Година по-късно - за и против безплатния транспорт в Талин

Година по-късно - за и против безплатния транспорт в Талин

© Associated Press



През януари 2013 г. Талин - столицата на Естония, стана първият град в Европа с напълно безплатен градски транспорт за жителите си. Година по-късно мненията "за" и "против" въвеждането на мярката продължават да набират свои поддръжници.


Градските власти отчитат, че експериментът им е постигнал положителен ефект, пише citiscope.org. Според последните проучвания девет от всеки десет жители на града одобряват тази практика. Кметът на града Едгар Сависаар представя статистика, според която трафикът на най-натоварените кръстовища в града през последната година е намалял с 14%.


Градската управа обаче не отрича, че въвеждането на безплатния транспорт зависи не само от желанието на кметството и признава, че е имало свободно количество пари, които са можели да бъдат инвестирани в това начинание - безплатният транспорт в Талин е въведен едва след като е завършило изграждането на ВиК системата на града и двете предишни компании за градски транспорт - едната, управлявала автобусите, а другата - трамваите и тролейбусите, са били обединени, и така са спестени пари от администрацията.




Кметът отчита ефекти, свързани не само с транспорта. Той обяснява, че по-масовото използване на градските автобуси и трамваи е намалило броя на пътните инциденти, но по-важното е, че безплатният транспорт дава нови възможности на хората в затруднено материално положение. Когато имат свободата да се придвижват, те имат и много по-голям избор при търсенето на работа и при упражняването й, обяснява кметът на Талин. Според него редуцирането на транспортните разходи за мнозина от жителите на града е бонус, който те сравняват с взимането на 13-а заплата.


Въпреки това идеята му все още среща критика. Според опозицията парите за безплатния транспорт биха били по-добре похарчени, ако с тях се построят нови детски градини. Освен това непрекъснатото ползване на транспорта от бездомници прави пътуването на останалите граждани в него неприятно, твърдят опонентите на мярката.


С въвеждането на безплатния транспорт в града са регистрирани 10 000 нови жители, тъй като пътуването не се плаща само при наличието на карта, която удостоверява жилищната регистрация в града. Гостите на Талин продължават да плащат по 1.6 евро за билет. Увеличаването на регистрираните жители води и до увеличаване на приходите на общината, но ефектът според градските власти тепърва ще се усети, тъй като според тях има още 30 000 души, които живеят и работят в Талин, но все още са с регистрация на други места.


Общината отчита, че 10-те хиляди нови регистрирани през 2013 г. са три пъти повече от регистриралите се в града през 2012 г., когато транспортът все още не е бил безплатен. А властите отчитат 10 млн. евро повече приходи в сравнение с 2012 г.


Управата на Талин все пак отбелязва, че подобна схема може да е сполучлива само ако и преди това голяма част от разходите по градския транспорт са били субсидирани от общинския бюджет. В Талин преди това общината е покривала 70% от разходите по транспорта, а сега - 96%.


Шефът на отдела по транспорта в общината обяснява, че не само цената има значение за ползващите градския транспорт. Ако автобусите и трамваите са претъпкани и се движат бавно, дори и да са безплатни, това няма да е от полза за гражданите. Затова цената е само един от начините да се накарат хората да ползват масовата услуга, но властите мислят и как да поддържат качеството й.


Изданието обаче цитира и проучване на Кралския институт на технологиите в Швеция, според което въвеждането на безплатното пътуване в Талин е увеличило броя на ползващите градския транспорт едва с 3%. Според шведските изследователи мярката по-скоро е дала възможност на хората, които и преди са ползвали автобусите и трамваите, да ги ползват по-често и по-дълго и да намалят ходенето си пеша. Заедно с това според тях трафикът в Талин не е намалял. Това според тях доказва, че въвеждането на безплатен транспорт е по-малко ефективна мярка в сравнение с увеличаване на таксите за паркиране, цената на горивата и използването на пътищата.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK