
© Капитал
Без велосипедни алеи, но пък с възможност за издигането на една 18-етажна сграда върху сегашния хотел "Рила" и два подземни паркинга. Това предвижда за бъдещето на историческата част на централния софийски район "Средец" проектът за подробен устройствен план (ПУП) на територията, съобщи "Капитал Daily".
Документът беше представен в понеделник в районната община, а на 2 август предстои и общественото му обсъждане. До 25 юли всеки заинтересован може да внесе писмено становище по проекта. Самият план може да бъде видян на интернет страницата на направление "Архитектура и градоустройство". За септември пък е предвидено общинският експертен съвет по устройство на територията да разгледа както самия документ, така и постъпилите становища и коментари към него и да възложи евентуалната му преработката съгласно приетите забележки.
Проектът обхваща територия от 54 дка, върху която има голяма концентрация на сгради - паметници на културата - над 120. Последното налага проектът за ПУП да бъде съгласуван с Националния институт за опазване на недвижимо културно наследство, което още не е факт.
Предвидена е възможност за строителство на 18-етажна търговско-административна сграда, с подземно паркиране на мястото на сегашния хотел "Рила". Идеята за подобно високо застрояване на терена на хотела е още от 2008 г., когато хотелът е собственост на компания на бизнесмена Васил Божков. В момента сградата се притежава от дружество, което е част от групата около Пощенска банка - "Имо Рила".
Тогава с частично изменение на регулационния план беше допуснато застрояване от билдинг на 22 етажа с осем етажа подземно паркиране, което впоследствие беше спряно до изготвянето на цялостен план за централната част на града. Последният вече е факт и въпреки намалената етажност на бъдещата сграда темата остава чувствителна за обществеността. Според архитекти навремето осеметажният хотел не случайно е бил построен без подземни етажи, за да се запази археологията отдолу.
Предложеният проект за ПУП на практика обединява многото частични изменения за територията, които са били правени през годините.
Соколов
Рейтинг: 479 НеутралноЗа какво им е на угоените свине да правят алеи? Това е вредно, по тях се движат обикновено хора с повече от 2 мозъчни клетки, и те са вредни, вдигат шум и недоволстват.
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.Друго си е на овцата да и изтъпанят една сграда и да блее около нея...
Darth Plagueis
Рейтинг: 1433 НеутралноДа бе, нема лошо.. Даже 30 етажна я направете. Пък то нека си пустеят офис площите. Още кинти ли останаха за пране бе да му се невиди...
Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕКzidane
Рейтинг: 656 Веселосъс сигурност има много български граждани, които подкрепят правителството. те са служители на Черепахата...
Лелка
Рейтинг: 1122 ГневноВ сърцето на София 18 етажа?!?До Митрополията,до Ротондата,до Археологическия музей,до прекрасните сгради на "Леге"и "Батемберг" - е Диков е слънчасал и без да е протестиращ.ОСТАВКА на всичкото немислещо политическо гюбре!
rainbou1
Рейтинг: 1238 ЛюбопитноИ какво ще ги правят тези 18 етажа ?!?!
1951
Рейтинг: 796 НеутралноХотел "Рила" не го ли направиха архитектурен паметник?
Цензуриран от "Икономедиа"А иначе, огромен проблем е гнусната градинка пред хотела. Трябва да се вземат мерки.
lordcris
Рейтинг: 723 НеутралноОт къде на къде някакви бюрократи и политици ще решават какво да строят хората на собствеността си?!
СДС
Рейтинг: 1316 НеутралноТоз хотел на нищо не прилича, дано новата сграда бъде малко по модерна, ама едва ли. Бетон, евтин, стъкло и малко миндзухари.
nemo malus felix, minime corruptor.Едно малко кефненце в центъра на София. От олигарха с любоф.
СДС
Рейтинг: 1316 НеутралноДо коментар [#5] от "rainbou1":
nemo malus felix, minime corruptor.И какво ще ги правят тези 18 етажа ?!?!
.........
От 10 етаж нагоре -панорамна гледка = € (много).
rorich.jensen
Рейтинг: 426 Неутралнолипсва градинката до руската църква - пак тъпи номера!
zheravna
Рейтинг: 394 НеутралноХотел Рила , както и Народния театър да се бутнат незабавно. Изобщо да се довърши започнатото от Софиянски с продажбата на Градската библиотека !!!
Няма тук разни стари сгради и некакви си софиянци да съществуват, а и да протестират. Незабавно на Диков фирмата да разработи проект на 98 етажен хотел!! Какво са тия 18 етажа? Трябва да има височина , за да се вижда светлото бъдеще !!!
ambros
Рейтинг: 479 НеутралноТози район наистин атрябва да се обнови - заедно с бившия магазин Средец и порутените сгради край него. Преди няколко години една от тях се срути върху движеща се кола и уби две млади жени.
Darth Plagueis
Рейтинг: 1433 НеутралноДо коментар [#11] от "zheravna":
Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕКТи го пишеш иронично, ама Диков чете и попива идеи....
До коментар [#12] от "ambros":
И това ще се оправи с 18 етажно чудовище ли?
alg57373608
Рейтинг: 431 НеутралноДано това да му е краят на Диков. Оселяни и омутри София както никой друг преди. С това и ще влезе в историята. Нещастник.
studit
Рейтинг: 426 НеутралноЗащо само една сграда! Няма ли място за две кули-близнаци?
1951
Рейтинг: 796 Неутрално[quote#8:"СДС"]Тоз хотел на нищо не прилича, дано новата сграда бъде малко по модерна, ама едва ли. [/quote]
80%D1%85%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BA%D1%82%D0%B8-%D0%B F%D1%80%D0%BE%D1%82%D0%B8%D0%B2-%D1%81%D1%8A%D0%B1 %D0%B0%D1%80%D1%8F%D0%BD%D0%B5%D1%82%D0%BE-%D0%BD% D0%B0-%D1%85%D0%BE%D1%82%D0%B5%D0%BB-%E2%80%9E%D0% A0%D0%B8%D0%BB%D0%B0%E2%80%9C-%D0%B2-%D0%A1%D0%BE% D1%84%D0%B8%D1%8F
Цензуриран от "Икономедиа"Хотел Рила е типичен представител на архитектурата от 60-те години. Не само у нас, но и в Европа като цяло. За времето си е бил ултра модерен като вид. Да, днес ни изглежда скучен и сив.
Две интересни неща:
Чисто новият хотел Рила в средата на 60-те:
http://www.lostbulgaria.com/pic/207.jpg
И една разумна позиция:
http://pressadaily.bg/publication/19382-%D0%90%D1%
Лелка
Рейтинг: 1122 Неутрално[quote#12:"ambros"]Този район наистин атрябва да се обнови - заедно с бившия магазин Средец и порутените сгради край него. [/quote]
Това не значи да се премахне градинката и да се извиси 18 етажно чудовище,редом да прекрасните сгради,тип "виенски барок"от края на 19-ти и началото на 20-ти век.В този район най-високата точка е байрака над НС/бивш Партиен дом/,масовата височина е до 6 етежа.
СДС
Рейтинг: 1316 НеутралноДо коментар [#16] от "1951":
nemo malus felix, minime corruptor.Хотел Рила е типичен представител на архитектурата от 60-те години. Не само у нас, но и в Европа като цяло.
...........
Така ли?
Покажи ми един хотел с подобна архитектура от 60-те в центъра Лондон, ПАриж, Виена...!
Недей търси, няма такъв. Това е типичен соц. реализъм, стил, който трябва да изчезне като естетическо недоразумение от всеки един град имащ претенциите да е културно средище на страната. А София е такъв за България.
Камен
Рейтинг: 919 Неутрално"навремето осеметажният хотел не случайно е бил построен без подземни етажи, за да се запази археологията отдолу"
Е като са я запазали какво - някой да е слизал долу да я е виждал? Да строиш отгоре й не му викам аз запазване...
1951
Рейтинг: 796 НеутралноДо коментар [#18] от "СДС":
erling_columbushaus.png
n_tri_skyline.jpg
versitaria-unam.jpg
Цензуриран от "Икономедиа"Ох, този тъмно син комсомолски секретаризъм....
Неизкореним е! Както и невежеството покрай него
Хотел "Рила" е сграда изпълнена в типичен късен модернизъм. Такива като нея под път и над път.
А вижте тези социалисти германците какво са стрили още през 30-те:
http://i209.photobucket.com/albums/bb212/Rune_X2/B
А тия долни соцове в Ирландия:
http://formonsus.files.wordpress.com/2013/03/dubli
Ама и мексиканците соцове излязоха:
http://www.obrasweb.mx/media/2011/08/24/ciudad-uni
Norman Granz
Рейтинг: 3045 Неутрално[quote#5:"rainbou1"]И какво ще ги правят тези 18 етажа ?!?![/quote]
НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.А какво ще правят с грозотията на ъгъла ва "Витошка" и бул. "България", дето закри слънцето и изгледа към планината на цял софийски квартал?!
Откъде ще внесат "бизнеси", за наемане на офисите?
Ами в огромните офис сгради около "Карфур" на Цариградско шосе?
И само там ли?
svoboden
Рейтинг: 1459 НеутралноДанчето пак е намазала филията.
arax
Рейтинг: 235 Неутралносамо 18 - направете ги поне 80...бутнете и сградите по ларгото...
stasi666
Рейтинг: 426 НеутралноДо коментар [#22] от "svoboden":
Данчето е толкова зле горката че дори незнае за какво става въпрос.Тука Диков е лапал яко,както и на х.Хемус и на Южния пак,а ДАнчето и до сега не е разбрала
Petko Popov
Рейтинг: 302 НеутралноПрез 1953год. работе на обект Центъра,като изкопчия, който вкючваше ЦУМ, министерският съвет, партийния дом, хотел Балкан и президенството. Съм сжедетел на огромното архиологични открития които безмилостно бяха ликвидирани, това което се стараят да експонират сега е една жалка част от това което се разруши тогава. Беше хвърлен мерака да се събори и черквичката в подлеза пред ЦУМ Този район е абсолютният център на нашата столица и отдревноста, до наши дни,който трабва да се запази, експонира и за идните поколения, а не само това, а и за превличане на наши и чужди туристи. Чужденците са се нагледали на архитектура от стъкло и метал, но не и на старини.Тази част на София трябва да бъде запечатана за такива идиотски строежи.Простите и неграмотни комунисти от медаломания и стремеж да подражават на руската сталинска архитектура изградиха тази безвкусица наречен Център. Сегашните не се различават по безжкусица и простотия от тогавашните...
princess_x
Рейтинг: 1461 Неутрално[quote#16:"1951"]Хотел Рила е типичен представител на архитектурата от 60-те години. Не само у нас, но и в Европа като цяло. За времето си е бил ултра модерен като вид. Да, днес ни изглежда скучен и сив. [/quote]
t-cite-de-refuge-armee-du-salut-paris/
Едва ли може да се каже, че Рила е бил 'ултрамодерен' през 60те, но е истина, че не трябва да го събарят. Би трябвало да го реставрират, както правят хората по света. Ето например една сграда проектирана от Льо Корбюзие в края на 20те години на двайсти век, от която, както и от други подобни на нея, архитектите на Рила са се вдъхновили. Сега е реставрирана и продължава да изпълнява функцията си за Армията на Спасението:
http://www.architecte-chatillon.com/site/en/projec
Обаче ние не можем да случим на умни, образовани и далновидни управници - да си спомним как бързо, бързо решиха да унищожат мавзолея на ГД; как оставиха на вандалите и саморазрухата 'Летящата чиния' на Бузлуджа - все паметници с ИЗКЛЮЧИТЕЛНА историческа стойност, които сега биха могли да се използват и като туристическа атракция, и като места за провеждане на интересни събития! Но тъпите, задръстени, малокултурни и късогледи политици от близкото минало и сега, не са в състояние да съзрат потенциала на подобни сгради. От една страна те са си простаци, а от друга или нямат истински експерти, които да ги посъветват, или всички са заслепени от жаждата за бързи лични облаги. Какъвто е най-вероятно случаят с Рила - от него би могло да се създаде един супер луксозен ретро хотел с комунистическа тематика, но за реализацията се иска да има хора с виждане, талант и вкус.
princess_x
Рейтинг: 1461 Неутрално[quote#18:"СДС"]Покажи ми един хотел с подобна архитектура от 60-те в центъра Лондон, ПАриж, Виена...! [/quote]
За малко е щяло да има в центъра на Париж, когато Льо Корбюзие е бил представил проекта си за хотел на мястото на гарата Орсе. За щастие са решили да я запазят и превърнат в музей. Но в Париж има други сгради на същия архитект, от който са се учели социалистическите му събратя, както съм показала в линка в 26. Пак е 'хотел, но на Армията на Спасението, и не е много в центъра.
КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ
Рейтинг: 740 НеутралноВсички сгради около хотел Рила са не по-високи от 7-8 етажа и в стил съвсем различен от съвременните бетонни кули. Едно такова 18 етажно чудо ще бъде ни в клин, ни в ръкав. Мислете добре! Усещам, че ще се направи поредната глупост.
Глупостта е дар божи, но с него не трябва да се злоупотребява. /Ото фон Бисмарк/princess_x
Рейтинг: 1461 Неутрално[quote#24:"stasi666"]Данчето е толкова зле горката че дори незнае за какво става въпрос[/quote]
Трябва всеки кандидат за кмет да минава интензивен курс по история на архитектурата, градоустройство, история на изкуството и пр.
princess_x
Рейтинг: 1461 Неутрално[quote#28:"КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ"]Мислете добре! Усещам, че ще се направи поредната глупост. [/quote]
Уви, така ще бъде, защото и да мислят, то е само за това, с колко ще се увеличи банковата им сметка. А не си дават сметка, че постепенно унищожават градовете и природата и за бъдещите поколения няма да оставят никакво наследство, ни културно, ни природно. Тежко им и горко!
princess_x
Рейтинг: 1461 НеутралноДо коментар [#25] от "pepco":
Напълно прав/а си, но за съжаление до властта в тази държава се докопват всв 'избрани' идиоти и парвенюта с неутошима жажда да печалба.
КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ
Рейтинг: 740 Неутрално[quote#21:"Norman Granz"]А какво ще правят с грозотията на ъгъла ва "Витошка" и бул. "България", дето закри слънцето и изгледа към планината на цял софийски квартал?! [/quote]
Глупостта е дар божи, но с него не трябва да се злоупотребява. /Ото фон Бисмарк/Сигурно поредната бизнес сграда (бизнес център по модрно му). Щото кат гледам какъв бесен бизнес се е развъртел в България, лошо ми става.
karada64
Рейтинг: 426 НеутралноДо коментар [#2] от "Тони!":
Докато проституция, трафик на хора, оръжия и наркотици, процъфтяват винаги ще има какво да перат другарите.
КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ
Рейтинг: 740 Неутрално[quote#30:"princess_x"]А не си дават сметка, че постепенно унищожават градовете и природата и за бъдещите поколения няма да оставят никакво наследство, ни културно, ни природно. [/quote]
Глупостта е дар божи, но с него не трябва да се злоупотребява. /Ото фон Бисмарк/Като помислиш какво има в София:
- хиляда бизнес центъра;
- хиляда МОЛ-а и супер бакалии;
- хиляда СПА котела и центрове предлагащи едни особени услуги.
И около 400-500 хиляди безработни, живеещи на гърба на родата от село.
Ех, столица, пуста столица!
bellami
Рейтинг: 374 РазстроеноЗначи, утре плакат с искане за оставка на П. Диков, щото тоз индивид изнася години наред куфари с пачки пари и вече не може да ходи от преяждане ... за толкова време допусна хиляди тъпотии и безмислени проекти, а парите под масата не спират ...
princess_x
Рейтинг: 1461 Неутрално[quote#33:"karada64"]Докато проституция, трафик на хора, оръжия и наркотици, процъфтяват винаги ще има какво да перат другарите. [/quote]
А най-важното няма кой да им изпере - жалките, гнусни, продажни душици!
Lady Zeppelin
Рейтинг: 1316 НеутралноСамо това липсваше на центъра на София - 18 етажна сграда от бетон и стъкло.
Je suis Charlie. Fluctuat nec mergitur.antikommunist
Рейтинг: 643 РазстроеноПълен абсурд! Ако ще се събаря хотел Рила, който архитектурно наистина въобще не пасва към тази част на центъра на София и е по-скоро паметник на гардоустройствената идиотщина по соца сравнима само със слава Богу несбъднатите "идеи" на Le Corbusier за Париж (както каза някой по-горе), то това трябва да стане само с цел да се възстанови архитектурата на това място кавато е била преди войната. Така правят в редица западни градове, най-вече в Германия, където през последните десетилетия често премахват грозотийте построени набързо след войната в центровете на градовете за да възстановят историческият им вид. И ако това се струва прекалено на нашенци, то може поне да се помисли за малко по-голяма зелена площ там. Но такъв вид модерно високо застрояване би било поредното градоустройствено престъпление...
Darth Plagueis
Рейтинг: 1433 НеутралноДо коментар [#34] от "КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ":
Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕККато се изключи посоката на това кой какво храни, в останалото си прав. Но в момента София храни България, а това е тъжно.
katzz
Рейтинг: 426 НеутралноНека е мол направо...
212
Рейтинг: 479 НеутралноДо коментар [#25] от "pepco":
това ли е района около площад баба неделя.
да знаете какво е станало със къщите наоколо били ли са съборени по повод това застрояване
изглежда да си спомняте добре.
едната страна на семейството ми са имали къща там която липсва отдавна а баба е била изселена в провинцията.
ще се радвам да ми отговорите
princess_x
Рейтинг: 1461 Неутрално[quote#41:"swich2green"]това ли е района около площад баба неделя.
D0%B8%D1%8F+%D0%BF%D0%BB%D0%BE%D1%89%D0%B0%D0%B4+% D1%81%D0%B2%D0%B5%D1%82%D0%B0+%D0%BD%D0%B5%D0%B4%D 0%B5%D0%BB%D1%8F
да знаете какво е станало със къщите наоколо били ли са съборени по повод това застрояване [/quote]
Може би това ще ти помогне:
http://www.lostbulgaria.com/?s=%D1%81%D0%BE%D1%84%
Darth Plagueis
Рейтинг: 1433 НеутралноДо коментар [#41] от "swich2green":
Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕКТо къщи много не е имало. Имало е бараки, ако не бъркам - дали не бяха казарми. Разрушеното са части от римската крепост, но комунизма никога не е зачитал историята и в момента са безвъзвратно изгубени. Това се продължи и със строежа на метрото за съжаление.
princess_x
Рейтинг: 1461 НеутралноДо коментар [#41] от "swich2green":
Има две въздушни снимки, едната е от 1940г., където се виждат къщи до левия горен ъгъл на площад Св. Неделя, а на снимката от 1984г. ги няма - срутени са и е започнат стоеж.
princess_x
Рейтинг: 1461 НеутралноЕто, 'наслаждавайте' се на монументалните строежи:
http://www.lostbulgaria.com/?cat=21
fiona
Рейтинг: 412 НеутралноДо коментар [#38] от "antikommunist":
fffТака и трябва да стане, ама друг път, както се казва. Вместо това любимият архитект на София би предпочел да разчисти де що има паметници на културата и да се строят повече офис сгради и молове - те са по-доходни за него.
Pow
Рейтинг: 682 Неутрално[quote#7:"lordcris"]От къде на къде някакви бюрократи и политици ще решават какво да строят хората на собствеността си?!
Give a man a mask and he’ll tell you the truth[/quote]
Ъъъ вика му се "обществен интерес", реализиран чрез градоустройствените планове... Ако това елементарно нещо не може да го разбереш, в живота ти те очакват сериозни несгоди....
lessonsoftime
Рейтинг: 479 НеутралноПърво да бъдат посочени и наказани виновниците за разрешението за огромната висока и широка сграда на Витошка и П. Славейков, която хвърля сянка върху целия площад, училището и жилищните сгради наоколо!
След това за превръщането на Витошка в пешеходна зона без допитване до хората.
След това за отклонението на пътя до Южния парк, който отцепи няколко квартала като им удължи пътя до центъра.
След това за ненужния ремонт на входа на Южния парк, след който навсякъде е мръсно и има пясък, а на колелата друса, и с който се плати от заграбените от данъкоплатците пари!
212
Рейтинг: 479 НеутралноДо коментар [#42] от "princess_x":
благодаря ви принцес,
всички роднини и близки в българия които знаят повече са починали преди падането на комунизма ...
в мен са останали само спомени от това което съм чувал от
баба дори и майка ми е била малка за да си спомня бомбандировките, но баба ми заради тях се мести в провинцията като по късно я изгонват и конфискуват включително и апартамента и до зоологическата градина и на ев. георгиев.
споням си да съм чувал от баба ми че района (около баба неделя )е бил съборен и очистен някъде по него време но исках да разбера дали е бил съборен от бомбандировки или отчужден. знам че къщата е била голяма и красива (на дядо ми) който е жиивеел и имал петролен бизнес в плоещ румъния но при руската окупация те го убиват ...
помъчих се да го споделя това в личните съобщения но не можах да достигна до тях все пак се постарах да дам възможно по малко инфо за себе си.
ivabel
Рейтинг: 374 НеутралноДо коментар [#49] от "swich2green":
Света Неделя, а не баба Неделя
212
Рейтинг: 479 ЛюбопитноДо коментар [#39] от "Тони!":
"Но в момента София храни България, а това е тъжно. "
нищо лошо в това същото може да се каже и за ню йорк сити
три щата пътуват всяка сутрин до манхатън за работа ,цял свят идва тук да купува недвижими имоти цените затова са толкова до небето цял свят инвестира на уолстриит и гледа какво става . "трилион доларс" сменят ръце всеки ден тротоарите само от едната срана са като софиски булевард и пр. но градинки малко, парк тук там задръствания до след полунощ
магазини 24/7...
212
Рейтинг: 479 ЛюбопитноДо коментар [#50] от "ivabel":
а има ли или имало ле е баба неделя
аз знам баба неделя но дали е станала свети след това
за да стане свети трябва да е направила чудеса или поне едно ...
мотер тереза стана свети години след като почина .
после не знам дали за свети не трябва да се признаее и от ватикана от което православната църкава се е разделила.
наприме св. кирил и методий са признати от папата за светци но тогава православната църква не е била разделена - била е една и подчинена на папата.
аз също трябва да проверя това.
Вяра Пейчева
Рейтинг: 8 НеутралноПост 45: http://www.lostbulgaria.com/?cat=21 Тези уникални кадри свидетелстват за мегаломанското сталинистко разстройство на центъра на София. Само можем да гадаем, какво е било разрушено в основите му тогава от историческото ни наследство за да скътава полезни за комунистите тайни, употребяващи ни и досега. Нека упражним действителната си власт, да присъстваме на обсъждане (макар и предрешено), на което да изразим мнение в полза на чувството ни за самосъхранение, запазване мащабите и правдивото представяне историята на страната ни. Да чуем аргументите на предприемачите, архитектите, създали проектите и да одобрим или да се противопоставим на една нова жизнена среда, която на първи поглед изглежда впечатляваща, но, най-малкото, ще заличи една ГРАДИНКА с пейки сред сгромолясващите съзнанието импозантни централни сгради, внушаващи силата на комунистическата власт. Това ли искаме? Хотел с МОЛ върху заличените черепи на предците ни, забравили кои сме, докато се движим в подземието на метрото до крайния си квартал удобно и бързо, отстъпвайки удоволствието и спомена от разходката в "стария център" пред нечий нов ПАМЕТНИК НА НЕПРОСЛЕДИМА за "правосъдието" инвестиция, демонстрираща надмощието на крадците над мизерията на жителите на България, подобно на сталинистите навремето. България протестира именно срещу лошите практики. Да започнем ефективен протест конкретно! Администрацията да подаде оставка, заедно с правителството, докато изгради единна електронна система, която да не ни прави куриери между институциите, заради таксите, рушветите и корупцията.
antikommunist
Рейтинг: 643 Любопитно[quote#48:"lessonsoftime"]След това за превръщането на Витошка в пешеходна зона без допитване до хората. [/quote]
Съгласен съм с останалото написано от тебе, но не и с това. Макар и изпълнението да търпи критика по принцип е напълно правилно централните и стари части на градовете да се освобождават от трафика. Такава е политиката в почти всички европейски градове, в някои с по-децентни мерки като таксата за влизане в централната част с кола в Лондон и превръщането на много улици в центъра в пешеходни зони каквито има без брой например във Виена, до по-фрапантни мерки като във Флоренция, където директно затвориха историческата част за артомобили. Това е правилния път. Все пак градовете са за хората, а не за колите. И ако това се направи както трябва не само че не намалява качеството на живота, а дори доста го повишава.
А за допитването до хората какво да ти кажа. Аз хем по-принцип съм привърженик на директната демокрация, хем като гледам манталитета в Бг съм голям скептик. След като нашенци си накупят по две коли, дето да ги паркират на тротоара, и като им се скараш крещят "а къде да паркираме?" е трудно да въвеждаш мащабите на цивилизованите страни, където се чудиш къде да паркираш преди да си купиш колата и ако я паркираш на тротоара просто ти я вдигат, а ако няма къде да паркираш просто ползваш или 1) градския транспорт или 2) колело или 3) краката си. Но българина за съжаление често обича да се бори срещу собствения си интерес.
212
Рейтинг: 479 ЛюбопитноДо коментар [#50] от "ivabel":
след търсене едва сега рабрах че има площад баба неделя(който аз имам предвид) и пл. св. неделя
все пак вашия отговор предизвика любопитсво над което не съм се и замислял досега.
благодаря
Бегемот
Рейтинг: 426 ГневноДо коментар [#26] от "princess_x":
Сравнения на Льо Корбюзие с подобни постройки е пълна липса на вкус и възпитание!
Сравнението на Париж с идеята ви "да си пазим соц-боклуците, защото чужденците ще дават пари като туристи" е още по-голямо безобразие.
Възмутен съм!
georgievp
Рейтинг: 426 НеутралноДо коментар [#3] от "zidane": Този проект за подробен устройствен план е изработен по задание на Столична община. Подготвян е не в последния месец и половина, а от края на 2011 г. Сега ще коментирате ли?
georgievp
Рейтинг: 426 НеутралноДо коментар [#17] от "Лелка": А вие видяхте ли проекта? Градинката си остава без промени.
irons
Рейтинг: 631 Неутрално"Предложеният проект за ПУП на практика обединява многото частични изменения за територията, които са били правени през годините".
Това изречение казва всичко.
Относно хотел Рила - единственото, което може да се направи е да се отвори археологията, която в момента може да се види от полуподземния паркинг на съседната сграда (тази на Кореком).
Велоалеи - мръсна дума в София.
Една забележка към автора на статията: употребата на думата "билдинг" отдавна не е признак за професионализъм при писането на подобни статии.
princess_x
Рейтинг: 1461 НеутралноДо коментар [#49] от "swich2green":
Моля, няма защо.
smarkoff
Рейтинг: 8 Весело"...за да се запази археологията отдолу"
Археологията е наука за човешкото минало, главно на база на материалната култура, историческите паметници и артефактите на отминали епохи. Не знаех, че тя живее под хотел Рила.
Еколог
Рейтинг: 643 Неутрално[quote#29:"princess_x"]Трябва всеки кандидат за кмет да минава интензивен курс по история на архитектурата, градоустройство, история на изкуството и пр.
Път без препятствия не води до никъде.[/quote]
Не, просто трябва да е израсъл в този града, а по възможност и баща му, дядо му и прадядо му
Еколог
Рейтинг: 643 НеутралноДо коментар [#55] от "swich2green":
Път без препятствия не води до никъде.Старите софиянци знаят, че има и площад Баба Неделя!
princess_x
Рейтинг: 1461 Неутрално[quote#56:"Бегемот"]Сравне ия на Льо Корбюзие с подобни постройки е пълна липса на вкус и възпитание! [/quote]
А вашето възмущение е плод на неинформираност, да не кажа невежество, както и на остатъчен тоталитарен модел на мислене.
Заинтересувайте се за 'свещената ви крава' Корбюзие и ще останета доста (неприятно) изненадан от 'социалните' му идеи и как те са повлияли социалистическите архитекти.
Само един пример: Центросоюз, построен през 1933 от Le Corbusier и Nikolai Kolli.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Centrosoyus.jpg
''Тhere were three architectural competitions for the project beginning in 1928. Le Corbusier won all three. Upon his victory in the third competition in 1928 he wrote: “I shall bring to this task all that I have learned in architecture. It is with great joy that I shall contribute what knowledge I possess to a nation that is being organized in accordance with its new spirit.”''
''Имало е три архитектурни конкурса за проеткта, от началото на 1928. Льо Корбюзие спечелва и трите. При спечелване на третия конкурс през 1928, той пише: 'Ще приложа за решаването на тази задача всичко, което съм научил в архитектурата. С огромна радост ще допринеса с цялото знание, което притежавам, на тази страна, която е организирана в съзвучие с новия дух.''
princess_x
Рейтинг: 1461 Неутрално[quote#62:"Еколог"]Не, просто трябва да е израсъл в този града, а по възможност и баща му, дядо му и прадядо му [/quote]
Такива екземпляри са вече рядка 'архиелогия', както се изрази някой по-горе за руините от римско време.
Еколог
Рейтинг: 643 НеутралноДо коментар [#38] от "antikommunist":
Път без препятствия не води до никъде.Подкрепям поне частично - хотел Рила не е така натрапчив и би могъл да остане.
Няма да е лошо, обаче, да се помисли какво да се направи с партийния дом, а също и за възстановяване на градинката пред двореца - има снимки http://www.stara-sofia.com/dvorecizgled.html
sib
Рейтинг: 217 НеутралноА някой да ми подскаже къде ги вижда тези толкова дъвкани велоалей? По Леге? Или по Шишман? А може би по Московска? М?
То е лесно да се плюва, ама ако трябва да се помисли - става сложно. И кое точно ви притеснява в това, че една 10 етажна сграда БЕЗ подземни нива (гаражи) ще стане 18-етажна и ще има място за паркиране?
Еколог
Рейтинг: 643 Неутрално[quote#65:"princess_x"]Такива екземпляри са вече рядка 'архиелогия'[/quote]
Път без препятствия не води до никъде.Да си призная, аз съм от тях. При това прадядо ми е бил строителен предприемач и е построил някои от хубавите жилищни сгради в центъра, а и някои индустриални обекти.
Та мога да се цаня. Ама няма да ме вземат
Еколог
Рейтинг: 643 НеутралноИ като сме на тази тема - защо никой никъде не споменава за възстановяване на писателското кафене???
Път без препятствия не води до никъде.Sofia Markarian
Рейтинг: 531 НеутралноПодобни глупости могат само да направят гласа на талантливи архитекти, дизайнери и инженери да бъде по-ясно чуваем в обществото, създавайки критична публика.
Много благодаря за възможността на г-н Диков и прочее "архитекти".
bulkorcal
Рейтинг: 217 ЛюбопитноА предвижда ли се високо строителство на "Шипка" 38: къщата на Фингов, която анонимните собственици са оставили без прозорци и врати, за да падне от само себе си?
princess_x
Рейтинг: 1461 НеутралноДо коментар [#56] от "Бегемот":
us.aspx?sysId=13&IrisObjectId=7423&sysLang uage=en-en&itemPos=56&itemSort=en-en_sort_ string1%20&itemCount=215&sysParentName=&am p;sysParentId=65
us.aspx?sysId=13&IrisObjectId=5589&sysLang uage=en-en&itemPos=6&itemSort=en-en_sort_s tring1%20&itemCount=215&sysParentName=& ;sysParentId=65
us.aspx?sysId=13&IrisObjectId=6159&sysLang uage=en-en&itemPos=2&itemSort=en-en_sort_s tring1%20&itemCount=2&sysParentName=Home&a mp;sysParentId=65
Ето, разгледай някои, за щастие, не реализирани проекти на ЛК:
http://www.fondationlecorbusier.fr/corbuweb/morphe
http://www.fondationlecorbusier.fr/corbuweb/morphe
http://www.fondationlecorbusier.fr/corbuweb/morphe
http://www.youtube.com/watch?v=FNBr6de7TD4
212
Рейтинг: 479 НеутралноДо коментар [#63] от "Еколог":
и баба все така казваше никога не е казвала света баба неделя и съм си мислел винаги че може би после е станал света
благодаря са осведомяването
Еколог
Рейтинг: 643 НеутралноДо коментар [#73] от "swich2green":
Път без препятствия не води до никъде.Баба Неделя е сегашното кръстовище на Скобелев и Витошка
Бегемот
Рейтинг: 426 НеутралноДо коментар [#72] от "princess_x":
това просто не е лъжица за вашата уста. Ето това ме дразни в просвещението - всякакъв плебс получава грамотност, колкото широко да покаже колко не си е на мястото...
princess_x
Рейтинг: 1461 Неутрално[quote#75:"Бегемот"]това просто не е лъжица за вашата уста. Ето това ме дразни в просвещението - всякакъв плебс получава грамотност, колкото широко да покаже колко не си е на мястото... [/quote]
Не знам дали е лъжица за моята уста; едва ли бих получила възможност да повлияя по някакъв начин градоустройствените процеси в София. Там няма място за 'всякакъв плебс', а само за избрани 'експерти' от 'сой'.
Но от друга страна не останах впечатлена от вашите 'доводи', които всъщност са несъществуващи (освен 'убедителия' 'довод' за лъжицата).
Дайте, просветлете малко жалкия плебс, не се затваряйте в култата си; докажете ни, че паметниците от миналото (било то и комунистическо) трябва да бъдат затрити от лицето на земята. Нима се заблуждавате, че така бихте изтрили това срамно петно от българската история?
princess_x
Рейтинг: 1461 НеутралноДо коментар [#56] от "Бегемот":
2&view=item&id=84:the-memorial-house-of-th e-bcp&Itemid=142
Виж ти, всякакъв плебс от юго-източна Европа се е обединил, за да изучава 'соц-боклуците':
''Architecture of Totalitarian Regimes in Urban Managements - ATRIUM
The Architecture of Totalitarian Regimes in Urban Managements is an ambitious project which aims to put into greater focus a key element of twentieth-century European history, heritage and memory.
ATRIUM is ambitious in its scope but also in the extent and nature of the partnership. The project is made up of 18 partners from the area of south-east Europe, from university departments and national ministries, to governmental organisations and city administrations, bringing different skills and experiences to the project.
http://www.atrium-see.eu/
http://www.atrium-see.eu/bg/index.php?option=com_k
Бегемот
Рейтинг: 426 НеутралноДо коментар [#76] от "princess_x":
вижте, считам за невъзможно да ви обяснявам.
Сградите на Льо Корбюзие са шедьоври. Ако не го разбирате, една ли мога да помогна и при най-голямо желание, каквото между другото нямам.
Съществуват страхотни сгради, строени в социалистическият свят - поради причина, че талантливи хора са се раждали и винаги ще се раждат. Това, което не можете да разберете обаче е, че сградите са абсолютно отражение на действителността, такава каквато е тя;
Очевидно нямате представа от огромната мизерия, която социалистическият свят продуцира; не се интересувате колко ужасни и низки условия на човешки хабитат дават те; не знаете как са изглеждали и какви са били проектантските колективи, задушени от партийни червеи и конюнктурни кариеристи; нямате представа от унижението на човека, човекът с главно Ч, на което е бил подложен той като физически строител на сградата; очевидно нямате познания от икономиката, даваща отражения в производството на ултра некачествени материали; със сигурност и не разбирате от намесата на просташки партиен "прагматизъм" върху проектантските решения; нямате и отношение към градоустройствената партийна идеология, т.е. поставянето на сградата в контекста на града (или по-точно извън него). Всичко това е видно във всяка една соц сграда за един професионалист, дори за начинаещ като мен; За вас обаче това е просто готина сграда, за много колеги пък е символ на архитектурата ... на фона на нещастната действителност в повечето ни бюра; За мен това е пълно лицемерие, сходно с лицемерието на щастливо-радостния потребител на евтина китайска стока, без да си дава сметка за това, че тя е произведена в смазващо мизерни и тоталитарни условия, в които човекът е една жалка точица.
Смисълът на всяко изкуство за мен е във величието на Човека и неговото одързостяване дори пред Бог и Природата, а в социалистическите сгради съществува единствено тъжната равносметка, за това колко хубаво би могло да бъде, ако човекът не беше под просташки ботуш. На мен ми е мъчно да гледам соц-сградите.
Това, заради което си правя труда специално да отговарям на неуките ви и безпардонни забележки към творчеството на Корбюзие е факта, че е възможно някой да прочете и да се обърка евентуално.
Вече започнаха дни, в които пред червената лъжа мълчанието е равно на позор. Не бъдете част от него!
princess_x
Рейтинг: 1461 НеутралноДо коментар [#78] от "Бегемот":
IUMCaseStudiesBulgaria.pdf
След като сте начинаещ, може би ще ви е от полза да разгледате това:
http://www.atrium-see.eu/images/stories/survey/ATR
Там са обяснени много от въпросите, които засягате в горната тирада.
Обидите, които ми отправяте, не ме впечатляват, защото за съжаление, съзирам зад думите ви позната ментална нагласа, която беше типична точно за заклейменото от вас комунистическо време. Тази форма на фанатизъм ви пречи да видите по-ясно и обективно нещата, както и да разберете, че аз обръщам по-голямо внимание върху ИСТОРИЧЕСКАТА стойност и значение на останали от социалистическото минало сгради и архитектурни комплекси, отколкото на тяхната естетическа такава.
Що се отнася до Корбюзие - не всичко, проектирано то него е 'шедьовър'. Това че грижливо се пазят и поддържат проектираните от него обекти, се дължи предимно на тяхната роля и значение за историята на архитектурата. Разберете, че има разлика какво е важно за историята и какво - за естетиката и идеологията. Историята не може да бъде изтривана или пренаписвана; тя не се интересува от цветове и регистрира всичко.
Ако захвърлите идеологическите си очила, пред вас ще се открие едно огромно богатство за изучаване: всичко, което сте написали за нечовешкото въздействие на социалистическото строителство, би могло да се каже и за много други отминали времена. Критикувате социалистическата архитектура, но се възхищавате на Версай, например или на египетските пирамиди, нали?
п.п. Малка бележка върху т.н. нискокачествени материали, използвани при социализма - не е нужно да се коментира, достатъчно е да се види състоянието на сгради, строени преди 50 години и такива отпреди 10!
Бегемот
Рейтинг: 426 НеутралноДо коментар [#79] от "princess_x":
прави ми неприятно впечатление как се изолирате от естетически и морални оценки, след като вече сте дали ваши такива, след което започвате да говорите за историческата стойност; хвалите соц-сгради, говорите как трябва да се пазят и да се изкарват пари чрез туризъм от тях, след което атакувате Корбюзие, задето имал соц сгради. Истински буламач, сред колегите ми такъв тип нагласи идват от една общност от соц динозаври и ловки интриганти, които чрез такива приказки изпълняват поръчката за реабилитиране на соц-а...често пъти и без да го съзнават, предполагам.
специално ще ви помоля да в бъдеще да изключим от коренспонденцията си името и творчеството на г-н Шарл Едуар Жанре-Гри, тъй като разговорът ... често пъти не се води на изискуемото за такива теми ниво;
Струва ми се че много лесно обществото ни включва вещи и фетиши в "историята". Не проличава какви са критериите за означаване на вещи със знак "Защитено за вечни времена от премахване по силата на историята".
Защото ... всичко - и една нелегална кланница, и един публичен дом, и една лаборатория за наркотици, и една стая за изтезания в милиционерски участък, и лекарския кабинет за поставяне на инжекции с анаболни стероиди на тежкоатлети могат да се обявят за "част от историята". И всяка построена сградичка под керемидка. И да се фетишизират и да се пазят во веки-веков като "част от историята". И светът да заприлича на музей-фетишарник на "историята" ... без място за живеене на обитателите му.
Специално сградите, които сте ми дали като пример изцяло попадат в описаното от горния ми постинг становище и не виждам смисъл да обяснявам отново;
princess_x
Рейтинг: 1461 Неутрално[quote#80:"Бегемот"]прави ми неприятно впечатление как се изолирате от естетически и морални оценки, след като вече сте дали ваши такива,[/quote]
Нима? А това какво е:
[quote#26:"princess_x"]как оставиха на вандалите и саморазрухата 'Летящата чиния' на Бузлуджа - все паметници с ИЗКЛЮЧИТЕЛНА историческа стойност[/quote]
Както виждате, още в пост 26 говоря за историческа, а не естетическа стойност. Личното ми мнение конкретно за 'Чинията' е, че е олицетворение на социалистическия кич. В подобна категория попадат и доста други постройки и паметници, строени при социализма.
[quote#80:"Бегемот"]хвалите соц-сгради, говорите как трябва да се пазят и да се изкарват пари чрез туризъм от тях, след което атакувате Корбюзие, задето имал соц сгради. [/quote]
Правех само паралел и посочвах първоизточника на тези социалистически сгради. Виждам, че споменатите идеолигически очила са ви попречили да разберете правилно моя коментар. Както и обсесията ви с Шарл Едуар Жанре-Гри - малко критичност би ви помогнала да го изучавате по-задълбочено. И може би да го оцените още по-високо.
[quote#80:"Бегемот"]Не проличава какви са критериите за означаване на вещи със знак "Защитено за вечни времена[/quote]
В линковете, които ви пратих, са посочени много подробно тези критерии.
1. Научно и историческо значение: типологическа стойност; новаторство; историческа стойност; значение за историята на архитектурата.
2. Естетическа и артистична стойност: естетична и артистична синтеза; артистична синтеза.
3. Значение за района и околната среда: важност за урбанистичното развитие; композиция и взаимовръзка с околната среда.
4. Значение за съвременното общество: символична и идеологическа стойност; обществен интерес.
5. Утилитарна стойност: функционалност; конструктивна и техническа годност; икономическо значение/приложимост.
Бегемот
Рейтинг: 426 ВеселоДо коментар [#81] от "princess_x":
не смятате ли, че подобно подреждане в различни чекмеджета на измъдрени в някой кабинет критерии нямат пълна липса на връзка с нормалния живот? "3. Значение за района и околната среда: важност за урбанистичното развитие; композиция и взаимовръзка с околната среда."... та точно социалистическото градоразстройствено мислене унищожава цели градове, и 5тте ви причини, да запазвате тези боклуци са пълен фалш и обслужват реставрацията на голямата им лъжа, напуснете нипк и бъдете истински човек и архитект
princess_x
Рейтинг: 1461 Неутрално[quote#82:"Бегемот"]напуснете нипк и бъдете истински човек и архитект[/quote]
Не познахте, не работя там, нито съм архитект.
Критериите, които изброих са тези, по които се дава преценка на обектите от проекта АТРИУМ.
Тъй като спорът ни започна по повод плана за строеж на 18 етажна сграда на мястото на Рила, е редно да се произнесете по въпроса дали е за предпочитане 'социалистическият боклук' да бъде заменен с ново-капиталистически такъв.
Бегемот
Рейтинг: 426 ВеселоДо коментар [#83] от "princess_x":
В историята е проверимо, че капитализмът строи фантастични неща - както се изразява един руски писател "къде ви е социалистическата "Вишнева градина"?
cad04c86b000005-1200/a-devout-lifelong-communist-h imself-niemeyer-designed-the-french-communist-part y-building-in-paris-in-the-late-1960s-after-he-had -been-exiled-from-brazil-for-his-political-beliefs .jpg
за мен е време е за нови страници, написани по нов начин, така че да не се налага след време за резултата да се пишат такива коментари
http://static2.businessinsider.com/image/50c0bbdde
princess_x
Рейтинг: 1461 НеутралноДо коментар [#84] от "Бегемот":
Не случайно написах 'ново-капиталистически' - имах предвид 'новобогаташки', какъвто е 'стилът', в който се строи напоследък в България. Не виждам скоро да се роди български архитект, подобен на Нимайер...