално

    Трябва да настояват по-активо за оставката на този мошеник.

  39. 39 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 758 Неутрално

    [quote#11:"coxo"]Карай колело тогава [/quote]

    Ако измисля как да мятам жената на рамката, а детето на багажника, може и това да стане - защото ги оставям и тях на работа и на градина, съответно. Само като вали дъжд или сняг какво ще правим не знам.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK