
Нужда от повече информация от властите, недоволство от тромави или дори липсващи процедури и проблем с регулациите, които изостават от темпото на технологичните промени.
Това са трите основни теми, очертани на дискусия за това как сътрудничеството между публичния и частния сектори могат да подобрят градската среда и начина на живот.
Тя бе организирана в София от Френското посолство в България и Асоциацията на българските лидери и предприемачи (ABLE) на 20 май 2015г. Темата "Иновативният транспорт - основа за устойчив и интелигентен град" събра представители на министерства, общинските власти в София, Бургас и Париж, десетки ангажирани и любопитни членове на неправителствени организации и инициативи.
Широката рамка на разговора бе предстоящата в Париж през ноември и декември COP 21 (21 Конференция на ООН за климатичните промени). Дискусията бе част и от инициатива Hello Tomorrow, която подпомага предприемачеството и технологичните иновации за решаване на наболели глобални проблеми.
Част от презентацията на българската система за безналично плащане в градския транспорт "Тики" (Tickey).
Париж-София-Бургас
След представянето от министерствата на т.нар. рамка на публичната интервенция, гостът от Париж Бенжамен Фаврио разказа как френската столица опитва с публично-частно партньорство да намали трафика, шума, запрашяване. Ръководител на проекта Smart City, той описа как отварят базите данни на общината, как провеждат обществени обсъждания в т.нар. Комитет на партньорите и как властите събират и тестват идеи и предложения в град с три пъти по-голяма гъстота на населението от София.
Въпросите за прилаганите добри практики се пренесоха към Любомир Христов, зам.-кмет на Столична община за транспорта и транспортните комуникации. След него за работата на община Бургас в тази посока говори Ивелина Стратева от дирекция "Икономика и стопански дейности".
Оказа се, че не създават особени разминавания в подхода очевидните разлики в мащабите и начина на организиране на управлението на 2.3-милионен Париж (бел.ред. - големият столичен район наброява близо 11 милиона жители), София с над 1 милион жители, но пък концентрирала една седма от населението на България, и 220-хилядният Бургас – морски град с характерна сезонност на трафика.
Не робувайте на традициите
Финалните презентации бяха на хора от сектора, който търси сътрудничество с общинската администрация за реализиране на оригинални технологични решения за по-добра градска среда и транспорт. Тодор Лилков представи стартъп "Гражданите" за обществен контрол над незаконни действия на водачи по улиците и как това стига до столична община и КАТ. Михаела Савова от ABLE и посланик на Hello Tomorrow за България се обърна към всички с призив да разчупват традициите, да бъдат иновативни, да създават мрежи помежду си и да мислят за това как дигиталнит етехнологии тотално променят цели транспортни структури и финансови механизми в градската среда.
Включете се в международни организации за споделяне на иновативен опит на градовете – дори да няма какво да предложите, което не е вярно, ще събирате идеи, модели, проекти, призова тя.
Последвалата дискусия бе оформена от предварително зададените от присъствалите теми:
- електромобили и поддържащи системи за тях като зарядни станции, данъчни стимули и субсидии;
- "интернет на нещата", роботика в "интелигентните градове";
- добри практики по света и как да се умножават те у нас;
- какви са възможностите за публично-частно партньорство;
- образователни практики и методи за стимулиране на гражданите да използват велосипеди, "зелен" обществен и щадящ екологията вид транспорт;
- електронни билети, плащания за пътуване директно от смартфона, получаване на информация къде има свободни места за преминаване и паркиране.
© Анелия Николова
Проблем с темпото на промяната
Общото заключение от конференцията, на която "Дневник" бе медиен партньор", е, че има добра воля от всички страни, успешни примери, даващи основание за самочувствие, сравними практики и подходи с тези в Западна Европа.
Много има да се желае от темпото на промените, най-малкото защото а инициативи като тази за електромобилите в София се говори вече 7-8 години. Междувременно технологичното развитие скоро ще превърне в реалност съвсем друга фаза от транспорта – автономните автомобили.
Като предупреждение за задаващи се различни времена бяха цитирани данни, че в развитите страни младите хора вече не възприемат автомобила като престижна вещ, демонстрираща социален статус, а търсят колко функционалност има в него. При добре организиран и интегриран градски транспорт личната кола започва да губи стойността си и те предпочитат да пътуват благодарение на информацията на смартфона си, а не седнали зад волана. Идва поколение жители на градовете, което все по-късно ще си взима шофьорска книжка, а още днес автомобилните брандове трудно попадат в Топ 10 на най-популярните сред младежите.
Презентациите на участниците ще бъдат достъпни на интернет сайта на Френския институт в скоро време.