Паметникът пред НДК ще бъде преместен и ще бъдат възстановени мемориалните плочи

Снимката е от сайта "Стара София".

© Стара София

Снимката е от сайта "Стара София".



Паметникът пред Националния дворец на културата (НДК) в София ще бъде преместен и на негово място ще бъдат възстановени мемориалните плочи на първи и шести пехотен полк, научи "Дневник". По-рано днес се разбра, че журито на конкурса за нов облик на монумента не е успяло да избере победител сред деветте проекта, които кандидатстваха.


Пред "Дневник" председателят на групата общински съветници на ГЕРБ в общинския съвет Малина Едрева потвърди, че съветниците от партията ще подкрепят това решение. От ГЕРБ имат пълно мнозинство със 33 общинари в 61-местния съвет.


Днес се е провела среща между общинския съветник от ГЕРБ Николай Стойнев и представители на Съюза на ветераните от войните, Съюза на запасните офицери, Съюза на военноинвалидите и Съюза на парашутистите, които са настояли за възстановяване на мемориалните плочи. Те са обещали да се срещнат с автора на "1300 години България" Валентин Старчев, с когото да обсъдят къде би могъл да бъде преместен сегашният паметник.




Подкрепа за възстановяването на плочите на първи и шести пехотен полк даде и военният министър Велизар Шаламанов. Граждани, които бяха създали "Фейсбук" група със същото искане, този месец внесоха и подписка в Столичната община.


Плочите са премахнати през 1977 г., когато започва строежът на НДК, който до тогава е бил казармен регион. Плочите са поставени в почит на над 3000 войници, загинали в Балканската, Междусъюзническата и Първата световна война. Представлявали са три стени, разположени във формата на буквата П, а на специални табели са били изписани имената на загиналите за отечеството. Открити са през 1934 г. от цар Борис III.


От години Столичната община обмисляше каква да бъде съдбата на паметника, който е в окаяно състояние от поне две десетилетия. През 2012 г. от него бяха премахнати тонове желязо от елементите, които застрашаваха минувачите. След това по инициатива на главния архитект на София Петър Диков беше направена онлайн анкета, в която отговорът демонтаж надделя. След няколко отлагания през пролетта на тази година беше обявен и конкурс за нов облик на мястото, който остана без победител.


Решението за преместването на "1300 години България" и възстановяването на мемориалните плочи ще се разгледа следващия месец в общинските комисии и общинския съвет.

Ключови думи към статията:

Коментари (149)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на b_d_s
    b_d_s
    Рейтинг: 727 Неутрално

    Хайде същото и за паметника на съветската армия - окупаторка!

  2. 2 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1170 Весело

    Ей,най-после!

    пп

    Премахнат или преместен?
    И ако е второто - къде?

  3. 3 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    Браво. Една добра новина.
    След близо 40 години мемориалните плочи на първи и шести пехотен полк ще се върнат на мястото си.

    Je suis Charlie. Fluctuat nec mergitur.
  4. 4 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1720 Неутрално

    Сега разкарайте и МОЧА.

    The best way to predict the future is to invent it.
  5. 5 Профил на Сашо
    Сашо
    Рейтинг: 727 Неутрално

    Браво! Дано е истина.
    Вечна слава на желязната шопска дивизия!

    "Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy." Winston Churchill
  6. 6 Профил на Heavy Horses Ltd.
    Heavy Horses Ltd.
    Рейтинг: 462 Неутрално

    Да сложат пето-уйника на мястото на МОЧА

  7. 7 Профил на Хриси
    Хриси
    Рейтинг: 1919 Неутрално

    Чудесно!

    Сега махнете и чучелото с шпагина!

    If I had a tail, I'd swat the flies.
  8. 8 Профил на chevyvolt
    chevyvolt
    Рейтинг: 1452 Весело
  9. 9 Профил на Компютърджия
    Компютърджия
    Рейтинг: 233 Неутрално

    Ами да преместят "1300 години България" на мястото на паметника на окупационната армия, и готово. На мене паметника на Старчев ми харесва, но възстановяването на паметните плочи е по-добро решение.

  10. 10 Профил на Ian Smith
    Ian Smith
    Рейтинг: 1527 Неутрално

    Ура, ура ! Възстановява се справедливостта. Това е победа на обществото и морала.

    В нормалните държави лудите са в психиатриите, а в Русия са в Кремъл.
  11. 11 Профил на The Shadow
    The Shadow
    Рейтинг: 1822 Неутрално

    Най-сетне!

    “In a world of 7 billion people, we, 500 million Europeans, will have to stick together, or European prosperity and values will both go down the drain” A.Merkel
  12. 12 Профил на спейс мен
    спейс мен
    Рейтинг: 450 Неутрално

    евала, олекна ми! като видях някои от "предложенията", изложени до съборетината, ми прилоша. добре, че няма да бъдат реализирани.

    Да си тъп, необразован, заблуден и лишен от критично мислене в XXI век е въпрос на избор.
  13. 13 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4560 Неутрално

    Браво, добро решение на градските власти и община!

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  14. 14 Профил на grand funk railroad
    grand funk railroad
    Рейтинг: 1125 Неутрално

    Браво! Най-после!

    Parmi ceux qui n'ont rien à dire les plus agréables sont ceux qui se taisent. Coluche
  15. 15 Профил на grand funk railroad
    grand funk railroad
    Рейтинг: 1125 Неутрално

    До коментар [#1] от "b_d_s":
    [quote#1:"b_d_s"]Хайде същото и за паметника на съветската армия - окупаторка![/quote]

    Него - направо в МАсква!

    Parmi ceux qui n'ont rien à dire les plus agréables sont ceux qui se taisent. Coluche
  16. 16
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  17. 17 Профил на SSS
    SSS
    Рейтинг: 1024 Неутрално

    Разгеле. 25 г. минаха само в чудене и разтакаване, все едно някво колосално произведение на изкуството е имало.
    Час по-скорода го махат и да го инсталират на позитано.

  18. 18 Профил на johnniewalker
    johnniewalker
    Рейтинг: 928 Неутрално
  19. 19 Профил на ivpetr
    ivpetr
    Рейтинг: 747 Неутрално
  20. 20 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 4086 Неутрално

    Наистина беше време да се възстановят плочите!
    Паметникът пред НДК или фрагменти от него могат да попаднат в Музея на тоталитаризма. Така ще се покаже уважение и към Старчев, човекът не е виновен, че му се е паднало да живее и твори в такова време...

    I Want To Believe
  21. 21 Профил на Индиана
    Индиана
    Рейтинг: 1279 Весело

    [quote#6:"Heavy Horses Ltd."]Да сложат пето-уйника на мястото на МОЧА [/quote]

    Това ще е едно много добро послание

  22. 22 Профил на palav_nik
    palav_nik
    Рейтинг: 2780 Весело

    Бай Тошо беше казал, че като минавал покрай този петоъгален много***ник, го било страх, да не го подгони...

  23. 23 Профил на ambros
    ambros
    Рейтинг: 552 Неутрално

    Браво! Хайде сега да отлита на някъде и паметникът на съветската армия. Разчиствайте бързо остатъците от комунизма, че станахме за смях на целия свят.

  24. 24 Профил на Вячеслав Атанасов
    Вячеслав Атанасов
    Рейтинг: 977 Весело

    "който до тогава е бил казармен регион."
    Така беше.Гарнизонният арест беше там.През 1968 год изкарах 15 дни в него.Имаше само един политически затворник,но с него нямахме контакти.Дори и на работа не го изкарваха.Нас през нощта ни караха да работим на тухларната в кв. "Иван Вазов".

  25. 25 Профил на aralambi
    aralambi
    Рейтинг: 729 Неутрално

    Много добра новина, но все пак да изчакаме официално съобщение, има голяма съпротива от "здравите сили" срещу възстановяване на Мемориала на 1-ви и 6-ти полкове.

  26. 26 Профил на S.P.Q.R.
    S.P.Q.R.
    Рейтинг: 395 Неутрално

    браво

    на ред са моча, алеша и 'братската могила'

    zenrus.ru
  27. 27 Профил на kykyyy
    kykyyy
    Рейтинг: 535 Неутрално

    [quote#20:"2.5"]Наистина беше време да се възстановят плочите! [/quote]
    Абе хора, кой ще възстанови паметник от преди 100 години? Та България няма майстор, който да умее да реди павета. Опомнете се! Накрая паметникът ще заприлича на фасадата на моловете, помнете ми думата. Тухли итонги с облицовка турски плочник ще бъде.

  28. 28 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name
    Рейтинг: 671 Неутрално

    На Старчев в задния двор да му го сложат

    Birds of a feather flock together.
  29. 29 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8640 Неутрално

    Като сте почнали да местите,има още един-Паметника на окупаторската армия.

  30. 30 Профил на Yotce
    Yotce
    Рейтинг: 1982 Неутрално

    Това петоъгълното да го засилват на боклука.
    Развалина, а в оригиналният си вид не беше по-красиво.

  31. 31 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 2932 Неутрално

    До коментар [#2] от "xmm":


    [quote#2:"xmm"]Премахнат или преместен?
    И ако е второто - къде? [/quote]В музея на Комунизма,ако няма място там-до Знаме на Мира..

  32. 32 Профил на query
    query
    Рейтинг: 542 Неутрално

    Това е чудесна новина. Дано да се реализира!

  33. 33 Профил на Chavo64
    Chavo64
    Рейтинг: 395 Неутрално

    Добро решение и добро начало. Иде ред на МОЧА и разни Алйоши, със еректирали Шпагини.

    chavo64
  34. 34 Профил на Karla Hanneman
    Karla Hanneman
    Рейтинг: 1004 Неутрално

    МОЧА кога ще разкарат!?
    Седмокрилия е просто смешен , МОЧА е ОБИДЕН за България и българите!

    Виолетовите боклуци са по-големи боклуци от червените боклуци , на които служат! Гъз е тяхното знаме!
  35. 35 Профил на izabell
    izabell
    Рейтинг: 1370 Неутрално

    В пaркa пред НДК може дa се оформи aлея с мемориaлните плочи,а паметника дa се демонтирa в крaтък срок, стои вече с години полурaзрушен. Мястото може и прaзно дa стои докaто се измисли нещо много оригинaлно.

  36. 36 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2038 Неутрално

    Чакаме следващата добра вест - че пространството между Царския дворец, БНБ, президентството и Народния театър става истински градски площад - пешеходна зона. И едновременно - че сергиите изчезват от "Славейков"

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  37. 37 Профил на Натътрузен десебар, слуга на БСП
    Натътрузен десебар, слуга на БСП
    Рейтинг: 1069 Неутрално

    Браво!!!

    Няма шики-мики.
  38. 38 Профил на Петър Петров
    Петър Петров
    Рейтинг: 284 Гневно

    Следващата стъпка задължително трябва да е :

    Демонтаж на така наречения "Паметник на съветската армия", извозването му на територията на Руското посолство, а на негово място да бъде издигнат подобаващ паметник на създателя на българската държава кан Аспарух !!!

  39. 39 Профил на boby1945
    boby1945
    Рейтинг: 899 Весело

    Е най-накрая го родиха!!! Естествено че трябва да възстановят паметника на загиналите войници, там където му у е мястото, откъдето са тръгнали за Онзи свят.... поне това, което е останало, щото част бастисаха още в края на 70-те...

    Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....
  40. 40 Профил на boby1945
    boby1945
    Рейтинг: 899 Неутрално

    До коментар [#36] от "cinik":

    Е затова ще почакаш още поне 25 години....ако имаш късмет....

    Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....
  41. 41 Профил на ramm_stein
    ramm_stein
    Рейтинг: 403 Весело
  42. 42 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 4086 Неутрално

    [quote#27:"kykyyy"]Абе хора, кой ще възстанови паметник от преди 100 години?[/quote]

    Ако не вие известно, има Институт за Паметници на Културата.
    Убеден съм, че в България има достатъчно специалисти, които да решат такъв проблем! Дори да допуснем, че не е така, ще поканят някой от “странство” - в Европа има достатъчно компетентни хора!

    I Want To Believe
  43. 43 Профил на Наблюдател
    Наблюдател
    Рейтинг: 2277 Неутрално

    В нормалните цивилизации и пазещи историята си, паметници не се разрушават, а се пязят. В тази връзка, напълно подкрепям, сегашният паметник (лично според мен грозен) трябва да се премести, защото е било голяма грешка да се разрушат мемориалните плочи. Възстановяването на мемориалните плочи на първи и шести пехотен полк (признавам, аз до скоро не знаех за тях) е всъщност запазване на историята ни и опазване на паметниците. А паметника "1300 години България" спокойно може да се премести или при камбаните или в новия музей на соца.

  44. 44 Профил на echooo
    echooo
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Добро начало!
    Дано стигнат до края! Много камък има да се "премества".

  45. 45 Профил на Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Рейтинг: 1487 Неутрално
  46. 46 Профил на GreenEyes
    GreenEyes
    Рейтинг: 3249 Неутрално

    "Те са обещали да се срещнат с автора на "1300 години България" Валентин Старчев, с когото да обсъдят къде би могъл да бъде преместен сегашният паметник."

    Моите уважения към Старчев, ама това негово произведение може да си го сложи само в двора на село да плаши гаргите. За друго не става. Иначе браво за решението и особено за възстановяване на мемориалните плочи! Поклон за това решение!

    На русолюбеца vesolr с безразличие
  47. 47 Профил на gembirdkz
    gembirdkz
    Рейтинг: 613 Неутрално

    Айде сега и на окупаторите!!!

  48. 48 Профил на Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Рейтинг: 1487 Неутрално

    Такаааа - единият символ на комунизма или по-точно на неговата естетика падна. Ред е и на другият , символизиращ неговата етика!

    15.02.1989 - 07.02.2018
  49. 49 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3566 Неутрално

    [quote#43:"Наблюдател"]защото е било голяма грешка да се разрушат мемориалните плочи. [/quote]
    Така е, ама е било война..Птредполагам знаеш,че мемориалните плочи са пострадали най вече от бомбардировките на София.

  50. 50 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2038 Неутрално

    [quote#40:"boby1945"]Е затова ще почакаш още поне 25 години....ако имаш късмет....[/quote]

    Един читател беше написал коментар, че публичните пространства не са даденост - те се отвоюват и бранят. Винаги ще има кандидати да правят битаци, паркинги или просто да ги застроят. В гетото площади няма.

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  51. 51 Профил на GreenEyes
    GreenEyes
    Рейтинг: 3249 Неутрално

    [quote#48:"Слава Україні! ( Karelson)"]Такаааа - единият символ на комунизма или по-точно на неговата естетика падна. Ред е и на другият , символизиращ неговата етика! [/quote]

    Паметникът на червените окупатори ще си отиде също - въпрос на време.

    На русолюбеца vesolr с безразличие
  52. 52 Профил на bgpatriot
    bgpatriot
    Рейтинг: 1049 Неутрално

    имам по-изгодно предложение за Моча - върховата скулптура се маха и се дава на търг - Да видим дали проруските - БСП, АБВ, Атака, ББЦ, МВРО, шарената, руското посолство...... ще наддават! Нали им е много скъп - е да видим колко им е скъп! 10 милиона евро - начална цена !! все някоя руска банка на Путлер или някой руски олигарх, сгащен от Путлин, за да му се подмаже, ще я купи и подари на някой руски музей!! А с парите ще се промени цялото пространство - останалите скулптури мога да се преместят в музеи!
    и петохуйника може да се даде на търг - има достатъчно колекционери на авангардни скулптури! строени са с наши пари, нали!

  53. 53 Профил на lady_flower
    lady_flower
    Рейтинг: 729 Неутрално

    Аз съм ЗА! Само не разбрах какво значи "ще бъде преместен" ??!!

  54. 54 Профил на GreenEyes
    GreenEyes
    Рейтинг: 3249 Неутрално

    След като недоразумението пред НДК ще се маха, предлагам антибългарското творение "Моча", да се замени с паметник на руския солдат с високо вдигната ръка, в която държи кокошка.

    На русолюбеца vesolr с безразличие
  55. 55 Профил на tily_lily
    tily_lily
    Рейтинг: 561 Неутрално

    Най-накрая това грозотило ще се махне от центъра на столицата.
    Пък "твореца-създател", като толкоз си го харесва, да си го прибере някъде, да не го гледаме повече.
    Най-добрия вариант е да го експедитар за Масква, заедно с паметника на руската окупация. Ми да.

  56. 56 Профил на charlesdegaulle
    charlesdegaulle
    Рейтинг: 1192 Неутрално

    Музей на соца и преместване на всички соц паметници там! Дали ще се намери човек у нас да го направи? Осмоъгълния триуйник е лесен, няма голяма политическа подплънка...

  57. 57 Профил на Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Рейтинг: 1487 Неутрално

    [quote#52:"bgpatriot"]имам по-изгодно предложение за Моча - върховата скулптура се маха и се дава на търг - Да видим дали проруските - БСП, АБВ, Атака, ББЦ, МВРО, шарената, руското посолство...... ще наддават! [/quote]

    Отдавна съм предложил да си го вземат в Масква щом им е толкова мил да си го вземат. Имам предложение кои лично да им го занесат

    15.02.1989 - 07.02.2018
  58. 58 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 1719 Неутрално

    Това отдавна вече не е никакъв паметник, а една развалина. Нея ли ще преместват?! И къде ще го сложат това грозилище, кой ще е съгласен да му се се "радва"?

    Иначе доживяхме най-после адекватно решение, дано да е истина.

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  59. 59 Профил на ivabel
    ivabel
    Рейтинг: 395 Неутрално

    Защо трябва да строим паметник на 1ви и 6ти пехотен полк през 2014?

  60. 60 Профил на forza
    forza
    Рейтинг: 809 Неутрално

    Крайно време беше!

    Това е мястото на плочите и плочите трябва да се върнат на мястото си!

  61. 61 Профил на forza
    forza
    Рейтинг: 809 Неутрално

    До коментар [#56] от "charlesdegaulle":

    [quote#56:"charlesdegaulle"]Музей на соца и преместване на всички соц паметници там! Дали ще се намери човек у нас да го направи? Осмоъгълния триуйник е лесен, няма голяма политическа подплънка...[/quote]

    Музей на соц-а има - направи го оплюваният и от ляво и от дясно Вежди Рашидов.
    Сега, който иска, може да го усъвършенства и курира както си иска, но музей има.
    Благодарение на Вежди!

  62. 62 Профил на objective
    objective
    Рейтинг: 590 Весело

    Най-сетне едно умно решение ! Народ, който не помни и пази историята и миналото си, няма бъдеще ! Браво !

  63. 63 Профил на mrtosh
    mrtosh
    Рейтинг: 561 Неутрално

    от Уикипедия: Проф. Александър Обретенов е български изкуствовед, архитект и общественик. Обретенов е роден през 1903 г. в Провадия. Завършва архитектура във Виена през 1930 г. Той е автор на мемориалните плочи „Паметник на знайния воин“ в двора на Шести пехотен полк в София, премахнати по-късно при строителството на Народния дворец на културата „Людмила Живкова“.

  64. 64 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 2814 Любопитно

    ДОСТОЙНО.

    Дано стане.

    Впрочем, нелегитимният "паметник" на номенклатурчина Старчев от времето на тоталитарна диктатура 1944-1989
    са порутени останки.

    Биха могли да ги преместят в Музея на тоталитаризма или за соц изкуство, но при големите възможности на съвременната виртуална реалност могат прецизно и икономически ефективно да сканират останките цифрово или като холограма.

    "Паметникът пред НДК ще бъде преместен и ще бъдат възстановени мемориалните плочи"

    А МОЧА?

    Олицетворение на антибългарска и антиевропейска варварщина,
    на лъжа, клевета, гавра... Това е вече дискутирано и по въпроса има национален консенсус. Даже, нявгашно решение на Столична община - да разкара МОЧА.

    Интересно е друго, при факта, че некои официални номенклатурци от Руската федерация са ревностно обсебени от поганското капище, сякаш службите им критично зависят от уникалната за целия Евро съюз МОЧА в България.

    Има ли в Цялата Всероссийска Федерация - поне 1 МОЧА???

    Мемориал на който да пише:

    1917-1991

    На Съветската Армия Освободителка
    От Признателния Руски Народ.

    Ако няма - не е никак честно.
    Двойно никак.

    Не е честно към "Непризнателния" Български Народ.
    Не е честно и към "Признателния" Руски.

  65. 65 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3663 Неутрално

    Народ който не уважава соствените си завоевания и жертви, не заслужава да остане в историята!

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  66. 66 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 3421 Неутрално

    Предлагам преместването да бъде възложено на мургавите ни сънародници, те веднага ще намерят правилното му място. И освен това ще стане много бързо, просто да обявят "свободен ден" в който те ще имат достъп до него без да ги гони МВР. Безплатно ще ни излезе.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  67. 67 Профил на Alexander Vatkovski
    Alexander Vatkovski
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Че това нещо трябва да се махне, трябва. Че трябва да се възстановят плочите, трябва. Но не мисля че точно там е идеалното място.
    Едно време те са били тематично свързани с района на днешния НДК, но тогава там са били казарми и там са се провеждали военните паради. Ако тръгнем по тази логика, днес парадите се провеждат по жълтите павета и затова мисля че мястото на бившия мавзолей е идеално. А на мястото на "1300 години България" да направят някакво изкуствено езеро, като финален акорд от композицията на фонтаните започващи от НДК.

  68. 68 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3663 Неутрално

    [quote#64:"dnevnikar"]А МОЧА? [/quote]
    Този ужпаметник е срам за всеки истински българин.
    Само руски подлоги могат да отстояват продължаващата обида за българите наречена "паметник на съветската армия"!

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  69. 69 Профил на Мойше! Толкоз!!!
    Мойше! Толкоз!!!
    Рейтинг: 1081 Весело

    [quote#2:"xmm"]

    Ей,най-после! [/quote]
    ДОБРА новина!!! Дай боже по често такива

    THOSE ARE MY PRINCIPLES! AND IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE OTHERS, TOO!
  70. 70 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3663 Неутрално

    До коментар [#67] от "Alexander Vatkovski":
    С какво не ти харесва съчетанието между - Националния Дворец на Културата и Мемориалните плочи на войните загинали за обединението и независимостта на България?

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  71. 71 Профил на proza
    proza
    Рейтинг: 1854 Неутрално

    Възстановяването на плочите е добра идея, но когато се използва за политически цели, тя губи от стойността си.

  72. 72 Профил на Компютърджия
    Компютърджия
    Рейтинг: 233 Неутрално

    До коментар [#49] от "тулса":

    През 70-те плочите си бяха на място, и даже огън понякога палваха на 2-ри юни...

  73. 73 Профил на vesselin5
    vesselin5
    Рейтинг: 713 Неутрално

    А ПСА кога ще го извозят някъде?...

  74. 74 Профил на Ген. Колев
    Ген. Колев
    Рейтинг: 578 Неутрално

    Похвално! Ако наистина се случи! Дай Боже! Това би било едно знаково събитие, макар и малка стъпка към възстановяването на почитта към дедите ни паднали във войните за национално Освобождение и обединение. Те заслужават най-малкото да им се окаже това почитно признание.

    Паралелно с възстановяването и отдаването на почит на падналите за България и въздигането на паметници на знакови за страната и народа ни българи, е редно да започне и поетапен демонтаж на скверните символи на северноазиатската варварска окупационна сган донесла толкова страдания и разруха на родината ни. Като предложения за начало - в София - на мястото на мародерите пищовджии от МОЧА да се издигне достоен мемориал на ген. Владимир Вазов (героят от Дойран и заслужил столичен кмет), в Пловдив - на мястото на алкохолизирания мужик Альоша, паметник на някой виден деец от Съединението или знаков ВМРО войвода-има много македонски бежанци навремето), във Варна - на мястото на паметника на въшливите подводничари болшевик-терористи пратени заслужено на черноморското дъно за вечни времена, паметник на ген. Колев - Добруджанският герой, един от малкото достойни българи доказали напрактика как се изсича буквално из корен дивашката мужишка пасмина.

  75. 75 Профил на victor2
    victor2
    Рейтинг: 1280 Неутрално

    Това трябваше да се случи много по рано.

  76. 76 Профил на не на безразличието
    не на безразличието
    Рейтинг: 1270 Неутрално

    половината софия е разкопана има толкова много проблеми дупки мръсотия трафик,те паметници.....само се опитват да се изтъкнат че уж им пука за нещо ама всички знаем че им пука само за собственото и роднинско благосъстояние...

    'Българите сме малък но много прост народ.' М Вешим
  77. 77 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name
    Рейтинг: 671 Неутрално

    До коментар [#73] от "vesselin5":

    Няма да е скоро, щом националистите ни си канят хора на руската милиция

    Birds of a feather flock together.
  78. 78 Профил на Realistka
    Realistka
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    До коментар [#74] от "Ген. Колев":
    [quote#74:"Ген. Колев"]Похвално! Ако наистина се случи! Дай Боже! Това би било едно знаково събитие, макар и малка стъпка към възстановяването на почитта към дедите ни паднали във войните за национално Освобождение и обединение. Те заслужават най-малкото да им се окаже това почитно признание. [/quote]
    Похвално наистина! Дано се случи!

    The best way out is always through Robert Frost
  79. 79 Профил на Alexander Vatkovski
    Alexander Vatkovski
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#70] от "Храбър":

    Не казвам че няма да се съчетават чисто архитектурно. Казвам само че тези мъже заслужават дори по-хубаво място, където да им се отдава почит по-време на различните мероприятия като 3-ти март, 6 и 22 септември и 6ти май. Все пак те се провеждат на жълтите павета. ( А отделно от парадите там минават много повече хора и чуждестранни туристи, които да ги видят и да им отдадат почит)

  80. 80 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1227 Неутрално

    Къде ще го преместят? В двора на Старчев?

  81. 81
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  82. 82
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  83. 83 Профил на charlesdegaulle
    charlesdegaulle
    Рейтинг: 1192 Весело

    До коментар [#61] от "forza":

    Да, знам. Но пък соц паметниците не влизат в него!! Там е проблема...

  84. 84
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  85. 85 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 3421 Неутрално

    До коментар [#67] от "Alexander Vatkovski":

    Подкрепям макар че едва ли ще те разберат. Просто вълната е "Дай да го махаме този грозен п@ник и да си върнем старото". А че старото ще заприщи гледката към НДК не ги вълнува, чак когато стане ще почне едно мрънкане "Едно го мислихме друго се получи". Така че възстановяване на плочите категорично трябва да има, това го иска историческата ни памет и дълга към загиналите. Грозотията също трябва да се махне.

    А къде и как да се разположат паметните плочи, дали да са в старата си композиция или нещо вписващо се в новата среда трябва да се обяви нов конкурс. Според мен наистина мястото на бившият мавзолей е най-подходящото, може и при НДК но не на главната алея а малко странично, да не запречва погледа.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  86. 86
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  87. 87
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  88. 88 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name
    Рейтинг: 671 Неутрално

    До коментар [#85] от "Fred":

    щото това велико творение не закрива гледката сега?
    тези плочи не са чак толкова високи колкото е петох-ка в пълното си величие, даже не е по-висок от околните дървета

    Birds of a feather flock together.
  89. 89 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name
    Рейтинг: 671 Неутрално

    само да кажа, аз лично предпочитам да ги върнат на мястото на МОЧА

    Birds of a feather flock together.
  90. 90 Профил на m_todorov
    m_todorov
    Рейтинг: 740 Неутрално

    В България си тъпчем на едно място от 100 години. Толкова е зле, че даже паметниците редуват.

  91. 91 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3566 Неутрално

    До коментар [#72] от "Компютърджия":Прочети постинга на Чернокнижника по въпроса..Има и други източници, като някои са
    с визуални ...показателства на което написах.

  92. 92 Профил на vesselin5
    vesselin5
    Рейтинг: 713 Неутрално

    До коментар [#77] от "rldkfl":

    Просто национализмът им не е български; макар че национализъм носи негативен смисъл по принцип.

  93. 93 Профил на Мондиана
    Мондиана
    Рейтинг: 1696 Неутрално

    Дано да стане! Това е една добра новина. Защо трябваше да се оскверни мемориалът и да се замени с камарата желязо и бетон. Толкова са могли каскетаджиите, толкова са направили...

  94. 94 Профил на GreenEyes
    GreenEyes
    Рейтинг: 3249 Неутрално

    [quote#93:"Мондиана"]Това е една добра новина.[/quote]

    Толкова добра, че дори не мога да повярвам...

    На русолюбеца vesolr с безразличие
  95. 95 Профил на azyty
    azyty
    Рейтинг: 395 Неутрално

    Първи пехотен софийски полк е формиран под името Първи пеши софийски полк с Указ № 41 от 12 октомври 1884 година от Софийска №1, Тетевенска №5 и Плевенска №6 пеши дружини и през 1916 година полкът, както и останалите подразделения на Първа дивизия, е включен в състава на Трета армия, която воюва срещу румънски, руски и сръбски сили в Добруджа. На 5 септември 1916 г., по време на атаката на Тутракан Първи полк се отличава при превземането на укрепление № 8 в Третия сектор на крепостта и пробива на главната румънска отбранителна линия.
    В преследването на румънските войски, на 25 октомври 1916 година Първи полк пръв от българските и съюзническите войскови единици влиза в град Черна вода в Северна Добруджа[6] и заема моста на река Дунав.
    Полкът участва в Букурещкото настъпление. Особено тежки боеве води между 2 и 6 декември 1916 година, когато при Комана, край Букурещ отблъсква настъпващи руски части.

  96. 96 Профил на azyty
    azyty
    Рейтинг: 395 Неутрално

    Иван Колев Стоянов е български офицер, генерал-лейтенант известен още като бащата на българската конница , роден на 15 септември 1863 г. в бесарабското село Бановка, създадено в 1821 г. от български преселници от с.Чоба, Пловдивска област, и разположено на 25 км източно от Болград.
    Паметни са останали думите му на 4 септември 1916 г. пред строената българска конница когато към командваната от него дивизия се насочва цяла руска кавалерийска дивизия, превъзхождаща двукратно българската:
    „ "Кавалеристи, Бог ми е свидетел, че съм признателен на Русия задето ни освободи. Но какво търсят сега казаците в нашата Добруджа? Ще ги бием и прогоним както всеки враг, който пречи за обединението на България!" “
    На 30 септември 1916 г. е награден с германски железен кръст „За храброст“ лично от германския фелдмаршал Аугуст фон Макензен - главнокомандващ войските на Балканите.[3].При награждаването главнокомандващият изтъква:
    „ „Досега се беше наложило убеждението, че атаката на конница срещу пехота е невъзможна. Вие с няколко действия го опровергахте. Много висши кавалерийски началници Ви завиждат и не мога да ги убедя в писма, че това, което Вие направихте, се е случило наистина!”
    Въпреки голямата признателност, получена приживе и след преждевременната му смърт, на ген. Иван Колев никога не е издигнат паметник.

  97. 97 Профил на GreenEyes
    GreenEyes
    Рейтинг: 3249 Любопитно

    До коментар [#95] от "azyty":

    Сакън, защо споменаваш такива светотатствени исторически факти?! Преди няколко дни споменах за ген. Колев и неговите героични подвизи и стотици антибългарски задунайци се нахвърлиха да плюят срещу един от най-големите български патриоти.

    На русолюбеца vesolr с безразличие
  98. 98 Профил на ПАВЛА
    ПАВЛА
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    Не помня откога не съм изпитвала такова облекчение, честно казано. Градинката най-после ще заприлича на себе си, така, както я помня от детските си години. Е, като се абстрахираме от грозната буца, наречена НДК, разбира се.

    При главоболие не се дава Но-Шпа, въпреки че при много хора главата е кух орган с гладка мускулатура.
  99. 99
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  100. 100 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3566 Неутрално

    Ето и една снимка от 1941 на плочите от албума на Аташето на Луфтвафе полковник Карл-Аугуст фон Шьонебек (Carl-August von Schonebeck) :
    http://www.lostbulgaria.com/index.php?cat=6&paged=5





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK