Амстердам вече е тесен за велосипедистите

Намирането на твоето колело сред стотици и дори хиляди други си е предизвикателство

© Associated Press

Намирането на твоето колело сред стотици и дори хиляди други си е предизвикателство



Всички жители на холандската столица са наясно: велосипедът е "малката кралица" на амстердамските улици. Да му мисли всеки, който се изпречи на пътя й. Това, което е известно по цял свят като характерна черта на града, обаче заплашва да се превърне във всекидневен кошмар, пише вестник Le Monde.


Град пионер


Настоящата велосипедна инфраструктура (велоалеи, паркинги за колела, отделни светофари и т.н.) е плод на съдбоносни решения, взети през втората половина на 20-и век. През 60-те години холандската столица се разширява, а автомобилите като предпочитано средство за придвижване започват да създават сериозни проблеми като задръстванията. Обмисля се строеж на големи шосета, които да пресичат центъра на града – проект, който в края на краищата е изоставен.




През 80-те години местните власти осъзнават ползата от велосипедите като масово транспортно средство, още повече че в Амстердам има безброй тесни улички и канали. Липсата на местен автомобилен производител след изкупуването на холандската DAF от Volvo най-вероятно също помага за разпространението на колелата. Употребата им се стимулира и от интермодалността, която позволява на жителите да използват няколко транспортни средства, за да стигнат от едно място до друго.


Нов феномен – велозадръствания


Успехът на велосипеда днес надхвърля изградената инфраструктура. Всеки ден в града с 800 000 жители 490 000 души използват колела, на които изминават общо 2 милиона километра. През 1992 г. колоездачите са били 340 000, което означава увеличение с 44% за 20 години. Този експоненциален ръст предизвиква проблеми като например велозадръстванията. "Най-използваните велоалеи са прекалено малки за растящия поток от колоездачи", признават от градския съвет преди няколко седмици и обявяват строежа на нови 15 километра велоалеи.


Колелото е "малката кралица" на амстердамските улици

© Associated Press

Колелото е "малката кралица" на амстердамските улици


В някои части на денонощието карането на колело съвсем не прилича на здравословна разходка. Излизането извън велоалеите е опасно, като се има предвид останалият трафик от коли, обществен транспорт и пешеходци. Да не забравяме скутерите, на които е позволено да използват велоалеите, при условие че карат с до 20 км/час. Според последно проучване обаче ограничението съвсем не се спазва, а малките моторчета се движат средно с 36 км/час.


"Трябва непрекъснато да се оглеждаш, направо е истински стрес!", споделят редовните велосипедисти. Една от главните улици в града – Damrak – дори вече е кръстена "Камикадзе". Наблюдава се и силен ръст на инцидентите с колоездачи. През 2009 г. те са съставлявали 56% от 950-те тежко ранени в столицата, срещу 48% през 2000 г.


Според Нанси Нютебом, управителка на магазин за колела, неспазването на правилата при велосипедистите не се различава особено от това при шофьорите: "Много от тях пренебрегват светофарите, карат, докато говорят по телефона, или са със слушалки... Има всякакви безразсъдни."


Място за паркиране


Най-големият и най-видим проблем обаче е насищането на местата за "паркиране" на колела. Въпреки че има общо 200 000 места по улиците на града и още 30 000 в специални гаражи, всяка решетка, уличен фенер и разбира се перилата на мостовете над каналите са окупирани от заключени с катинари велосипеди. Дори огромният паркинг на централната амстердамска гара, който побира 10 000 колела и е на три етажа, е винаги пълен. Той се е превърнал и в едно от най-сниманите от туристите места в града.


Огромният триетажен паркинг за велосипеди на централната гара винаги е пълен

© Associated Press

Огромният триетажен паркинг за велосипеди на централната гара винаги е пълен


Недостигът на места води до други трудности. "Нещата наистина се влошават", въздъхва Джон, който всеки ден оставя велосипеда си на гарата, за да вземе влака за работа. "Сега пристигам с 15 минути по-рано от преди, за да си намеря място. Случвало ми се е да си изпусна влака заради това...или полицията да ми вдигне колелото, защото съм го оставил не където трябва!"


Това не обезкуражава гражданите и гостите на Амстердам. 40% от тях използват велосипед преди или след пътуване с влак или друг обществен транспорт. През 80-те години процентът е бил едва 6.


В опит да разреши проблема кметството е обещало да уреди 1700 нови места на централната гара до 2016 г., а впоследствие да построи подземен паркинг, с който до 2020 г. те да станат общо 17 500.


Няма ми колелото...


Поради насищането на рампите много столичани си заключват колелата където намерят. Това обаче е рискована стратегия, тъй като няма гаранция, че после ще си ги намерят отново. От една страна, полицията вдига велосипедите, които пречат на преминаването и които са останали на едно и също място в продължение на няколко седмици. Това прави 50 000 репатрирани колела в Амстердам на година.


Кражбите са другият риск. Официалните данни са за 90 000 откраднати колела годишно в Холандия, но по общо мнение това число е силно занижено. Според различни източници реалната бройка варира между 500 000 и 1 милион. За сравнение, кражбите на коли са около 11 000.


Времето също не е пречка за велосипедистите

© Associated Press

Времето също не е пречка за велосипедистите


Поради тази причина мнозина предпочитат да си купуват по-евтини модели или направо велосипеди втора употреба. Това стимулира феномена на препродажбата на откраднати колела. В опит да се преборят с него, властите са въвели изискване търговците да записват серийния номер на всеки велосипед, както и името на предишния му собственик.


Мисли за бъдещето


Редовните колоездачи мечтаят за идеалния град без автомобили. Според Херит Фабер от съюза на велосипедистите в Холадия Fietersbond трябва систематично да се мисли за промяна на целия град. "Колелото повдига въпроса за градоустройството", обяснява той. "Например, не може вече да строим огромни търговски центрове в периферията на града... Велосипедът води до връщане към малките квартални магазини."


Fietersbond участва в сесиите на градския съвет, има право на глас по въпросите, свързани с интересите на велосипедистите, и съветва или издава критики по всеки нов важен проект. "Манталитетът ни е еволюирал, властите вече ни взимат насериозно", радва се Фабер. И заключва: "Употребата на колела е по-евтина и е по-добра за здравето на всички: тук в Холандия регистрираме една от най-ниските стойности на затлъстялост в Европа. Със сигурност велосипедът е сред основните причини за това."


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (41)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Рубиконан от Балъкимерия
    Рубиконан от Балъкимерия
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    ...неспазването на правилата при велосипедистите не се различава особено от това при шофьорите: "Много от тях пренебрегват светофарите, карат, докато говорят по телефона, или са със слушалки... Има всякакви безразсъдни."

    Кой би предположил, че в движението по пътищата на Холандия и Индия някога ще има нещо общо?...

  2. 2 Профил на nelva
    nelva
    Рейтинг: 497 Неутрално

    Боже какъв народ!
    Нямат грешка.
    Паркинги за колела-как си ги намират в тази суматоха?
    Браво на тях.
    Каква красота е в града.

  3. 3 Профил на Туриста
    Туриста
    Рейтинг: 388 Неутрално

    за задръстванията от туристи нищо не споменават а то е следствие от ограничаването на колите в центъра. никак не им е зле в Амстердам.

  4. 4 Профил на gabrovski
    gabrovski
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Облещих очи като видях третата снимка

  5. 5 Профил на Хриси
    Хриси
    Рейтинг: 1490 Любопитно

    "Fietersbond участва в сесиите на градския съвет, има право на глас по въпросите, свързани с интересите на велосипедистите, и съветва или издава критики по всеки нов важен проект. "Манталитетът ни е еволюирал, властите вече ни взимат насериозно", радва се Фабер. "

    Как ще ги стигнем холандците?

    If I had a tail, I'd swat the flies.
  6. 6 Профил на niki2003
    niki2003
    Рейтинг: 442 Неутрално

    До коментар [#4] от "gabrovski":За един българин тази гледка е направо изумителна!

  7. 7 Профил на laveol
    laveol
    Рейтинг: 609 Неутрално

    [quote#5:"Хриси"]Как ще ги стигнем холандците?[/quote]

    Надали някога и някак. Дори и в момента правим тъкмо обратното на това, което те са правили преди 30, че даже и 50 години.

  8. 8 Профил на Александър Йорданов
    Александър Йорданов
    Рейтинг: 1050 Любопитно

    Някой ден и във Варна, дано да съм жив дотогава...

    Often plays a very angry brute character, who swears a lot at people he dislikes
  9. 9 Профил на petar_333
    petar_333
    Рейтинг: 442 Неутрално

    До коментар [#2] от "nelva": абсолютно,всички обединени от предпочитанието си да се придвижват из Амстердам чрез велосипед.

  10. 10 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2313 Неутрално

    чуваше се ,че ще забраняват на джипове и камиони да влизат в градовете в цяла европа ,крайно време е да има ограничения и за всички автомобили ,а който желае да си купи колело и да обикаля колкото си иска ,така е и по екологично и здравословно , интересен е въпросас намиране на колелото ,което си оставил ,изглежда и за не го трябва дистанционно и да ходиш и да мигаш ,докато се обяди някъде в района ,това било 5 та степен по 9 степенната скала за лудост - според медицината .

  11. 11 Профил на kwiksilver
    kwiksilver
    Рейтинг: 442 Весело

    От три години живея в Амстердам и колелетата бяха първото нещо, което много ме впечатли - на всеки светофар е все едно има велопоход - чакат три коли и поне 20 колелета. На всеки парапет има завързани по 20-30 колелета, някои паднали от вятъра - малко грозничко, все едно желязо за скрап нахвърляно навсякъде из града. Но как не - с приятелите ми се шегуваме, че холандците се раждат на колелетата, в дъжда.. Или че като се родят, започват да карат колело (наистина, около тригодишни деца карат колелета), след това кънки и чак след това прохождат Докато карат колело (в дъжд, сняг, виелица, с деца и кучета отпред или отзад) с едната ръка говорят по тел или пишат смс, с другата пушат, в третата държат чадър, в четвъртата букет цветя.. Обичайна гледка е и момче и момиче да се държат за ръце или дори целуват докато карат колело един до друг (още не съм виждал да правят секс само!). Когато човек пресича улицата не е нужно да внимава за коли толкова, колите са учтиви и спират, но велосипедистите са толкова агресивни ако им стъпиш на алеята - дзънкат, карат като луди, че са много по-опасни от колите!
    Все пак няма спор, че колелото е супер удобен, здравословен и екологичен начин на придвижване, оообено в страна, където най-голямата естествена височина е сигурно 50 метра.. И наистина в Амстердам почти не се виждат дебели/затлъстели хора.

  12. 12 Профил на urandom
    urandom
    Рейтинг: 450 Неутрално

    До коментар [#1] от "Twinston Myth":

    Някои от тях караха докато четат книги. Така и не успях да го постигна тоя подвиг

  13. 13 Профил на _dan_
    _dan_
    Рейтинг: 604 Весело

    "От една страна, полицията вдига велосипедите, които пречат на преминаването ... " - а скоби дали им слагат?

  14. 14 Профил на Марин
    Марин
    Рейтинг: 510 Весело

    Ето от какво трябва да се спаси София след 100 години (по темповете на нарастване на велосипедите). Нашите управляващи правилно още от сега разширяват градските магистрали, знаят че след 100 години ще се ползват от велосипеди. Да благодарим на ББ и на кметицата за далновидната политика.

    ... потим ... не за славата ... създава изкуство!
  15. 15 Профил на kwiksilver
    kwiksilver
    Рейтинг: 442 Весело

    а относно кражбите - когато си купувах моето колело ме посъветваха да си купя старо, грозно, изтъркано, втора употреба и две вериги за заключване И за три години никой не е поискал да ми го открадне, а то си е много добро, леко и бързо и зелено - за да го намирам лесно сред стотиците други, които са главно черни. Иначе крадените ги продават за 10 евро (а втора ръка като моето - над 100, а новите са ... и по 7-800 евро!), но аз вдигам скандал на всеки, който си купи крадено и му пожелавам да му го откраднат, щом създава търсене!

  16. 16 Профил на Meir
    Meir
    Рейтинг: 551 Неутрално

    Имало места където най-висшата ценност не е стар голф, щото държал цена.
    Чисто, тихо, полезно, удобно все неща които тук няма да се случат по простата причина, че на властта й е по-удобно да прибира акцизи за бензин.
    Какво значение има, че петрола се внася, а Лукойл е на "загуба".

  17. 17 Профил на fallon_fallon
    fallon_fallon
    Рейтинг: 442 Любопитно

    Много хляб има още да изядем, докато ги стигнем холандците. Мен лично ще ме е страх да се пусна с колело в нашата действителност. Най-много да ме отнесе някой заблеян шофьор и после да ме обвини, че съм карала бясно (случи се на една позната). По-добре, както досега, да си карам на кракомобил.

    "All good things are difficult to achieve; and bad things are very easy to get."
  18. 18 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 768 Неутрално

    "Това прави 50 000 репатрирани колела в Амстердам на година"
    Дневник не знаят какво означава "репатрирани" освен ако наистина не ги изпращат обратно във фабриките.

  19. 19 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 768 Неутрално

    [quote#17:"fallon_fallon"]Много хляб има още да изядем[/quote]
    По-точно, кашкавал.

  20. 20 Профил на nel_ka0509
    nel_ka0509
    Рейтинг: 442 Неутрално

    По-малко газове от автомобили,ама повече работа в травматология(не ми казвайте,че половин милион велосипедисти не падат нито веднъж).Това наистина ще спаси българските градове-повече работа за лекарите,да не вдигат стачки...

  21. 21 Профил на por.traktorist
    por.traktorist
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Амстердам е един много потискащ град, еснафчийски град. Самите холандци са много различни от нас.
    Всички чужденци се прехласват по безплатната трева, която е продават в едни бордеи с по 3 маси и по квартала с червените фенери, където белите момичета са или рускини, полякини, българки и т.н. Има и черни биг мамас, които направо ти изкарват акъла кат се проснат по монокини на прозорците на килиите си, където обслужват клиентите.

    Там е по-евтино да спиш в някакъв хотел, отколкото да паркираш колата си на паркинг за 24 часа. Супер тесни улици, улиците на стара Копривщица са като 5 лентови магистрали в сравнение с тия в Амстердам. Голяма мръсотия, по каналите плуват всякакви боклуци, яко гей барове (много са отблъскващи), абе това място става ако не си ходил - да отидеш и да се напушиш, ама до там. Има десетки градове в Европа, с къде по-интересна история и архитектура. В общи линии не препоръчвам дестинацията.

  22. 22 Профил на Moonshine
    Moonshine
    Рейтинг: 605 Неутрално

    Кой каквото търси - това намира в Амстердам. За мен градът е прекрасни музеи, приятни заведения и симпатична, макар и далеч не помпозна архитектура.

  23. 23 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1325 Неутрално

    Ами време е от двуколесни велосипеди да преминат на едноколесни.

  24. 24 Профил на tralala2010
    tralala2010
    Рейтинг: 551 Неутрално

    [quote#13:"_dan_"]а скоби дали им слагат? [/quote]
    Скоби не знам, но за "паяк" е лесно- един мангал с каруца и товари сам неправилно паркиралите велосипеди. На каруца може да събере около 20, че и повече бройки.

  25. 25 Профил на tralala2010
    tralala2010
    Рейтинг: 551 Неутрално

    [quote#22:"Stardust"]Кой каквото търси - това намира в Амстердам. [/quote]
    Самоковеца и той си го намери.

  26. 26 Профил на alexan1234
    alexan1234
    Рейтинг: 497 Неутрално

    "Огромният триетажен паркинг за велосипеди на централната гара винаги е пълен" - Не мога да повярвам на очите си!

  27. 27 Профил на angelboy8008
    angelboy8008
    Рейтинг: 659 Неутрално

    В Лондон също са много разпостранени велосипедите, особено в южен Лондон, там мрежата на метрото не е толкова гъста. А и кмета Борис е яко фен на колелата, напрекъснато изгражда нови веломагистрали. Има и добре развита мрежа за колела под наем, които се наемат с картата на метрото, в първите 40мин е безплатно, много хора ги взимат само за 40мин и ги оставят на местата за паркиране.
    Нещо, което ме дразни е как някой наши сънародници ги псуват, докато си карат грозния голф сами, хубавото е че има и такса център за колите от £10 на ден между 7-18ч.
    Има и арогантни колоездачи разбира се, трябва да се внимава, когато шофираш с тях.

  28. 28 Профил на SeoKungFu
    SeoKungFu
    Рейтинг: 714 Неутрално

    Е-ал съм ти гнусния каналджийски град, при нас също има всичко коз, освен това е повече от прекрасно и красиво като в приказка.
    И велоалеи, и природа, и всичко !

    AmsterDamn !

    ╠╩╦═╬♥∩♥{(::○::SeoKungFu::○:::)}♥∩♥╬═╦╩∞
  29. 29 Профил на epoc
    epoc
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    До коментар [#1] от "Twinston Myth":

    Да добавя за България - карат без светлини нощем в насрещното, а един се опита да ме блъсне на пешеходна пътека.

    Икономедия се превърна в трибуна на тролове ЗА и ПРОТИВ правителството. Очевидно е, че няма какво да се говори или коментира с такива драскачи....
  30. 30 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2270 Неутрално

    Хубав град наистина, употребата на велосипеди се налага и от ограниченията за градския транспорт от тесните улички. Каналите също се използват за транспорт с корабчета.
    Проблемът е, че няма и не може да има метро. По принцип в големите градове с метро транспортът до работното място е най-бърз, лесен и безопасен. Така, че метрото може и да е скъпа инвестиция, но резултатът си струва.

  31. 31 Профил на dearblue
    dearblue
    Рейтинг: 550 Неутрално

    триабва да ги правиат сгьваеми колелата и хората да ги вкарват в сградите кьдето работиат

  32. 32 Профил на Sabbath
    Sabbath
    Рейтинг: 1324 Неутрално

    Хубав край,хубави хора .

  33. 33 Профил на kwiksilver
    kwiksilver
    Рейтинг: 442 Неутрално

    памела, има метро, как да няма? има три линии с по 20тина спирки, и една злополучна, която не знаят да я зае*ат ли и да си загубят инвестицията или да продължават да я мъчат и да хвърлят още пари (абе малко си е арогантно да си под морската височина и да дълбаеш още надолу пък за метро
    Но Амстердам е малък град и до повечето места, където искаш да идеш, можеш да стигнеш с колело за 30тина минути. А холандците обичат през уикенда и да си ходят на велопоходи - така 60-80 км на ден не е нищо..

  34. 34 Профил на vari
    vari
    Рейтинг: 520 Неутрално

    До коментар [#30] от "pamela":

    Хаха как да няма метро, има си 3 линии. За влаковете да не говорим.

    Иначе статията е малко пресилена с леко туристически привкус, но пък хвърля малко яснота върху този странен свят. Като цяло, човек докато не отиде сам да го види, трудно може да го разбере.

  35. 35 Профил на kwiksilver
    kwiksilver
    Рейтинг: 442 Неутрално

    @dearblue, има сгъваеми колелета! не стават колкото куфар, например, но общо взето две гуми една до друга и малко рамка. можеш да си го качиш във влака, в трамвая, или да - в офиса. много изобретателни хора, определено!
    и друго нещо, което ме кефи е как можеш да видиш на колело мадами с изискани рокли, бизнесмени в костюми и т.н. - всеки кара някакво очукано колело. Дори имаше снимка на премиера, който отиваше на обсъждането на бюджета с колело, предишната кралица (Юлиана) също ходела с колело на пазара, така да види поданиците си.. Това е една типична черта на холандците - не демонстрират какво състояние имат (вероятно защото са големи скръндзи всичките и не искат да показват какво притежават) - почти никога няма да видиш огромни джипове по улиците, както в БГ..

  36. 36 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 1586 Неутрално

    Наистина Амстердам е задръстен с колела. И ги "паркират" къде ли не, на най-неочаквани места.
    Аз лично бях много впечатлена от цялата организация на движението в полза на велосипедите.

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  37. 37 Профил на С Стоянов
    С Стоянов
    Рейтинг: 2661 Любопитно

    [quote#30:"pamela"]Проблемът е, че няма и не може да има метро. [/quote]

    Последният път като ходих преди 6 - 7 месеца довършваха метростанцията до гарата . Иначе още от спирка "Амстел" може да видиш как мотрисите започват пътуването си влизащи в тунели , сякаш се намираш в друга планета .

    ВЯРНОСТ И ПОСТОЯНСТВО
  38. 38 Профил на Батков-вън
    Батков-вън
    Рейтинг: 520 Неутрално

    До коментар [#21] от "zlatnia_chep":
    Ако това си видял от амстердам само значи просто не си излезнал иизвън двете туристически кварталчета вляво и вдясно от гарата останалата част на амстердам няма нищо общо с описаното от теб

  39. 39 Профил на mmarto
    mmarto
    Рейтинг: 442 Весело

    Дъждът се лее из ведро,
    а някой кара КОЛЕЛО!

    А някой кара колело,
    а някой кара колело.

  40. 40 Профил на КЛЮЧАРЪ
    КЛЮЧАРЪ
    Рейтинг: 652 Весело

    Ех, да можеше софиянците да имат проблемите на холандците... Трудно ми е обаче да си представя мутра или мутреса на колело.

    ПОРАДИ НАЛОЖЕНИТЕ ИЗВЪНРЕДНИ ИКОНОМИИ, СВЕТЛИНАТА В ТУНЕЛА Е ИЗГАСЕНА ДО ВТОРО НАРЕЖДАНЕ. ПРИЯТЕН ДЕН!
  41. 41 Профил на siolen
    siolen
    Рейтинг: 388 Весело

    Време е да се забранят велосипедите в Амстердаам и да се мисли само за пешо придвижване. Ама така и ката след някоя година всичко ще потъне ...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK