Мадрид - обратно на пешеходците

Мадрид - обратно на пешеходците

© Associated Press



Звучи като новогодишно обещание за промяна, което никога на се случва, но властите в Мадрид са истински решени да променят атмосферата в града, като приемат нов генерален план, според който 24 от най-оживените улици ще се превърнат в пешеходни зони.


Мадрид е поредният голям град, чието развитие доказва тезата, че справянето с непрекъснато растящия брой автомобили не се решава, като се разширяват пътищата, а обратното - като се затварят. Новият план, който трябва да увеличи броя на пешеходните зони в испанската столица, предстои да бъде гласуван в началото на 2014 г.


Според него редица големи улици трябва да се свържат директно с градските паркове в една обща екологична мрежа, чийто приоритет ще са пешеходците, следвани от градския транспорт, велосипедите и едва след това автомобилите. Идеята е наистина радикална - две трети от тази нова мрежа ще бъде владение на пешеходците.




В Мадрид и сега има големи пешеходни зони и улици, по които движението на коли е максимално ограничено. Преди няколко години една от магистралите там дори беше разрушена и изградена под земята, за да се освободи място за парк, но новия генерален план има още по-големи амбиции.


Според местните хора не само автомобилите са проблем, но и движението по тротоарите, които се ползват от все повече мотоциклетисти, целящи да избегнат задръстванията. Това обаче прави пешеходните зони опасни.


Друг проблем са кафенетата, чиито маси за пушачи "ядат" от пространството на пешеходците. Това реално унищожава публичното пешеходно пространство, което служи не просто като коридор за преминаващи, но и за място, на което хората да останат, да поиграят и да общуват, смятат Матеус Порто и Вероника Мартинез - архитекти и активисти на местната група за застъпничество за пешеходците A PIE.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (15)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Angelina
    Angelina
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Добро решение са взели, ние можем само да вземаме пример от тях, но надали някога ще ги стигнем.

  2. 2 Профил на Нефертити
    Нефертити
    Рейтинг: 1573 Неутрално

    Интересно решение.

    Предразсъдъците са за ограничените.
  3. 3 Профил на Imaginary Friend
    Imaginary Friend
    Рейтинг: 719 Неутрално

    "тезата, че справянето с непрекъснато растящия брой автомобили не се решава, като се разширяват пътищата, а обратното - като се затварят."

    Тук колко още време ни трябва за да го научим?

    Не цъкам плюсове и минуси.
  4. 4 Профил на murttle
    murttle
    Рейтинг: 857 Неутрално

    "Мадрид е поредният голям град, чието развитие доказва тезата, че справянето с непрекъснато растящия брой автомобили не се решава, като се разширяват пътищата, а обратното - като се затварят."

    Дали ще доживея и у нас ще го проумеят това? Съмнявам се, като зная, че страстта на нашите управници към разни строежи и инфраструктурни промени всъщност се определя от размера на подкупите и комисионите, влизащи в джобовете им. А за затваряне на улици подкупи не се предвиждат.

  5. 5 Профил на aleko
    aleko
    Рейтинг: 628 Неутрално

    [quote#3:"Imaginary Friend"]Тук колко още време ни трябва за да го научим?[/quote]

    Със сигурност го знаят това в общината, ама нямат дупе да го направят. Представяте ли си какъв вой ще нададат избирателите, които и до кенефа ходят с колата? Но пък от друга страна може да има и такива намерения и първата стъпка към тях да е обявяването на жълтите павета за културна ценност. Щото няма логика върху културното наследство да трещят еднотонни таралясници. В такъв случай излиза, че те са по- от културното наследство. Да се надяваме, че крайната цел на това движение е нова пешеходна зона по Царя.

  6. 6 Профил на antikommunist
    antikommunist
    Рейтинг: 624 Неутрално

    Адмирации! Това е тенденцията във всички нормални градове.
    Време и и в София целият център между перловската и провадийската река (а защо не и до гарата), както и между Подуене и Македония да се затвори изцяло за коли. Ама надали, като знам какъв вой имаше срещу затварянето на Витошка, което беше абсолютно правилно макар и малка стъпка в правилната посока.

  7. 7 Профил на ambraziven
    ambraziven
    Рейтинг: 367 Неутрално

    Идеи много,но у нас се цени Бай-Ганювщината.Иначе казано ,мутри плюс последният писък на немското автомобилостроене,за такива закони няма. Като гледам няма и да има.У нас пешеходеца навсякъде е без предимство!"Ей тоя от три дена го дебна ,а е пресякъл, а съм го тряснъл"!

  8. 8 Профил на baxter
    baxter
    Рейтинг: 624 Неутрално

    Като прочетох Мадрид си помислих че става въпрос за ул. Мадрид, на която живея и се изкефих много. Хубаво е София да последва примера на Мадрид.

  9. 9 Профил на Γαλλα
    Γαλλα
    Рейтинг: 1291 Любопитно

    Хората, постоянно населяващи, или временно пребиваващи в големите градове , определят границата , разделяща бързото предвижване и очакваната цел...
    Тези, чиято цел е ясна и постоянна, вече са открили оптималният начин на придвижване...временно пребиваващите, създават затрудненията...
    Властите са длъжни да намерят равновесната точка...

    Писна ми от цирк, на път съм да умрЪ от смях...
  10. 10 Профил на nikolay_mihaylov
    nikolay_mihaylov
    Рейтинг: 437 Неутрално

    A city that outdistances man's walking powers is a trap for man.
    Arnold J. Toynbee

  11. 11 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1188 Неутрално

    Ние въобще не се опитваме да вървим с развитите държави.Връщаме се.

  12. 12 Профил на anonymous_
    anonymous_
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#1] от "Ангелина":
    До коментар [#3] от "Imaginary Friend":
    До коментар [#4] от "murttle":

    Преди време точно в този форум мощно оплюха Софийската община за затворената "Витоша". Налагало им се, видите ли, да извървят 500 м пеша.

  13. 13 Профил на pipilonia
    pipilonia
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Ако Диков имаше мозък да се учи от грешките на другите щеше да е добре, но уви, той държи да извървим пътя, докато стигнем до същия извод. Глупак! И ние, жителите на София, го отнасяме заради глупостта му. Колко е жалко.

  14. 14 Профил на badmf
    badmf
    Рейтинг: 213 Неутрално

    До коментар [#12] от "anonymous_":

    Витошка я затвориха за движение, включително и за велосипеди. Вместо това се превърна в огромно заведение. През лятото преминаването на пешеходци е затруднено от изкараните маси и столове по цялата улица. Това не е пешеходна зона, а огромно кафене. Мерси!

  15. 15 Профил на anonymous_
    anonymous_
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#14] от "badmf":

    Преминаването изобщо не е затруднено, а пешеходна зона не значи празна улица за парад.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK